ندای لرستان

آخرين مطالب

اوقات فراغت کودکان دغدغه همیشگی والدین اقتصادي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بروجرد - اوقات فراغت زمانی برای پرداختن کودکان و نوجوانان به فعالیت های مورد علاقه ومفرح است درعین حال تنظیم وقت و فراهم کردن استفاده بهینه از این روزها همواره دغدغه ای برای والدین بوده است.
به گزارش ایرنا، رشد قارچ گونه فضای مجازی وایجاد وابستگی و استفاده مداوم از گوشی های هوشمند در زندگی روزمره همه اقشاربه خصوص نسل دانش آموز و جوان اجتناب ناپذیر و درحال افزایش است که نبود آگاهی و فرهنگ سازی در راستای استفاده درست ازاین فضا معضلاتی برای خانواده ها و جامعه به وجود آورده است.
حضور در این فضا با وجود همه خوبی ها و در دسترس بودن آسیب های اجتماعی بسیاری به افراد وارد می کند که در این راستا باید ضمن تقویت پایه های دینی و اعتقادی خانواده ها راهکارهای استفاده درست از تکنولوژی به خصوص فضای مجازی ازسوی کارشناسان ارائه شود.
کارشناسان و مسئولان بروجردی در میزگردی که در ایرنا دفتر بروجرد برگزار شد بر برنامه ریزی و تخصیص بودجه برای غنی سازی اوقات فراغت و فرهنگ سازی در راستای ارائه فرهنگ سازی استفاده از فضای مجازی و همکاری و هماهنگی بین دستگاهی در راستای جلوگیری از موازی کاری تاکید کردند.
*** نقش موثر خانواده در غنی سازی اوقات فراغت جوان و نوجوان
مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بروجرد گفت: خانواده مهمترین نقش و تاثیر را درغنی سازی و مهارت آموزی در اوقات فراغت کودکان و نوجوان را دارد.
وی افزود: والدین می توانند با اختصاص برای با فرزندان بودن زمانی اختصاص دهند تا آنها را درتصمیم گیری درست فرزندان برای اوقات فراغت و زمان های آزاد یاری دهند.
فاطمه عمادی پوراظهارداشت: اغلب والدین به دلیل فشارهای کاری و اقتصادی فرصت کمی برای رسیدگی، صحبت کردن و حتی بازی با فرزندان را دارند و این خلا را به طورمعمول با خرید وسایل بازی و ثبت نام در کلاس های فشرده تقویتی و ورزشی پرمی کنند.
وی با بیان اینکه فرزندان به ارتباط 2 سویه ومستقیم با والدین نیاز دارند، بیان کرد: غافل از آنکه چه آسیب های فکری و روحی را به فرزندان وارد کرده و جوانان و نوجوانان را در معرض آسیب های اجتماعی متعدد قرارمی دهد.
*** خانواده نقش مهمی در سلامت جامعه دارد
مسئول کانون پرورش فکری بروجرد اضافه کرد: خانواده به عنوان شالوده اصلی اجتماع نقش مهمی درسلامت جامعه دارد و اگر بنیان این کانون کوچک دچار آسیب و خلل شود بدون شک کشور با چالش های جدی تری روبرو خواهد شد.
عمادی پورادامه داد: باید با تقویت پایه های دینی و اعتقادی در خانواده، توسعه و ترویج برنامه های مختلف فرهنگی، آموزش نه گفتن، ارتقا سطح دانش و آگاهی والدین و جلوگیری از چشم و هم چشمی زمینه کاهش آسیب های ناشی را فراهم نمود.
*** ورود نوجوانان وکودکان به فضای مجازی به زمان دیگر موکول شود
مسئول کانون پرورش فکری بروجرد گفت: درحالی که خانواده می تواند خرید گوشی را به زمانی که فرزند به رشد عقلی و فکری کامل رسیده و تا حدودی آسیب های شبکه های مجازی را می شناسد موکول نماید.
فاطمه عمادی پورافزود: فضای مجازی به دلیل اینکه کنترل و نظارت آن دراختیارما نیست و در حال حاضر نیز یکی ازمخرب ترین ابزارهای ارتباط جمعی برای کودکان و نوجوانان است.
وی بیان کرد: کودکان و نوجوانانی که گوشی شخصی داشته و بدون کنترل والدین به دنیای مجازی وارد می شوند درمعرض هجمه های گوناگون و خطرناک قرارمی گیرند.
*** قدرت نه گفتن را درخانواده و بین فرزندان تقویت کنیم
مسئول کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان تاکید کرد: نباید از روی عادت همه خواسته های فرزندان را برآورده کرد زیرا در برخی موارد این درخواست ها مناسب اوضاع اجتماعی و فرهنگی فرد نبوده و آسیب های بسیاری را برای او به دنبال خواهد داشت.
عمادی پوراظهارداشت: خانوادها باید قدرت نه گفتن را داشته باشند و این توان را نیز در کودکان و نوجوانان تقویت کنند.
وی اضافه کرد: برای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان باید از بازی های فکری گوناگون که تحرک و پویایی را برای فرزندان ما به همراه دارد استفاده کرد.
مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بروجرد ادامه داد: کتاب جایگزین خوبی و مناسبی برای فضای مجازی است و والدین می توانند شخصا با کتاب خواندن کودکان و نوجوانان خود را نیز به این کارعلاقمند کنند.
عمادی پور اظهارداشت: درگذشته دنیای مجازی وجود نداشت و کودکان و نوجوانان در آن زمان با بازی های بومی و متعلق به هرفصل اوقات فراغت خود را می گذراندند.
وی اضافه کرد: خانواده ها باید درمقابل خواسته فرزندان خود برای ورود به فضای مجازی مقاومت کنند و با جایگزین کردن انواع کارهای فرهنگی، هنری و ورزشی اوقات فراغت سالمی را برای آنان رقم بزنند.
***هماهنگی و همکاری بین دستگاهی در راستای غنی سازی ایجاد شود
مسئول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بروجرد گفت: برای رونق بخشیدن به امور فرهنگی کودکان و نوجوانان باید یک همدلی و هماهنگی بین همه مسئولان دستگاه ها وجود داشته باشد تا بتوانیم با وجود اعتبارات کم در این زمینه اوقات فراغت خوبی برای کودکان و نوجوانان فراهم کنیم.
عمادی پور بیان کرد: با آموختن قدرت نه گفتن به فرزندان از ابتدای زندگی می توان از بسیاری از آسیب های مختلف اجتماعی در زندگی جلوگیری نمود.
وی یادآور شد: از تاثیر منفی شبکه های مجازی و گوشی های هوشمند بر روح و روان کودکان و نوجوانان حتی بزرگسالان نمی توان غافل ماند اما می توان با درایت و برنامه ریزی صحیح و تمرین "نه گفتن" از میزان اسیب های آن جلوگیری نمود.
وی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دربروجرد سه مرکز و حدود 36هزار کتاب در کتابخانه ها و 40رشته مختلف فرهنگی هنری ورزشی این مکان را پایگاهی مناسب برای گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان فراهم کرده است.
*** ورود به فضای مجازی یک آگاهی خاص می خواهد
معاون امورفرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان بروجرد گفت: چهارچوب خاصی درفضای مجازی وجود ندارد وهمه افراد با هویت های ناشناس وارد این دنیا شده و فعالیت های گوناگونی را ارائه می دهند.
علی رضا مظفری افزود: امروز با گسترش ارتباطات و فضای مجازی کودکان و نوجوانان مهارت خاصی در این زمینه دارند و باید برای آگاهی دهی به این قشر آسیب پذیر از طریق کارشناسان برجسته دراین رشته بهره برد.
وی اظهارداشت: سازمان تبلیغات اسلامی بروجرد برای پر کردن اوقات فراغت 6 پایگاه در سطح شهرستان بروجرد ایجاد کرده که به صورت رایگان آموزش هایی را ارائه می دهند.
معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی بروجرد اضافه کرد: پایگاه های اوقات فراغت سازمان تبلیغات اسلامی شامل بوستان های معرفت برای کودکان و نوجوانان 9 تا 15 ساله وهسته های فرهنگی جوانان برای افراد بالای 15 سال به اجرا در می آید.
مظفری بیان کرد: برنامه های این پایگاه ها شامل گفتمان های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، مذهبی، آموزش قرآن، احکام و برگزاری اردوهای یکروزه و برون استانی می باشد.
مظفری ادامه داد: دربحث فضای مجازی سال تحصیلی گذشته 38 گفتمان دینی ویژه دانش آموزان و 24 مورد نیز برای والدین آنها درمدارس سطح شهرستان برگزارشد.
***استفاده از تکنولوژی در عصر حاضر اجتناب ناپذیراست
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد گفت: استفاده از تکنولوژی در عصر حاضر با توجه به همه پیشرفت های انجام شده دراین زمینه اجتناب ناپذیر است.
فرزاد درخشان اظهارداشت: برای کاهش آسیب های حاصل از پیشرفت تکنولوژی به ویژه بر روی قشر خلاق و آینده ساز جامعه باید آگاهی و آموزش های لازم صورت گیرد.
وی افزود: در سال های اخیر با رواج گوشی های هوشمند در بازار و انواع تبلت حتی کودکان خردسال نیز از آسیب های این تکنولوژی در امان نبوده و متاسفانه در برخی مواقع عدم دانش و اطلاعات خانواده ها خود زمینه ساز ترویج بیشتر این آسیب ها شده است.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد بیان کرد: چشم و هم چشمی در بازار بهره گیری از گوشی های هوشمند و انواع تبلت در بین خانواده ها وارد شده و این امر بر میزان وابستگی کودکان و نوجوانان به این تکنولوژی افزوده است.
وی تاکید کرد: والدین نیز آگاهی کافی را از آسیب های این فضا بر روی ذهن کودکان ندارند.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد ادامه داد: گوشی های هوشمند که امروز در دست اغلب کودکان و نوجوانان دیده می شود موجب شده تا به عنوان بهترین سرگرمی جایگزین برنامه های فکری، فرهنگی و ورزشی شود.
درخشان یادآور شد: گاهی کودکان با نصب آسان انواع بازی ساعت ها در یک مکان نشسته و بدون تحرک چشم برصفحه نمایش کوچک می اندازند که برپایه تحقیقات روانشناسان این مهم موجب پیرچشمی زود رس می شود.
وی این پیشرفت را سوغات غرب و به نوعی همان جنگ نرم دشمن تلقی کرد و افزود: کودک و نوجوان درگوشه ای از اتاق با گوشی های هوشمند وارد فضاهای مختلف می شوند که اگر شناخت لازم را در این زمینه نداشته بسیار مخرب خو اهد بود.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد گفت: نقش آموزش و پرورش در کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقا سطح دانش و آگاهی اولیا و دانش آموزان به عنوان فراگیر ترین دستگاه فرهنگی در کشوربسیار مهم وتاثیر گذار است.
درخشان اظهارداشت: این نهاد با در دست داشتن گروه هدف و همه امکانات می تواند بیشتر و بهتر از نهادهای دیگر فرهنگی در زمینه غنی سازی اوقات فراغت و کاهش تاثیر منفی شبکه های مجازی گام بردارد.
وی مجموع برنامه های غنی سازی اوقات فراغت ارشاد بروجرد را 25رشته در 112 مرکز اعلام کرد که فعالیت آنها از یکم تیرماه آغاز و تا 15 شهریورماه سال جاری ادامه خواهد داشت.
*** فضای مجازی زندگی اجتماعی و روابط خانوادگی را تحت تاثیر قرار داد
کارشناس تربیت بدنی اداره ورزش و جوانان بروجرد گفت: نسل جوان امروز شبکه های اجتماعی را به‌عنوان جز جدایی‌ناپذیر می‌داند به همین خاطر بیشترین وقت را در پرسه زدن در این فضا صرف می‌نماید.
محمد رشنو افزود: فضای مجازی نوع نگرش زندگی اجتماعی، روابط خانوادگی، صله رحم و اوقات فراغت جوانان و نوجوانان را تحت تاثیر قرارداده است.
وی اظهارداشت: فضای مجازی همه اقشارجامعه حتی کودکی که خواندن و نوشتن را هنوز نیاموخته تحت تاثیر قرارداده است.
کارشناس تربیت بدنی اداره ورزش و جوانان بروجرد بیان کرد: این کودکان با مراحل کار در شبکه های اجتماعی شامل نصب انواع بازی و وب سایت های مختلف آشنا هستند.
رشنو اضافه کرد: باید از اینکه جوان ایرانی امروز بجای ارتباط چهره به چهره و همنشینی‌های نسل گذشته ترجیح می‌دهد که به‌صورت غیر حضوری و از طریق شبکه‌های اجتماعی اوقات فراغت خود را بگذرانند وبی‌دلیل نیست که ایران در استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بین کشورهای جهان در صدر قرار دارد.
وی وظیفه نهادهای فرهنگی جامعه در کنار خانواده ها را برای کاهش آسیب های ناشی از شبکه های مجازی و وابستگی جوانان به این شبکه ها بسیار سنگین دانست و گفت: امروز مهمترین دغدغه والدین گذراندن بیشتر وقت فرزندان خود در شبکه های مجازی و دور ماندن از اجتماع است که روزی ناخواسته و بدون آگاهی خود گوشی هوشمند را به دست فرزند داده و امروز نمی تواند این گوشی را از او به خاطر آسیب هایش بگیرد.
کارشناس تربیت بدنی اداره ورزش و جوانان بروجرد تاکید کرد: والدین باید با هدایت فرزندان به کلاس های مختلف علمی و باشگاه های ورزشی بین فرزند و شبکه های مجازی مانع و فاصله زیاد نمایند و از سوی دیگر نهادهای فرهنگی با ایجاد جاذبه های لازم زمینه گرایش جوانان به این نهادها را فراهم نمایند.
رشنو افزود: هم اکنون بیش از 50 باشگاه دولتی و خصوصی در بروجرد در رشته های مختلف ورزشی فعالیت دارند که مکانی مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان به دور از فضای مجازی و تکنولوژی است.
7190/7273/6052

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/35380/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

آخرین خبر‌ها از 2 ایستگاه پمپاژ آب پلدختر

برگزاری دوره‌های رایگان آموزش صنایع دستی در لرستان

نقش موثر اصناف و بازاریان در تبیین فرهنگ حجاب

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

500 هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد

آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات

لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

افزایش 13 درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان

رویکرد ما در لرستان اتحاد خدمت‌رسانی حول محور برنامه است

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان

بهره مندی 138 هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

فیلم| تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان

استاندار لرستان: وضعیت اعتبارات مصوباتی که به اتمام نرسیده‌اند، پیگیری می‌شوند

بهره‌برداری از گلخانه 3 هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف 6 ماه آینده

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

داستان ابوشجاع

عامل تحریم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور