ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/ بهانه‎های جورواجور تاخیر در افتتاح ایستگاه‎های پمپاژ اقتصادي

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - چندین پروژه ایستگاه پمپاژ در لرستان وجود دارد که با وجود اینکه عملیات احداث آنها در دهه 80 شروع شده اما هنوز تکمیل نشده ‎ اند و علی رغم اینکه هر ساله اعتبار موردنیاز تکمیل آنها دو چندان می ‎ شود اما خبری از پیشرفت فیزیکیشان نیست.
شب گذشته جلسه بررسی وضعیت این ایستگاه ‎ ها برگزار شد و اظهارات مسئولین حکایت از بهانه ‎ های جورواجور تاخیر در افتتاح آنها دارد، از گرانی قیمت تجهیزات گرفته تا مشکل با مردم.
نکته جالب این جلسه جداولی بود که در پاورپوینت ارائه شد، به عنوان مثال برای ایستگاه پمپاژ افرینه که هنوز در مرحله انجام مطالعات است، پیشرفت فیزیکی اجرا و مطالعه در نظر گرفته شده بود و رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت که از دیدن این اعداد تعجب کرده است. این اشتباه، تذکر استاندار را در پی داشت.
تاکنون 9.5 میلیارد تومان به ایستگاه ‎ های پمپاژ تخصیص یافته است
عبدالرضا بازدار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این جلسه گفت: هشت ایستگاه پمپاژ با 195 میلیارد ریال اعتبار که 95 میلیارد ریال آن تخصیص یافته مربوط به این سازمان است.
وی اضافه کرد: درسال 95 اعتبار موردنیاز برای اتمام طرح ‎ ها 80 میلیارد ریال بود و این رقم در سال 96 به 170 میلیارد ریال تغییر کرد و اکنون 11.6 میلیارد ریال کسری مصوب داریم که در صورت اینکه امسال به پایان نرسند در سال آینده اعتبار بیشتری نیاز دارند.
ایستگاه پمپاژ آمیران کوشکی کم پول ‎ ترین پروژه
بازدار درباره ایستگاه پمپاژ آمیران کوشکی در بخش معمولان نیز ادامه داد: این پروژه 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که برنامه زمانبندی آن تا آذر 97 است. 830 میلیون تومان تخصیص داشته و حدودا دو میلیارد تومان پیمانکار از ما طلب دارد.
وی افزود: این پروژه 46 درصد تخصیص دارد که هدف آن 250 هکتار است و از برنامه خیلی عقب است و الان داریم روی آن کار می ‎ کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: برای تکمیل آن نیاز به یک میلیارد تومان اعتبار است تا این پروژه به بهره ‎ برداری برسد. کم ‎ پول ‎ ترین پروژه ما همین است.
ایستگاه پمپاژ جلگه خلج هفته دولت افتتاح می ‎ شود
وی خاطرنشان کرد: ایستگاه پمپاژ جلگه خلج بالای 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد تنها بحث برق آن مانده که مشکلی برای اجرای آن نداریم و بحث خرید لوازم آن مانده است. اعتبار مصوب 96، یک میلیارد و 400 میلیون بوده که 750 میلیون تومان تخصیص داده شده و الان حدود 600 میلیون تومان دیون پیمانکار داریم و تخصیص ما صددرصد نشد. با توجه به گرانی ‎ ها کسری داریم و حداکثر دو ماه دیگر وقت می ‎ خواهیم تا این پروژه تکمیل شود و قبل هفته دولت آن را تحویل می ‎ دهیم.
اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در حالیست که پیش از این در جلسه بررسی وضعیت ایستگاه ‎ های پمپاژ استان به تاریخ 13 اردیبهست سالجاری، اظهار کرده بود تا پایان خرداد ماه این پروژه را به بهره ‎ برداری می ‎ رساند و استاندار نیز با اشاره به این موضوع گفت: با این اوصاف چطور می ‎ شود روی قول شما برای افتتاح دیگر ایستگاه ‎ ها برای هفته دولت و دهه فجر حساب کرد. اگر نمی ‎ توانستید چرا گفتید خرداد ماه افتتاح داریم؟!
بازدار در ادامه با بیان اینکه در ایستگاه پمپاژ بن ‎ لار زیودار هیچ محدودیتی برای پول نداریم و پیمانکارش دارد کار می ‎ کند، گفت: مشکل با مردم پیدا کردیم چراکه بخشی از اراضی ملی را تصرف کردند و در آنجا باغ کشت کرده ‎ اند و مجاز نیست در این اراضی ایستگاه بزنیم، با منابع طبیعی جلسه داریم تا این مشکل حل شود. فقط بهینه کردن شبکه فرعی این پروژه مانده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: مطالعات ایستگاه پمپاژ افرینه انجام شده و 200 میلیون تومان برای آن گذاشتند.
گران شدن تجهیزات و مشکل با مردم مانع اجرای پروژه ایستگاه پمپاژ خاصی آباد
بازدار در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ایستگاه پمپاژ چم کبود خاصی‌آباد کوهدشت، عنوان کرد: برای اجرای این پروژه مشکل اجتماعی با مردم داریم و از طرفی به علت گران شدن امکانات و تجهیزات نیاز به اعتباری بیش از 500 میلیون تومان برای تکمیل آن است. آبان ماه می ‎ توانیم با تخصیص صددرصد این پروژه را افتتاح کنیم. بیشترین مشکل ما در این پروژه افزایش قیمت ‎ هاست.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان در این جلسه با برقراری تماس تلفنی با فرماندار جویای پیگیری‌های فرمانداری برای رفع مشکل این پمپاژ شد و فرماندار در این باره گفت: از رئیس سازمان جهاد کشاورزی برای حضور در شورای کشاورزی دعوت کردیم اما ایشان نیامدند و همچنان این معضل رفع نشده باقی مانده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز در ادامه گفت: احساس نمی ‎ کنم نیاز به حضور من در این جلسه باشد که این موضوع باعث واکنش معاون هماهنگی امور اقتصادی شد و ایشان خطاب به بازدار گفت: نیاز است شما در این جلسه شرکت کنید.
به گفته فرماندار این پمپاژ به نام پنج نفر است که مجموعا 10 هکتار زمین دارند.
تخصیص یک میلیارد تومان به ایستگاه پمپاژ خاصی‌آباد
علی هادی چگنی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان در ادامه گفت: در جلسه قبلی قرار شد که ایستگاه پمپاژ چم کبود خاصی آباد کوهدشت با 500 میلیون تومان افتتاح شود و بنا بود فرماندار ظرف ده روز برای رفع این مشکل جلسه تشکیل دهد.
وی ادامه داد: در اولین تخصیص سال 97، جمعا با احتساب تخصیص 96، یک میلیارد تومان به این پروژه تخصیص می ‎ دهیم.
چگنی خطاب به رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ایستگاه پمپاژ جلگه خلج قرار بود آخر خرداد ماه به بهره ‎ برداری برسد الان آن را به زمانی دیگر موکول می ‎ کنید!
ایستگاه پمپاژ افرینه از لیست پروژه ‎ های کلیدی حذف شد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان افزود: چون مطالعات ایستگاه پمپاژ افرینه انجام نشده از پروژه ‎ های کلیدی حذف می ‎ شود ولی روند آن ادامه می ‎ یابد. 2000 پروژه داریم که از آنها 125 پروژه کلیدی را انتخاب کردیم.
وی یادآور شد: بخش خصوصی اگر به ایستگاه ‎ های پمپاژ ورود پیدا کنند سودده است و جهاد کشاورزی به این موضوع مانند آب منطقه ‎ ای ورود پیدا کند.
پیشرفت 65 درصدی ایستگاه اسماعیل ‎ آباد/ تکمیل پروژه نیازمند چهار میلیارد
رضا میرزایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ‎ ای لرستان نیز در این جلسه گفت: ایستگاه پمپاژ اسماعیل ‎ آباد سال 84 شروع شده که سال خاتمه آن طبق برنامه زمانبندی 97 است و در حال حاضر پیشرفت فیزیکی 65 درصدی دارد.
وی ادامه داد: اعتبار هزینه شده این پروژه هفت میلیارد و 700 میلیون تومان بوده و مصوب 96، چهار میلیارد و 770 میلیون تومان و تخصیص آن دو میلیارد و 700 ملیون بوده و اعتبار مصوب سالجاری نیز سه میلیارد تومان است.
میرزایی افزود: برای تکمیل این پروژه به حدود چهار میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار نیاز است که از آن حداقل باید سه میلیارد و 500 میلیون تومان تخصیص داده شود. بیشتر خط 1 و 2 این پروژه نیاز به کار دارد که با تخصیص صدرصد 500 هکتار هدف آن را در هفته دولت به عنوان فازیک به بهره ‎ برداری می ‎ رسانیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ‎ ای لرستان اضافه کرد: اگر تخصیص صددرصد باشد سال 97 این پروژه به بهره ‎ برداری می ‎ رسد.
وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: ایستگاه پمپاژ کلکله محمود آباد را از طریق ماده 27 واگذار کردیم و زمین تحویل داده شده و پیمانکار با 850 میلیون تومان کار را شروع کرده و 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
میرزایی یادآور شد: در قرارداد داریم که شش ماهه این پروژه تحویل داده شود و نظارت لازم بر آن داریم. طی دو سال از فروش آب، اصل و سود را برداشت می ‎ کنیم و چنانچه به اصل و سود نرسیم تجدید نظر می ‎ شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ‎ ای لرستان خاطر نشان کرد: یازدهم اردیبهشت ماه سالجاری مناقصات ما انجام گرفت و در این سه هفته پیمانکار مشخص شد و زمین را تحویل دادیم و طبق جدول زمانبندی پروژه ‎ ها را به بهره ‎ برداری می ‎ رسانیم.
وی گفت: ایستگاه پمپاژ گرخوشاب کوهدشت نیز سال 86 شروع شده و سال خاتمه آن 97 است، اعتبارهزینه شده آن تاکنون 4 میلیون تومان و مصوب 96 آن سه میلیارد و 600 میلیون تومان است و تخصیص آن دو میلیارد و 200 میلیون تومان بوده و اعتبار مصوب 97 نیز یک میلیارد و 600 میلیون تومان است و برای تکمیل آن سه میلیارد و 500 میلیون تومان لازم داریم.
مشکل ایستگاه پمپاژ فیض آباد با واحدهای پرورش ماهی
میرزایی افزود: مساحت هدف این پروژه 250 هکتار است و مشکلی که داشت با کمک فرماندار حل شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ‎ ای لرستان با اشاره به ایستگاه پمپاژ فیض ‎ آباد، تصریح کرد: ایستگاه سوم این پروژه در حال اجراست و این ایستگاه تاکنون 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که اعتبار هزینه شده آن هشت میلیارد و 800 میلیون و مصوب سال 96 آن پنج میلیارد و 190 میلیون تومان بوده و تخصیص آن دو میلیارد تومان بوده و مصوب 97 هم دو میلیارد و 350 میلیون بوده ولی جهت تکمیل آن به 15 میلیارد تومان نیاز داریم تا 2750 هکتار هدف به بهره ‎ برداری برسد.
وی با بیان اینکه فازیک ایستگاه پمپاژ فیض آباد که 1200 هکتار بوده در حال بهره ‎ برداری است، خاطر نشان کرد: البته این ایستگاه مشکلی هم دارد، دو واحد پرورش ماهی پایین این پروژه هستند که وقتی ایستگاه روشن می ‎ شود آب به پرورش ماهی نمی ‎ رسد و به این خاطر از ما شکایت کردند.
مرگ یک‌بار و شیون یک بار
همچنین گودرز امیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان خطاب به مدیرعامل آب منطقه‌ ‎ ای گفت: اینکه آب منطقه ‎ ای باید هر سال بخواهد چندین برابر بهای پرورش ماهی و درآمد آن به صاحبان پرورش ماهی خسارت دهد، درست نیست. قانون توزیع عادلانه آب به صراحت گفته که هر جا آب کم می ‎ آید به نسبت تخصیص آب کاهش یابد. در مراجع قضایی آب منطقه ‎ ای خوب از این موضوع دفاع نکرد و علت محکومیت شما قانونی بوده است. به استناد این قانون اگر میزان آب‌دهی شما کم شده باید میزان تخصیص ‎ ها را اصلاح کنید.
وی ادامه داد: اگر قرار است هر سال به صاحبان این پرورش ماهی ‎ ها خسارت دهید، جور در نمی ‎ آید. مرگ یکبار و شیون یک‌بار؛ اینها تملک شوند تا این مشکلات هر ساله رفع شود.
امیری تصریح کرد: کسانی‌که که متقاضی پرورش ماهی هستند تعهد دارند که ورودی و خروجی تصفیه بگذارند و با طبق قانون آب آلوده را تصفیه و وارد کند و حق ندارد درخصوص آلودگی از آب منطقه‌ای شکایت کند.
ضرورت بهره‌برداری از ایستگاه‌های پمپاژ آب لرستان در اسرع وقت
سید موسی خادمی، استاندار لرستان نیز گفت: واقعا زشت است که این پروژه ‎ ها بعد از گذشت 15 سال به بهره ‎ برداری نرسند و این نشان از ضعف فنی و اجرایی کل استان و پیمانکاران است. می ‎ خواهیم بصورت جدی بحث هتل ‎ ها و پمپاژها را پیگیری کنیم.
وی افزود: امسال تخصیص ایستگاه پمپاژ آمیران کوشکی را صددرصد می ‎ کنیم و همزمان با آن از محل اعتبارات 97 تا پایان تیرماه تا سقف یک میلیارد تومان اعتبار به این پروژه می ‎ دهیم و انتظار داریم دهه فجر این ایستگاه افتتاح شود.
خادمی تاکید کرد: اگر این پروژه ‎ ها افتتاح نشوند هر سال هزینه بیشتری بر دولت تحمیل می ‎ شود.
با وجود خلف وعده‏ها، چطور می ‎ شود روی قول جهاد کشاورزی حساب کرد؟
استاندار لرستان خطاب به رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ایستگاه پمپاژ جلگه خلج باید الان به بهره ‎ برداری رسیده بود و 13 اردیبهشت ماه سالجاری گفته شد که خرداد ماه این پروژه تمام می ‎ شود در حالیکه این مدت پیشرفتی نداشته است. با این اوصاف چطور می ‎ شود روی قول شما برای افتتاح دیگر ایستگاه ‎ ها برای هفته دولت و دهه فجر حساب کرد. اگر نمی ‎ توانستید چرا گفتید خرداد ماه افتتاح داریم؟!
وی تصریح کرد: فرمتی برای این جلسات تدوین شود که وضع فعلی و وضع آینده را مشخص کند تا معلوم شود که پروژه ‎ ها چه تغییراتی داشته ‎ اند.
خادمی یادآور شد: در قانون بودجه 2500 میلیارد تومان پول برای پرداخت بدهی پیمانکاران گذاشته ‎ اند که به استان هم اختصاص می ‎ دهند و از این طریق دیون پیمانکارانی مثل پروژه ایستگاه پمپاژ جلگه خلج را پرداخت می ‎ کنیم.
استاندار لرستان خاطرنشان کرد: در پروژه ‎ هایی که کار رو به اتمام است و پیمانکار فعلی بنیه مالی ندارد، قرارداد را با وی خاتمه داده و با پیمانکار جدید که بنیه مالی دارد قرارداد ببندید.
امیدواریم مدیر عامل شرکت آب منطقه ‎ ای استان شرط جدیدی نگذارند
وی همچنین خطاب به مدیر عامل شرکت آب منطقه ‎ ای لرستان گفت: جلسه قبل قرار بود بدون تخصیص صددرصدی قرار حداکثر تا پایان سال 97، ایستگاه پمپاژ اسماعیل ‎ آباد به بهره ‎ برداری برسد اما اکنون اظهار دارید که نیاز به تحقق کل اعتبار مصوبی است.
خادمی عنوان کرد: در این جلسه مصوب می ‎ شود که با تخصیص یک میلیارد و 800 میلیون تومان، 500 هکتار هدف ایستگاه پمپاژ اسماعیل آباد در هفته دولت به عنوان فازیک به بهره ‎ برداری برسد. امیدواریم آقای میرزایی جلسه بعد با شرط جدید به جلسه نیاید.
پروژه ‎ ایستگاه ‎ های پمپاژ استان به سرمایه ‎ گذاران واگذار شود
استاندار لرستان در بخش دیگری از سخنانش گفت: واگذاری پروژه ‎ های ایستگاه پمپاژ به سرمایه ‎ گذاران کار خوبی است البته اگر نظارتی باشد و سوددهی لازم را داشته باشند.
وی افزود: جهاد کشاورزی می ‎ تواند با یک قرارداد سه جانبه پروژه ‎ های ایستگاه پمپاژ را واگذار کند یا از طریق ماده 27 اینکار را انجام داد و می ‎ شود نهضت خوبی در این خصوص در استان راه انداخت. کمیته ‎ ای تشکیل شود تا امسال تعدادی پروژه این چنینی تعریف شود.
وضعیت واحدهای پرورش ماهی ایستگاه پمپاژ فیض آباد تعیین تکلیف شود
خادمی با بیان اینکه ایستگاه پمپاژ فیض آباد سالی 13 درصد پیشرفت داشته که بسیار کم است، درباره مشکل این ایستگاه با واحدهای پرورش ماهی، تصریح کرد: اگر آب کم شده تخصیص هم کاهش یابد و اصلاح تخصیص نسبت به کمبود آب انجام شود. وضعیت این واحدها نیز تعیین تکلیف شود.
به گزارش ایسنا، امیدواریم با توجه به شرایط و وضعیت کشاورزی استان و ضرورت انکارناپذیر وجود ایستگاه‌های پمپاژ در بهینه مصرف کردن آب، این پروژه‌ها با همت مسئولین ذی‌ربط در اسرع وقت افتتاح و به بهره‌برداری برسند.
گزارش از ساناز رباطی، خبرنگار ایسنا منطقه لرستان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/27494/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

تیراندازی مرگبار کودک 5 ساله به سمت خاله 14 ساله‌

با مأموریت‌های چندگانه در حال فتح قله‌ها هستیم/ سد «معشوره» و «راه آهن» لرستان در دستور کار دولت است

نرم افزار «لرستان سفر» چندزبانه می‌شود

آیین تکریم و معارفه استاندار لرستان

افزایش پوشش ابر و وزش باد در لرستان

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

سپاه برای برطرف کردن مشکلات لرستان در کنار دولت ایستاده است

کودک 5 ساله خرم‌آبادی خاله‌ 14 ساله‌اش را کشت!

آوای 5000 ساله در لرستان به روایت تسنیم از خنیاگران سرنا

با مأموریت‌های چندگانه در حال فتح قله‌ها هستیم

ظهور قدرت اراده ملت ایران در عملیات «وعده صادق»

شفقت مدیریت استانداری لرستان را تحویل گرفت

روزنامه دولت: 11 میلیون ایرانی در دولت قبل زیر خط فقر رفتند

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

هم میهن خطاب به رئیسی: مسئولیت احیای گشت ارشاد را بپذیرید

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

سکه و طلا ارزان‌تر شد

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

فعال کردن 350 هزار میلیارد ریال صنایع راکد لرستان نگاه ویژه دولت را می‌طلبد

مستند ستاره دنباله دار؛ روایت حضور جهادگران اصفهانی در بزنوید لرستان +فیلم

مصوبات مهم سفر رئیس جمهور به لرستان عملیاتی نشد

مصوبات مهم سفر رئیس جمهور به لرستان عملیاتی نشده است

اصلاح و بهسازی حدود 101 کیلومتر از شبکه و خطوط آبرسانی لرستان

مراسم معارفه استاندار لرستان برگزار شد

آبرسانی روستاهای لرستان با اختصاص اعتبار 400میلیاردتومان طی امسال

نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه

پولیتیکو: 3 دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند

پول موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا می‌آید؟

زنگ خطر رکود غیرتورمی

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

نجات کوهنورد خرم آبادی گرفتار در ارتفاعات مخملکوه

وزیر کشور وارد لرستان شد

ارائه 43 بسته سرمایه‌گذاری بخش گردشگری لرستان به سرمایه‌گذاران

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

ابهام مالیاتی در بورس

جزئیات افزایش دو برابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

مراسم بزرگداشت شهید سپهبد قرنی در خرم آباد

پذیرش 8 هزار بیمار در مرکز درمان ناباروری جهاددانشگاهی لرستان

برخورد قضایی با متخلفان انتخاباتی در لرستان

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران/ پزشک زن یا پزشک مرد؟