ندای لرستان

آخرين مطالب

آنچه در شورای سلامت پلدختر گذشت؛

سلامت مردم درخطر/ از پیچیدن بوی بد زباله تا رهایی فاضلاب در شهر سياسي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - پلدختر- معضل بوی بد زباله، مشکلات بهداشتی رستوران شهرداری پلدختر، مشکلات بهداشتی کشتارگاه دام شهر، رهایی فاضلاب در شهر معمولان و ... از موضوعات مطرح‌شده در شورای سلامت شهرستان پلدختر بود.

به گزارش خبرنگار مهر ناصر بابایی رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر بعدازظهر سه‌شنبه در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان پلدختر بابیان اینکه طرح مکانیزاسیون جمع‌آوری زباله که در سطح شهر اجراشده طرح خوبی بود که زباله‌ها را ساماندهی کرد، اما متأسفانه آن‌گونه که برنامه‌ریزی‌شده بود پیش نرفت، اظهار داشت: در این رابطه مکاتبات زیادی با شهرداری انجام شد و برنامه این بود که هر جا که سطل زباله تخلیه می‌شود محل سطل زباله شست‌وشو شود زیرا زباله هر جا ریخته می‌شود آن مکان آلوده و مشکل‌زا می‌شود به‌گونه‌ای که هم‌اکنون ابتدا و انتهای هر کوچه به یک کانون عفونی تبدیل‌شده است.
پیچیدن بوی بد زباله در کوچه‌های شهر
وی افزود: شب که از منزل خارج می‌شوی بوی شیرابه‌های زباله‌هایی که روی زمین ریخته شده مشام ساکنان و رهگذران را آزار می‌دهد، این کار شهرداری در فصل گرما باعث ایجاد بیماری‌ها شده و بیماری‌های عفونی مزید بر علت است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر، گفت: با توجه به این‌که کار شبکه بهداشت و درمان با شهرداری 70 درصد همپوشانی دارد سعی شده طبق روال همکاری‌ها دوستانه باشد و کارها پیش برود و به نامه‌نگاری کشیده نشود اما متأسفانه مسائل دارد به حاشیه کشیده می‌شود.
بابایی افزود: وقتی مشکلی در شهر مطرح می‌شود آن را به مسائل سیاسی ربط می‌دهند و مجبور به مکاتبه و نامه‌نگاری می‌شویم و از راه‌های دیگر اقدام می‌شود و شبکه بهداشت در رابطه با مسائل بهداشتی با فرماندار و شورای تأمین مکاتباتی داشته اما پس‌ازآن موضع‌گیری‌ها شروع می‌شود و می‌گویند این کارها و نامه‌نگاری‌ها جنبه سیاسی دارد.
وی خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال وقتی مشکل بهداشتی بعضی جاهای شهر مانند کشتارگاه مطرح می‌شود، می‌گویند سیاسی است و اگر بنا باشد مشکلات مطرح نشوند، دیگر نیازی به بهداشت نیست.
رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر، افزود: واقعیت این است که ابتدا و انتهای هر کوچه به کانون عفونت تبدیل‌شده و لازم است در این رابطه یک اقدام عاجل صورت گیرد و روزانه سطل‌ها شستشو شوند تا مشکل حل شود.
مشکلات بهداشتی در رستوران شهرداری
بابایی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: مشکلات بهداشتی رستوران شهرداری طی نامه‌ای مطرح شد، اعلام کردند تنها دو تا سه ماه از قرارداد آن با بخش خصوصی باقی‌مانده درصورتی‌که شبکه بهداشت قبل از واگذاری اعلام کرده که ابتدا باید مشکلات آن حل، سپس واگذار شود.
وی افزود: اگر قرار است فعالیت رستوران شهرداری به همین منوال ادامه پیدا کند شبکه بهداشت به‌ناچار مجبور به تعطیل کردن رستوران شهرداری است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر همچنین از روند کار کشتارگاه دام پلدختر نیز انتقاد کرد و گفت: کشتارگاه شهرداری یک سری ایرادات و مشکلات بهداشتی دارد، نامه از استانداری لرستان در این رابطه به فرمانداری پلدختر ارسال‌شده که کشتارگاه تعطیل شود.
بابایی افزود: اگر کشتارگاه تعطیل شود مردم دچار مشکل می‌شوند و سلاخان مجبور می‌شوند برای کشتار به شهرهای هم‌جوار مراجعه کنند و این امر موجب آشفتگی در شهر می‌شود، بنابراین شبکه بهداشت در این رابطه اغماض کرده و انتظار می‌رود در راستای رفع مشکلات کشتارگاه، شهرداری اقدامات عملی انجام شود.
وی به مشکل دیگر شهرداری پلدختر اشاره کرد و گفت: تعداد کارگران شهرداری این شهر به حدی است که باید خانه بهداشت کارگری داشته باشد، متأسفانه حداقل دو سال است که این موضوع در تمام جلسه‌های شورای بهداشت و سلامت شهرستان مطرح می‌شود اما تاکنون اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر بابیان اینکه وجود خانه بهداشت کارگری بحث مهمی است، افزود: نمی‌شود هر اداره در این رابطه به‌طور مستقل اقدام کند، بلکه انتظار می‌رود شهرداری در این رابطه اقدام کند زیرا نیاز کارگران است که یک کارشناس بهداشت محیط در شهرداری حضورداشته باشد تا کارگران در معرض خطر انتقال بیماری‌ها قرار نگیرند.
رها شدن فاضلاب در شهر معمولان
بابایی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برنامه این بود که هر سه ماه یک‌بار ادارات گزارش سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر را به شبکه بهداشت و درمان ارسال کنند که متأسفانه هیچ‌کدام از ادارات شهرستان در این زمینه اقدامی نکردند.
وی همچنین به مشکلات شورای آرد و نان شهرستان پلدختر پرداخت و افزود: این شورا درگذشته هر یک یا دو ماه یک‌بار در شهرستان تشکیل می‌شد و بهداشت و درمان، به‌عنوان متولی بهداشت مشکلات بهداشتی نانوایی‌ها را رصد می‌کرد و فرمانداری و صنعت و معدن در این زمینه اقدام و برخوردهای لازم صورت می‌گرفت که بازدارنده بود.
رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر، گفت: با این اقدام، حداقل نانوایی‌هایی که کیفیت نان آن‌ها خوب نبود با کسر سهمیه مواجه می‌شدند و این سهمیه به نانوایی‌هایی که کیفیت نان بهتری داشتند اختصاص داده می‌شد و این در حالی است که متأسفانه مدتی است شورای آرد و نان در شهرستان تشکیل نمی‌شود.
بابایی یکی دیگر از مشکلات بهداشتی شهرستان را فاضلاب شهر معمولان دانست و افزود: مشکلات فاضلاب معمولان از سال 87 هر بار در شورای بهداشت و سلامت شهرستان پلدختر مطرح می‌شود، اما تاکنون اقدام عملی صورت نگرفته و به حال خود رهاشده است.
وی خاطرنشان کرد: در این رابطه باید فاضلاب شهر، جدول‌کشی و فازبندی شود، حداقل می‌شود هرسال این اقدام در بخشی از مناطق صورت گیرد و فاضلاب لوله‌گذاری شود، این در حالی است که به‌طور عملی کاری انجام‌نشده و داد مردم درآمده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به حضور دندان‌پزشک در معمولان اشاره کرد و افزود: تنها یک دندان‌پزشک در شهرستان وجود دارد و اولویت با پلدختر است و نمی‌توانیم وی را در معمولان مستقر کنیم.
رئیس شبکه بهداشت و درمان پلدختر گفت: یک دندانپزشک چند روزی در معمولان بود، طرحش تمام شد و چون اولویت با پلدختر است برای استقرار در بیمارستان پلدختر از وی تعهد سه ماهه گرفته شد و سعی می‌شود طی این مدت دندانپزشکی برای شهر معمولان تأمین شود.
وعده شهرداری برای رفع مشکلات بهداشتی رستوران و کشتارگاه دام
جعفر سلیمانی معاون خدمات شهری شهرداری پلدختر نیز در این جلسه، گفت: طرح مکانیزاسیون و شستشو برای نخستین بار در استان لرستان در ابتدای سال 97 در پلدختر اجرایی شده و سایر شهرهای استان از این امر پیروی کرده و به این سمت رفته‌اند.
وی افزود: با شرکت خدماتی جدید در رابطه با شستشوی سطل‌ها قرارداد منعقدشده و به‌صورت یک روز در میان این کار صورت گیرد.
معاون خدمات شهری شهرداری پلدختر، خاطرنشان کرد: فعالیت شهرداری سیاسی بازی و سیاسی‌کاری نیست و من به‌عنوان یکی از نیروهای شهرداری به رفتگری مردم افتخار کرده و خدمت به مردم را وظیفه خود می‌دانم.
سلیمانی گفت: کشتارگاه و رستوران شهرداری به بخش خصوصی واگذارشده است و تمام نواقص و معایب آن‌ها در قرارداد با پیمانکار ذکرشده و در حال رفع است.
وی افزود: کارگران مربوط به خدمات شهری شهرداری به بخش خصوصی واگذارشده و ایجاد خانه بهداشت کارگری به عهده شرکت خدماتی است که در قرارداد لحاظ شده است.
معاون خدمت شهری شهرداری پلدختر، افزود: شهرداری همواره بیشترین تعامل و همکاری با اداره‌های سطح شهر ازجمله شبکه بهداشت داشته است.
سلیمانی گفت: مدیریت شهری این افتخار را دارد که فارغ از مسائل سیاسی و حواشی به‌صورت مستقل و مقتدر در چارچوب قانون شرح وظایف ذاتی خود مشغول به خدمت صادقانه و خالصانه به مردم است.
وی افزود: شهرداری پلدختر در برخوردهای قانونی با متخلفان سیاه‌وسفید نکرده است و به دنبال اجرای مر قانون است و جلب رضایت مردم را اصلی‌ترین هدف خود می‌داند.
مشکل کمبود منابع مالی و پرداخت عوارض به شهرداری
معاون خدمات شهری شهرداری پلدختر، تصریح کرد: مدیریت شهری هیچ‌گاه این ادعا را نداشته که کارش بدون نقص بوده و یکی از ملزومات رفع مشکلات، منابع مالی است و هم‌اکنون شهرداری‌ها با چالش مادی مواجه‌اند.
سلیمانی افزود: بدیهی است چنانچه دستگاه‌های اجرایی به تکالیف خود در مقابل شهرداری عمل کنند و عوارض مربوطه را پرداخت کنند بخشی از مشکلات قابل‌حل خواهد بود.
وی به حوزه بهداشت پلدختر اشاره کرد و گفت: در صورت پرداخت تنها بخشی از مطالبات شهرداری از سوی دانشگاه علوم پزشکی تمام مشکلات احتمالی بهداشتی سطح شهر در یک مقطع زمانی کوتاه قابل‌رفع است.
معاون خدمات شهری شهرداری پلدختر، افزود: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی بدون توجه به قانون و اخذ مجوز از شهرداری مشغول احداث چندین فضای اداری و درمانی است و ساخت‌وساز غیرمجاز تلقی می‌شود و شهرداری برابر قانون مکلف به جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز است.
سلیمانی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود مطالبات شهرداری بابت این ساخت‌وسازهای غیرمجاز بیش از 20 میلیارد ریال باشد و در صورت پرداخت بخش زیادی از مشکلات مردم حل خواهد شد.
وی افزود: مدیریت شهری جدید جمع‌آوری زباله را از سنتی به مکانیزه تبدیل کرده و در این راستا بیش از 250 سطل زباله در سطح شهر نصب‌شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری پلدختر، گفت: یک دستگاه خودرو حمل زباله، دو دستگاه نیسان حمل زباله و برای نخستین بار در استان ماشین شستشوی سطل زباله در قرارداد با شرکت خدماتی قیدشده است.
سلیمانی افزود: هم‌اکنون بر اساس قرارداد فی‌مابین با شرکت جدید، این شرکت نیز مکلف به تأمین خودروهای مکانیزه است و در حال تدارک و تأمین آن برابر مفاد قرارداد است.
وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تا تهیه ماشین شستشوی مکانیزه شهرداری پلدختر سطل‌های سطح شهر را با یک دستگاه تانکر «واتر جت» نسبت به شستشوی سطل‌ها اقدام می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/41132/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

سقوط قیمت بیت کوین

هشدار زرد هواشناسی در لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

پایان یکه تازی اردوغان؟

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

لایروبی آبشخور‌های مناطق حفاظت محیط زیست لرستان

اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر

عامل ساخت پیام‌های جعلی و هتک حرمت افراد در اینستاگرام دستگیر شد

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

لرستانی‌ها سالانه چه میزان انجیر سیاه تولید می‌کنند؟

سقف‌های مهربانی، سرپناه مددجویان کمیته امداد لرستان

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها