ندای لرستان

آخرين مطالب

میراث فرهنگی: ما متولی نیستیم

پرسه مرگ در بلندترین پل معلق خاورمیانه/ «دره خزینه» ایمن شود مقالات

پرسه مرگ در بلندترین پل معلق خاورمیانه/ «دره خزینه» ایمن شود

  بزرگنمايي:

لر آنلاین -  «دره خزینه» بلندترین پل معلق خاورمیانه لقب دارد، اما عرض کم، پوسیده بودن ساختارچوبی آن و ... موجب ایجاد خطر برای گردشگران شده است.

 بلندترین پل معلق خاورمیانه «دره خزینه» که در 49 کیلومتری جنوب شرقی پلدختر در حدفاصل جاده پلدختر – اندیمشک در دره‌ای به همین نام قرارگرفته هم‌اکنون پوسیده و خطرات زیادی برای گردشگران دارد.
«سعید ویسی مهر» اهل کرمانشاه که برای بازدید پل «دره خزینه» آمده به خبرنگار مهر گفت: سطح این پل از تخته چوب‌های باریک ساخته‌شده که به‌وسیله کابل به همدیگر متصل شده که به‌مرورزمان و در اثر بارندگی پوسیده و در حال تخریب بوده و امنیت لازم را ندارد.
عدم وجود حفاظ، عرض کم و پوسیدگی ساختار چوبی پل
وی افزود: از نکاتی که پل «دره خزینه» را خطرناک کرده عدم وجود حفاظ، عرض کم و پوسیدگی ساختار چوبی و امکان شکستن چوب‌های سطح پل است.

«یونس محمدی» که از همدان برای دیدن پل آمده است گفت: خطرات زیادی پل «دره خزینه» دارد و حرکت بر روی پل اطمینانی ندارد و گردشگران با مشکل مواجه هستند که برای رفع این خطرات مسئولان ذی‌ربط می‌توانند آن را بازسازی کنند.
وی افزود: علاوه بر خطراتی که پل گردشگران را تهدید می‌کند، خدمات‌رسانی حلقه مفقود صنعت گردشگری در «دره خزینه» است زیرا توسعه زیرساخت‌های گردشگری مهم‌ترین عامل توسعه مناطق به شمار می‌رود.
وی گفت: جا دارد مسئولان نسبت به استحکام اولیه پل معلق توجه کنند زیرا بارندگی و رطوبت دلایل اصلی و مهم پوسیدگی این پل است که مسئولان هیچ اهمیتی به بازسازی و تعمیر نمی‌دهند.
خطر سقوط از پل
«اشکان جلیلیان» یکی از جوانان کرمانشاهی که از پل «دره خزینه» بازدید کرد گفت: خطر سقوط از نبود زیرساخت‌های مناسب از قبیل استراحتگاه، سرویس‌های بهداشتی، آلاچیق و ... در «پل دره خزینه» گردشگران را از بازدید و سفر به این پل منصرف می‌کند.

وی افزود: صنعت توریسم یا گردشگری مهم‌ترین منبع درآمدزایی در دنیا محسوب می‌شود که علاوه بر رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی نیز به همراه دارد اما متأسفانه در بلندترین پل معلق خاورمیانه نه‌تنها امکانات رفاهی و زیرساخت‌ها فراهم نیست بلکه قدم زدن و عبور از آن ترس و دلهره سقوط را به همراه دارد.
«همایون موسوی اجاق» دیگر گردشگر کرمانشاهی گفت: از روستای «دره خزینه» با پیمودن 2 کیلومتر خود را به پل معلق به همین نام رساندیم در تماشای اولیه وجود «پل دره خزینه» دل هر گردشگری را به هیجان، شورونشاط وامی‌دارد ولی وقتی نزدیک می‌روی نبود ایمنی موجب می‌شود تا قید عبور از پل را بزنیم.
وی افزود: از مسئولان مربوطه انتظار می‌رود امکانات دیدن از این پل را که بسیار جالب و شگفت‌انگیز است برای گردشگران فراهم کنند زیرا در صورت داشتن امنیت قدم زدن و عبور از روی پل لذت بسیار بالا و توصیف نشدنی دارد و رفع خطر و بازسازی آن میزان رضایتمندی بازدیدکنندگان را بیشتر می‌کند.
میراث فرهنگی: پل متعلق به ما نیست
مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پلدختر در این رابطه گفت: پل «دره خزینه» بزرگ‌ترین پل خاورمیانه به طول 112 متر و ارتفاع 85 متر و حدود 85 سانتی‌متر تا یک متر دهنه ورودی دارد که در سال 82 توسط وزارت نیرو به‌منظور رفت‌وآمد و انتقال گروه مطالعاتی و کارکنان سد کرخه 2 بر روی رودخانه سیمره احداث‌شده است.

علی عزیزی افزود: بنا به دلایلی سد کرخه متوقف‌شده و این پل به اداره امور عشایر پلدختر واگذارشده که امروز برای تردد احشام و برای راه دسترسی عشایر منطقه از آن استفاده می‌شود.
وی گفت: هم‌اکنون استفاده از پل «دره خزینه» خطرات زیادی را برای گردشگران و بازدیدکنندگان به دنبال دارد ازجمله فنس ها و توری بغل پل معلق را درآورده‌اند و کف آن تخته و چوب بوده که به‌مرورزمان و بارندگی دچار پوسیدگی و در حال تخریب هستند.
عزیزی خاطرنشان کرد : مرمت، بازسازی پل معلق خاورمیانه «دره خزینه» این شهرستان توسط بخش خصوصی موجب توسعه گردشگری و اشتغال‌زایی می‌شود.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پلدختر بر ضرورت ورود بخش خصوصی به حفظ و احیای پل معلق تأکید کرد و افزود: با توجه به این‌که این پل متعلق به میراث فرهنگی نیست برای جلوگیری از تخریب و فرسایش آن ضرورت دارد سازمان مربوطه زمینه ورود بخش خصوصی به این حوزه را فراهم و تسهیل کند.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

هشت بهشتی که یک بهشت هم نیست

بدحجابی یکی از عوامل بروز آسیب‎‎های اجتماعی در بروجرد

توقف کودکی پشت چراغ قرمز کار

تب و لرز تابستان در قلب آلپ ایران/اینجا مردادماه به برف نشسته است

برگزاری مسابقه مقاله‌نویسی با محوریت دفاع مقدس در لرستان

اجتماعی شدن کتابخانه ها آغازی برای ترویج فرهنگ مطالعه

ایجاد موزه قلعه مظفری سلسله در پیچ و خم وعده ها

وضع سیل‌زده‌های فروردین به‌وقتِ مرداد؛ مشکلاتی که همچنان باقی است

جنایات گروهک منافقین افشا و بازخوانی شود

دستیابی به انرژی از مزارع خورشیدی

می خواهم به شهر بروم!

پل کاکارضا دوباره استوار می شود

/گزارش/ جان به آب می‌دهیم!

راهی که ختم به خیر می شود

وعده وزارت نیرو تحقق نیافت/ گروکشی بانک از سیل‌زدگان لرستان

دلفان، آسیب پذیر در مقابل حوادث آتش سوزی

شیرز، شگفتی گردشگری لرستان

/گزارش/ تفنگ را برندار برادر!

زباله گردی، زخمی بر سیمای شهر

مصرف برق لرستانی‌ها در وضعیت «سبز» است/ تابستان بدون خاموشی

رسوب مشکلات سیل در بخشداری‌های لرستان

3 ماه از سیلاب گذشت/قصه سیل به سر رسید وعده مسئولان به مقصد نرسید

حرکت پرشتاب برای تداوم توسعه استان ها

تداوم کمک رسانی به سیل زدگان تا رفع مشکلات

بیشه، تفرجگاه یا قربانگاه؟

سازگاری با کم آبی در لرستان

مصائب تالاب‌های لرستان/ مخالفت با سدسازی در بالادست «گری بلمک»

تعیین هوشمند مقصد سفر به جای گرفتاری 15 ساعته در ترافیک شمال

پروانه‌ای پیله کرده در ژنِ کودک

سیمای قضائی و عدالت محوری

توهم پرآبی

ضعف زیرساخت‌ در «گلدشت» بروجرد/عمده سوئیتهای اجاره‌ای مجوز ندارند

/گزارش/ معروف بین‌الملل، مظلوم داخل!

تابستان و قصه تکراری نبود سرگرمی کافی برای جوانان

ایران از توسعه سدهای برقآبی جا ماند/روایتی دیگر از لزوم سدسازی

رخت سیاه بر تن طبیعت لرستان/ راه‎آهن مقصر است؟

جبران خسارت سیل در سایه توجه مسئولان

موج خدمت تا رسیدن سیلزدگان به ساحل آرامش ادامه دارد

رج برجی که کج‌تر می‌شود!

آنگاه‌ که خروش سزار در طغیان کشکان فراموش شد

ویزیت همزمان چند بیمار و نارضایتی بیماران

کهمان، نگین گردشگری سلسله زیرساخت رفاهی می خواهد

خرم آباد شهری که در آتش اختلاف شهردار و شورای شهر می سوزد

گزارشی از خرابی‌ها و مدیریت بحران سیلاب‌های لرستان در 5 و 12 فروردین 98 - مهدی زارع *

اوتیسم؛ زمانی برای در خود فروماندن

خشونت های پنهان زیر یک سقف

سفر بی‌بازگشت بلوط‌کاران/سنجاب‌هایی که سر از بازار تهران درآوردند

تابستان، فصلی سیاه بر قامت سبز زاگرس

لزوم اصلاح زیرساخت‌ها، و تزریق تفکرهای جدید و آینده‌نگر در شبکه استانی لرستان

گذری بر حوادث مهم دوران رهبری امام خمینی (ره)