آیتالله میرعمادی:
برخورداری همه انسانها از هدایت عمومی/ اضلال الهی بهمعنای برداشته شدن لطف خداست
سياسي
بزرگنمايي:
لر آنلاین - نماینده ولیفقیه در لرستان به بهرهمندی تمام انسانها از هدایت عمومی اشاره کرد و گفت: قرآنکریم، شاهدی بر هدایت عمومی است.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، آیتالله سیداحمد میرعمادی در جلسه تفسیر قرآنکریم که در مسجد بعثت خرمآباد برگزار شد، بیان هدایت و تفاوت آن را با ضلالت، محوریت آیات 36 و 37 سوره زمر با مضمون «أَلَیْسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَهُ وَ یُخَوِّفُونَکَ بِالَّذِینَ مِنْ دُونِهِ وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هادٍ وَ مَنْ یَهْدِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ مُضِلٍّ أَ لَیْسَ اللَّهُ بِعَزِیزٍ ذِی انْتِقامٍ» ذکر کرد و گفت: هدایت به دو نوع هدایت تکوینی و هدایت تشریعی تقسیم میشود این در حالیاست که هدایت و ضلالت با هم تفاوت دارند.
وی در تبیین هدایت عمومی گفت: هدایت عمومی یا تشریعی یعنی خدا عقل را در وجود انسان قرار داد و این هدایت مال همه بشر است.
آیتالله میرعمادی به برخورداری همه انسانها از هدایت عمومی اشاره کرد و افزود: شاهد این امر وجود عقل در بدن انسان پیامبران و قرآن است.
نماینده ولیفقیه در لرستان قرآنکریم را شاهدی بر هدایت عمومی دانست و افزود: به هدایت عمومی لفظ ارائه طریق و نشان دادن راه نیز اطلاق میشود.
امام جمعه خرمآباد با اشاره به اینکه وقتی راه نشان داده شد مردم دو دسته میشوند، خاطرنشان کرد: دسته اول همان دستهای هستند که در مسیر خدا میروند و دسته دوم به بیراهه میروند.
این مفسر قرآنکریم با ذکر این مطلب که خداوند متعال همه را هدایت کرد و راه را نشان داد اما مردم به اراده خودشان دو دسته شدند، عنوان کرد: تابلوهای راهنما برای کسانیکه در مسیر قرار گرفتند وجود دارد اما کسانیکه به بیراهه رفته تابلو ندارند هرچه جلوتر میروند دچار ضربه میشوند.
وی با بیان این مطلب که هدایت و ضلالت به دست خداست، اضافه کرد: کسانیکه در مسیر خدا میروند سالم میمانند و کسیکه در مسیر الهی نیست، گمراه میشود.
آیتالله میرعمادی معنای اضلال الهی را کیفر دادن و برداشته شدن لطف خدا عنوان کرد و افزود: هدایت ایصال به مطلوب برای کسانی است که در مسیر الهی قرار دارند.
نماینده ولیفقیه در لرستان خاطرنشان کرد: وقتی عدهای مؤمن باشند و یقین قلبی داشته باشند، هیچکس نمیتواند آنان را گمراه کند.
امام جمعه خرمآباد ادامه داد: کسیکه به بیراهه رفته، گناه کرده، سنگدل شده، و در ظلمانی فرو رفته است، نجات پیدا نمیکند.
این مفسر قرآنکریم با ذکر این مطلب که کسیکه خدا او را گمراه کند کسی است که به بیراهه رفته، به هدایت ابتدایی توجه نکرده و هدایتگری برای او نیست، اظهارکرد: کسیکه خدا او را در مسیر صراط مستقیم قرار داده است هرگز گمراه نخواهد شد.
وی با بیان این مطلب که این آیه خداوند بحث هدایت و ضلالت را مطرح کرده است: در پایان این آیه آمده است که خداوند عزیز و نفوذناپذیر است و از کسانیکه بیراهه رفتند انتقام میگیرد.
انتهای پیام
لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/29091/