مدیرکل آموزش فنی و حرفهای لرستان:
پلتفرمهای کهنه نظام آموزشی باید منطبق با نیازهای جامعه شوند
علمي
بزرگنمايي:
ندای لرستان - مدیرکل آموزش فنی و حرفهای لرستان گفت: پلتفرمهای کهنه نظام آموزشی باید منطبق با نیازهای جامعه شده و طول دورههای آموزشی کاهش یابد تا فرصتهای مولد بودن به جامعه بازگردد.
رحمن قلاوند با تأکید بر اهمیت توانمندسازی نیروی جوان و نیروی انسانی جامعه، بیان کرد: با مطالعه تاریخ کشورهایی که در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی بهعنوان جوامع موفق دنیا از آنها یاد میشود، به این نتیجه میرسیم مهمترین بعدی که این کشورها به آن پرداخته و برای آن برنامه دارند، پرورش نیروی انسانی است.
وی تصریح کرد: جامعهای که ساماندهی نیروی انسانی آن وارداتی باشد، خروجی برنامهریزیهای آن منطبق بر نیاز بومی نبوده و مشکلاتی را برای مردم به همراه خواهد داشت.
قلاوند خاطرنشان کرد: ما در جوامع انسانی بهشدت به مباحث اخلاق حرفهای نیازمندیم و این در حالی است که بهترین فرصت و ایام جوانی صرف آموختن واژهها و فرمولهایی میشود که مشکلات دانشآموختگان بهظاهر توانمند را حل نخواهد کرد.
وی اضافه کرد: فارغالتحصیلان نباید خود را جدای از دیگران بدانند و باید بتوانند علاوه بر حل مشکل خود، مشکل چند نفر دیگر را نیز حل کنند که عدم تحقق این امر نشان از ناصحیح بودن برنامهریزیهای آموزشی جامعه دارد.
قلاوند ادامه داد: از سنین کودکی سرمایهگذاریهایی برای افراد صورت میگیرد حالآنکه با عدم پذیرش در کنکور اکثریت فارغالتحصیلان توانمندی برای حل مشکلات جامعه ندارند.
وی اظهار کرد: فرار مغزها نشان از آن دارد که محتواهای آموزشی متناسب با فضایی که اشخاص در آن زندگی میکنند نیست. پلتفرمهای کهنه نظام آموزشی باید منطبق با نیازهای جامعه شده و طول دورههای آموزشی کاهش یابد تا فرصتهای مولد بودن به جامعه بازگردد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای لرستان یادآور شد: سازمان آموزش فنی و حرفهای یکی از نهادهای انقلابی بوده که پس از استقرار جمهوری اسلامی ایران تأسیسشده است و در دولت شهید رجایی سعی و تلاش آن بزرگوار بر این بود که وزارت آموزش فنی و حرفهای در کشور به وجود آید.
قلاوند گفت: سازمان آموزش فنی و حرفهای از بخشهایی است که توانمندسازی نیروی انسانی را بر عهده دارد و در وهله اول دو مأموریت اصلی آموزش به افراد بیکار و جویای کار و همچنین توانمندسازی نیروی انسانی شاغل را اجرا کرده است.
وی اضافه کرد: بعدها با توجه به نیاز جامعه مأموریتهای دیگری برای این سازمان تعریفشده است که یکی از این مأموریتها برنامه آموزشی و توانمندسازی فارغالتحصیلانی است که توان ورود به بازار کسبوکار را ندارند و در این راستا مراکز تقویت شایستگی دانشجویان جوار دانشگاه ایجادشده است.
وی ادامه داد: تنها 20 درصد از دانش آموزان ما در بخش آموزشهای فنی و حرفهای تحصیل میکنند و 80 درصد آنها در بخشهایی تحصیل میکنند که پس از پایان مقطع متوسطه، هیچ فرصت شغلی برای آنها فراهم نمیشود و حتی در صورت ورود به دانشگاه و پس از فارغالتحصیلی به دلیل نداشتن توانمندی لازم شغلی برای آنان وجود ندارد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای لرستان بیان کرد: توزیع عدالت آموزشی در روستاها یکی از دغدغههای ما است، جمعیت روستایی جمعیت مولد وزنده ای هستند که بخشی از بار زندگی شهری را به دوش میکشد. حدود 30 درصد جمعیت لرستان در روستاها زندگی میکنند که در صورت عدم رعایت عدالت در بخشهای آموزشی به مهاجرت روستاییان و حاشیهنشینی شهرها کمک کردهایم و در این صورت کشور ازلحاظ تراکم سکنه با مشکل مواجه خواهد شد.
قلاوند گفت: ما بخشی از آموزشهای فنی و حرفهای را به سمت روستاها برده و بر اساس درصد جمعیت این روستاها برنامه آموزشی خود را تغییر دادهایم و با همکاری فرمانداران 13 روستا را بهعنوان روستای پایلوت انتخاب کرده و با آمارگیری همکاران فنی و حرفهای حدود 2600 نفر بیکار را در این روستاها شناسایی کردهایم.
وی افزود: سپس برای آنان مشاغل بومی که امکان ایجاد فرصت شغلی در روستاها را دارند تعریف کرده و گروههای شغلی را تشکیل دادهایم و هماکنون در حال ایجاد تعاونیهای روستایی برای تکمیل زنجیره شغلی هستیم تا این افراد بتوانند معیشت خود را در محل زندگیشان تأمین کنند.
قلاوند ابراز امیدواری کرد که پس از اجرای موفق این طرح در روستاهای پایلوت، به کمک سایر بخشها به دیگر روستاها نیز تعمیم داده شود.
وی یکی دیگر از برنامههای آموزشی این سازمان را طرح مهارتآموزی در محیط واقعی کار عنوان کرد و گفت: مهارتآموزی در محیط کار واقعی توجه به آموزش مهارتهای فنی به جوانان غیر شاغل و آمادهبهکار است که در کارگاههای موردنیاز بازار کار بهعنوان مهارت آموز مشغول شده و دانش، تجربه و مهارت آن حرفه را فرامیگیرند.
-
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۸:۵۷:۱۰ AM
-
۴۱ بازديد
-
ایسنا
-
رحمن قلاوند
لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/49621/