ندای لرستان

آخرين مطالب

پیشگیری از سرطان همت می خواهد اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - سرطان این روزها پیر و جوان نمی‌شناسد هر جا که بتواند یقه انسان‌ها را می‌گیرد و در این میان آلودگی هوا، سبک زندگی غلط و عدم توجه به علائم این بیماری نیز به افزایش آمار انواع سرطان‌ها کمک می کند.
اما به غیر از موضوع ابتلای افراد به این بیماری صعب‌العلاج، موضوع درمان و تقبل هزینه‌های درمانی هم جزو مشکلات مهم بیماران و خانواده‌های آنها شده است که با نوسانات قیمت‌ها و افزایش قیمت دلار و ناکارآمدی دفترچه‌های بیمه درمانی، هزینه‌های بیماری بیش از پیش بر دوش بیماران و خانواده‌هایشان سنگینی می‌کند.
محققان می گویند افراد با پرهیز از بسیاری از عوامل سرطان زا می توانند از ابتلای خود به این بیماری پیشگیری کنند؛ چرا که در 92درصد سرطان ها عامل محیطی مانند آب، هوا و غذای آلوده موثر است و فقط در هشت درصد باقی مانده، عوامل وراثتی در بروز سرطان دخیل هستند.
دکتر ناصر پارسا عضو هیات مدیره انجمن سرطان ایران می گوید: از زمان اولین جهش ژنتیکی تا بروز علائم ابتلا به سرطان معمولا هفت سال طول می کشد؛ پس از اولین جهش سلولی به دلیل این که فرد از محیط، آب، غذا و هوایی که استنشاق و عوامل سرطان زا مانند نیترات و مشتقات نفت را دریافت می کند به مرور سلول های دیگر نیز دچار جهش سلولی می شوند و زمانی که سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف شود، سرطان بروز می یابد.
وی همچنین در مورد ابتلا به سرطان در اثر عوامل ارثی و ژنتیکی اظهار کرد: افرادی که در بستگان نزدیک خود مواردی از ابتلا به سرطان داشته اند، 30 درصد ، احتمال بروز سرطان در آنها بیشتر از سایر افراد جامعه است.
پارسا توصیه کرد: افراد پرخطر از نظر ابتلا به سرطان مانند افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به این بیماری را دارند، لازم است از حدود سن 30 سالگی تحت معاینات دوره ای تشخیصی قرار گیرند.
وی در مورد علائم اولیه ابتلا به سرطان می گوید: تعریق شبانه، کاهش اشتها، کاهش وزن، خونریزی غیرمنتظره، درد مفاصل و ضعف عمومی از جمله علائم اولیه ابتلا به سرطان به شمار می روند و افرادی که بیشتر از 2 هفته این علائم را داشته باشند، باید از نظر ابتلا به سرطان تحت معاینه قرارگیرند.
به گفته وی افرادی نیز که در محیط های آلوده مانند کلان شهرها زندگی می کنند، سوء تغذیه دارند، دچار استرس های روزانه اند، مسائل بهداشت شخصی را به درستی رعایت نمی کنند و آگاهی کافی در زمینه سرطان ندارند با احتمال بیشتری در زمینه ابتلا به سرطان مواجه هستند.
اگرچه علم پزشکی و تکنولوژی نوین حجم گسترده ای از دلهره و هراس از بیماری صعب العلاج همچون سرطان را تا حد زیادی کاهش داده است، اما واقعیت تلخ این است که حضور سنگین این بیماری وجود هر فرد مبتلا به آن را آکنده از درد خواهد کرد.
خوشبختانه در سال های اخیر با برنامه های تخصصی دولت در اجرای طرح تحول سلامت نور امیدی به این بیماران هدیه شده است.
** سرطان ها سومین علت مرگ و میر در کشور هستند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان و رئیس مرکز بهداشت استان می گوید:بیماری های غیر واگیر، بخصوص سرطان و بیماری های قلبی، عروقی مهمترین معضلات سلامت در کشور های توسعه یافته و در حال توسعه بشمار می روند.
دکتر محمد علی دریک افزود: مهمترین علل مرگ و میر در کشور بیماریهای قلبی، عروقی ، سوانح و حوادث غیرعمدی هستند و سومین علت مرگ ومیر را سرطانها تشکیل می دهند.
وی اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار موجود پنج نوع سرطان معده ، پوست، پروستات، کولورکتال و مثانه درمردان و سرطانهای پستان ،کولورکتال ، پوست ، معده و تیروئید در زنان دارای بیشترین فراوانی هستند.
رئیس مرکز بهداشت لرستان ادامه داد: براساس آخرین آمار موجود دراستان لرستان، پنج سرطان گزارش شده در هر دو جنس زن و مرد بطور مشترک سرطانهای پستان ، معده ، پوست ، کولورکتال و پروستات هستند.
دکتر دریک گفت: این درحالی ست که شایعترینها در مردان لرستانی به ترتیب شامل سرطانهای معده ، پوست ، کولورکتال ، ریه و پروستات وپنج سرطان شایعتر در زنان لرستان نیز شامل سرطانهای پستان ، معده ، پوست ، کولورکتال وتیروئید می باشند.
وی تاکید کرد: براساس آخرین آمار رسمی منتشر شده از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، لرستان در میان تمامی استانهای کشور در بخش زنان دوازدهمین و در بین مردان چهاردهمین استان با شیوع سرطان معده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: با پیشرفت علم پزشکی درصد بسیار زیادی از سرطانها قابل پیشگیری ودرمان هستند و مهمترین شرط درمان موفقیت آمیز این بیماریها تشخیص زودهنگام بیماری است.
وی افزود: با توجه به پارامترهایی مانند امکان پذیر بودن تشخیص زودرس سرطان مورد نظر، مناسب بودن هزینه های غربالگری، در دسترس بودن درمان های موثر وچندین شاخص دیگر ، اکنون سه نوع سرطان که دارای شرایط غربالگری و تشخیص زودهنگام هستند.
دریک همچنین گفت: اکنون در کلیه مراکز جامع سلامت شهری و روستایی و پایگاههای سلامت و خانه های بهداشت استان لرستان ،تمامی افراد 50 تا 69ساله (اعم اززن ومرد) برای سرطان کولورکتال، زنان 30 تا 59 ساله برای سرطان دهانه رحم و همچنین زنان 30تا69ساله برای سرطان پستان مورد غربالگری و تستهای تشخیص زودهنگام قرار می گیرند.
وی ادامه داد: تمامی خدمات غربالگری و تشخیص زودهنگام در سیستم بهداشتی استان انجام می گیرد و تیم هایی متشکل از پزشکان و کارشناسان بهداشتی در مراکز ارائه خدمات جامع سلامت همواره آماده ارائه خدمات مذکور به مراجعه کنندگان است.
** کاهش هزینه های درمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: اجرای طرح تحول نظام سلامت موجب شد بار هزینه های درمان بیماران سرطانی به حداقل کاهش یابد و این مهم اقدامی ارزشمند به شمار می رود.
دکتر کوروش ساکی افزود: هم اکنون بیمه ها هزینه های مربوط به درمان بیماری سرطان را پرداخت می کنند و می توان گفت در مقایسه با گذشته وضعیت بهتری در این بخش حاکم شده است.
وی ادامه داد: بر این اساس بیماران مبتلا با خیال آسوده و امیدوارانه می توانند به درمان های تجویز شده از سوی متخصص مربوطه اقدام و در واقع مشکلات کمتری را تحمل کنند.
وی گفت: در راستای درمان بیماری سرطانی 2 بخش شیمی درمانی و آنکولوژی (خون شناسی)در بیمارستان های شهید رحیمی و شهید مدنی خرم آباد در طول فعالیت دولت تدبیر و امید راه اندازی شده است.
ساکی اظهار داشت: همچنین یک دستگاه رادیو تراپی نیز جهت درمان بیماران مبتلا به سرطان خریداری شده که به زودی در استان به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود : به منظور تسهیل فرآیند درمان بیماران مبتلا به سرطان چهار مرکز جامع تشخیص بیماری سرطان در این استان در دست ساخت است که از این تعداد 2 مرکز در شهرستان خرم آباد و بروجرد و 2 مرکز سطح سه در شهرستان ها الیگودرز و کوهدشت قرار دارند.
وی بیان کرد: همچنین قرار است در بیمارستان شهید رحیمی ، بخش بزرگ سرطان و با قسمت های بستری و رادیوتراپی با تجهیز سه دستگاه شتاب دهنده خطی راه اندازی شود.
در حال حاضر یک هزار و 719 نفر در لرستان مبتلا به بیماری سرطان هستند که از این مجموع 733 نفر یعنی 42/64 درصد بانوان و 986 نفر یعنی 57/35 درصد آقایان هستند.
7274/6060

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/48979/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

دستگیری عاملان نزاع دسته جمعی در خرم آباد

واکنش فرماندار ازنا به ادعای اخراج 160کارگر یک کارخانه

حل و فصل 35 درصد از دعاوی کارگری و کارفرمایی در لرستان

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

دستگیری عاملان نزاع و درگیری دسته‌جمعی در خرم‌آباد

سازش 35 درصد دعاوی کارگری و کارفرمایی در لرستان

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

رفع تصرف 187 میلیارد ریالی؛ نجات طبیعت مهدیشهر از چنگال زمین‌خواران

انتصاب مدیرکل جدید آموزش و پرورش لرستان

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

انتصاب مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان

کشف انبار کالای قاچاق در خرم آباد

مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

ثبت همزمان تصویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه

اجرای طرح «همیاران طبیعت» در لرستان

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

قتل یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در الشتر

مشاهده چهار قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه + فیلم

تصاویری از گشت و گذار 4 قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان + فیلم

قتل مردِ جوان با شلیک افراد ناشناس در لرستان

مشاهده 4 قلاده خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه + فیلم