ندای لرستان

آخرين مطالب

شهیدی که از صف غذای عراقی‌ها غذا می‌گرفت و برای همرزمانش می‌آورد فرهنگي

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - شهید جعفری همان رزمنده دلاور لرستانی بودکه روزها و شبها را در میان نیروهای عراقی می‎گذراند و با عکس‌برداری و ثبت اطلاعات مفید از مواضع دشمن دوباره به درون خاک میهن بازمی‎گشت.
 به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، شهید ولی‎الله جعفری فرمانده محور اطلاعات عملیات تیپ 15 امام حسن مجتبی(ع)، فرزند کوهپایه‎های زاگرس و سرزمین موسیقی و برنوست؛ جایی که شمیم گل‎های بهاری‎اش مسخ کننده و شگفت‎انگیز است، او فرزند رشید کاکاشرف است.
ولی‎الله دوران تحصیل خود را ابتدا در خرم‎آباد و سپس در نجف‎آباد اصفهان ادامه داد و در همین زمان بود که با محمد منتظری آشنا شد.
آشنایی او با محمد منتظری فرصت ورود به عرصه‎های فرهنگی و اجتماعی را در اختیارش گذاشت و بعد از پیروزی انقلاب در کنار آن شهید بزرگوار و در قالب اولین گروه به لبنان اعزام شد.
"ولی‎الله جعفری" 10 ماه در جنوب لبنان حضور داشت و در نبرد با رژیم اشغالگر قدس حماسه‎ها آفرید.
پس از بازگشت به کشور بی‎درنگ به کردستان رفت و راه مبارزه با ضد انقلاب را در پیش گرفت.
فرمانده محور اطلاعات عملیات تیپ 15 امام حسن مجتبی(ع) در یک درگیری مسلحانه در حلقه نیروهای کومله قرار می‎گیرد و به اسارت در می‎آید که این امر هشت ماه طول می‎کشد.
در این مدت "حاج احمد متوسلیان" با توجه به شناختی که از این رزمنده دلاور لر داشت بارها و بارها برای معاوضه او با گروهک کومله وارد گفت‎وگو شد اما حساسیت‎ها، سردمداران ضد انقلاب را به این واداشت تا این مهره ارزشمند را برای نشان دادن خوش خدمتی به نیروهای عراقی که در تنش و آستانه آغاز جنگ با ایران بودند، تحویل دهند.
در یکی از شب‎های سرد و برفی کردستان، گروهک کومله ولی‎الله جعفری را با دست و پای بسته به سمت عمق عراق حرکت می‎دهند؛ در این وضعیت بسیار سخت و تدابیر شدید گروهک کومله و در عین ناباوری، این دلاور لر موفق به فرار از چنگال نیروهای ضد انقلاب می‎شود.
نیروهای ضد انقلاب پس از متوجه شدن از فرار او منطقه را زیر آتش سنگین قرار می‎دهند تا به هر شکلی که شده از فرار این دلیرمرد لر جلوگیری کنند و یا او را به شهادت برسانند اما ولی‎الله با زیرکی و دلیری خود را به نیروهای خودی می‎رساند.
خود شهید درباره این حادثه گفته است:
در تمام مدت اسارتم به خدا توکل داشتم و پنج روز را بدون خوراک و لباس گرم سپری و تنها از گیاهان کوهی استفاده می‎کردم تا اینکه نهایتاً بعد از پنج روز خود را به "حاج احمد متوسلیان" رساندم.
شهید جعفری پس از کردستان به جبهه‎های جنوب آمد و در عملیات‎های خیبر و بدر شرکت کرد. او که نیروی اطلاعات و عملیات بود در شناسایی مواضع دشمن و وارد کردن ضربات سهمگین نقش بسزایی داشت.
شهید جعفری همان رزمنده دلاور لرستانی بودکه روزها و شبها را در میان نیروهای عراقی می‎گذراند و با عسکبرداری و ثبت اطلاعات مفید از مواضع دشمن دوباره به درون خاک میهن بازمی‎گشت.
خاطرات شهید جعفری به نقل از برادرش
برادرش می‎گوید: شهید ولی‎الله جعفری فرمانده محور اطلاعات عملیات تیپ 15 امام حسن مجتبی(ع) بود اما به لحاظ حساسیت کارش هیچ وقت چیزی بیان نمی‎کرد؛ باوجود کم سن و سالی‎اش دوره جنگ‎های چریکی را در لبنان فراگرفت و به زبان‎های عربی و کردی تسلط کامل داشت به گونه‎ای که حتی در حین شناسایی از صف غذای عراقی‎ها نیز غذا میگرفته و برای همرزمانش می‎آورد.
 خواهرم شبی از خواب بیدار می‎شود و می‎بیند که ولی‎الله در حال خواندن نماز و راز و نیاز و مناجات با خدا و در حال گریه کردن است.
شهید در پاکسازی کردستان با شهیدان "متوسلیان"، "کاظمی" و "چمران" همرزم بوده است؛ شهید حتی در زادگاهش خرم‎آباد گمنام است چراکه به دنبال اسم و شهرت نبوده است.
به گفته برخی از رفقای شهید، وی اولین کسی بوده که از اروند رود گذشته و به شناسایی مواضع دشمن رفته است.
برادرش به نقل از پورحسینی یکی از همرزمان شهید می‎گوید: چیزی به نام ترس در وجود ولی‎الله نبوده و تمام شناسایی‎های سخت و بغرنج را داوطلبانه انجام می‎داد.
مهمترین شاخصه ولی‎الله راستگویی، کمک به پدر و مادر در امر کشاورزی، به جا آوردن صله ارحام و... بود.
گزیده‌‌ای از خاطرات شهید ولی‎الله جعفری
22/2/64 امروز به همراه برادران کریم صفی‎زاده، مهران صدری، علی ذلقی و علی شیخ رباط برای شناسایی مواضع دشمن سوار بر دو "بلم" به عمق نیروهای عراقی رفتیم. کریم، مهران و من لباس غواصی پوشیدیم و علی شیخ رباط درون بلم منتظر ما ماند. امشب درون بلم می‎خوابیم فردا هم باید برای شناسایی برویم.
23/2/64 من و علی ذلقی و علی شیخ رباط سه نفری از بلم‎ها پیاده شده و داخل آب رفتیم؛ آهسته و شناکنان خودمان را به مواضع نیروهای عراقی رساندیم. شناسایی کامل انجام شد زمانی ‎که برگشتیم ساعت نه و نیم بود. دشمن متوجه شد و با قایق‎های موتوری به جست‎‏وجوی ما پرداخت. همه جا صدای انفجار به گوش می‎رسید این انفجارها مربوط به نارنجک‎های نیروهای عراقی بود که به طرف ما پرتاب می‎کرد. چهار ساعت به این منوال گذشت و بارها نیروهای عراقی تا فاصله دو متری ما می‎آمدند اما متوجه ما نشدند! این امر بیشتر به معجزه شبیه بود با کمک خدا توانستیم از معرکه دور شویم یک ربع بعد برادر ذلقی آمد اما دیر کردن برادر شیخ رباط حسابی نگرانمان کرد، بالاخره بعد از چند ساعت او هم سلامت به ما ملحق شد.
24/5/64 جلسه با برادر "امین شریعتی" فرمانده لشگر 31 عاشورا و چند نفر دیگر از برادران در "شط علی" برگزار شد. ماموریت شناسایی من در منطقه البیضه عراق بسیار بسیار مورد توجه قرار گرفت و اطلاعات بدست آمده حائز اهمیت و سرنوشت شد.
25/5/64 امروز روز انتخابات رئیس جمهوری است اینجانب رای خود را به یار صدیق امام، مرد حرب و محراب و سردار جبهه‎ها، مبارز نستوه و بزرگوار "آقای خامنه‎ای" عزیز دادم. در این روز پربرکت انتخابات من در هویزه هستم.
سردار ولی الله جعفری روز 21 بهمن 64 هنگامیکه در منطقه آزاد شده فاو در حال انجام ماموریت شناسایی محور بود بر اثر انفجار موشک کاتیوشا به درجه رفیع شهادت رسید و روح پرتلاطم او به همراه دیگر همرزمان شجاعش همچون شهیدان احمد اردلان، کریم صفی‌زاده، سید ولی خلفوند و... در مرزهای خونین ایران آرام گرفت.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/30434/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

سقوط قیمت بیت کوین

هشدار زرد هواشناسی در لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد