ندای لرستان

آخرين مطالب

میراث فرهنگی: ما متولی نیستیم

پرسه مرگ در بلندترین پل معلق خاورمیانه/ «دره خزینه» ایمن شود مقالات

پرسه مرگ در بلندترین پل معلق خاورمیانه/ «دره خزینه» ایمن شود

  بزرگنمايي:

لر آنلاین -  «دره خزینه» بلندترین پل معلق خاورمیانه لقب دارد، اما عرض کم، پوسیده بودن ساختارچوبی آن و ... موجب ایجاد خطر برای گردشگران شده است.

 بلندترین پل معلق خاورمیانه «دره خزینه» که در 49 کیلومتری جنوب شرقی پلدختر در حدفاصل جاده پلدختر – اندیمشک در دره‌ای به همین نام قرارگرفته هم‌اکنون پوسیده و خطرات زیادی برای گردشگران دارد.
«سعید ویسی مهر» اهل کرمانشاه که برای بازدید پل «دره خزینه» آمده به خبرنگار مهر گفت: سطح این پل از تخته چوب‌های باریک ساخته‌شده که به‌وسیله کابل به همدیگر متصل شده که به‌مرورزمان و در اثر بارندگی پوسیده و در حال تخریب بوده و امنیت لازم را ندارد.
عدم وجود حفاظ، عرض کم و پوسیدگی ساختار چوبی پل
وی افزود: از نکاتی که پل «دره خزینه» را خطرناک کرده عدم وجود حفاظ، عرض کم و پوسیدگی ساختار چوبی و امکان شکستن چوب‌های سطح پل است.

«یونس محمدی» که از همدان برای دیدن پل آمده است گفت: خطرات زیادی پل «دره خزینه» دارد و حرکت بر روی پل اطمینانی ندارد و گردشگران با مشکل مواجه هستند که برای رفع این خطرات مسئولان ذی‌ربط می‌توانند آن را بازسازی کنند.
وی افزود: علاوه بر خطراتی که پل گردشگران را تهدید می‌کند، خدمات‌رسانی حلقه مفقود صنعت گردشگری در «دره خزینه» است زیرا توسعه زیرساخت‌های گردشگری مهم‌ترین عامل توسعه مناطق به شمار می‌رود.
وی گفت: جا دارد مسئولان نسبت به استحکام اولیه پل معلق توجه کنند زیرا بارندگی و رطوبت دلایل اصلی و مهم پوسیدگی این پل است که مسئولان هیچ اهمیتی به بازسازی و تعمیر نمی‌دهند.
خطر سقوط از پل
«اشکان جلیلیان» یکی از جوانان کرمانشاهی که از پل «دره خزینه» بازدید کرد گفت: خطر سقوط از نبود زیرساخت‌های مناسب از قبیل استراحتگاه، سرویس‌های بهداشتی، آلاچیق و ... در «پل دره خزینه» گردشگران را از بازدید و سفر به این پل منصرف می‌کند.

وی افزود: صنعت توریسم یا گردشگری مهم‌ترین منبع درآمدزایی در دنیا محسوب می‌شود که علاوه بر رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی نیز به همراه دارد اما متأسفانه در بلندترین پل معلق خاورمیانه نه‌تنها امکانات رفاهی و زیرساخت‌ها فراهم نیست بلکه قدم زدن و عبور از آن ترس و دلهره سقوط را به همراه دارد.
«همایون موسوی اجاق» دیگر گردشگر کرمانشاهی گفت: از روستای «دره خزینه» با پیمودن 2 کیلومتر خود را به پل معلق به همین نام رساندیم در تماشای اولیه وجود «پل دره خزینه» دل هر گردشگری را به هیجان، شورونشاط وامی‌دارد ولی وقتی نزدیک می‌روی نبود ایمنی موجب می‌شود تا قید عبور از پل را بزنیم.
وی افزود: از مسئولان مربوطه انتظار می‌رود امکانات دیدن از این پل را که بسیار جالب و شگفت‌انگیز است برای گردشگران فراهم کنند زیرا در صورت داشتن امنیت قدم زدن و عبور از روی پل لذت بسیار بالا و توصیف نشدنی دارد و رفع خطر و بازسازی آن میزان رضایتمندی بازدیدکنندگان را بیشتر می‌کند.
میراث فرهنگی: پل متعلق به ما نیست
مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پلدختر در این رابطه گفت: پل «دره خزینه» بزرگ‌ترین پل خاورمیانه به طول 112 متر و ارتفاع 85 متر و حدود 85 سانتی‌متر تا یک متر دهنه ورودی دارد که در سال 82 توسط وزارت نیرو به‌منظور رفت‌وآمد و انتقال گروه مطالعاتی و کارکنان سد کرخه 2 بر روی رودخانه سیمره احداث‌شده است.

علی عزیزی افزود: بنا به دلایلی سد کرخه متوقف‌شده و این پل به اداره امور عشایر پلدختر واگذارشده که امروز برای تردد احشام و برای راه دسترسی عشایر منطقه از آن استفاده می‌شود.
وی گفت: هم‌اکنون استفاده از پل «دره خزینه» خطرات زیادی را برای گردشگران و بازدیدکنندگان به دنبال دارد ازجمله فنس ها و توری بغل پل معلق را درآورده‌اند و کف آن تخته و چوب بوده که به‌مرورزمان و بارندگی دچار پوسیدگی و در حال تخریب هستند.
عزیزی خاطرنشان کرد : مرمت، بازسازی پل معلق خاورمیانه «دره خزینه» این شهرستان توسط بخش خصوصی موجب توسعه گردشگری و اشتغال‌زایی می‌شود.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پلدختر بر ضرورت ورود بخش خصوصی به حفظ و احیای پل معلق تأکید کرد و افزود: با توجه به این‌که این پل متعلق به میراث فرهنگی نیست برای جلوگیری از تخریب و فرسایش آن ضرورت دارد سازمان مربوطه زمینه ورود بخش خصوصی به این حوزه را فراهم و تسهیل کند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

جهاد نهادهای انقلابی در دل مناطق محروم/ نور امید به روستاها تابید

انتصاب فرماندار زن؛ آغازی بر پایان یک ترس

بحران در شهرداری‌های لرستان/ وعده‌های معاون وزیر عملی می‌شود؟

«ونایی» در تصرف سفره‌خانه‌های بدون مجوز/ ساماندهی شاید وقتی دیگر!

هواپیماهای کوچک، بر فراز خرم‌آباد

زندگی‌ای که خاکستر می‎شود

/گزارش/ تقلای زبان‌بسته‌ها از دستِ انسان‌نماها

لزوم احداث پارک فرهنگ ترافیک در مرکز لرستان

سنگ‌تراشان، روستایی آیینی

/گزارش/ سرنوشتی که در خیابان رقم می‌خورد

مهری که به دل ننشست

لرستان در خطر تنش آبی شدید قرار دارد

/گزارش/ در انتظار ‌شهری بدون مانع!

/گزارش/ ما هیچ، ما پروژه!

ملیله، هنری نقره‌ای

گشت نامحسوس مرگ در جاده ترانزیتی؛ نامه به روحانی هم راهگشا نشد

کمبود اعتبار ، خطری در کمین مدارس لرستان

سفری به بلندای تاریخ/ از بزنوید تا لیروک

چرا باید همه راه‌ها به تهران ختم شود؟

کرسی بهانه دورهمی‌های ایرانی/از گرمابخش محفل زمستانی بیشتر بدانید

سفره رنگی رویای شب نارنجی‎پوشان

بازی با تفنگ در جشن‌ها: مسئله‌ای اجتماعی

زنانی که بلوط می چینند

/گزارش/ هوش از سر کنتورهای هوشمند لرستان رفته است

بهداشت و درمان لرستان در مسیر توسعه قرار گرفته است

/گزارش/ فرود طرحی در فرودگاه خرم‌آباد

تکدی‌گری هنجار یا ناهنجاری!

تالاب گری بلمک مغفول سازمان محیط زیست

جیب خالی کارگران شهرداری بروجرد/وعده 2هفته‌ای رئیس شورابه کارگران

جلوه‌های پاییزی پایتخت ژئوتوریسم؛بهشت هزاررنگ گردشگران رامی‌خواند

جاده ی استرس زا و عقبگرد گردشگران!

دولت الکترونیک مانع از تضییع حقوق شهروندان می‌شود

/گزارش/ پایهٔ بی‌پایهٔ پایانهٔ بی‌پایان

صدرنشینِی لرستان در المپیاد استعدادهای برتر وزنه‌برداری کشور

ماشته، اصیل‌ترین بافته سنتی لرستان

فعالیت زباله گردها و تبعات خطرناک برای سلامت جامعه

یک روز با غسال ها!

وضعیت نابسامان ورودی ‌های شهر الیگودرز

انجام مطالعات تدقیق گسل‌ها و تعیین حریم آنها در سه شهر لرستان

هوشیاری در برابر قاتل خاموش با آغاز فصل سرما

گاز نیست؛ درختان بلوط، زغال می‌شوند!

لزوم روزآمد کردن کارکردهای وقف

آزادی؛ از جای خواب تا قهرمانی در آسیا

جفای شکارچیان به طبیعت

کارآفرینی ، خلق ایده از دل محدودیت ها

بافت های فرسوده تهدیدی برای سلامت شهری

آب گزک از محرومیت می‌نالد

تنها پنج درصد متکدیان نیازمند هستند

زورگیری های شبانه

/گزارش/ چادرنشینان صحرا؛ حکایت همچنان باقی است