ندای لرستان

آخرين مطالب

میزگرد ایرنا/

توانمندسازی زن لرستانی متاثر از محدودیت های فرهنگی اجتماعي

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - خرم آباد - زنان حدود 900 هزار نفر از جمعیت لرستان را به خود اختصاص داده اند که می توان با توانمندسازی این ظرفیت بالقوه گام مهمی در راستای توسعه استان برداشت البته در این راه موانعی نظیر محدودیت های فرهنگی، نداشتن اعتماد به نفس، قوانین سختگیرانه ونبود آموزش کافی وجود دارد.
به گزارش ایرنا، نرخ بیکاری در جمعیت زنان لرستان به بیش از 27 درصد می رسد که با توجه به قابل توجه بودن این جامعه آماری لازم است با توانمند سازی آنها علاوه بر پیشگیری از آسیب های اجتماعی از این توان و ظرفیت بالقوه برای توسعه استان بهره گرفت.
میزان باسوادی در جامعه زنان استان لرستان بنا بر سرشماری سال 1395، 78/6 درصد است بنابراین می توان با ارائه راهکارهایی نظیر توانمندسازی زنان زمینه حضور آنها را در عرصه های اقتصادی و مشارکت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فراهم کرد.
عدم خودباوری برای ورود به عرصه های اقتصادی، نبود سرمایه لازم برای ورود به فعالیت های اقتصادی، نبود قوانین حمایتی از زنان بازرگان و کارآفرین از جمله برخی مشکلات زنان در عرصه فعالیت های اقتصادی می باشند.
مشکلاتی مانند نبود تحقیق و پژوهش و نبود ایده، طرح و برنامه مدون برای حل مسائل و مشکلات زنان از دیگر مسائل مهمی هستند که تاکنون به خوبی به آنها توجه نشده است.
بررسی وضعیت فعلی جامعه بانوان لرستان، ضعف و نقاط قوت و ارائه راهکارهای موثر و اثربخش در شرایط فعلی به منظور ارتقای جایگاه و افزایش مشارکت زنان در عرصه های مختلف در میزگردی تخصصی با حضور کارشناسان و مسئولان در ایرنا لرستان برگزار شده که مشروح آن را در ذیل مشاهده می کنید.
بنا بر گفته کارشناسان و پژوهشگران دعوت شده در این میزگرد، بیکاری، نبود شغل مناسب برای زنان سرپرست خانوار، مشکلات و معضلات زنان بدسرپرست(زنان دارای همسران معتاد)، مشکلات زنان خودسرپرست، خودکشی، نبود قوانین حمایتی از زنان فعال اقتصادی و کارآفرین و ازدواج در سنین پایین از مشکلات مهم در حوزه بانوان در استان لرستان می باشند.
شوربختانه شناخت جامعی از جغرافیای فرهنگی لرستان و سند مکتوبی در این زمینه وجود ندارد تا بتوان در قالب تحقیق و پژوهش زن بدیلی از دیار لرستان معرفی کرد.
اگر زن توانمند می خواهیم باید تحقیق شود که زنان لرستان چقد مولد هستند و چقدر درآمد دارند؟ در حالیکه هیچگونه تحقیق و پژوهشی در این زمینه صورت نگرفته است؛ اینکه چقدر بیکارهستند چقدر شاغل و چقدر درآمد دارند؟ سهم آنها از تولید و اقتصاد و درآمد چقدر است؟
** مشکلات فرهنگی مانع فعالیت اقتصادی بانوان لرستانی
سمیه مهراب نیا رئیس کانون زنان بازرگان استان لرستان در این میزگرد خبری گفت: حضور اقتصادی زنان موضوع مهمی است و مهمتر اینکه چرا زنان در بازار کار ورود نکرده اند و چرا بستر حضور و مشارکت آنها مهیا نیست؟ در این خصوص به نظر می رسد دلایل فرهنگی مهمترین بحث است که باید به آن توجه ویژه ای شود.
وی افزود: فرهنگ اقتصادی در کنار فرهنگ سیاسی و فرهنگ حضور در اجتماع هنوز آموزش داده نشده است بطوریکه هنوز چارچوب های زندگی به 200 سال قبل برمی گردد و اکنون که می خواهیم وارد پوسته تجدد شویم با مشکلات ریشه ای مواجهیم.
رئیس کانون زنان بازرگان استان لرستان اظهار داشت: زنان در عرصه های اقتصادی با وجود اینکه از نظر علمی و هوش در سطحی برابر با مردان قرار دارند اما حضور آنها کم رنگ است چون فرصت برابر برای زنان وجود ندارد.
** قوانین سخت گیرانه و الزام بانوان به رعایت آنها
مهراب نیا گفت: حتی اگر فرصت های برابر و از نظر توانمندی یک زن و مرد در یک مرتبه باشند اما باز مردان توانمند تر هستند چون موانع بیشتری درمقابل زنان وجود دارد و آنچه را که مردان در سایه روابط می توانند بدست آورند زنان آن را باید بصورت ضوابط و قوانین سختگیرانه طی کنند.
وی افزود: در کنار همین فرصت های نابرابر، فرهنگ غالب در لرستان دید اقتصادی به زنان و دختران ندارد و حتی سرمایه خانواده را هم در دست دختران قرار نمی دهند و عملا زنان سرمایه کافی برای حضور در فعالیت های اقتصادی ندارند.
رئیس کانون زنان بازرگان لرستان اظهار داشت: مسیرهای قانونی که یک زن برای دریافت مجوزها باید طی کند طولانی است و ممکن است یک زن مدت ها و ماه ها برای گرفتن یک مجوز دوندگی کند ولی همان مجوز را مردان به راحتی بدست می آورند.
وی افزود: برای حمایت بیشتر از فعالیت های اقتصادی زنان باید بتوان شرایطی فراهم کرد تا در چند سال اول فعالیت اقتصادی، از معافیت های بیمه ای برخوردار باشند.
مهراب نیا اظهار داشت: در کنار حمایت های دولتی که از فعالیت اقتصادی زنان صورت می گیرد باید با ارائه آموزش های بنیادی، تغییرات فرهنگی ایجاد کرد.
وی افزود: در همین راستا اگر دختران اعتماد به نفس کافی ندارند باید با آموزش، این اعتماد به نفس را افزایش داد تا آنها بتوانند توانایی های خود را بشناسند.
** آموزش، راهکاری برای برون رفت از موانع مشارکت زنان
رئیس کانون زنان بازرگان لرستان فرهنگ را پدیده ای جاری در زندگی خواند و گفت: فرهنگ هرگز کلیشه نمی شود و تنها از راه آموزش می توان فرهنگ مشارکت زنان در جامعه اعم از فعالیت های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را بالا برد و نقص های موجود در این حوزه را اصلاح کرد.
وی با بیان اینکه در شرایط فعلی در تمام عرصه ها در زمینه آموزش با بحران مواجهیم، افزود: با وجود اینکه سهم قابل توجهی از ورودی های دانشگاه ها را دختران تشکیل می دهند اما بعد از فارغ التحصیلی از مهارت و اعتماد به نفس لازم برای انجام هیچ کاری برخوردار نیستند و صرفا توقع آنها از جامعه بالا می رود.
** محدودیت، مانع اصلی بانوان برای کسب امتیازات اجتماعی
رئیس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان نیز در این میزگرد اظهار داشت: در راستای اقدام در حوزه توانمندی زنان جامعه باید تعریف درستی از توانمندی زنان بیان کرد.
زلیخا پورقبادی توانمندی را از شاخص های مهم در توسعه سرمایه انسانی، بخش سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی جوامع خواند و افزود: توانمندی ارتقای سطح شناخت و آگاهی زنان نسبت به باورها و داشته های آنها برای مشارکت در مالکیت های اجتماعی و اقتصادی است.
وی گفت: بسیاری از مالکیت ها با نگاه مردانه تقسیم بندی می شوند که با این تقسیم بندی موانع و مشکلاتی پیش روی زنان ایجاد می شود.
پورقبادی بیان کرد: برخلاف شعارها در بحث مشارکت بانوان سهم مشارکت آنها در فعالیت های اقتصادی و سیاسی نسبت به بسیاری از جوامع کمتر است که شاید مربوط به قوانین حمایتی در این راستا باشد.
این کارشناس افزود: باور و نگرش جامعه مردانه است و در رقابت ها همواره مردان در اولویت هستند یا اجازه مشارکت به زنان نمی دهند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر رقابت پذیری زنان در عرصه های اجتماعی ضعیف است و حمایت اجتماعی از زنان در بسیاری از موارد قانونی حتی در طرح های اشتغالزایی به صورت عمومی عنوان می شود.
رئیس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان ادامه داد: تعداد زنان فعال اقتصادی و کارآفرین کمتر از مردان کارآفرین است چراکه نوع حمایت ها متفاوت بوده و هیچ جای قانون سهم زنان در تسهیلات، تولید و اشتغالزایی مشخص نشده است.
وی افزود: در فضای رقابتی نیز روابط مردان در دریافت امتیازات بیشتر است و از زنان سبقت می گیرند.
پورقبادی گفت: در راستای توانمند سازی بانوان به ویژه در بحث مشاغل خانگی آموزش های لازم برای مشاغل نوآور اقدامات قابل توجهی انجام نشده است.
** حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پژوهش های مرتبط با توانمندسازی بانوان
رئیس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: هر پژوهش و پایان نامه دانشجویی مرتبط با توانمندسازی بانوان مورد حمایت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی است.
وی اظهار داشت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی برگزاری دوره های توانمندسازی و مهارت های زندگی با همکاری بهزیستی دارد.
پورقبادی افزود: در این دوره ها مباحث روانشناسی و مهارت های زندگی ارائه می شوند که مورد استقبال بانوان قرار گرفته اند.
وی نقش سازمان های مردم نهاد را در این عرصه ها بسیار کمرنگ برشمرد و گفت: بسیاری از زنان کارآفرین منتخبین جشنواره زنان کارآفرین و زنان منتخب هستند که متاسفانه در کمیته های تصمیم ساز حضور ندارند.
** راه ندادن زنان در سیاستگذاری های کلان
مدیرکل سیاسی انتخابات استانداری لرستان نیز گفت: هر جامعه ای که خواستار توسعه پایدار باشد باید سرمایه انسانی را توانمند کند.
ناهید پرویزپور افزود: سرمایه انسانی شامل مردان و زنان است و نمی شود مردان را بدون حضور زنان به عنوان سرمایه انسانی برشمرد.
وی اظهار داشت: عدالت اجتماعی در بسیاری از جایگاه ها در جامعه رعایت نشده و تا حدی حق زنان پایمال شده است.
پرویز پور ادامه داد: فرهنگ مردسالار جامعه ما که از نهاد خانواده به زنان و دختران تزریق می شود و از سمتی نگاه زنان در مسئولیت های اجتماعی و سیاسی قابل تامل است.
وی گفت: توانمندسازی بانوان در جامعه نیازمند حذف عوامل مانع زنان و از طرفی تقویت راهکارهای توانمندسازی بانوان است.
پرویزپور حضور زنان در سیاستگذاری ها را بسیار ضعیف دانست و افزود: متاسفانه زنان را به سیاستگذاری های کلان در بخش های دولتی و غیر دولتی، اداری و غیر اداری راه نمی دهند.
وی اظهار داشت: به رغم اینکه 70 درصد صندلی های دانشگاه ها را زنان به خود اختصاص داده اند، فقط حدود سه تا پنج درصد زنان توانسته اند پست های مدیریتی را در جایگاه های مختلف کسب کنند.
مدیرکل سیاسی انتخابات استانداری لرستان گفت: 80 درصد جامعه زنان ایران خانه دار هستند چون فرهنگ مردسالارانه از زنان همسرداری و فرزند پروری می خواهد.
وی افزود: در نگاه مردسالارانه حضور زنان در فعالیت های اجتماعی توانمندی های را به دنبال خواهد داشت و خشونت علیه زنان و قدرت مالکیت مردان نسبت به زنان را کاهش می دهد.
پرویز پور اظهار داشت: برخلاف شعارهای برابری جنسیتی باورها نسبت به زنان جنس دوم است و مسئولیت ها در شرایط یکسان به مردان واگذار می شود.
وی افزود: تازمانیکه فرهنگ ها و باورها بر اصل جنس دوم زن استوار است نمی توان زن را به جامعه وارد کرد تا با اعتماد به نفس مطالبه گر باشد.
مدیرکل سیاسی انتخابات استانداری لرستان گفت: زنان در طول تاریخ درمعرض خشونت های عاطفی، فیزیکی و مالی بوده اند و همواره ابری بالای سر زنان قرار داشته است.
وی افزود: تازمانیکه زنان برای برطرف کردن کوچک ترین نیازهای مالی وابسته به مردان هستند امکان مطالبه موارد اساسی تر و فعالیت های اجتماعی و سیاسی وجود ندارد.
** لزوم نهادینه شدن توانمندسازی بانوان در نهاد خانواده
پرویز پور اظهار داشت: هرگز فرصت برابر برای زنان در فعالیت های اجتماعی جامعه ایجاد نشده است و رسالت های زن در خانواده به عنوان سدی پیش روی زنان برشمرده می شود.
وی افزود: دیدگاه زنان نسبت به توانمندسازی خود یکی از موانع برشمرده می شود چراکه زنان رغبت چندانی به حضور در حوزه های پرچالش ندارند.
این مسئول گفت: در فعالیت های سیاسی به دلیل بحث حیثیث و آبرو، زنان تمایل چندانی در رقابت با مردان ندارند و زنان هنوز این باور را برای رقابت با مردان ندارند.
وی افزود: در نهاد خانواده باید روحیات توانمندسازی بانوان برای زنان نهادینه شود این در حالی است که نوع تربیت در خانواده ها پسران را بزرگ و تصمیم ساز و دختران را در معرض تصمیم پرورش می دهد.
پرویزپور گفت: امنیت شغلی در سطح جامعه برای زنان امری ضروری است و بسیاری از نسبت های نامناسب اخلاقی و حیثیتی که به زنان داده می شود در حقیقت حربه ای برای بیرون فرستادن زنان از عرصه های اجتماعی است.
وی با تاکید بر لزوم ارتقای آموزش در جامعه افزود: متاسفانه کتب آموزشی کلیشه ای و تقسیم بندی است که فعالیت های اجتماعی و مهارتی را برای مردان تعریف کرده است.
** جامعه به سمت توجه به زنان در حرکت است
مدیرکل سیاسی انتخابات استانداری لرستان گفت: باید به سرمایه های اجتماعی بانوان توجه بیشتری شود چراکه جامعه به سمت توجه به زنان در حرکت است.
وی با اشاره به علاقه اسلام به توانمندسازی زنان افزود: در آینده جامعه شاهد حضور گسترده تر و موفق تر زنان خواهد بود.
پرویز پور ادامه داد: اسلام در زمینه فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به توانمندسازی زنان توجه دارد و در این حوزه ها بانوان توانمندی در صدر اسلام وجود داشته است که می توان در حوزه فعالیت های سیاسی حضرت فاطمه الزهراء(س) و حضرت زینب(س) و در حوزه اقتصادی حضرت خدیجه (س) را به عنوان الگو نام برد.
وی تاکید کرد که نگاه اسلام به زن در نهاد خانواده نیز بسیار ویژه است و هرگز مرد را مجاز به محدود کردن زنان ندانسته است.
** زنان به بینش تاثیرگذاری بر تصمیم سازی ها رسیده اند
مدیرکل سیاسی انتخابات استانداری لرستان با اشاره به افزایش مشارکت بانوان لرستان در عرصه های سیاسی و انتخابات گفت: در دوره چهارم انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا 359 کاندیدای زن در لرستان ثبت نام کرد که این تعداد در دوره پنجم به 651 کاندیدا رسید.
وی ادامه داد: این رشد چشمگیر و قابل توجه در افزایش مشارکت بانوان لرستان در انتخابات نشان می دهد زنان به سطحی از بینش و آگاهی برای تاثیرگذار بودن در تصمیم گیری ها رسیده اند.
پرویز پور با بیان اینکه در حال حاضر 10 زن لرستانی عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند، افزود: زنان در تاثیرگذاری در جامعه لرستان گام های کوچکی برداشته اند که در صورت عدم رضایت مردان با محدودیت هایی مواجه می شوند.
** موانع فرهنگی و فعالیت های اجتماعی زنان
محمد علیزاده استاد اقتصاد دانشگاه لرستان نیز در این میزگرد گفت: بسیاری از مشکلات در عرصه زنان ناشی از فرهنگ است تا زمانیکه این فرهنگ و تابوها در مورد حضور موثر زنان در عرصه اجتماع شکسته نشود نمی توان کاری کرد.
وی افزود: باید تغییر را از خود آغاز کرد تا در عرصه های فرهنگی تغییر قابل انتظار را بدست آورد.
این استاد دانشگاه لرستان اظهار داشت: در زمینه آمار در بخش های مختلف ضعف وجود دارد و همین ضعف آماری باعث شده تا اطلاعات جامعی وجود نداشته باشد.
علیزاده گفت: هم اکنون بیشتر زنان در بخش های آموزش و بهداشت مشغول به فعالیت هستند و با توجه به توانمندی بانوان در انجام فعالیت های آموزشی باید تدابیری اندیشید که آموزش در سطوح ابتدایی در کل بر عهده بانوان باشد زیرا می توانند ارتباط موثرتری با کودکان برقرار کنند.
وی افزود: رسیدگی، حمایت، آموزش و توانمندسازی بانوان یک اقدام بین بخشی است و صرف اینکه مدیریت امور بانوان دستگاه متولی است کفایت نمی کند بلکه باید قوانین بین بخشی برای این توانایی وجود داشته باشد.
** لزوم تحقیق و پژوهش در عرصه بهره وری زنان و مردان
استاد اقتصاد دانشگاه لرستان گفت: انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی برای پاسخ به سوالاتی نظیر تفاوت بهره وری زنان با مردان ضروری است ولی متاسفانه تاکنون این پژوهش ها در بخش های مختلف انجام نشده است.
وی یادآور شد: فساد مالی در زنان کمتر است چون قانونمند تر، دقیق تر و با احساس مسئولیت بیشتر امور را پیش می برند.
علیزاده گفت: عرصه هایی همچون صنایع دستی و گردشگری فضای مطلوبی برای فعالیت های اقتصادی بانوان است و با هدایت آنها در این عرصه ها می توان فرصت حضور فعالیت اقتصادی آنها را فراهم کرد.
** شناخت خوبی از جغرافیای فرهنگی لرستان وجود ندارد
عضو انجمن جامعه شناسی لرستان نیز اظهار داشت: زنان در سطح کشور حدود 50 تا 52 درصد جامعه را به خود اختصاص داده اند و 900 هزار زن در سطح استان به عنوان یک نیروی اجتماعی بزرگ و جمعیت انسانی حضور دارد.
محمد جواد سعدی پور با بیان اینکه متاسفانه توجه چندانی به جامعه زنان نشده است، افزود: نبود پیش روندگی در این امر به دلیل ضعف در این راستا است چراکه تلاش ها معطوف تطبیق با جوامع همسایه بوده است.
وی گفت: متاسفانه تاکنون دلیل این امر در سطح لرستان مطرح نشده است و مجموع اقدامات معطوف به بخش نامه های تهران است که شناخت ضعیفی از جغرافیای فرهنگی لرستان دارند.
این پژوهشگر با اشاره به وجود ضعف تاریخ نگاری در لرستان افزود: متاسفانه سند مکتوبی در حوزه زنان و مفاخر استان برای مراجعه وجود ندارد.
وی بیان کرد: در ایران مدرن باید تکلیف خود را با جهان مشخص کنیم؛ باید بدانیم آیا وضعیت کنونی مطلوب است یا اینکه باید پیشرفت کنیم.
سعدی پور تاکید کرد: در جامعه ای که چه باید کرد مطرح نمی شود نباید انتظار پیشرفت داشت.
** میزان توانمندی زنان لرستانی شناسایی شود
عضو انجمن جامعه شناسی لرستان گفت: میزان توانمندی زنان لرستانی و میزان درآمد آنها در حوزه های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید در زمینه های مختلف شناسایی و مشخص شود.
وی افزود: تحقیق و پژوهش باید سرلوحه تصمیم گیری های مدیران باشد و تبدیل به استراتژی و شیوه مدیریت شود.
سعدی پور اظهار داشت: در حوزه توانمندی های بانوان لرستانی تاکنون هیچ پژوهشی انجام نشده است.
** پرداخت تسهیلات به زنان، توانمندسازی نیست
عضو انجمن جامعه شناسی لرستان با بیان اینکه جهان بینی های مختلفی نسبت به فرهنگ و توانمندسازی وجود دارد، گفت: باید از ذکر مسائل و مشکلات کلیشه ای در امر توانمندسازی بانوان پرهیز شود.
وی افزود: متاسفانه طرح و برنامه مدونی در راستای رفع مشکلات و امر توانمندسازی زنان در سطح استان وجود ندارد.
سعدی پور اظهار داشت: پرداخت تسهیلات به زنان، توانمندسازی نیست درحالیکه با پژوهش و ارائه ایده می توان توانمندسازی ایجاد کرد.
وی افزود: می گوییم زن لرستانی نه زن خودسالار و نه زن دگرسالار است در نتیجه در بحث مفاهیم بحران داریم و باید با گذر از کلیشه ها به تعاریف و برنامه های مشخصی در حوزه پژوهش و ایده ها برسیم.
این عضو انجمن جامعه شناسی لرستان گفت: در لرستان بحران ایده وجود دارد و ما نمی توانیم داده ها و ایده ها را به درستی انتقال دهیم و در دانشگاه های استان پایان نامه های راهگشایی وجود ندارد.
وی افزود: عاملیت زن در جامعه در جایی قابل تعریف است که بتواند کلیشه های ایجاد شده مردان را بهم بزند.
** زنان همچنان با مطلوب ها فاصله دارند
لیلا سلاح ورزی مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان نیز در این میزگرد خبری گفت: در طول 40 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد اقدامات مهمی در راستای توانمند سازی بانوان صورت گرفته است اما همچنان به حد مطلوب و آرمانی در این زمینه نرسیده ایم.
وی گفت: همین که سومین سوره از قرآن به نام زنان است نشان می دهد که اسلام منافاتی با حضور، مشارکت و فعالیت اقتصادی و اجتماعی زنان ندارد و در عرصه مشارکت اقتصادی می توان به حضرت خدیجه اشاره داشت که خود یک فعال اقتصادی و ثروتمند بود و در عرصه سیاست نیز حضرت فاطمه و حضرت زینب را داریم.
سلاح ورزی افزود: با استناد به سخنان مقام معظم رهبری زنان ما الگوی سومی برای زنان جهان به شمار می روند که نه همانند زنان شرقی خانه نشین و نه مانند زنان غربی خانه گریز هستند بلکه زنانی خانه نهاد و خانه گذار هستند که ضمن اینکه به وظایف همسری و مادری خود عمل می کنند در اجتماع نیز حضور دارند.
** بیکاری مهمترین مشکل زنان لرستان
مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان گفت: بیکاری و نبود زمینه های اشتغال در بانوان از مهمترین مشکلات جمعیت حدود 900 هزار نفری زنان در لرستان است.
وی افزود: زنان سرپرست خانوار یا مهربانوها طیف دیگری از زنان در لرستان هستند که این گروه مشکلات اقتصادی بیشتری دارند و باید با فراهم کردن زمینه، شرایط فرصت های اشتغال را برای آنها ایجاد کرد.
سلاح ورزی اظهار داشت: زنان بد سرپرست گروه دیگری از زنان استان لرستان هستند که این گروه از وضعیت بدتری در مقایسه با زنان سرپرست خانوار دارند زیرا به دلایلی همچون اعتیاد همسر و قرار داشتن در معرض آسیب های اجتماعی، تحت پوشش نهادهای حمایتی نیستند.
وی با تاکید بر لزوم جدی گرفتن مشکلات زنان بدسرپرست افزود: باید شرایطی فراهم شود تا این گروه در معرض آسیب های اجتماعی قرار نگیرند.
مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان گفت: در حال حاضر آسیب هایی همچون خودکشی و اعتیاد در جمعیت زنان لرستان وجود دارد که باید این مشکلات مورد نقد و بررسی قرار گیرند.
وی با تاکید بر لزوم حمایت از دختران مجرد بالای 40 سال برای حضور موثر در جامعه اظهار داشت: این دختران یاخودسرپرست هستند یا در کنار والدین سالخورده خود زندگی می کنند.
** لزوم ایجاد مکان های علمی و پژوهشی ویژه بانوان
سلاح ورزی افزود: مکان های علمی و پژوهشی ویژه بانوان در لرستان وجود ندارد و به دلیل نبود مرکز مطالعه بانوان هنوز تحقیق و پژوهشی علمی و دقیقی نیز در حوزه زنان در لرستان انجام نشده است.
وی گفت: ارائه نکردن خدمات ویژه به تعاونی های اقتصادی زنان و تخصیص ندادن تسهیلات به زنان کارآفرین از دیگر مشکلات زنان است و در این زمینه نیز همیشه اولویت به مردان داده می شود.
** 70 صندوق اعتبارات خرد زنان در لرستان ایجاد شده است
مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان گفت: در راستای رفع برخی از مشکلات بانوان اقداماتی نظیر ایجاد 70 صندق اعتبارات خرد زنان روستایی تشکیل شده و در مجموع به تعداد 700 نفر 21 میلیارد ریال وام داده شده است.
وی افزود: این وام ها بصورت قرض الحسنه به زنان سرپرست خانوار، زنان بد سرپرست و زنان و دختران خودسرپرست داده شده است.
سلاح ورزی اظهار داشت: علاوه بر این تعداد 20 وام کارآفرینی با همکاری صندوق کارآفرینی امید به بانوان استان داده شده است.
وی افزود: مجمع مشورتی بانوان برای نخستین بار در استان لرستان تشکیل و 13 کمیته برای آن تعریف شده است تا در کمیته های تخصصی مختلف، موانع و مشکلات زنان مطرح شود.
دکتر سعدی پور پژوهشگر و استاد دانشگاه در این زمینه گفت: ارائه وام و تسهیلات به زنان مشکلی را حل نمی کند و نمی تواند شاخص رشد باشد.
وی افزود: واقعیت این است که استان لرستان در بخش زنان حرفی برای گفتن ندارد چراکه دانشگاه ها و مسئولان در این زمینه ضعیف عمل می کنند.
این پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: زنان در لرستان از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند؛ مشکل خودکشی و اعتیار در آنها بالاست اما درمقابل هیچ راهکار و طرحی برای رفع این مشکل ارائه نشده و نمی شود.
وی افزود: در این عرصه باید به تحقیق و پژوهش توجه کرد و پایان نامه های دانشگاهی به جای پرداختن به موضوعاتی همچون روابط خارجی ایران و اردن، ایران و قطر و ایران و کویت و ...بومی سازی شوند و به مسائل و مشکلات بومی و محلی بپردازند.
1920/7274/3022

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/27496/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

آبفای لرستان 100 پروژه در دست اجرا دارد

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

باند سرقت منازل در خرم‌آباد منهدم شد

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته

نگاه به اقشار کم‌بضاعت لرستان در راستای خودکفایی آنها باشد

اصناف یکی از کانون‌های اصلی حفظ و ارتقاء امنیت جامعه هستند

افزایش 35 درصدی بارگیری راه آهن لرستان در نخستین ماه سال

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

آمادگی ذخیره‌سازی مرغ مازاد در لرستان وجود دارد

توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم

استاندار لرستان: توانمندسازی افراد کم‌بضاعت جامعه در اولویت قرار گیرد

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

استاندار لرستان: عملکرد بانک‌های استان مطلوب نیست

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

توضیحات قوه قضاییه درباره حکم توماج صالحی

شهیدی که در جبهه به نیازمندان انفاق می‌کرد

دانش‌آموز لرستانی قهرمان فردای ایران شد

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

خرم‌آباد در انتظار ساخت 2 سد/ چشمه‌های شهر لطفاً خشک نشوید!

برگزاری انتخابات الکترونیک در خرم‌آباد و چگنی

آغاز ماراتن آزمون سراسری در لرستان

پایان واکسیناسیون طیور لرستان علیه بیماری نیوکاسل

آغاز ماراتن علمی 35561 داوطلب آزمون سراسری در لرستان

کشف و ضبط 10 کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان