ندای لرستان

آخرين مطالب

جاذبه های گردشگری بروجرد مقصد مسافران تابستان فرهنگي

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - بروجرد - با نزدیک شدن به آغاز فصل مسافرت ها و ایران گردی می توان بروجرد دومین شهر بزرگ و تاریخی لرستان را بواسطه‌ی آثارتاریخی و طبیعتی زیبا وبکر مقصدی جذاب برای مسافران دانست.
به گزارش ایرنا ، شهر تاریخی و مذهبی بروجرد با برخوردار بودن ازآب و هوایی مطلوب، طبیعتی زیبا و منحصر به فرد، بافت تاریخی و جاذبه های گردشگری مذهبی ازشهرستانهای گردشگر پذیر غرب کشور و لرستان درهمه ایام سال است.
این شهرستان درمنطقه‌ کوهستانی رشته‌ کوه‌های زاگرس قرارگرفته و دارای آثار باستانی متعددی ازجمله تپه‌های باستانی و کهن، مساجد، خانه های تاریخی است که برخی ازتاریخ‌نگاران و باستان‌شناسان قدمت آن‌ها را دوران ما قبل تاریخ تخمین زده‌اند.
بروجرد از شمال به ملایر و از شرق به سربند دراستان های همدان و مرکزی محدود شده و دارای آب و هوایی معتدل و نیمه خشک است.
بروجرد دارای مردمانی با گویش لری (ورودگردی) که درلهجه محلی بروجردی ( ورویرد) نامیده می شود.
عده ای بنای این شهر را به منوچهر نسبت می دهند و قدمت آن را بیش از چهارهزار سال می دانند، عده ای دیگر( ازجمله دکتر معین)معتقدند که بروجرد حدود 2 هزار سال قبل ساخته شده است.
در زمان حکومت قاجار، حسام السلطنه حاکم خوزستان و لرستان، بروجرد را مقرحکومت خود قرار داد و با تغییر قلعه های آن، خندقی دور شهر ایجاد کرد.
شهرستان بروجرد به سبب وجود فرهیختگانی چون آیت الله بروجردی، دکتر سید جعفر شهیدی، عبدالحسین زرین کوب به دیار فرزانگان شهرت دارد و یکی از تاریخی ترین و مهم ترین شهرستان های لرستان محسوب می شود که هر ساله به لحاظ موقعیت جغرافیایی و جاذبه‌های بی بدیل مقصد سفر بسیاری از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.
بافت تاریخی بروجرد مجموعه‌ای افزون بر 280 هکتار است که هسته قدیمی این شهر را تشکیل و درسال های اخیر، مطالعه و حفاظت از بناهای ارزشمند این بافت مورد توجه سازمان های مرتبط قرارگرفته است.
بیشترآثارموجود در این منطقه مربوط به دوره قاجار و قبل از آن هستند و برخی مسجدها و خانه‌های اعیانی آن از ارزش گردشگری و تاریخی زیادی برخوردارند.
بناهای تاریخی قابل توجهی مانند امام زاده جعفر، مسجد جامع بروجرد و مسجد سلطانی در این بافت قراردارند که قدمت برخی از آنها به بیش از یکهزار سال است.
بازار قدیمی بروجرد و چندین کاروانسرای تاریخی و بیش از 50 خانه تاریخی در این بافت قرار گرفته که برخی از آنها مانند خانه بیرجندی ها، خانه طباطبایی و خانه افتخارالاسلام از معماری جالب توجهی برخوردارهستند.
یکی از کهن‌ترین آثار باستانی در شهرستان بروجرد، تپه تاریخی قرق در روستایی به همین نام است و به اعتقاد برخی از مورخان و باستان‌شناسان، این اثر تاریخی دارای پیشینه‌ای متعلق به عصر مس یا همان عصر نوسنگی در هزاره‌ی پنجم و چهارم قبل از میلاد است و آن را مهم‌ترین تپه‌ی باستانی در شهرستان بروجرد معرفی کرده‌اند.
آثارتاریخی همچون تک‌ سفال‌هایی که قدمت برخی از آن‌ها افزون بر پنج هزار سال و برخی دیگر متعلق به دوران حکومت اشکانیان در این منطقه کشف شده است.
مسجد جامع بروجرد با پیشینه‌ای متعلق به قرن سوم هجری قمری در شهرستان بروجرد قرار دارد و عنوان قدیمی‌ترین مسجد در غرب کشور را به خود اختصاص داده و دارای آتشکده‌ای کهن است.
ارتفاع گنبد آن از زمین نزدیک به 20 متر می باشد این مسجد در گذشته و در ابتدای ساخت بدون گلدسته احداث شده است و اما در اوایل قرن 13 هجری قمری گلدسته هایی به این مسجد اضافه کرده‌اند.
یکی از زیبایی‌های این مسجد منبری متشکل از 9 پله‌ی چوبی که روی آن چند بیت زیبا، حکاکی شده است.
***خانه‌ تاریخی کمال‌الدین طباطبایی (موزه اسناد مردم‌شناسی)
یکی از عمارات کهن در شهرستان بروجرد، خانه‌ای زیبا و تاریخی به نام «خانه‌ی کمال‌الدین نبوی طباطبایی» است که پس از فروش به اداره‌ی میراث فرهنگی، امروزه به موزه‌ی اسناد تنها موزه‌ی شهر بروجرد تبدیل شده وبنای آن متعلق به دوران حکومت قاجاریان است.
این خانه از سه طبقه، یک حیاط بزرگ، چندین شبستان، یک شاه نشین و چند تالار تشکیل شده است.
*** پل قلعه حاتم بروجرد در فاصله‌ی پنج کیلومتری شهربروجرد و در شمال غربی این شهرستان قرار دارد.
از ویژگی‌های بارز احداث «پل قلعه حاتم» بروجرد نسبت به سایر پل‌ها علاوه بر تردد مردم، انتقال آب شرب است
قدمت پل «قلعه حاتم» که در گروه پل‌های جویی محسوب می شود به دوران سلطنت پهلوی و سال 1313 هجری شمسی برمی گردد که روی رودخانه‌ی باغ شاه از شاخه‌های رود سزار، بنا شده است.
*** گلدشت بروجرد
یکی از معروف‌ترین تفرجگاه‌های شهرستان بروجرد، منطقه‌ی گلدشت است که با درختانی بسیار و سرسبز، به یکی از زیباترین مناطق گردشگری این شهرستان تبدیل شده است.
گردشگران و مسافران بسیاری برای گذراندن ساعاتی آرام و لحظاتی شاد به این منطقه از بروجرد آمده و از مناظر زیبا و دلنشین درختان سیب، آلبالو و گیلاس لذت می برند.
این دره و جلگه‌ی خارق‌العاده‌ در دامنه‌ی کوه های زاگرس واقع شده است.
*** خانه مصری بروجرد
یکی دیگرازعمارات تاریخی و باقیمانده از دوران حکومت قاجاریان در شهرستان بروجرد، خانه‌ای قدیمی و برخوردار از تزئینات زیبای کاشی‌کاری‌ و آجرکاری است که به نام "خانه‌ی مصری" شناخته می‌شود.
خانه‌ی مصری بروجرد، نمونه‌ای ارزشمند از معماری انجام شده در عمارات حکومت قاجاریان است که با استفاده از آجر و سفال، تزئین شده و می‌توان اصول معماری خانه‌های ایرانی را در احداث و ساخت آن، مشاهده کرد.
*** تنگه زیبای کپرگه
این تنگه یکی از بزرگترین و زیباترین مسیرهای کوهپیمایی برای کوهنوردان بروجرد بوده و دارای 2 چشمه آب گرم، پل سنگی و غاری به نام مخفی و طاقچه است.
*** سراب ونایی در روستای ونایی در فاصله 21 کیلومتری شمال غرب بروجرد واقع شده و وجود چشمه سارهای جوشان همچون(آب سفید)،(دوروزنه) و (طوطیا) در این منطقه علاوه بر رونق کشاورزی طراوت ویژه ای را با صدای دلنشین جویبارها در کنار عطر سبزه های بهاری و خنکی نسیم دشت ها در مقابل چشم گردشگران به تصویر می کشد.
این منطقه علاوه بر طبیعتی زیبا مهد تولید خیارشور و بسیاری از ترشیجات در کشور شناخته شده است.
***تالاب بیشه دالان در 15 کیلومتری جنوب شرقی بروجرد و در دشت سیلاخور، در استان لرستان واقع است.
نام محلی تالاب بیشه دالوند بوده و یکی از زیستگاه های اصلی جانوران، پرندگان بومی و مهاجر است.
***امامزاده جعفر، نمادی از معماری ناب اسلامی
امام زاده جعفر به عنوان یک بنای مذهبی و تاریخی در قسمت شرقی شهر بروجرد واقع شده است که به استناد کتیبه های موجود امام زاده جعفر(ع) فرزند امام موسی کاظم (ع) است اما برخی از منابع و متون تاریخی با پنج واسطه نسبت این امام زاده را به امام سجاد(ع) مرتبط می سازند.
ساختمان گنبد هرمی شکل این آرامگاه نمونه ای بسیار زیبا از هنر و معماری عهد سلجوقی می باشد. داخل حرم هشت ضلعی است و در وسط آن معجری از چوب و ورشوساخته شده است؛ این معجر روی قبری که شش پله پایینتر از حرم است قرار دارد. طبقات بقعه غیر از مخروط انتهایی 18 طبقه است.
بنای امام زاده جعفر(ع) شهرستان بروجرد مربوط به دوره سلجوقی و به شماره 1855 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
***مسجد امام، ارزنده ترین اثر از معماری اسلامی در بروجرد
ازجمله آثار ارزنده معماری دوره اسلامی در لرستان مسجد امام (سلطانی سابق) است. این بنا یکی از ارزشمند ترین و ممتازترین بناهای بروجرد به شمار می رود.
این مسجد دارای سه درگاه می باشد؛ درگاه شمالی آن به طرف خیابان جعفری باز می شود و دارای طاق و مقرنسهای بسیار زیباست که با کاشی خشت هفت رنگ به سبک دوره قاجاری تزئین و در میان آن نام فتحعلی شاه قاجار نقش بسته است.
طرح و نقشه این بنا از مسجد امام تهران الگو برداری شده است. راه ورودی غربی آن به سمت بازار دواتگران باز می شود وبه خیابان صفا نیز راه دارد شبستان جنوبی زیر گنبد اصلی قرار دارد. بلندای طاق آن 17.5 متر است و حاشیه آن با کاشیهای سیاه و قهوه ای تزیین شده و محراب این شبستان نیز گچبری شده است.
ایوان شمالی مسجد 17متر بلندی دارد و حاشیه آن با کاشی معرق تزیین شده که در نوع خود از کاشیهای بی نظیر قاجاریه محسوب می گردد.
مسجد امام یکی از حوزه های علمیه قدیمی به شمار می آید که دارای ارسی های مشبک و زیبایی است و در آن 16 حجره برای سکونت طلاب در نظر گرفته شده است. این بنا مربوط به دوره قاجاریه و به شماره394 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
*** سوغات بروجرد
علاوه برجاذبه های گردشگری و تاریخی صنایع دستی و هنرهای تزیینی دراین شهر ازجایگاه ویژه‌ای برخوردارهستند که از این دسته می توان به ورشو سازی و قلم زنی‌ اشاره کرد.
حلوای بروجرد ترکیبی ازارده و شیره خرما است که از نظر انرژی بسیارمقوی بوده و می‌تواند محصولی مناسب برای وعده صبحانه باشد ماندگاری آسان و طولانی مدت این محصول باعث شده که بسیاری از گردشگران آن را به عنوان سوغات تهیه و به شهر خود ببرید.
شهرستان بروجرد با بیش از 350هزار تن جمعیت دارای 35 کیلومترمربع مساحت و قدمتی حدود 2هزار سال دارد و دارای 186روستا در2بخش مرکزی و اشترینان است.
6052/7273

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/29381/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

نجات دو کوهنورد در ارتفاعات شیرز لرستان

تأمین سوخت مورد نیاز 414 سورتی پرواز در لرستان

آغاز فصلی نو یا انتخابی مصلحتی در ورزش زورخانه ای لرستان

قتل یک نفر با شلیک افراد ناشناس در لرستان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

ثبت تصاویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در «سلسله» به قتل رسید

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

سوخت مورد نیاز 414 سورتی پرواز در لرستان تامین شد

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان تا سه‌شنبه

دارندگان کارت سوخت بخوانند

راهپیمایی جمعه خشم در لرستان

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403