ندای لرستان

آخرين مطالب

ساخت بدنه «معشوره» به 3 ماه دیگر موکول شد؛

ماجرای یک سد و دو رئیس‌جمهور؛ «کلنگ و وعده» دردی دوا نکرد سياسي

ماجرای یک سد و دو رئیس‌جمهور؛ «کلنگ و وعده» دردی دوا نکرد
  بزرگنمايي:

لر آنلاین - خرم‌آباد-«معشوره»سدی است که حاشیه‌های زیادی داشته؛ پروژه‌ای که هرروز با خودش ماجرای کلنگ یک رئیس‌جمهور و وعده رئیس‌جمهور دیگر را مرور می‌کند و حالا در آخرین وعده به 3 ماه دیگر حواله‌شده است.

 «نسبت به سد معشوره هم قبلاً تصمیم گرفته‌شده بود این سد ادامه پیدا نکند که با بحث‌هایی که در تهران داشتیم کار این سد هم ادامه خواهد یافت» این جملات خبری مربوط به دکتر روحانی رئیس‌جمهوری است که در سفر به لرستان در قالب این عبارات از ماجراهای سد پرحاشیه سخن گفت و به مردم قول داد که این پروژه ادامه خواهد یافت.
چهارم خردادماه سال 92 بود که رئیس‌جمهور وقت برای کلنگ زنی پروژه سد معشوره به لرستان سفر کرد تا در روزهای پایانی دولتش روی دست استان لرستان یک کلنگ زنی بی‌نتیجه دیگر را بگذارد.
اما این امیدواری دیری نپایید تا همه ناامیدی‌ها بر سر کشاورزان لرستانی هوار شود، سد معشوره در اولین گام و تصمیم‌گیری وزیر جدید نیرو متوقف شد تا هر آنچه برای اجرای این پروژه رشته شده بود پنبه شود.
سد معشوره استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی 12 سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولت‌های مختلف به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، وعده‌هایی که سال‌هاست بین‌النهرین لرستان را در میان‌ دو رود کشکان و سیمره تشنه نگه‌داشته است.

جمیع همه مزایا از سد معشوره، پروژه‌ای حیاتی برای استان لرستان ساخته است، پروژه‌ای که امروز با شدت گرفتن تب خشک‌سالی‌ها در انبار غله لرستان و تشنگی مردمان این دیار به‌عنوان مطالبه‌ای جدی از سوی مردم بارها مطرح‌شده است.
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز در سفر به لرستان و آخرین اظهارنظر در مورد وضعیت احداث سد و نیروگاه معشوره در این استان گفته است که موضوع احداث این پروژه در شورای عالی آب مطرح‌شده و مصمم هستیم در راستای رفع مشکل سد معشوره قدم برداریم.
اما آخرین وضعیت سد معشوره نشان می‌دهد که خوش‌بینی چندانی برای احداث این سد وجود ندارد، این را می‌توان از اظهارات مسئولان فهمید.
سد «معشوره» قربانی مسائل سیاسی شد
سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با اشاره به اینکه سد «معشوره» قربانی مسائل سیاسی در استان شد، اظهار داشت: نباید این کار انجام می‌گرفت.
وی با بیان اینکه حوزه آب ریز این سد 150 کیلومتر طول دارد، چرا این مسائل باید پیش می‌آمد که ذخیره سدی که قرار بود یک میلیارد مترمکعب باشد امروز به بین 50 و نهایت 100 میلیون مترمکعب برسد، تصریح کرد: این در حالی است که آب این سد می‌تواند آب موردنیاز نورآباد، خرم‌آباد، فیروزآباد و ... را تأمین کند.

الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی هم گفته است: در رابطه با سد «معشوره» با تلاش همه مسئولین این سد از مسدودی خارج شد و برای امسال 14میلیارد اعتبار به آن اختصاص‌یافته است.
مهم‌ترین خواسته مردم کوهدشت عملیاتی شدن سد معشوره است
وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین خواسته مردم کوهدشت عملیاتی شدن سد معشوره است، اظهار داشت: وظیفه ما هم انتقال این حساسیت‌ها و درخواست‌ها به مسئولان ملی است.
ملکشاهی با اشاره به برگزاری جلسات مختلف برای سد معشوره گفت: سد معشوره یکی از اصلی‌ترین پروژه‌های استان است که باید عملیاتی شود.
نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تماس تلفنی استاندار لرستان با وزیر نیرو بیان داشت: بر اساس اعلام وزیر نیرو خوشبختانه این سد از مسدودیت خارج شده است.
ملکشاهی با تأکید بر اینکه این امر نشان می‌دهد که وزارت نیرو نیز دنبال اجرای این سد است، گفت: ما نیز باید با مقاومت پیگیر اجرای این سد باشیم.
برای تأمین بلندمدت آب کوهدشت سد معشوره باید عملیاتی شود
سید موسی خادمی استاندار لرستان هم در سخنانی با اشاره به آخرین وضعیت سد معشوره اظهار داشت: یکی از اولویت‌های ما در استان عملیاتی شدن سد معشوره است.
وی با بیان اینکه سد معشوره ازجمله پروژه‌های مهم و در دستور کار در استان محسوب می‌شود، گفت: بخشی از کارهای آن انجام‌شده و یک سری مشکلات دارد که باید رفع شوند.

استاندار لرستان با بیان اینکه تاکنون این سد در وزارت نیرو جزو مسدودی‌ها بوده و اعتباری نداشته است، گفت: در تماس تلفنی که با وزیر نیرو داشتیم قرار شده است که این سد از مسدودی بیرون آید.
خادمی با بیان اینکه مقررشده که اعتبار موردنیاز برای سد معشوره در اعتبارات سال 97 دیده شود، گفت: امیدواریم با اقدامات لازم این اعتبار برای سد در نظر گرفته شود.
وی بیان داشت: برای تأمین آب بلندمدت کوهدشت سد معشوره باید عملیاتی شود.
حجم مخزن سد معشوره از 580 میلیون مترمکعب به 100 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان هم با اشاره به وضعیت سد معشوره بیان داشت: قبلاً حجم مخزن این سد حدود 580 میلیون مترمکعب بوده است.
رضا میرزایی با بیان اینکه کارفرمای این سد شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران است، تصریح کرد: وزارتخانه تغییراتی در ابعاد سد معشوره داده است و آن را به مشاور برای طراحی ابلاغ کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه حجم مخزن سد معشوره از 580 میلیون مترمکعب به 100 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است، افزود: هدف از اجرای این سد تأمین 100 میلیون مترمکعب آب شرب، صنعت و کشت‌های گلخانه‌ای برای شهرستان کوهدشت و تأمین حق آبه های پایین‌دست در شهرستان‌های پلدختر، دوره چگنی و خرم‌آباد است.
میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر عملیات جاده‌های دسترسی توسط قرارگاه خاتم آغازشده است، گفت: نقشه‌هایی اجرایی این سد که در حال تغییر است تا دو ماه آینده آماده می‌شوند.
ساخت بدنه «معشوره» به 3 ماه دیگر موکول شد
وی با بیان اینکه امسال برای اجرای سد معشوره 12 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است، افزود: از این میزان پنج میلیارد تومان تخصیص‌یافته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: امیدواریم طی دو تا سه ماه آینده عملیات اجرایی بدنه سد آغاز شود.

میرزایی تأکید کرد: این سد جدول زمان‌بندی دارد و اعتبار آن باید تأمین شود و نمی‌توان گفت که این سد چه زمانی اجرا می‌شود و ممکن بوده چهار تا پنج سال عملیات اجرایی آن طول بکشد.
وی گفت: مشاور هنوز نهایی نکرده است که زمان اجرای این سد چند سال است.
بنابراین گزارش سد تنگ معشوره در استان لرستان در موقعیت حدود 500 متر پایین‌تر از محل تلاقی دوشاخه تشکیل‌دهنده رود کشکان یعنی کاکارضا و چم ذکریا بر روی این رود ساخته می‌شود. ساختگاه سد در فاصله 90 کیلومتری غرب شهر خرم‌آباد در کوهدشت واقع‌شده است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/29051/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان تا سه‌شنبه

دارندگان کارت سوخت بخوانند

راهپیمایی جمعه خشم در لرستان

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

وقوع رگبارهای پراکنده باران در لرستان

آغاز عملیات اجرایی ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

آغاز ساخت زمین چمن مصنوعی در بروجرد

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد