ندای لرستان

آخرين مطالب

/ 38 سال با جهاد دانشگاهی/ رئیس جهاد دانشگاهی لرستان خبر داد:

ثبت‌نام 4400 نفر در قالب طرح مشاغل خانگی در استان اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - رئیس جهاد دانشگاهی لرستان از ثبت‌نام 4400 نفر در قالب طرح مشاغل خانگی در استان خبر داد.
 دکتر سید علی نادر دهقانی الوار در سخنرانی پیش از خطبه‌ نماز جمعه این هفته خرم‌آباد با گرامی‌داشت سالروز تأسیس جهاد دانشگاهی اظهار کرد: در آستانه سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی هستیم و یکی از نهادهای انقلابی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دستور امام خمینی (ره) تشکیل شد.
وی با بیان اینکه این نهاد بر اساس تکلیفی که برای آن تعریف شده متولی انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، پژوهشی و تولید فناوری در بخش‌های مختلف کشور است، افزود: خوشبختانه بعد از سه دهه فعالیت جهادی، انقلابی، متعهدانه و علمی امروز به تعبیر مقام معظم رهبری جهاد دانشگاهی به یک گلستان تبدیل‌شده است.
دکتر دهقانی الوار بیان کرد: در حوزه‌های پژوهشی، تولید فناوری و انجام فعالیت‌های موردنیاز کشور، جهاد دانشگاهی جهت‌گیری‌هایی داشته و دارد.
وی با اشاره به لزوم پیشرفت و ترقی در استان گفت: باید پیشرفت کنیم تا توان تصمیم‌گیری داشته باشیم؛ اگر به همه ابزارهای لازم و موردنیاز دسترسی پیدا کرده و فناوری و تکنولوژی تولید کنیم می‌توانیم برای خود تصمیم بگیریم.
این مقام مسئول با بیان اینکه پیشرفت یک استان، کشور و منطقه حاصل نمی‌شود مگر اینکه از تمام ظرفیت‌های انسانی و محیطی منطقه استفاده کرد، ادامه داد: پیشرفت محصولی نیست که از کشوری دیگر وارد شود بلکه یک سلسله فعالیت‌هایی است که باید توسط نخبگان یک منطقه ایجاد شود.
دهقانی‌الوار تصریح کرد: درنهایت با این کار شاخص‌های توسعه در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی و فناوری تغییر خواهند کرد.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با تأکید بر اینکه باید مراکز علمی و تحقیقاتی خود را تقویت کنیم، گفت: جهاد دانشگاهی یکی از این مراکز تحقیقاتی است.
وی بیان کرد: در این نهاد انقلابی معتقدیم که باید با این نگاه کار و پیشرفت کنیم تا بتوانیم سرنوشت جامعه را تعیین و از دستاوردهایمان حفاظت کنیم، تقویت این دستاوردها به فعالیت اقتصادی، علمی و اجتماعی تبدیل می‌شود و نهایتاً در حوزه توسعه استان نقش ایفا می‌کند.
او با بیان اینکه تمامی نیروهای جهاد نیروهای باانگیزه‌ای هستند که در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب با تمام توان فعالیت می‌کنند، افزود: جهاد دانشگاهی خط مقدم فعالیت‌های علمی کشور است و هر جا در این حوزه نیازی احساس شود، این نهاد به‌عنوان مرجع توسط مقام معظم رهبری، دولت‌ها و دانشگاهیان موردتوجه است.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان با بیان اینکه در حوزه پزشکی مجموعه‌های متعددی داریم که به خاطر آنها ایران در مرز دانش دنیا است، افزود: برای اولین بار مرکز ناباروری رویان راه‌اندازی شد که یکی از افتخارات کشور جمهوری اسلامی است و مقام ایران را در دنیا به دهم ارتقاء داد.
دهقانی الوار با تأکید بر اینکه در حوزه ناباروری، جهاد دانشگاهی خدمات بسیار زیادی داشته است به حوزه نفت و گاز و فناوری استخراج نفت نیز اشاره کرد و افزود: حفاری چاه‌های نفت و برداشت از آن بسیار سخت و پیچیده و به لحاظ سطح علمی بالاست و نیاز به دانش بالایی دارد، امروز این دانش توسط جهاد دانشگاهی در کشور بومی‌شده است. در حوزه استخراج نفت و تولید مته‌های حفاری جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک برند در دنیا مطرح است‌.
عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی لرستان افزود: در حوزه‌های مختلف دیگر نیز خوشبختانه جهاد دانشگاهی واقعاً نقش علمی و پیش روی خود را پیاده کرده است.
دهقانی الوار در ادامه با بیان اینکه جهاد دانشگاهی لرستان یکی از پنج استان برتر کشور بوده و جزو واحدهای موفق است، گفت: با تکیه‌بر منابع خدادادی استان و استفاده از توان علمی در دانشگاه‌ها و برنامه‌ریزی، سخت‌کوشی، کار انقلابی و متعهدانه امروزه جهاد دانشگاهی لرستان به‌عنوان یکی از سازمان‌های جهت ساز، متعهد و سخت‌کوش در سطح کشور مطرح است.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی برگزارشده در استان توسط این نهاد، اشتغال محور بوده یعنی دوره‌هایی هستند که فرد بعد از اتمام آن می‌تواند شغلی پیدا کند. سال گذشته 17 هزار نفر در سطح استان توسط جهاد دانشگاهی آموزش‌دیده‌اند که در سطح کشور رقم بالایی است و غالب این‌ها جذب بازار کار در بخش‌های خصوصی و خوداشتغالی شده‌اند.
دهقانی الوار با بیان اینکه چهار مرکز فعال در خرم‌آباد، بروجرد و کوهدشت داریم، ادامه داد: خوشبختانه فعالیت این مراکز باعث شده جامعه دانشگاهی و جویای کار فرصتی برای توانمند شدن داشته باشند.
وی بیان کرد: در حوزه فرهنگی نیز خبرگزاری ایکنا و ایسنا را داریم که ایکنا اولین خبرگزاری قرآنی کشوری است. شعبه لرستان همیشه در کشور جزو خبرگزاری‌های برتر قرآنی کشور بوده است. فعالیت قرآنی و مذهبی که در استان منتشر می‌شود این خبرگزاری مورد تحلیل قرار داده و بیان می‌کند.
وی گفت: خدا را شاکریم که این خبرگزاری توانسته در حوزه فعالیت‌های دینی، مذهبی و قرآنی به نقش و تعهد خود عمل کند.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان ادامه داد: در حوزه فرهنگی مرکز افکارسنجی ایسپا یکی از مراکز برتر کشور است که فعالیت‌های اجتماعی و نیازهای مردم و دستگاه‌های اجرایی را رصد و پایش می‌کند.
وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در لرستان گفت: در سطح استان دانشجویان نخبه در قالب اردوهای جهادی به روستاهای محروم استان رفته و فعالیت‌های خدماتی ارائه می‌دهند؛ اردوهای جهادی جهاد دانشگاهی یکی از اردوهای موفق است و همه اعضای آن دانشجوها هستند که در دانشگاه‌های مطرح و حوزه‌های مختلف تحصیل می‌کنند.
دکتر دهقانی‌الوار بیان کرد: خوشبختانه نتیجه این کارها باعث شده اعتماد عمومی خوبی نسبت به جهاد دانشگاهی لرستان در سطح مدیران، جامعه علمی استان و کلان ایجاد شود.
دهقانی الوار یادآور شد: در بخش پژوهشی نیز بر اساس مطالعاتی که داشتیم چهار حوزه مشخص انتخاب‌شده که کشاورزی یکی از آنها است. جهاد دانشگاهی در حوزه کشاورزی کارهای مکانیزه مختلفی انجام می‌دهد و در شهرستان کوهدشت شش هکتار گلخانه هیدروپونیک احداث شده است.
وی ادامه داد: در شهرستان خرم‌آباد و مجموعه بام لرستان مجتمع تحقیقات و فناوری راه‌اندازی شده که گونه‌های گیاهی استان که در حال از بین رفتن است در این مجتمع کشت می‌شوند.
دکتر دهقانی‌الوار از دیگر اقداماتی که در جهاد دانشگاهی پیگیری می‌شود به حوزه علمی بهینه‌سازی انرژی اشاره کرد و گفت: معتقدیم که انرژی در دنیا با چالش روبرو است و ما باید سعی کنیم آب، گاز و سایر منابع استان به‌درستی مورداستفاده قرار گیرند که مدیریت بهینه‌سازی منابع و انرژی یکی از فعالیت‌های مهمی است که در کشور باید انجام شود و مرکز تحقیقاتی آن در جهاد دانشگاهی لرستان راه‌اندازی شده است. مرکز بهینه‌سازی مصرف و مدیریت انرژی فعالیت‌های خوبی داشته و فعال است.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان از دیگر فعالیت‌های این واحد را در سطح مطالعات شهری و روستایی و GIS عنوان کرد و گفت: در حوزه GIS ، جهاد دانشگاهی لرستان پیشتاز است.
وی با بیان اینکه در حوزه پزشکی بانک خون بند ناف استان فعال است، خاطرنشان کرد: این مرکز در استان یکی از مراکز موفق کشور است که خون‌گیری و انجام پروسه برای درمان آن را پیگیری می‌کند.
عضو هیئت‌علمی جهاد دانشگاهی لرستان با اشاره به فعالیت این نهاد در حوزه فناوری، افزود: ما روی حوزه تولید فن و تکنیک تمرکز کرده‌ایم چراکه در استان صنایع، ادارات و خود مردم نیازهای مختلفی به فناوری دارند و امروزه امکان تامین آن در جهاد دانشگاهی فراهم شده است.
وی افزود: با جذب تعدادی از نخبگان استان و مشاوره، هدایت و توانمندسازی آنان توانسته‌ایم در سطح کشور محصولات فناوری و های‌تک زیادی را تولید کنیم. سال گذشته این واحدها در جهاد دانشگاهی 7 میلیارد و 150 میلیون تومان فناوری به فروش رسانده‌اند.
دکتر دهقانی‌الوار تصریح کرد: در حوزه فناوری 40 شرکت، هسته و واحد فناور داریم که مجموعه‌ای از نخبگان استان هستند. بیش از 500 نفر از نخبگان در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند و درآمدزایی می‌کنند.
وی بیان کرد: معتقدیم اگر به دنبال ایجاد اشتغال در استان هستیم بهترین راه اشتغال حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بوده که مبنای تشکیل آن علم و دانش است و محصول تولیدی آن دانشی بوده که مبتنی بر نیازهای استان و کشور است.
دهقانی‌الوار گفت: در حال حاضر سه شرکت دانش‌بنیان در جهاد دانشگاهی داریم که با کمترین اعتبارات و بدون حمایت‌های دولتی شروع به کار کرده و امروز با بیش از صدها نفر از نخبگان لرستان در حال فعالیت هستند.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان به حوزه اشتغال و فعالیت‌های انجام شده در این واحد اشاره کرد و گفت: تأکید ما روی اشتغال فارغ‌التحصیلان است اما بر اساس نیازهای کشور و ضرورت‌ها روی عامه مردم نیز کار شده که طرح ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی ازجمله آن‌هاست.
وی گفت: سهمیه ما 2700 نفر است که خوشبختانه با تلاش و پیگیری 4400 نفر ثبت‌نام داشتیم. عزمی جدی در استان و جهاد دانشگاهی برای ایجاد اشتغال وجود دارد و امیدواریم تا پایان سال با اجرای این طرح برای اغلب این افراد شغل ایجاد شود.
دهقانی‌الوار طرح مشاغل خانگی را یک فرصت عنوان کرد و گفت: با ایجاد این تعداد شغل بخشی از گرفتاری‌های مردم درزمینه ٔ اشتغال برطرف شود.
دهقانی الوار با بیان اینکه مرکز درمان ناباروری لرستان آماده افتتاح است، ادامه داد: این مرکز پزشکی، علمی و تحقیقاتی جهاد دانشگاهی آماده افتتاح شعبه‌ای از رویان بوده که در لرستان تأسیس و ساختمان، امکانات و تجهیزات آن آماده افتتاح است.
وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح تسهیل گری توسط جهاد دانشگاهی گفت: در این طرح نیازهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و فضای منطقه بررسی می‌شود؛ هم‌اکنون در محله دره گرم شرقی خرم‌آباد دفتر تسهیلگری راه‌اندازی شده که بررسی همه نیازهای مردم در بخش‌های مختلف را انجام می‌دهند.
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت: طرح توسعه و ساماندهی مناطق روستایی استان را در دست اجرا داریم. یکی از مشکلات روستاهای ما این است که طرح توسعه ندارند.
دهقانی الوار اظهار کرد: در بخش فناوری نیز حمایت‌های بیشتری از این حوزه خواهیم داشت.
وی در پایان با تقدیر از مسئولین استانی گفت: نماینده محترم ولی‌فقیه در استان در فعالیت‌های فرهنگی، علمی و پژوهشی در استان انصافاً همیشه حامی جهاد دانشگاهی بودند که از ایشان کمال تقدیر و تشکر را دارم. همچنین از مدیران ارشد استان و استاندار که از جهاد دانشگاهی حمایت می‌کنند مراتب قدردانی را اعلام می‌دارم.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/43632/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی