ندای لرستان

آخرين مطالب

لزوم ساماندهی دریاچه گهر برای جذب گردشگران فرهنگي

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - خرم آباد - دریاچه گهر به عنوان نگین اشترانکوه از جاذبه های کم نظیر گردشگری ایران زمین بوده که برای جذب گردشگران نیازمند ساماندهی و ایجاد راه دسترسی مناسب است.
به گزارش خبرنگار ایرنا دریاچه گهر یک دریاچه کوهستانی است که در منطقه حفاظت شده اشترانکوه در استان لرستان با ارتفاع 2350 متر از سطح دریا قرار گرفته ‌است.
گهر شامل 2 بخش به نام ‌های گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) می‌ باشد که دریاچه گهر بزرگ حدود 1700 متر طول و 400 تا 800 متر عرض و چهار تا 28 متر عمق دارد.
ساحل این دریاچه به جز قسمت مدخل دریاچه (ضلع غربی) و قسمت مقابل‌ آن (ضلع شرقی) که ماسه‌ ای و برای شنا مناسب است در سایر نقاط دارای ساحلی صخره ‌ای بوده و برای شنا مناسب نیست.
در پایین و بالای دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد. جریان ورودی آب دریاچه 10 فوت مکعب بر ثانیه و جریان خروجی آن حدود 20 فوت مکعب بر ثانیه است.
علت افزایش حجم آب خروجی دریاچه وجود چشمه‌ هایی در قسمت تحتانی آن است. آب اصلی تأمین ‌کننده دریاچه از طریق رودخانه ورودی آن یعنی رودخانه تاپله است که دارای آبی بسیار خنک و رنگی شفاف و بلورین با بستری مملو از سنگریزه یا قلوه سنگ است که بدون افت و با کمی شتاب وارد دریاچه کوچک می‌ شود و پس از طی مسافتی کوتاه وارد دریاچه گهر می ‌شود.
میزان بارش سالانه در منطقه گهر حدود 933 میلیمتر بوده که بیشتر به صورت بارش برف است و در سال‌ های پر برف سطح دریاچه یخ می ‌بندد.
درختان بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، بلوط مازو، گردو، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار کهور، انار، گز و موی وحشی و گل ‌های لاله واژگون، شقایق، زنبق، لاله وحشی تاج خروسی و اختر پوشش گیاهی این منطقه است.
دریاچهٔ گهر زیستگاه مناسبی برای آبزیان و دیگر حیوانات وحشی است.
به گفته برخی کارشناسان و انجمن های حامی محیط زیست این دریاچه که به «نگین اشترانکوه» معروف است به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده ‌است. این در حالی است که هر از گاهی اذهان عمومی و حتی کانال های فضای مجازی معترض به راه دسترسی عشایری به این دریاچه هستند و گاهی گفته می شود که راه دسترسی به این جاده در حال احداث است.
** لزوم اجرای طرح مطالعات دریاچه گهر با هدف ثبت جهانی
استاندار لرستان روز یکشنبه در نشست ساماندهی دریاچه گهر گفت: همگان در مقابل حفظ و نگهداری دریاچه گهر به عنوان یک میراث طبیعی استان مسئول هستند.
سید موسی خادمی افزود: از طرفی دریاچه گهر به عنوان ظرفیتی برای رونق گردشگری و وضعیت اقتصادی استان باید ضمن حفظ و نگهداری مورد استفاده مردم قرار گیرد.
وی با تاکید بر لزوم اتخاذ تمهیدات لازم برای استفاده گردشگران از این ظرفیت خدادادی اظهار داشت: در صورتیکه مسئولان تمهیدات مورد نیاز را مهیا نکنند به صورت غیرکارشناسی از این منطقه استفاده خواهد شد.
خادمی افزود: طرح مطالعاتی ساماندهی جامع این دریاچه با هدف ثبت جهانی باید در اولویت قرار گیرد و توسعه و بهبود وضعیت گردشگری و اقتصادی استان نیز مورد توجه باشد.
وی گفت: این ظرفیت گردشگری باید تحت اداره یک مدیریت مشخص باشد و سایر دستگاه های مرتبط به عنوان زیر مجموعه همکاری داشته باشند.
استاندار لرستان افزود: در قالب این طرح مطالعاتی ضرورت ایجاد یا عدم ایجاد زیرساخت های لازم از جمله جاده دسترسی و ثبت جهانی و ژئو پارک در این منطقه مشخص خواهد شد.
وی بیان کرد: جاده دسترسی برای عشایر این منطقه مورد بحث است که باید بررسی عمیق تری انجام شود.
خادمی اظهار داشت: ایجاد جاده دسترسی سهولت دسترسی از سمت بالای دریاچه را ایجاد می کند البته برخی از مسئولان و انجمن های حامی محیط زیست معتقدند باعث فرسایش این دریاچه می شود.
** ساماندهی دریاچه گهر نیازمند برنامه ریزی دراز مدت و کوتاه مدت
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز گفت: دشت لاله های واژگون به نام دشت دالانی در مسیر الیگودرز بسیار جذاب است و ظرفیت ثبت به عنوان اثر طبیعی ملی را دارد.
گودرز امیری افزود: جاده دسترسی به این منطقه خاکی است که امکان تردد برای هر خودرویی در آن وجود ندارد و پس از جاده نیز حدود 13 کیلومتر مسیر پیاده روی تا دریاچه باید طی شود.
وی اظهار داشت: دریاچه بالایی گهر به دلیل ریزش های کوه به تدریج پر و تبدیل به تالاب شده که هشداری جدی است و باید چاره اندیشی شود.
امیری افزود: ساماندهی دریاچه گهر نیازمند برنامه دراز مدت و کوتاه مدت برای آبخیز داری، جلوگیری از واریزه به داخل دریاچه و احیای دریاچه بالا است که نقش ضربه گیر برای دریاچه اصلی دارد.
وی گفت: مسیر دورود به دریاچه گهر به دلیل شیب تند و سربالایی نیازمند زمان بیشتری برای رسیدن به محل ایستگاه خودروها است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان افزود: گردشگران در این 2 مسیر نیازمند تمهیدات بیشتری هستند و نباید نگاه استانی داشت بلکه یک مجموعه طبیعی جذاب ملی و بین المللی باید در نظر گرفته شود.
وی اضافه کرد: این محیط برخلاف حضور گردشگران فراوان سالم نگه داشته شده و بیانگر حضور گردشگران حرفه ای در این منطقه است.
امیری اظهار داشت: ساماندهی دریاچه گهر نیازمند طرح جامع و تفضیلی است و محل اسکان نیز باید مطالعه و طبق زیرساخت های متناسب با اقلیم منطقه در نظر گرفته شود.
وی افزود: ساماندهی دریاچه گهر نیازمند حضور، آموزش و مشارکت جوامع محلی است چراکه در ارتباط با گردشگران این دریاچه هستند.
معاون استاندار لرستان گفت: جاذبه این منطقه به جاده دسترسی محلی است و فرمانداران نباید بر ضرورت جاده دسترسی ماشین رو در این منطقه اصرار داشته باشند.
** ریزش سنگیره از بالادست دریاچه گهر و نقش تخریبی آنها
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان نیز اظهار داشت: ریزش سنگریزه از بالادست دریاچه گهر هرسال منجر به پرتر شدن بستر دریاچه گهر می ‌شوند.
احمد مرادپور افزود: در قالب طرح مهندسی شده باید مشخص شود که چه گردشگران و به چه تعداد در حوزه دریاچه گهر جذب شوند.
وی با تاکید بر لزوم تثبیت سنگریزه های بالادست دریاچه گهر گفت: در حال حاضر واریزه هایی از سنگ و خاک وارد دریاچه می شود که هرساله بستر آن را پرتر می کنند.
این مسئول با تاکید بر اینکه اختلاف میان الیگودرز و دورود بر سر راه های دسترسی به دریاچه گهر باید حل شود، اظهار داشت: با توجه به تاکید فرماندار الیگودرز بر مسیر دسترسی برای عشایر این منطقه، تعداد خانوارهای عشایر منطقه سرشماری شوند.
وی با اشاره به اینکه از کشت و زرع در حوزه دریاچه گهر باید جلوگیری شود، ادامه داد: در این منطقه اراضی شخم زده شده اند و در آنها کشاورزی می شود.
مرادپور افزود: در صورت نیاز باید عشایر از این منطقه خارج شده و در جای دیگری اسکان داده شوند.
** انجام طرح جامع مدیریت منطقه اشترانکوه
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیز گفت: طرح جامع مدیریت منطقه اشترانکوه در سال 91 ابلاغ شده و مشاوران بین المللی این طرح را تهیه کرده اند.
مهرداد فتحی بیرانوند با اشاره به اینکه سالانه ده ها هزار نفر گردشگر داخلی و خارجی از این منطقه بازدید می کنند، افزود: دریاچه گهر یکی از زیباترین دریاچه های کوهستانی خاورمیانه و از مرتفع ترین دریاچه های دنیا به شمار می رود.
وی اظهار داشت: اشترانکوه یکی از پرتنوع ترین گونه های زیستی کشور و یکی از پنج منطقه پایلوت کشور برای مطالعات مدیریت منطقه است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: اعتباراتی در سطح منطقه برای این منطقه ابلاغ شده است.
وی افزود:هر ساله در این موقع از سال برخی افراد در کانال های فضای مجازی ایجاد جاده دسترسی را برای درگیری اذهان عمومی به این قضیه مطرح می کنند که در حقیقت این مسئله واقعیت ندارد.
** دریاچه گهر براثر واریزه ها در حال تقسیم شدن است
فرماندار دورود نیز گفت: دریاچه گهر دوره پیری خود را طی می ‌کند چراکه دریاچه دوم آن خشک‌ شده و دریاچه اصلی نیز در حال تقسیم شدن است.
علی کورانی فر افزود: چند جاذبه طبیعی لرستان از جمله دریاچه گهر قابلیت ثبت جهانی دارند و در صورت ثبت جهانی با انبوه گردشگران مواجه خواهند شد.
وی اظهار داشت: بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان دریاچه گهر در 2 تا سه دهه آینده از بین خواهد رفت.
فرماندار دورود گفت: تردد از بالادست دریاچه یکی از مهم ترین تهدیدها است و علت خشک شدن دریاچه دوم گهر همین تردد است.
وی با بیان اینکه جنگل های حوزه دریاچه گهر کاهش زیادی داشته اند، افزود: این درختان برای پخت غذا و تهیه هیزم تاستفاده می شوند و در حال حاضر همین دریاچه فعلی گهر نیز در حال تقسیم شدن است.
کورانی فر اظهار داشت: مواد شوینده مورد استفاده گردشگران وارد دریاچه می شوند و محلی برای رشد گیاهان دریایی، جلبک و نیزارها فراهم می کنند که همین موارد باعث شده بوی تعفن در اطراف دریاچه به مشام برسد.
وی با بیان اینکه جاده دسترسی از الیگودرز دریاچه گهر را تهدید می کند، افزود: خردادماه امسال چهار هزار نفر وارد دریاچه گهر شده اند که از این تعداد یکهزار و 500 نفر از طریق جاده دسترسی از سمت شهرستان الیگودرز وارد شده اند.
فرماندار دورود ادامه داد: پاسگاه محیط بانی در منطقه دریاچه گهر در حال احداث است که اعتراض تشکل های محیط زیستی را در پی داشته و آنها به دادستانی معترض شده اند و اعلام کرده اند که احداث این ساختمان مانع ثبت جهانی دریاچه گهر می شود.
7274/3022

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/28872/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله مردم سالاری/ سنگ‌اندازی بی‌نتیجه اسلواکی در مسیر توافق مهاجرتی ناتو

سرمقاله قدس/ چالش‌های «شانگهای» برای برقراری صلح در غزه

سرمقاله همدلی/ چماق و هویج وعده صادق در پرونده هسته‌ای

غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

کی بود کی بود من نبودم؟!

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

آوای خوش باران در بروجرد پیچید + فیلم

محموله کالای قاچاق 10 میلیاردی به مقصد نرسید

سرمقاله فرهیختگان/ ناسیونالیسم اسرائیلی: هویت، غیریت و استعمار

سرمقاله شرق/ تحریم‌های جدید علیه ایران

سرمقاله اعتماد/ سیل و رفع خطر ناامنی غذایی و سوءتغذیه

سرمقاله ایران/ ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

سرمقاله دنیای اقتصاد/ جهش تولید با مشارکت مردمی

چالش‌های افزایش تعطیلی؛ شنبه یا پنج‌شنبه، مساله این است!

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

ماجرای انتقال اشیا تاریخی بروجرد به مخزن نگهداری قلعه فلک‌افلاک چه بود؟

اعلام نرخ جدید عوارض آزادراه خرم‌آباد - پل‌زال

وقوع حادثه تصادف در جاده خرم آباد - اندیمشک + فیلم

تولید سالانه 16هزار تن گیاهان دارویی در لرستان

کشف بیش از 10 هزار کالای دارویی قاچاق در لرستان

ورزشگاه خرم آباد در اختیار تیم خیبر قرار می‌گیرد

جلوگیری از 212 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی لرستان

سه ماه حبس برای درمانگر غیر مجاز دام در شهرستان بروجرد

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

سازمان منطقه آزاد کیش پیگیر حقوق مودیان مالیاتی است

رویکردی متفاوت دربزرگترین گردهمایی بین المللی فعالان گردشگری درکیش/ پوستر نمایشگاه بین المللی گردشگری کیش رونمایی شد

سرمقاله خراسان/ عمق بخشی به یک رابطه راهبردی

سرمقاله کیهان/ دست برتر ایران و روایت وارونه غربگرایان

سرمقاله وطن امروز/ منظومه راهبردی تهران - اسلام‌آباد

شاهین کارکرده 600 میلیونی شد

خودروهای برقی چینی ارزان شد

آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد

توصیه مهم اژه‌ ای به فراجا درباره حجاب

بازگشت کارگران «فروآلیاژ» ازنا به کار

فارن افرز: جنگ ایران و اسرائیل از سایه خارج شد

لرستان تصفیه خانه پایدار ندارد

برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان

آبگرفتگی خیابان‌های خرم‌آباد پس از بارندگی‌های شدید (فیلم)

جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان

تجمیع اعتبارات هزینه ای ستاد وزارت اقتصاد با ادارات کل استانی

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز 110 میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

جریمه 127 میلیارد و 24 میلیون ریالی‌ قاچاقچی کالا در لرستان

نوزادی فلسطینی که از شکم مادر شهیدش بیرون آورده شد

نگاه عباس عبدی به ماجرای «مسجد بوستان قیطریه»