ندای لرستان

آخرين مطالب

تلخ و شیرینی های خبرنگاری فرهنگي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - خبرنگاری سرشار از تلخ و شیرینی هایی است که با زندگی آدم عجین می شود ، وقتی خبرنگار می شوی اسم قلم که می آید ناخودآگاه واکنش نشان می دهی، تا پچ پچی در جمع خانوادگی می شنوی جدی می گیری، نکند خبری شده، نکند اتفاقی در حال وقوع است و من بی خبرم؟!
قبل از خواب، خبرهای تولیدی خودش و اخبار منتشر شده دیگران حتما در ذهنش مرور می شود به انتخاب تیتر روز بعد فکر می کند، آنقدر کار خبرنگاری در زندگی اش جاری شده که برای وقایع روزمره اطرافیان هم تجزیه و تحلیل می دهد و حتی برای کار شخصی و خرید روزمره که بیرون می رود قلم و کاغذ و دوربینش را هم همراه دارد.
حرفه خبرنگاری در ایران به ویژه در استان ها همیشه با چالش هایی همراه بوه است ، چالش هایی از جنس توهین، شب نخوابی، شکایت مدیران، خواسته مردم، قلم آزاد و دهها مساله دیگر که هیچگاه مانع ادامه کار آنها نمی شود.
روز خبرنگار که بهانه نامگذاریش هم جانفشانی خبرنگار شهید محمود صارمی است ثابت می کند کار در این حرفه چندان هم راحت و بی دردسر نیست، برای خبرنگاری باید عاشق باشی و اوج مسئولیت پذیری در قبال مردم و کشورت است که تو را به اینچنین ایثارگری هایی سوق می دهد.
مثل همه مشاغل که هر روز پیگیر امور صنفی خود هستند، تو هم هر روز قیمت و کیفیت دوربین و کاغذ را دنبال می کنی، حتی انتخاب خودکارت هم حساسیت بیشتری پیدا می کند، آرام آرام انگشت دستت با صفحه کلید دوست می شود و قلمت که بر صفحه کاغذ نقش می بندد لذت می بری.
ماهها از مشکلات می گویی و از حقوق ضایع شده دیگران دفاع می کنی اما امروز که نوبت به تو رسیده باز هم باید خودت باشی که گلیم مشکلات مسکن، بیمه و امنیت شغلیت را از آب بکشی و باز هم خودت هستی که برای قشر همکارت قلم می زنی، تصویر ثبت می کنی و به قول خودمانی ها گزارش می گیری.
در میان ماهها تلاش و پیگیری، خاطراتی هم هستند که همیشه همراه تو و در ذهن تو زندگی می کنند، تلخ و شیرین هایی که تو را هر روز پخته تر و آماده تر از قبل می کند.
از خودم شروع می کنم، یادم نمی رود هنوز یک سال از ورودم به جمع خبرنگاران نگذشته بود که برای پوشش یک مراسم تودیع و معارفه با حضور معاون وزیر دستگاه مربوطه راهی شدم.
از همان ورود به اداره فهمیدم، این یک جلسه معارفه معمولی نیست، همه چیز التهاب داشت از حراست فیزیکی دم در، تا ارباب رجوع و در نهایت سالن اصلی.
ازدحام جمعیت اجازه نداد جای مناسبی در جمع پیدا کنم و من هم که تازه نفس بودم و با انگیزه، راه پله مشرف به سالن را پیدا کردم و بالاتر از همه مشغول رصد وقایع شدم، کارمندان پلاکارد نوشته بودند و برخی هاشان شعار می دادند، تحصن داخلی یک اداره داشت شکل اعتراض می گرفت و مهمانی که برای مراسم دعوت شده بود همچنان در اتاق رییس حبس بود.
پادرمیانی نیروهای حراست هم راه به جایی نبرد و کارکنان معترض همچنان خواستار ابقای رییسشان بودند که من هم در حالیکه ضبط خبرنگاریم را روشن نگه داشته بودم در حال عکس گرفتن و دنبال کردن وقایع بودم.
اولین جلسه ای بود که اینطور تجربه می کردم، قبل از آن هم در این رابطه نشنیده بودم و نمی دانستم کار حرفه ای در شرایط فعلی چه بود، پس با جسارت تمام مشغول عکس گرفتن بودم که ناگهان در لنز دوربینم افرادی را دیدم که با عصبانیت به سمتم آمدند.
کلام و عملشان یکی شد و درحالیکه از من می پرسیدند که هستی، دوربین و ضبط مرا را به زور گرفتند و مرا از پله به سمت پایین هل دادند، روابط عمومی آمد، میانجیگری کرد که ایشان خبرنگار است و با دعوت آمده، اما آنقدر عصابانی بودند که نمی خواستند حرفی خلاف میلشان بشنوند.
من که ورود مسئول روابط عمومی به قائله تا حدودی آرامم کرده بود، ناگهان دیدم کارمندان معترض همکار روابط عمومی خود را نیز با خشنونت از پله ها پایین انداختند و اهمیتی به وساطت وی ندادند.
پس از چند دقیقه پر التهاب بالاخره نیروهای حراست بیشتری وارد معرکه شدند و مرا به اتاق یکی از همکاران راهنمایی کردند، آنجا با احترام با من برخورد شد و با ورود روابط عمومی تمام داستان روشن گردید، حالا من مانده بودم و معترضانی که بیرون در اتاق دوربین و ضبط مرا در دست داشتند، وسایلی که برای یک خبرنگار همچون سلاح است.
در نهایت وسایلم را پس دادند و با عذرخواهی از من خواستند این داستان رسانه ای نشود، اما پس ازبازگشت به دفتر و شرح ماجرا، داستان شکل دیگری گرفت و بلافاصله پس از انتشار خبر، اقدامات حقوقی انجام و یکی از معترضان اصلی که ضبط و دوربینم را گرفته بود حدود 2 ساعت با شکایت ایرنا بازداشت شد که البته پس از چندین بار رفت و آمد و خواهش و اظهار ندامت، موفق به جلب رضایت من و سازمان شد.
حدود سه سال گذشته وزیر نفت به استان آمد و من همراه یکی از همکاران تازه نفس و پر انرژی به عنوان عکاس برای پوشش مراسم رفتیم.
پس از اتمام مراسم هیچکدام از همکاران رسانه ای به دلیل سختگیری های تیم حفاظت موفق به صحبت با وزیر و مصاحبه نشدند که پس از دقایقی همکار عکاسم با حرارت خاصی در میان ما حاضر شد و گفت با وزیر عکس سلفی گرفته است.
عکس را نشانم داد، یک تصویر دو نفره به قول خودمان تمیز و با کیفیت، همانجا داشت می گفت که پس از بازگشت به اداره عکس را به همکاران از جمله رییس نشان می دهم.
پرسیدم خبر؟ خبر چی؟ مصاحبه گرفتی؟ گفت: نه فقط خودم را به وزیر رساندم و سلفی گرفتم، مگر باید مصاحبه می کردم؟ آن زمان تعجب کردم و برایش توضیح دادم که چه باید می کرد و امروز این ماجرا به یک داستان جالب برایم تبدیل شده است.
البته آن جوان تازه کار و پرانرژی امروز به یکی از بهترین خبرنگاران استان تبدیل شده که هر روز تجربه اش بیش از دیروز است و همچنان از همکاران برجسته حوزه خبر است.
یکی از همکارانم می گفت برای پوشش مسابقه فوتبال به استادیوم تختی خرم آباد رفته بودند که در حین مصاحبه پس از بازی، متوجه زد و خورد در رختکن می شوند.
کاپیتان یکی از تیم ها مربی تیم حریف را کتک زده بود و من همچنان در گیر و دار نت برداری بودم، که مسئولان تیم به سراغم آمدند که نباید این داستان را رسانه ای کنی، اما من بر حسب وظیفه سازمانی، خبر را تمام و کمال برای دبیر ارسال کردم که با انتشار آن موج تماس های اعتراضی برای من آغاز شد.
از خواهش و تهدید گرفته تا روش دوستانه، از من خواستند خبر را حذف کنم اما با شنیدن جواب منفی، خط و نشان ها برای عدم ورودم به ورزشگاه اغاز شد.
بازی بعدی به همراه همکار عکاسم به ورزشگاه رفتم، انگار منتظر ما بودند و با ورودمان همه دستور اخراجمان از ورزشگاه را دادند که علیرغم مقاومت ما بی نتیجه بود، در آخر مجبور شدیم آنها را تهدید کنیم که اگر این روال را ادامه دهید، رفتار شما را در قالب خبر انتشار می دهیم و به همین دلیل مجددا به ورزشگاه دعوت شدیم ولی با اکراه و نگاههای سنگین.
همکار دیگری می گوید: در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته که در ستاد انتخابات استانداری مستقر بودیم چند نفر از همکاران به دلیل شدت و فشردگی کار، اظهار کردند حال مساعدی نداشته و نیاز به رسیدگی دارند، در این میان چند نفر به من گوشزد کردند که به نظر می رسد حال من هم مساعد نیست و باید مواظب باشم اما من آنچنان درگیر پیگیری و ارسال اخبار بودم که واقعا اینچنین احساسی نداشتم.
پس از ساعتی نیروهای اورژانس به ستاد آمدند تا 2 خانم همکار را ویزیت کنند که به اصرار بقیه فشار خون مرا چک کردند و گفتند فشارت پایین و روی 6 است که باید حتما سرم دریافت کنی اما من همچنان اصرار داشتم که مشکلی ندارم.
در نهایت تعجب دست آخر 2 نفری که خواستار حضور نیروی امدادی شده بودند مرخص شدند و من در محل ستاد مجبور به دریافت سرم شدم که پس از اتمام آن، مجددا در جمع همکاران حضو.ر پیدا کردم و تا اعلام نتایج به کارم ادامه دادم.
همکار دیگری می گوید: آن زمان که سفرهای استانی تازه آغاز شده بود، در آخر سفر جمع بندی ها و نشست با خبرنگاران معمولا آخر وقت در استانداری برگزار می شد که با توجه به استقرار تیم حفاظتی از مرکز و عدم شناخت آنها نسبت به خبرنگاران استانی، خبرنگاران باید بدون همراه داشتن کیف وارد استانداری می شدند.
پس از ممانعت تیم حراست از ورود وسایل و کیف خبرنگاران، آنها تمام وسایل غیرضروری و کیف خود را درون صندوق عقب خودرو یکی از همکاران جای می دهند و راهی جلسه می شوند ولی حدود ساعت 1 بامداد که بازمی گردند با صحنه درهای باز خودرو و کیف های خالی مواجه می شوند.
جالب اینکه بسیاری از خبرنگاران هدایای ویژه روز خبرنگار را که به تازگی دریافت کرده بودند همچنان در کیف خود داشتند که با تمام مدارک هویتی آنها به سرقت رفته بود، سرانجام پس از ماهها پیگیری مشخص شد 2 نفر که متوجه نگهداری آن همه کیف در خودرو شده بودند پس از خلوت شدن خیابان، اقدام به این عمل کرده بودند.
مطالبی که ذکر شد از خاطرات خبرنگاران دفتر ایرنا خرم آباد است که همچون همکاران رسانه ای خود همواره پوشش و انتشار رویدادها را بر هر مولفه ای مقدم می دانند.
خاطرات خبرنگاری همواره از جنس کارشان است، اتفاقاتی که برای انسان های دیگر و سایر مشاغل رخ نمی دهد، از برداشتن صندلی زیر پای خبرنگار برای مسئولان گرفته، تا ورود به ازدحام جمعیت های مختلف، بی اعتنایی و گاها توهین برخی مسئولان، حتی قطعی یا کندی اینترنتی هم کلافگی بیشتری برای خبرنگاران دارد.
حوادثی که شاید برخی از آنها در زمان وقوع دقایق تلخی را برای خبرنگاران رقم زده اما با گذشت سالها به کوله باری از تجارب تبدیل شده که هر یک از انها به قیمت باز کردن گرهی از مشکلات مردم بوده است.
7269/6060

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/45353/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان

بهره مندی 138 هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

فیلم| تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان

استاندار لرستان: وضعیت اعتبارات مصوباتی که به اتمام نرسیده‌اند، پیگیری می‌شوند

بهره‌برداری از گلخانه 3 هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف 6 ماه آینده

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

داستان ابوشجاع

عامل تحریم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

پیش‌بینی جوی آرام برای آخر هفته در لرستان

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

اشتغال‌زایی 350 میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان

آمادگی 35 مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان

لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان

ده نمکی در دو اپیزود

در باکو جایی برای شیعیان نیست

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

برگزاری اردوی تیم ملی کستی آزاد جوانان در ساری

روشنایی گردنه زاغه ملایر به طول 5 کیلومتر آماده بهره برداری است

اولین نشست استاندار لرستان با مدیران اقتصادی

معارفه استاندار جدید لرستان | استاندار جدید کیست؟

لرستان صدر جدول؛ تعداد مجوزهای تبدیل شده از 427 هزار گذشت

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان