ندای لرستان

آخرين مطالب

آیت‌الله میرعمادی تشریح کرد؛

آیه‌ای که مایه دلگرمی انسان است/ پشتیبانی خداوند متعال از مومنان سياسي

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - خرم‌آباد- نماینده ولی فقیه در لرستان در تفسیر آیات سوره «زمر» گفت: خداوند پشتیبان مومنان است و دلی که خدا در آن جای بگیرد سرشار از آرامش و اطمینان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر ، آیت الله سید احمد میرعمادی در تفسیر آیات 36 و 37 سوره «زمر» با عنوان «أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ وَیُخَوِّفُونَکَ بِالَّذِینَ مِن دُونِهِ وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ» «وَمَن یَهْدِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن مُّضِلٍّ أَلَیْسَ اللَّهُ بِعَزِیزٍ ذِی انتِقَامٍ» اظهار داشت: موضوع آیه 36 سوره «زمر» کافی بودن خدا در برابر تهدیدات دشمن است؛ این آیه از آیات امید بخش و دلگرم کننده است.
استفاده دشمن از حربه تهدید
وی با بیان اینکه یکی از حربه هایی که مشرکان و کافران علیه پیامبر به کار می بردند حربه تهدید بود، الان هم دشمنان از این حربه استفاده می کنند، تصریح کرد: پیامبر وقتی مبعوث شد یکی از برنامه ها این بود که مشرکان دائما او را تهدید می کردند تا جلوی تبلیغ و نشر اسلام را بگیرند، جلوی نفوذ اسلام را بگیرند؛ گاهی تهدید به تبعید می کردند، می گفتند ما تو را از مکه بیرون می کنیم، گاهی تهدید به قتل می کردند، تهدید به جنگ، محاصره اقتصادی و ... می کردند.
نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به یکی از تهدیدهای بی ارزش و خیالی مشرکان نسبت به پیامبر گرامی اسلام ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام به بت بی اعتنایی می کرد، مشرکان آمدند پیش پیامبر و گفتند بترس از خشم و غضب بت های ما، اگر بی اعتنایی کنی این بت ها تو را از بین می برند، اینجا بود که آیه 36 سوره زمر نازل شد.
آیت الله میرعمادی با بیان اینکه این آیه 5 نکته تفسیری دارد، تصریح کرد: عبارت « أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ» یعنی آیا خدا کافی نیست برای عبدش! این عبارت استفهام تقریری دارد؛ در سوره زمر استفهام انکاری و تقریری فراوان به کار برده شده است و هر دو برای اعتراف گرفتن از مخاطب است. تفاوت آن ها در این است که در استفهام تقریری پاسخ و کلامی که در جواب می آید همیشه مثبت است اما در استفهام انکاری شاید گاهی جواب منفی باشد.
خداوند مومنان را در برابر تهدیدها یاری می کند
وی با تاکید بر اینکه آیه 36 زمر این آیه به پیامبر در برابر تهدیدهای مشرکان امان نامه می دهد و می گوید نترس، خشم و غضب بت ها چیست! حمایت خداوند برای تو بس است، افزود: قطعا حمایت خداوند کافی است چون خدواند منبع قدرت است، در برابر خدا چه کسی قدرت دارد!؟ خداوند پشتیبان مومنان است.
نماینده ولی فقیه در لرستان با اشاره به اینکه خداوند مومنان را در برابر تهدیدها یاری می کند، حتی در برابر تهدید به جنگ، اظهار داشت: در سوره احزاب داریم که می گوید خداوند در جنگ مومنان را کافی است، این آیه باید برای ما درس باشد؛ گاهی برخی افراد که یک مقدار سست هستند در برابر تهدید آمریکا ترس و اضطراب در دلشان نفوذ می کند، جواب آن ها چیست؟ جوابش این است که « أَلَیْسَ اللَّهُ بِکَافٍ عَبْدَهُ».
دلی که خدا در آن جای بگیرد آن دل آرامش و اطمینان دارد
آیت الله میرعمادی با بیان اینکه این آیات با صراحت و به روشنی بر این دلالت دارد که انسان در برابر تهدید دشمن باید ثبات قدم داشته باشد، نترسد و اضطرابی به دل راه ندهند، تصریح کرد: این آیه انسان را دلگرم می کند، مهم این است برای خدا کار کنیم و از او فاصله نگیریم، وقتی برای خدا کار کردیم چه ترسی داریم؟ وقتی برای یاری دین خدا قدم برمی داریم دل ما خالی نمی شود.
وی افزود: دلی که خدا در آن جای بگیرد آن دل آرامش و اطمینان دارد، غیر از خدا خیالات و اوهام است.
نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه انسان موحد جز خدا چیز دیگری نمی بیند، همه چیز را از آن خدا می داند و خود را در محضر خدا می بیند، افزود: چرا اعتماد و تکیه ما به خدا ضعیف است، چرا توکل ما به خدا ضعیف است؟ جواب این است که دلی که خدا نداشته باشد آرامش و اضطراب دارد.
طرح مسئله هدایت و ضلالت در قرآن کریم
آیت الله میرعمادی در ادامه تفسیر آیات 36 و 37 سوره زمر با اشاره به عبارات « وَمَن یُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ، وَمَن یَهْدِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِن مُّضِلٍّ» گفت: هرکسی که خدا او را گمراه کند پس چه کسی می تواند او را هدایت کند و آن کسی که خدا او را هدایت کند پس دیگر برای او گمراه کننده ای نیست.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مطرح شده در قرآن کریم مسئله هدایت و ضلالت است، در قرآن بحث هدایت و ضلالت فراوان مطرح شده است، تصریح کرد: آنچه از آیات به دست می آید این است که هدایت دو قسم است، عمومی یا تشریعی و هدایت خاص یا تکوینی.
همه انسان ها از هدایت الهی برخوردارند
نماینده ولی فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه هدایت تشریعی یعنی خداوند عقل را در وجود انسان قرار داد و پیامبرانی فرستاد تا بشر را به راه راست هدایت کنند، همه انسان ها از هدایت الهی برخوردارند، افزود: وقتی راه نشان داده شد مردم دو دسته می شوند؛ دسته اول کسانی که راهی که خدا نشان داد را می روند و دسته دوم کسانی هستند که به بی راهه می روند.
آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه هدایت دوم تکوینی و خاص است، این هدایت متعلق به کسی است که در مسیر درست قرار گرفته است، کسی که به بی راهه رفته را کسی نمی تواند نجات دهد و کسی که خدا او را هدایت کرد و در مسیر صراط مستقیم قرار گرفت، آیا کسی می تواند او را گمراه کند؟ ادامه داد: در پایان آیه 37 سوره زمر آمده است « أَلَیْسَ اللَّهُ بِعَزِیزٍ ذِی انتِقَامٍ» آیا اینطور نیست که خدا عزیز و نفوذناپذیر و انتقام گیرنده است، خداوند از کسی که به بی راهه رفته انتقام می گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/29099/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی