نماینده ولی فقیه در لرستان:
شکر کلید رضایت خداوند است/ فلسفه عبادت رسیدن به کمال است
سياسي
بزرگنمايي:
لر آنلاین - نماینده ولیفقیه در لرستان با بیان اینکه اگر انسان شکر نعمت بهجا بیاورد موجب خرسندی خداوند شده است، اظهار کرد: شکر کلید رضایت خداوند است.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، آیتالله سید احمد میرعمادی در جلسه تفسیر قرآن کریم مسجد بعثت خرمآباد، دلالت بر بینیازی خدا از بندگی بندگان را مبنای تفسیر آیه هفتم سوره زمر با مضمون «إِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ اللّهَ غَنِیٌّ عَنْکُمْ وَ لایَرْضى لِعِبادِهِ الْکُفْرَ وَ إِنْ تَشْکُرُوا یَرْضَهُ لَکُمْ وَ لاتَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرى ثُمَّ إِلى رَبِّکُمْ مَرْجِعُکُمْ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» برشمرد و گفت: خداوند درآیات گذشته بندگان را دعوت به عبادت کرد، کما اینکه یکی از تعالیم پیامبران دعوت انسانها به عبادت خداوند بود.
وی تصریح کرد: دعوت به عبادت اولین چیزی بود که پیامبران انسانها را دعوت به آن میکردند حال این سؤال مطرح میشود که آیا خداوند نیاز به عبادت ما دارد و چرا به ما تأکید به آن شده است.
آیتالله میرعمادی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم، فلسفه آفرینش را عبادت میداند، خاطرنشان کرد: حال باید دانست آیا خداوند نیاز به عبادت دارد یا خیر و اگر انسان نیاز به عبادت ما ندارد چرا اصرار به عبادت بندگان دارد.
نماینده ولیفقیه در لرستان با بیان اینکه اگر همه انسانها عبادت کنند یا همه کافر شوند هیچ تأثیری بر خداوند ندارد و از انسانها بینیاز است، عبادت را موجب سعادتمندی ابدی انسان عنوان کرد و افزود: هدف از عبادت نیاز به رسیدن به کمال است.
امامجمعه خرمآباد ادامه داد: عبادت غایت مخلوق است نه خالق زیرا خالق بینیاز مطلق است، لذا فلسفه عبادت رسیدن به کمال است.
این مفسر قرآن کریم مثل عبادت انسان را مثل نیاز خانه به خورشید دانست و افزود: اگر ما خانه را به سمت خورشید میسازیم تا نور آن بر خانه بتابد به جهت نیاز ما به نور خورشید است، لذا باید گفت خورشید به خانه احتیاج ندارد بلکه این خانه است که به آن محتاج دارد.
وی با بیان اینکه خداوند نهتنها به عبادت ما نیاز ندارد بلکه به خود انسانها هم نیاز ندارد به عدم رضایت خداوند از کفران انسانها اشاره کرد و افزود: خدا راضی نیست بندگانش دچار کفران شوند و کفر را برای آنها دوست ندارد، به معنای دیگر خداوند به هلاکت انسان راضی نیست.
آیتالله میرعمادی با بیان اینکه خداوند رحیم و مهربان است و راضی نمیشود بندگانش بهسوی کفر بروند، شکر نعمت را اسباب خرسندی خداوند ذکر کرد و ادامه داد: شکر کلید رضایت خداوند است وقتی خداوند از بندگانش راضی باشد رحمت بیشتری نسبت به آنها روا میدارد.
نماینده ولیفقیه در لرستان در خصوص تعریف مسئله خشم و خشنودی خدا گفت: خشم در حالت مادی تغییر حالت و عوض شدن چهره و دگرگونی در حالات چهره است اما خداوند جسم نیست.
امامجمعه خرمآباد ادامه داد: با توجه به اینکه خشم و خشنودی از صفات نفسانی هستند و موجب تغییر حالات در انسان به وجود میآید حال باید پرسید معنای خشم و خشنودی خدا چیست.
این مفسر قرآن کریم به حدیثی از امام صادق(ع) پیرامون معنای خشم و خشنودی خداوند اشاره کرد و گفت: آن حضرت میفرماید خشم خدا این است که کیفر میدهد و خشنودی خدا این است که پاداش میدهد، بدون آنکه چیزی در او ایجاد شود.
وی به تعبیری از علامه طباطبایی پیرامون رضایت و خشنودی خدا پرداخت و گفت: رضایت خدا از اوصاف فعلیه است نه ذاتیه، زیرا خداوند در ذات خود منتسب به صفتی که قابلتغییر باشد، نیست.
آیتالله میرعمادی با بیان اینکه صفات انسانی زمانی به خدا منتسب میشود تغییر معنا پیدا میکند، عنوان کرد: بنا بر قاعده«وِزْرَ» هرگز بار گناه کسی را دیگری به دوش نخواهد کشید، کمااینکه این قاعده پنج مرتبه در قرآن آمده است.
نماینده ولیفقیه در لرستان گفت: «وِزْرَ» به معنای سنگینی و بار سنگین است، کما اینکه انسان در روز قیامت باربر گناهش میشود گناه بار است و کسی بار انسان را به دوش نمیکشد و هر کس در مقابل عملش مسئول است.
امامجمعه خرمآباد ادامه داد: عدهای بار گناه خود و کسانی که آنان را گمراه کردهاند را به دوش میکشند.
این مفسر قرآن کریم افزود: گاهی انسان بهصورت مباشر مستقیم گناه خود را به دوش میکشد و گاهی هم مسبب گناه میشود.
انتهای پیام
لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/26301/