ندای لرستان

آخرين مطالب

جذب یا دفع گردشگر؟! مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - نشریه سیمره در مطلبی با عنوان جذب یا دفع گردشگر نوشت: در شرایطی که شهرها و مناطق ما از امکانات نسبتاً مطلوبی برخوردار باشند، بهتر می‌توان در مورد زیرساخت‌های مورد نیازِ بخش گردشگری صحبت نمود اما در شرایط کنونی ما به کم‌ترین‌ها راضی هستیم و سقف مطالباتمان را در حد آسفالت خوب و معابر استاندارد کاهش داده‌ایم!
در ادامه این مطلب به قلم سلیمان میرزاپور، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی‌ شهری آمده است: هرگاه مدیری از نهضت آسفالت می‌ گفت، بنده احساس می‌ کردم که این مدیر و دیگر مدیران شهری برای سرپوش گذاشتن بر اقداماتی که می ‌بایست انجام می ‌داده و نداده ‌اند(عدم وجود برنامه ‌های اصولی و بنیادی شهر)، خود را مشغول آسفالت و دیگر پروژه ‌های ظاهری و عوام پسند کرده ‌اند.
اما این روزها متوجه شده ‌ام که حق با مدیران شهری بوده و بهتر است که عمده مطالبه شهروندان هم در حد همین آسفالت و بهسازی معابر شهری باشد و هرگاه توانستیم از داشتن معابری با آسفالت استاندارد به منظور سهولت تردد برخوردار شویم به بحث کمبود سایر امکانات و کاربری‌ ها بپردازیم.
ما به در و دیوار، خیابان ‌ها و البته آسفالت ‌های پر زخم و بعضاً رفو شده و نشده شهرهای‌ مان عادت کرده‌ایم. اغلب شهروندانی که بعد از مدتی به شهرهای لرستان مراجعت می‌ کنند، به خاطر این همه تفاوت در کیفیت و کمیت خدمات عمومی شهری در لرستان و سایر مناطق توسعه‌ یافته، چند روزی به افسردگی مقطعی دچار می ‌شوند!
ما هنوز نتوانسته‌ایم یکی از نیازهای مهم شهری یعنی آسفالت سیاه کف معابر را به صورت استاندارد در شهرهایمان داشته باشیم، پل‌های زمخت که بعضاً شیار اتصال قسمت‌های مختلف آن دل و روده‌ خودروهایمان را بیرون می‌کشد و زیرگذرهای کج و معوج و دارای پیچ تند و دست انداز‌های بدون هیچ‌گونه علائم هشداردهنده و کاملاً غیراستاندارد را تنها در این سامان می ‌توان جست. اختلاف سطح منهول ‌ها و چاه ‌های فاضلاب با آسفالت که معابر را پلکانی کرده‌ اند و خیابان‌های بدون خط‌ کشی و بعضاً خط‌ کشی‌های رنگ و رو رفته و تابلوهای راهنمایی که هیچ گاه راهنمای خوبی برای هدایت مسافران غریبه نیستند و سد معبرهایی که دامنه آن به حاشیه‌ خیابان کشیده شده و به زعم بنده نوعی جدید از «خیابان ‌خواری» هستند و بسیاری موارد دیگر، همه دلالت بر عدم وجود نظارت کافی در امور شهری دارد و متاسفانه همه این موارد در درازمدت موجبات دفع گردشگر و دل ‌زدگی شهروندان از سرزمین تاریخی با طبیعت منحصر‌به فرد لرستان را فراهم می ‌آورد.
تاکید می‌ شود که گردشگر و یا شهروندان لرستانی که پس از مدتی به این شهرها سفر می‌ کنند، درک بهتری از نقص‌ ها و ضعف‌ های این مناطق دارند. از نظرِ علمی هم گفته می‌شود که «حس» واقعی‌ تر به یک «مکان»، به گردشگرانی القا می‌ شود که از شهر یا مکانی عبور می‌ کنند.
جناب مسئول! لحظه‌ ای خود را جای یک مسافر تصور کن که هیچ آدرسی از شهر نداشته و تازه وارد این شهر شده است. آیا تابلوهای راهنما به خوبی می ‌توانند مقاصد شهر را نشان دهند. آیا می ‌توان بدون دردسر از میدان ‌هایی که برعکس روزگار و از سمت راست دور می‌ خورند، عبور نمود؟ آیا حال مسافر مذکور از چاله چوله‌ های کف خیابان به هم نمی ‌خورد؟
به نظر می ‌رسد، قبل از هرگونه تبلیغ در جهت معرفی آثار گردشگری و دعوت گردشگران به منطقه، می‌ بایست خدمات ابتدایی آبرومندی ایجاد شود، خدمات شهری نامطلوب را نمی‌توان در لابه‌لای تیترهای اطلاع‌رسانی و خبری که از آینده ‌ای امیدوار کننده می ‌گویند، مخفی کرد. تیترهایی که تنها وعده‌های آرمانی هستند و البته امیدی به عملی شدن آنها نیست.
میزبانی از گردشگران نیاز به حداقل ‌هایی دارد و ورود گردشگر به یک شهر که خیابان ‌های استاندارد و طراحی ‌های اصولی کم‌ تری در آن به چشم می ‌خورد، تصویر خوبی از شهر را به نمایش نمی ‌گذارد.
کافیست نگاهی به بلوارها و دور برگردان‌ های سطح شهر بی‌اندازیم، دوباره کاری‌ها، اصلاحات و تغییرات هر ساله در این خیابان‌ها به خوبی قابل مشاهده است. برخی موارد تعمیر و یا ایجاد یک دور برگردان چند ماهی به طول می‌ انجامد و در این مدت قسمت زیادی از محل را با مشکل رفت و آمد و ناهنجاری‌ های بصری مواجه می‌ سازد.
بررسی‌ ها نشان می ‌دهد عمر مفید آسفالت در کشورهای پیشرفته حدود 13 سال است، در حالی که عمر مفید آسفالت در ایران به حدود سه سال می ‌رسد.
یعنی عمر آسفالت کشورهای پیشرفته چهار برابر ایران است. به عبارت دیگر، هزینه ‌ای که در ایران صرف می‌ شود، چهار برابر کشورهای پیشرفته است. نظام ناسالم پیمانکاری، رعایت نشدن نکات فنی، مشکلات مربوط به زیرسازی، عدم دلسوزی پیمانکاران و ... از جمله دلایل مهم وضعیت آسفالت معابر ایران است(روزنامه‌ جام‌جم). البته وضعیت آسفالت در شهرهای لرستان به مراتب پایین ‌تر از سطح سایر مناطق کشور است.
به نظر می‌ رسد باید نهضت، انقلاب یا هر نام دیگری که مدیران شهری عزیز دوست دارند، را در زمینه استانداردسازی معابر شهری شروع کرد، این نهضت می‌ باید شامل آسفالت مرغوب و البته مسطح، خط‌ کشی‌ های استاندارد با استفاده از رنگ‌ های مرغوب و استاندارد و نیز علایم راهنمای مسیر(که غالباً در طرحی مجزا مورد مطالعه قرار می ‌گیرد) باشد.
یکی از عوامل موفقیت در این قبیل اقدامات، واگذاری این پروژه‌ ها به پیمانکاران توانمند از طریق مناقصه است. همچنین نظارت مستمر و مسئولانه بر کار پیمانکاران و جریمه پیمانکاران درصورت ایجاد مشکل و از بین رفتن آسفالت در کوتاه مدت از موارد مهمی است که پیمانکار را مجاب به ارائه‌ کاری استاندارد می‌ نماید.
با توجه به اینکه درصدی از قرارداردهای مرتبط با پروژه‌ های عمرانی به عنوان «سپرده حسن انجام کار» نزد کارفرما می‌ ماند، لذا انتظار می‌رود در مواردی که پروژه ‌ای پس از مدتی کوتاه دچار مشکل می‌ شود(پلی که بخشی از آن ریزش می‌ کند، یا آسفالتی که در مدتی کوتاه دچار مشکل می‌ شود)، پیمانکار مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و پول بیت ‌المال به بودجه عمومی برگردانده شود.
اگر همین یک مورد توسط مدیریت شهری اجرا می‌ شد، هیچ پروژه‌ بی‌کیفیتی در سطح استان اجرا نمی ‌شد، هیچ پلی بعد از چند ماه فرو نمی‌ ریخت و هیچ زیرگذری غیراستاندارد و پر پیچ و خم تحویل داده نمی ‌شد.
لرستان روزگاری سرزمین پل‌ های با طاق‌ ها و دهنه ‌های منحصربه‌ فرد و ابنیه‌ تاریخی بی ‌نظیری که هرکدام شاهکارهای معماری به شمار می‌ روند، بوده است. مدیریت شهری عصر ما نیز می‌ بایست هنرش را به آیندگان عرضه بدارد، امیدوارم ما نیز هنری برای نسل‌ های آینده داشته باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/33591/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

باند سرقت منازل در خرم‌آباد منهدم شد

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته

نگاه به اقشار کم‌بضاعت لرستان در راستای خودکفایی آنها باشد

اصناف یکی از کانون‌های اصلی حفظ و ارتقاء امنیت جامعه هستند

افزایش 35 درصدی بارگیری راه آهن لرستان در نخستین ماه سال

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

آمادگی ذخیره‌سازی مرغ مازاد در لرستان وجود دارد

توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم

استاندار لرستان: توانمندسازی افراد کم‌بضاعت جامعه در اولویت قرار گیرد

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

استاندار لرستان: عملکرد بانک‌های استان مطلوب نیست

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

شهیدی که در جبهه به نیازمندان انفاق می‌کرد

دانش‌آموز لرستانی قهرمان فردای ایران شد

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

آغاز ماراتن آزمون سراسری در لرستان

پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل

آغاز ماراتن علمی 35561 داوطلب آزمون سراسری در لرستان

کشف و ضبط 10 کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

آبشار زیبای داله‌لان نور‌آباد

تولد اولین نوزاد طرح نفس در کوهدشت