ندای لرستان

آخرين مطالب

مسئول دفتر نظارت بر انتخابات لرستان:

اصلاح قانون انتخابات مطالبه عمومی شود سياسي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم آباد - مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان تاکید کرد: اصلاح قانون انتخابات باید به مطالبه عمومی در کشور تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، تیمور سپهوند ظهر سه شنبه در نشست با خبرنگاران در سخنانی با اشاره به 26 تیرماه سالروز تاسیس شورای نگهبان در سال 1359 اظهار داشت: این روز نقطه مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بوده و یکی از ارکان مهم نظام اسلامی که در سرنوشت نظام بسیار موثر است شورای نگهبان است.
تشریح وظایف شورای نگهبان
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در قانون اساسی به وظایف شورای نگهبان اشاره شده است، عنوان کرد: در قانون اساسی در 12 اصل به وظایف شورای نگهبان اشاره شده که 9 اصل آن به طور مستقیم راجع به وظایف شورای نگهبان بوده و دو اصل به صورت غیر مستقیم به وظایف شورای نگهبان اشاره شده است.
مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان با اشاره به برخی از وظایف مهم شورای نگهبان، تصریح کرد: اولین وظیفه تفسیر قانون اساسی است، در قانون اساسی آمده که اگر زمانی نیاز به تفسیر یک اصل در قانون اساسی بود و مجامع مختلف و گروههای مختلف در مسائل مهم کشور برداشتی را نسبت به یک قانون داشتند مرجع اصلی برای مراجعه در امر تفسیر قانون شورای نگهبان است.
سپهوند همچنین تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی با شرع مقدس و قانون اساسی را یکی دیگر از وظایف مهم شورای نگهبان عنوان کرد و گفت: در طول 40 سال پیروزی انقلاب اسلامی یکی از افتخارات شورای نگهبان این بوده که اجازه نداده است که قانونی بر خلاف احکام اسلامی و یا قانون اساسی تصویب شود.
وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی وجاهت قانونی ندارد، مگر اینکه شورای نگهبان وجود داشته باشد و با وجود شورای نگهبان، مجلس وجاهت قانونی می تواند داشته باشد، ادامه داد: وظیفه دیگر شورای نگهبان نظارت بر انتخابات است.
ناقص بودن قانون انتخابات
مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان با تاکید بر اینکه ایران کشوری بوده که دموکراسی کامل بر آن حاکم است و همه جوانب مهم جامعه بر اساس انتخابات تعیین و مشخص می شوند، گفت: انتخابات نیز باید با نظارت شورای نگهبان باشد و در قانون اساسی نیز آمده نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و همه پرسی که لازم باشد در جامعه ما انجام شود بر عهده شورای نگهبان است.
سپهوند با بیان اینکه در این خصوص شورای نگهبان برای جامع بودن این نظارت در کل کشور دفاتر نظارتی را در استان ها، شهرستان ها و بخش ها فعال کرده است، افزود: این دفاتر در هنگام انتخابات این نظارت را به نمایندگی از شورای نگهبان انجام می دهند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه شورای نگهبان در ادوار گذشته توانسته به این وظیفه مهم علیرغم بسیاری از تنگناها، محدودیت های مادی و امکاناتی به نحو احسن عمل کند، گفت: یکی از مهم ترین چالش هایی که شورای نگهبان در 10 سال اخیر با آن مواجه بوده بحث ناقص بودن قانون انتخابات است.
مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان با اشاره به اینکه قانون انتخابات نزدیک به 30 سال پیش تصویب شده است، گفت: قریب به 56 میلیون نفر در کشور از مجموع 80 میلیون نفر صاحب رای هستند.
سپهوند با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین چالش هایی که شورای نگهبان در دهه اخیر با آن مواجه بوده و بعضی از سیاسیون، فعالین، نخبگان، اندیشمندان و ... ایرادها و انتقادهایی را می گیرند بحث ناقص بودن قانون انتخابات است، گفت: اگر این قانون اصلاح شود مشکلات ثبت نام ها و رسیدگی به صلاحیت ها در انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و ... خیلی کمتر خواهد شد.
اصلاح قانون انتخابات مطالبه عمومی شود
وی با بیان اینکه در این راستا شورای نگهبان و کارشناسان زیادی به مقام معظم رهبری نظر دادند که این قانون ناقص است و باید اصلاح شود، گفت: با توجه به همه دیدگاههای جمع بندی شده، مقام معظم رهبری سیاست های کلی انتخابات را به سران قوا، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان ابلاغ کردند.
مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان با اشاره به اینکه گام بعدی آن در دولت، مجلس و با همکاری شورای نگهبان باید برداشته شود و قانون اصلاح انتخابات تدوین شود و به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شود و مجلس آن را تصویب و در نهایت در شورای نگهبان تصویب شود، ادامه داد: تا کنون این کار انجام نگرفته، اما با اطلاعاتی که در دسترس است مقدمات آن در شورای نگهبان، دولت و مجلس محیا شده است.
سپهوند تاکید کرد: امیدواریم در سال 97 طرح و لایحه ای که دولت تهیه می کند وارد صحن مجلس شود و مجلس نیز این قانون جامع را تدوین کند و در اولین انتخابات آینده با قانون اصلاح شده انتخابات، انتخابات را برگزار کنیم.
وی با تاکید بر نقش و وظایف خبرنگاران در این زمینه، گفت: خبرنگاران چشمان بیدار ملت هستند و باید با چشمان بیدار خود در جهت اصلاح امور جامعه خدمات بزرگی را داشته باشند.
مسئول دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات لرستان با بیان اینکه یکی از مهم ترین وظایف خبرنگاران این بوده که اصلاح قانون انتخابات را به عنوان یک مطالبه عمومی پیگیری کنند، گفت: بهترین قشری که می توانند این کار را انجام دهند خبرنگاران هستند.
سپهوند تقوای الهی، اهل بصیرت و معرفت بودن، داشتن روحیه انقلابی، مطالبه گر حقوق مردم بودن، ارائه مطلوب خدمات نظام و تزریق روح امید به جامعه را از جمله ویژگی های یک خبرنگار پر تلاش و مطلوب عنوان کرد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/33875/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی