ندای لرستان

آخرين مطالب

زمین های دیم پلدختر،چشم انتظار افتتاح ایستگاه های پمپاژ آب اقتصادي

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - خرم آباد - 15 سال از آغاز عملیات اجرایی ایستگاه های پمپاژ آب در شهرستان پلدختر می گذرد که عدم بهره برداری از این طرح ها موجب شده تا اراضی دیم کشاورزی منطقه همچنان تشنه آب باشند.
همه ساله در قالب در گزارش های خبری تاریخ آغاز عملیات اجرایی پمپاژهای پلدختر، سطح زیر کشت زمین های دیم که قرار است با آب پمپاژها آبیاری شود ، تعداد بهره برداران ، میزان اشتغالزایی و اعتبار مورد نیاز جهت تکمیل این طرح ها اعلام می شود اما تاکنون هیچکدام از این ایستگاهها راه اندازی نشده است.
اکنون دشت های جایدر ، بان بازه چم مهر و واشیان پلدختر همچنان پس از سال ها برای رسیدن به حاصلخیزی نظاره گر بهره برداری از ایستگاهها هستند.
یکی از اهالی روستای چم مهر پلدختر  اظهار داشت: عملیات اجرایی ایستگاه پمپاز این روستا از سال 81 آغاز شده و با گذشت 15 سال با وجود چندین بار افتتاح توسط مسوولان، تاکنون راه اندازی نشده است.
اکبر کلانتری افزود: سال ها است مالکان زمین های بن بازه چم مهر اراضی خود را به صورت دیم می کارند زیرا بودجه اختصاص یافته به این طرح آن قدر کم است که با گذشت چند سال به بهره برداری نرسیده و آبگیری نشده است.
یکی دیگر از اهالی چم مهر اظهار داشت: زمین های بان بازه چم مهر حدود چهار کیلومتر از آب رودخانه کشکان فاصله دارند و از طرفی آب رودخانه نیز هم سطح زمین ها نیست و باید آب برای آبیاری آنها پمپاز شود از این رو کشاورزان قادر به آبی کردن اراضی خود نیستند.
مسعود احمدی افزود: چشم امید کشاورزان این روستا به بهره برداری از ایستگاه پمپاژ بن بازه بود که همچنان پشت وعده های مسوولان خاک می خورد و کشاورزان از آن دست شسته، دلسرد و نا امید شده اند و اراضی خود را به صورت دیم می کارند.
وی ادامه داد: متاسفانه مسوولان به وعده ها و قول هایی که هرسال در رابطه با آبگیری و بهره برداری از ایستگاه بن بازه چم مهرمی دهند عمل نمی کنند و با گذشت سال ها این پروژه تکمیل نشده است.
وی افزود: زیر ساخت های اولیه این ایستگاه پمپاژ در حال تخریب است و لوله هایی که در زیر خاک نصب شده اند در آستانه پوسیده شدن هستند.
وی تصریح کرد: مسوولان هر زمان کمبود بودجه را برای راه اندازی ایستگاه بهانه می کنند اما مردم دیگر خسته شده اند و جمعی از آنها برای کار مجبور به مهاجرت به شهرها شده اند.
یکی دیگر از کشاورزان روستای چم مهر اظهار داشت: برای رهایی و پیگیری دلایل عدم راه اندازی پمپاژ به اداره منابع آب پلدختر مراجعه کردیم آنها گفتند ابتدا باید جهاد کشاورزی شبکه آبیاری اراضی را اجرا کند سپس پمپاژ آبگیری و راه اندازی شود.
محمد بازگیر افزود: این در حالی است که جهاد کشاورزی تاکنون هیچگونه اقدام عملی در این رابطه انجام نداده است.
یکی از کشاورزان منطقه واشیان نیز گفت: اهالی این منطقه 13 سال است منتظر راه اندازی پمپاژ هستند و همچنان اراضی خود را به صورت دیم می کارند که تولید محصولات دیم ناچیز است و علاوه برآن دیم کاری نیازمند نزولات آسمانی است.
محمد اصلانی افزود: از طرفی طی چند سال اخیر کمبود بارندگی در این منطقه و خشک سالی های پی در پی موجب شده کشاورزان همین تولید ناچیز را نیز نداشته باشند و متضرر شوند.
وی ادامه داد: اهالی این منطقه برای کارگری به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده اند در صورتی که اگر ایستگاه پمپاژ واشیان راه اندازی شود کشاورزی رونق می گیرد و برای جوانان اشتغال ایجاد می شود.
وی گفت: این منطقه جوانان تحصیل کرده بسیاری دارد که بیکار هستند و شغلی ندارند که راه اندازی ایستگاه می تواندفرصتی برای ایجاد اشتغال باشد تا آنها بتوانند روی زمین های خود کار کنند.
یکی دیگر از اهالی منطقه واشیان گفت: مسوولان می گویند بودجه اختصاصی سالانه ایستگاه پمپاژ واشیان مبلغ ناچیزی از محل اعتبارات استانی است و برای تکمیل آن کافی نیست.
محمد ایمانی با بیان این که مردم تا کی باید منتظر راه اندازی ایستگاه پمپاژ واشیان باشند از مسوولان خواست برای رفع موانع و در راستای راه اندازی این پمپاژ تدابیری بیندیشند و به فکر مردم باشند.
یکی از اهالی منطقه جایدر گفت: کشاورزان منطقه همچنان چشم به راه راه اندازی ایستگاه پمپاز آب دست جایدر هستند تا در منطقه رونق ایجاد شود.
حسین مهدوی افزود: مسوولان می گویند این طرح ملی است و بودجه آن خوب است اما با این وجود تاکنون با گذشت هشت سال راه اندازی نشده است.
وی ادامه داد: شبکه آبیاری این طرح در حال اجرا است اما پمپ های آن تاکنون نصب نشده و تا آبگیری نشوند کشاورزان با وجود شبکه آبیاری همچنان می توانند از آن استفاده کنند.
یکی دیگر از اهالی منطقه جایدر گفت: احداث طرح پمپاز جایدر به برخی اراضی و کشت های کشاورزی منطقه خسارت وارد کرده که اداره منابع آب شهرستان تاکنون به بهانه این که بودجه طرح نیامده این خسارت را به صاحبان کشت ها و اراضی پرداخت نکرده است.
محسن محمودوند افزود: مردم برای ایجاد اشتغال پایدار در منطقه و تولیدات مازاد منتظر راه اندازی این ایستگاه پمپاژ هستند اما مسوولان به قول هایی که می دهند عمل نمی کنند و این طرح همچنان مشکلات زیادی دارد که باید رفع شود.
وی ادامه داد: کشاورزان منطقه مجبورند همچنان زمین های خود را به صورت دیم کشت کنند که تولید کمی دارد و برای آنها مقرون به صرفه نیست.
مشاور نظارت پمپاژ های واشیان ، جایدر و بن بازه چم مهر گفت: عدم همکاری برخی از مالکان زمین های کشاورزی در اجرا شبکه و وجود معارضان محلی در احداث خط انتقال و کانال های آب بر یکی از مشکلات فرا روی ایستگاه پمپاژ دشت جایدر می باشد.
محمد رهامی افزود: اعتبار این ایستگاه از زمان اجرای عملیات یعنی از سال 1388 تا کنون بسیار ناچیز بوده به گونه ای که طی این مدت هنوز زیر ساخت های آن آماده نشده است.
وی اظهار داشت: با وجود اعتبارات مصوب سال 1397 اجرای ایستگاه پمپاز دشت جایدر ناحیه شماره یک و پنج به میزان پتانسیل آبیاری یکهزار هکتار تا پایان تیرماه امسال به بهره برداری خواهد رسید.
وی گفت: تکمیل نواحی 2 ، سه و چهار این ایستگاه به میزان آبیاری 900 هکتار به تامین اعتبارات در سال های آینده بستگی دارد.
وی افزود: جهت بهره برداری از نواحی شماره یک و پنج ایستگاه پمپاژ دشت جایدر الکترومکانیکال آن تهیه شده و در حال نصب می باشد و ناحیه شماره چهار این ایستگاه در اولویت بعدی ساخت قرار گرفته و لوله و اتصالات مورد نیاز شبکه آن در حال خریداری است.
مشاور نظارت پمپاژ های واشیان ، جایدر و بن بازه چم مهرگفت: عملیات اجرایی ناحیه شماره چهار این ایستگاه از آبان ماه امسال آغاز خواهد شد و ایستگاه پمپاژ ثانویه شماره چهار نیز اسناد مناقصه آن آماده شده است .
وی افزود: برای تکمیل و راه اندازی طرح آبرسانی به دشت جایدر مبلغ 310میلیارد ریال اعتبار لازم است.
رهامی عمده مشکلات فرا روی تکمیل ایستگاه پمپاژ دشت واشیان پلدختر زا نبود اعتبار عنوان کرد و گفت: به دلیل نبود اعتبارات لازم الکترو موتور و الکترو پمپ های این ایستگاه مدتها در انبار گمرک نگهداری و ترخیص نمی شد.
وی افزود: 155میلیارد ریال لازم است تا پروژه ایستگاه پمپاژ دشت واشیان تکمیل و راه اندازی شود و از لحاظ زمانی نیز در صورت تخصیص این اعتبار 18 ماه زمان لازم است تا این طرح تکمیل شود.
رییس اداره منابع آب پلدختر اظهار داشت: کل اراضی زراعی این شهرستان 54 هزار هکتار است که از این میزان 11 هزار هکتار آبی ، چهار هزار هکتار باغات و 39 هزار هکتار دیم می باشد.
محمد گودرزی افزود: احداث ایستگاه های پمپاژ آب در شهرستان پلدختر با هدف افزایش سطح زیرکشت ، میزان تولیدات کشاورزی و راندمان آبیاری ، احیا و گسترش فعالیت های کشاورزی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان و تبدیل اراضی دیم به آبی بوده است.
وی گفت:عملیات اجرایی ایستگاه پمپاژ دشت جایدر مهر ماه سال 88 آغاز شده و تاکنون با 51 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 310 میلیارد ریال برای آن هزینه شده که با حدود پنج هزار نفر جمعیت بهره بردار برای یکهزار و 270 نفر اشتغال ایجاد می کند.
وی به ایستگاه پمپاژ دشت واشیان اشاره کرد و افزود: عملیات اجرایی این ایستگاه شهریور سال 1383 همزمان با هفته دولت آغاز و تاکنون در مجموع 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
گودرزی تصریح کرد: با بهربرداری از این پروژه میزان 750 نفر اشتغالزایی ایجاد می شود و تاکنون 155 میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی (استانی ) برای این طرح هزینه شده است.
رییس اداره منابع آب پلدختر به ایستگاه پمپاژ چم مهر نیز اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی این پروژه از سال 1381 آغاز شده که با 72 درصد پیشرفت فیزیکی و با وجود این که تاکنون 45میلیارد ریال برای آن هزینه شده با گذشت 16 سال به بهره برداری نرسیده در صورتی که میزان اشتغالزایی آن پس از بهره برداری 625 نفر می باشد.
شهرستان پلدختر در 120 کیلومتری جنوب غربی مرکز استان لرستان واقع شده است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/32789/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

فیلمی از سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

آبفای لرستان 100 پروژه در دست اجرا دارد

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

باند سرقت منازل در خرم‌آباد منهدم شد

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته

نگاه به اقشار کم‌بضاعت لرستان در راستای خودکفایی آنها باشد