ندای لرستان

آخرين مطالب

کارت پارک منبع درآمد با رفع ترافیک مقالات

کارت پارک منبع درآمد با رفع ترافیک

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - سایت خبری شعار سال در مطلبی با عنوان "کارت پارک منبع درآمد با رفع ترافیک" نوشت:این روزها اگر خودرویتان را در برخی از خیابان های خرم آباد بدون توجه به تابلوهای جدید پارک کنید، موقع برگشت با کاغذی روی شیشه ماشین خود مواجه خواهید شد که بی شباهت به برگ جریمه نیست.
در ادامه این مطلب آمده است: تعجب نکنید، این برگه ای که روی ماشین شما الصاق شده، حکایت از اجرای طرح کارت پارک است که توسط شهرداری، همکاری بخش خصوصی در معیت نیروی انتظامی خرم آباد با هدف ایجاد نظم بیشتر در معابر اصلی شهر، تشویق مردم برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به جای خودرو شخصی، مدیریت زمان و کاهش زمان پارک در برخی معابر شهر از اوایل اردیبهشت امسال در حال اجراست.
برای بهرمندی از این سیستم، شهروندان می‌ توانند با پرداخت مبلغ 100هزار ریال و سپس با ثبت اطلاعات خودرو توسط پارکبان و تحویل برچسب که باید سمت چپ شیشه خودرو نصب شود تا مأموران کنترل و نظارت نیز با استفاده از دستگاه های هوشمند دستی قادرباشند اطلاعاتی مثل مدت زمان پارک، اعتبار و هزینه کسرشده را به آنان بازگو نمایند.
هزینه محاسبه توقف در حاشیه خیابان طبق این طرح، برای خودروهایی که از یک تا 30 دقیقه در حاشیه خیابان پارک می کنند رایگان است اما هنگامی که زمان توقف از 30 دقیقه فراتر برود خودرو مذکور مشمول پرداخت هزینه می شود. کارت پارک منبع درآمد با رفع ترافیک بر این اساس، رانندگان خودروهایی که در کنار خیابان توقف می کنند در نیم ساعت اول 5 هزار ریال، و از ساعت دوم 10 هزار ریال واز ساعت سوم به بعد به ازای هر ساعت 15هزار ریال از شارژ آن ها کم می شود.
مزیت های طرح پارکبان در خرم آباد اجرای این طرح دارای مزیت هایی فراوانی است که از طرق مختلف بیان شده اما در این یادداشت به تعدادی از معایب آن اشاره می شود.
بسیاری از شهروندان، مدت زمان رایگان بودن توقف در حاشیه خیابان ( که نیم ساعت تعریف شده) را منصفانه نمی دانند و می گویند انجام کوچکترین کار حداقل به یک تا دو ساعت زمان نیاز است. کسانی که در این خیابان ها در منازل مسکونی که فاقد پارکینگ هستند زندگی می کنند بیشترین ضرر متوجه آنها می شود.
اما مغازه داران این خیابان ها بعلت نبود و یا دور بودن پارکینگ برای آن ها به صرفه نیست که 6 تا 8ساعت خودرو خود را در حاشیه خیابان پارک کنند زیرا باید مقدار زیادی هزینه نموده و بعضی از مشتریان روزانه آنها را که به هر دلیل از این طرح استقبال نکرده اند از دست داده و کسب و کار آن ها را با چالش مواجه می کند.
لذا برای این‌که این طرح با نارضایتی مواجه نشود باید فکری بحال این کسبه کرد.
در یکی از روزهای هفته جهت بررسی، به خیابان های اجرای این طرح رفته و با پارکبان، رانندگان و کسبه صحبت نمودم. شهروندی که خودرو را آنجا پارک کرده بود و با یک برگ روی شیشه مواجه شد ابتدا به خاطر عدم اطلاع رسانی شوکه و پس از حضور و توضیح پارکبان، راننده جهت خرید برچسب کارت بانکی را به پارکبان داد اما پول نقد نیاز بود که راننده خودرو مجبور شد مسافتی را جهت تهیه پول رفته و مدتی را در صف انتظار دستگاه خودپرداز بماند. عدم اطلاع رسانی به موقع یکی از ضعف های این طرح است.
در صورتی که زمان شروع این طرح در همدان با توزیع 70هزار نسخه بروشور، 40 بنر، مصاحبه مطبوعاتی و صدا و سیما برای اطلاع رسانی پیرامون اجرای این طرح انجام شد اما در خرم آباد مدیر عامل سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری فقط یک مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها و تمام.
بعضی وقت ها نبود پارکبان در نزدیکی خودرو که سبب اتلاف وقت شده و علاوه بر پراکنده بودن این طرح در بعضی ساعات و روز های تعطیل درآمدزایی این طرح متوقف می‌شود. گاهی اوقات هم ارتباط کلامی پارکبان و راننده منجر به تنش می شود. گسترش روز به روز حمل و نقل عمومی یکی از اهداف این طرح در کشور مصرف درآمد حاصل از اجرای آن جهت ساخت پارکینگ طبقاتی در همان شهر است.
حال شهرداری خرم آباد چه طرحی را دنبال می کند بماند.
امیداست ابتدا به سمت مکانیزه کردن این طرح رفته سپس درآمد حاصل از آن مشخص و نحوی مصرف هزینه به اطلاع شهروندان برسد که معلوم شود فقط قصد درآمدزایی نبوده و حمل ونقل عمومی گسترش و به روز باشد. مهمترین کاری که نباید با اجرای این طرح فراموش شود ساخت چند پارکینگ طبقاتی بزرگ در نقاط مختلف شهر است که باید از همین حالا به فکر آن باشند .
گفتن این نکته ضروری به نظر می رسد که ترافیک مانتد حلقه های زنجیر به هم متصل است و مسائل ترافیک با هم پیش می رود و اجرای یک طرح که آینده آن مبهم و ممکن است به سرانجام نرسد باعث نشود که بقیه برنامه های ترافیک را به فراموشی سپرد





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

هوشیاری در برابر قاتل خاموش با آغاز فصل سرما

گاز نیست؛ درختان بلوط، زغال می‌شوند!

لزوم روزآمد کردن کارکردهای وقف

آزادی؛ از جای خواب تا قهرمانی در آسیا

جفای شکارچیان به طبیعت

کارآفرینی ، خلق ایده از دل محدودیت ها

بافت های فرسوده تهدیدی برای سلامت شهری

آب گزک از محرومیت می‌نالد

تنها پنج درصد متکدیان نیازمند هستند

زورگیری های شبانه

/گزارش/ چادرنشینان صحرا؛ حکایت همچنان باقی است

کام استفاده از زنان و جوانان در پست‌های مدیریتی برای مردم تلخ نشود

بانک‎ها از خلق پول‌های خیالی دست بکشند

جولان متکدیان در بستر عواطف مردمی

گزارش؛ زیروبم سند جامع خشکسالی/اختلاف‌نظرات مسئولان و مجری طرح

مروری بر سوابق محمدی نیا و حضورش در دو انتخابات مجلس

روستاهای خالی از سکنه و گرفتاری در مشکلات شهرنشینی

«ونایی» در محاصره قهوه‌خانه‌های غیرمجاز/ میراث فرهنگی برنامه بدهد

پلدختر خفته بر روی چاه نفت، اما فقیر!

القای قحطی زدگی توهم یا واقعیت؟

دستفروشی، کلاف سردرگم شهرنشینی مدرن

حمایت جامعه از کارآفرینان؛ راهکار حل معضل بیکاری

محرم و احترام به حقوق شهروندی - الهام بابایی*

روغن دارای ترانس خطرناک و سرطان‌زا است

"احتکار" خوره جانِ این روزهایِ اقتصاد

تکیه بر این یکی دو روز دنیا نکنید

محرم و کودکان حسینی - آمنه صارمی*

سراب شوا در خرم آباد رو به قبله است

کودکان گم شده در قعر گوشی ها

زنانی که نان می دهند

گیاهان دارویی فرصتی برای ایجاد اشتغال پایدار

احداث 2 پل دیگر روی «خرم رود»/ آب «گرداب سنگی» دائمی می‌شود

شادی گمشده کجاست؟

شاپورخواست کجا رفت! / نمادسازی یا نمادسوزی؟

یادداشتی برای پدر بلوط/ یک پدر و این همه درخت زخمی!

رسانه‌ها، فرهنگ و توسعه‌

کارت پارک منبع درآمد با رفع ترافیک

بی اجازه دخترها، بله - الهام بابایی**

سد کمال صالح و لزوم احقاق حق لرستان

تالابی که شالی‌زار شد/ سند زیست‌گاه پرندگان در دست کشاورزان!

جرم و بیکاری

روزگار تارِ رودخانه«تیره»/فاجعه زیست‌محیطی که هرسال تکرار می‌شود

تعطیلی امکانات رفاهی آبشار نوژیان در فصل گردشگری

زندگی زیباست؛ غم نان اگر بگذارد

واقع ‌نمایی یا سیاه‌ نمایی؟!

حمایت همه جانبه از کارآفرینان، راهکار مقابله با بیکاری

مصائب پایتخت پل‌های تاریخی؛راه طولانی جهانی شدن و پایی که می‌لنگد

سینمای خاموش لرستان چشم انتظار کمک مسئولان

جذب یا دفع گردشگر؟!

ﺗﻠﺦ اﻣﺎ ﺷﻴﺮﻳﻦ، ﺭاﻫﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺭﻓﺖ