ندای لرستان

آخرين مطالب

مُسکن‌هایی که التیام نمی‌دهد

سنگینی بافت فرسوده روی شانه‌های شهر/طرح‌هایی که به بن‌بست می‌خورد سياسي

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - خرم‌آباد- بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای تاکنون شاهد تجربه طرح‌های مختلف بوده‌اند، اما همچنان بار حاشیه‌نشینی روی شانه‌های شهرهای مختلف کشورمان ازجمله شهرهای لرستان سنگینی می‌کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کوچه‌های تودرتو و پیچ‌درپیچ، صحنه‌ها و منظره‌های خاکستری از پسربچه‌ای که خاک‌بازی می‌کند تا جوانی که کمی آن‌طرف‌تر با چهره‌ای تکیده سیگاری را پُک می‌زند؛ زنی که با چادر مشکی‌اش چهره دختربچه‌اش را می‌پوشاند تا در حین عبور از جلوی مرد معتاد چشم‌های معصومش درگیر زشتی‌ها نشود و مردی که فقر از کُت پوسیده‌اش می‌بارد... اینجا حاشیه‌های یک شهر است، متنی که بیش از هر حاشیه‌ای شهر را آزار می‌دهد.
کمی قدم می‌زنیم، در محله‌ای که از «آبادی» فقط نامش را به ارث برده است، چهره غریبه‌مان برای اهالی آشنای محل تازگی دارد، اینجا حاشیه شهر خرم‌آباد است، شهری که از شمال تا جنوبش حاشیه‌ها هر جا خودش را طوری معنا کرده است تا حاشیه‌نشینی برای این شهر نامأنوس نباشد.

نوسازی بافت‌های فرسوده با اولویت مناطق کمتر برخوردار
حاشیه‌نشینی در استان‌های مختلف کشور معضلی است که به همراه خود آسیب‌های اجتماعی، بهداشتی، فرهنگی را نیز خواهد داشت تا پیگیری برای رفع این معضل و کاهش آسیب‌های ناشی از این پدیده در دستور کار مسئولان در دولت‌های مختلف قرار گیرد.
محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در آخرین اظهارنظر خود اعلام کرده که دولت برای ساخت 50 هزار مسکن روستایی، 50 هزار مسکن حمایتی شهری و 50 هزار مسکن در بافت فرسوده برنامه‌ریزی کرده است.
این در حالی است که «نوسازی بافت‌های فرسوده با اولویت مناطق کمتر برخوردار» ازجمله مصوبات جلسه هیئت‌امنای صندوق توسعه به ریاست روحانی بود به‌طوری‌که مقرر شد این موضوع در اولویت پرداخت قرار گیرد.

همچنین مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اخیراً از تخصیص 2500 میلیارد تومان از بودجه امسال به‌عنوان یارانه تسهیلات 50 میلیون تومانی نوسازی مسکن به توسعه‌گران بافت‌های فرسوده خبر داده و گفته است که «قرار است در این برنامه هزینه تمام‌شده ساخت‌وساز در محلات نابسامان شهری و بافت‌های فرسوده برای توسعه‌گران کمتر از سایر بافت‌ها باشد. »
این وعده‌ها در حالی است که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم در مواجهه با مشکلات در این بخش پیشنهاد کرد تا نامه‌ای با هدف بررسی بیشتر بازآفرینی شهری به رئیس‌جمهور، معاون اقتصادی وی و مشاور بافت فرسوده رئیس‌جمهور ارسال شود تا مردم از سردرگمی خارج شوند!
اقداماتی که جنبه مُسکن دارد
به‌رغم اقداماتی که در برهه‌های مختلف صورت گرفته همچنان بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشینی شهرها را آزار می‌دهد و اقدامات مسکن گونه باعث رفع ریشه‌ای معضلات موجود نشده است.
طرح‌های مختلفی تاکنون درزمینهٔ بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای در دستور کار قرار گرفته است اما اجرای ناقص برخی از این طرح‌ها از یک‌سو و کارشناسی نبودن برخی دیگر موجب به بن‌بست خوردن آن‌ها شده است.

جابه‌جایی منازل مسکونی بافت فرسوده با مسکن مهر بدون متقاضی شهر در قالب طرح «کلید به کلید» از طرح‌هایی است که در سطح ملی و در استان‌های مختلف دنبال می‌شود که در خرم‌آباد همچنان تحقق اهداف این طرح به دلایل مختلف در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
مهم‌ترین برنامه دولت در سال 97
سید موسی خادمی استاندار لرستان با اشاره به اینکه از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در سال 97 بحث بهسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده است، اظهار داشت: یکی از طرح‌های این حوزه طرح ایجاد مسکن برای افرادی است که در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح «کلید به کلید» مسکن جدید جای مسکن قدیم را در بافت‌های فرسوده می‌گیرد، در تشریح این طرح تصریح کرد: افرادی با عنوان «توسعه گر» منازلی را می‌سازند و بخشی را تحویل دولت می‌دهند و دولت این منازل را تحویل افراد ساکن در بافت فرسوده می‌دهد و منزل‌های آن‌ها را تحویل می‌گیرد؛ البته زمین مسکن اولیه را هم از ابتدا دولت تأمین می‌کند.
استاندار لرستان با تأکید بر اینکه در استان دنبال این بحث هستیم، افزود: علاوه بر آن تعدادی مسکن مهر بدون مشتری هم در سطح شهر داریم که از طریق طرح «کلید به کلید» به افراد ساکن در بافت فرسوده واگذار می‌کنیم.
خادمی خاطرنشان کرد: جزئیات و محدودیت‌ها و کمک‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی در قالب این طرح نیز ظرف 10 روز آینده از سوی دستگاه‌ها به‌ویژه راه و شهرسازی تهیه می‌شود.
دستگاه‌ها برنامه‌ای ندارند
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در این رابطه معتقد است که «دستگاه‌ها برنامه‌ای برای جلوگیری از گسترش محلات حاشیه‌ای در خرم‌آباد ندارند» تا این‌گونه از کم‌کاری‌های صورت گرفته در این زمینه گلایه کند.
احمد مرادپور با اشاره به اینکه وجود محلات حاشیه‌ای در شهرها به یک معضل تبدیل‌شده است، اظهار داشت: مدیرانی در گذشته کار خود را درست انجام نداده‌اند که امروز شاهد معضلات متعدد در مناطق حاشیه‌ای هستیم.
وی با بیان اینکه با این روند فعالیت نیز 10 سال دیگر، 10 محله حاشیه‌ای دیگر در خرم‌آباد ایجاد می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه هیچ‌کس هیچ کنترلی روی این موارد ندارد، شهرداری و فرمانداری در این رابطه مسئولیت دارند و باید این مسائل را رصد کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان با تأکید بر اینکه هر روز ساخت‌وساز غیرمجاز در شهر صورت می‌گیرد، افزود: اصلاح این وضعیت به میلیاردها تومان پول نیاز دارد و با اعتبارات اندک نمی‌شود این وضعیت را تغییر داد.
مرادپور ادامه داد: متأسفانه دستگاه‌های ذی‌ربط برنامه‌ای برای اصلاح وضعیت و جلوگیری از گسترش محلات حاشیه‌ای ندارند.
بازآفرینی 19 محله
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی لرستان از اجرای طرح بازآفرینی شهری در سطح 19 محله خبر داده است؛ موضوعی که تحقق آن با اماواگرهایی مواجه است.
برزو بردی نشین با اشاره به اینکه در قالب برنامه ملی بازآفرینی شهری 2700 محله طی 10 سال در کشور بازسازی و بهسازی می‌شوند، اظهار داشت: طی سال‌های 95 و 96 طرح بازآفرینی شهری به ترتیب در 9 و 15 محله اجرا شد.
وی با بیان اینکه در سال 97 هم طرح بازآفرینی شهری در سطح 19 محله در 5 شهر لرستان اجرا می‌شود، تصریح کرد: این محلات در شهرهای خرم‌آباد، بروجرد، دورود، الیگودرز و کوهدشت قرار دارند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی لرستان خاطرنشان کرد: محلات علی‌آباد، کرگانه، گل‌سفید و فلک الدین در خرم‌آباد، محلات دره غریب، اسلام‌آباد و علی‌آباد در بروجرد، محله تازه‌آباد در کوهدشت، محله کاظم‌آباد در الیگودرز و محلات انگشته و ناصرالدین در دورود، در قالب طرح بازآفرینی شهری بهسازی و بازسازی می‌شوند.
بردی نشین یادآور شد: برای اجرای طرح‌های بازسازی و بهسازی در این محلات 6 میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار اختصاص‌یافته است.
مشکلی به نام «پراکنده‌کاری»
اما اجرای برنامه‌ها در این بخش همچنان با مشکلات جدی مواجه است به‌طوری‌که علاوه بر موانع اجرایی و میدانی، استاندار لرستان معتقد است که کم‌کاری برخی مدیران مانع اجرای طرح‌ها در این زمینه است.
سید موسی خادمی در آخرین جلسه ستاد بازآفرینی شهری خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی لرستان یادآور شد: طرح «کلید به کلید» را همه کشور دارند اجرا می‌کنند اما شما بعد از 3 تا 4 هفته هنوز در نقطه صفر هستید.
استاندار لرستان با اشاره به اینکه مشکل ما در مناطق حاشیه‌ای این است که پراکنده‌کاری می‌کنیم، بی‌برنامه کار می‌کنیم، اظهار داشت: در نخستین جلسه ستاد بازآفرینی شهری لرستان همین مشکل را داشتیم، دوستان سپاه، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، معاونت اجتماعی استانداری و ... در مناطق حاشیه‌ای کار می‌کنند اما این اقدامات هماهنگ و به‌هم‌پیوسته نیست.

سید موسی خادمی با بیان اینکه نمی‌دانیم گام بعدی و حرکت بعدی چیست و برنامه حوزه بازآفرینی شهری برای ما روشن نیست، تصریح کرد: ظرف یک هفته باید یک برنامه مشخص برای محلات حاشیه‌ای لرستان تدوین شود.
استاندار لرستان یادآور شد: معاون عمرانی استانداری مأموریت دارد هرچه زودتر با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط یک برنامه برای اقدامات بازآفرینی شهری طی سال 97 تدوین کند.
خادمی با اشاره به اینکه این برنامه نباید شامل اقدامات متداول دستگاه‌ها باشد، باید برنامه ویژه برای حوزه مناطق حاشیه‌ای و احیای آن‌ها باشد، ادامه داد: امسال دولت روی احیای مناطق حاشیه‌ای تأکید دارد و باید در این بخش کار ویژه‌ای صورت گیرد.
از تولید محلات حاشیه‌ای جدید جلوگیری شود
وی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های ذی‌ربط همچنین باید از تولید محلات حاشیه‌ای جدید جلوگیری کنند، افزود: ساخت‌وسازهای غیرمجاز باید تخریب شوند و دادستانی در این قضیه پای‌کار است.
استاندار لرستان با اشاره به اینکه شهرداری خرم‌آباد و دیگر شهرداران باید محکم مراقبت کنند تا از ساخت‌وساز غیرمجاز جلوگیری شود، ادامه داد: اگر برخورد قاطع کردیم، جلوی گسترش محلات حاشیه‌ای گرفته می‌شود.

خادمی خاطرنشان کرد: در حوزه بازآفرینی شهری، محلات هدف، پروژه‌ها و برنامه‌ها را در قالب یک کتابچه باید تهیه کنید تا اقدام جدی شود.
هرچند مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در رابطه با موانع اجرای این طرح در شهرهای مختلف استان اظهارنظر جامعی نداشته است اما به نظر می‌رسد اگر متولیان امر در مسیر تحقق اهداف طرح «کلید به کلید» جدی هستند باید بررسی و آسیب‌شناسی جدی در این زمینه انجام داده و موانع موجود را برطرف کنند.
به‌هرحال باید منتظر ماند و دید موانع پیش روی این طرح برطرف می‌شود یا بازهم باید شاهد به بن‌بست خوردن طرح‌های دولت درزمینهٔ رفع مشکل بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای بود.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/26238/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تابلوی طلا و سکه یکدست سبز پوش شد؛ دلار در سودای رسیدن به کانال بالاتر

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

جشنواره رود و ریل در لرستان؛ «بیشه» در مسیر ثبت جهانی

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

پیش بینی ذخیره 600 هزار تن گندم در لرستان

برگزاری آئین میهمانی آلاله‌ها در لرستان

ایمن سازی گردنه مله شبانان در محور خرم آباد _کوهدشت

صرفه‌جویی 500 میلیارد تومانی حوزه آرد و نان در لرستان

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

فرصت مذاکره؟

متفکر آمریکایی: چگونه بایدن به آتش جنگ در خاورمیانه دمید؟

تسهیلات وزارت ارشاد در برگزاری برخی کنسرت ها

ثبت بیش از 500 مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان

پلمب یک واحد غیر مجاز کشتار دام در کوهدشت

10 هزار مترمربع زمین‌ کشاورزی در بروجرد رفع تصرف شد

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

دام تل‌آویو برای واشنگتن

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

10 هزار متر مربع زمین‌ کشاورزی در بروجرد رفع تصرف شد

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

مناظر زیبای بهاری لرستان+تصاویر

پیش‌بینی تولید 100 هزار تن گوشت مرغ در لرستان

رونمایی از دو عنوان کتاب در لرستان

برگزاری مراسم یادواره شهید حجازی در رومشکان + فیلم و تصاویر

برگزاری رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در لرستان

آسفالت 87 کیلومتر از راه های روستایی لرستان

کشف 13 فقره سرقت و انهدام باند حرفه ای سارقان در خرم آباد

بازداشت کلاهبردار 6 میلیارد ریالی در بروجرد

جشنواره رود و ریل در لرستان/«بیشه» در مسیر ثبت جهانی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

سه تیم گشت‌زنی همیاران پلیس در راه‌آهن لرستان فعال شد

نرخ جدید کرایه تاکسی‌های خرم‌آباد به فرمانداری ابلاغ شد

پلمب مطب و جریمه سنگین پزشک متخلف در کوهدشت

انهدام باند سارقان حرفه‌ای منزل در خرم‌آباد

دستگیری عاملان تیراندازی در خرم‌آباد

500 آلودگی زیست‌محیطی در لرستان ثبت شد

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

یک میلیون و 232 هزار لرستانی زیر چتر حمایت بیمه سلامت