ندای لرستان

آخرين مطالب

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی:

التزام به توحید، حدنصاب انسانیت/ ایمان قلبی نجات‌بخش است علمي

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که در جامعه انسانی اصالت با توحید و دین حق است، اظهارکرد: التزام به توحید حد نصاب انسانیت است و هر کس به طاغوت پشت کرد و به ریسمان الهی چنگ زد سعادت‌مند خواهد شد زیرا به ایمان قلبی است که می‌تواند انسان را نجات دهد.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، مهرداد ویسکرمی به تشریح نکات تفسیری فراز پایانی آیه 256 و همچنین آیه 257 سوره مبارکه بقره با مضمون «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِیها خالِدُونَ‌»، پرداخت و گفت: یکی‌از نتایج مهم در تفسیر آیه‌الکرسی بیانگر آن است که اگر بخواهیم «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ» خوب بفهمیم باید در چارچوب قرآن بفهمیم.
وی تصریح کرد: راه رشد بر انسان‌ها عرضه شده و موانع احتمالی آن برداشته شده، این در حالی‌است که پیامبران آمده‌اند تا غل و زنجیرهایی که دست و پای انسان‌ها برای درست فکر کردن بسته است را باز کنند.
ویسکرمی افزود: جهاد از این‌جا ناشی می‌شود که پیامبری جهاد می‌کند تا موانع اصلی از سر راه برداشته می‌شود اما هدف اصلی نشان دادن راه سعادت است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که حضرت سلیمان از طریق هدهد متوجه حضور بلقیس می‌شود و سپس به او نامه می‌نویسد تا تسلیم شود، ادامه داد: بلقیس با اصحاب خود مشاوره می‌کند و هدیه‌ای برای سلیمان می‌فرستد اما سرانجام حکومت بلقیس تسلیم سلیمان می‌شود.
این مفسر قرآن‌کریم گفت: شخصی به نام آصف ابن برخیا در یک چشم بر هم زدن، بلقیس و تختش را به محضر حضرت سلیمان حاضر می‌کند، با نوع رفتار حضرت سلیمان بلقیس فهمید که آن حضرت به خدا وصل است لذا به خدا ایمان آورد.
وی تصریح کرد: نوع برخورد حضرت سلیمان بیانگر این مطلب است که گاهی باید با یک طاغوت از موضع اقتدار صحبت کرد، کمااینکه در بدو ورود مسلمانان به اصفهان، حاکم اصفهان به آن‌ها گفت به‌جای این‌که خون مردم را بریزید با هم مبارزه می‌کنیم اگر شکست خوردم اصفهان را بدون خونریزی واگذار می‌کنم.
ویسکرمی با بیان این‌که هیچ‌گاه ایرانیان به زور مسلمان نشده‌اند، خاطرنشان کرد: احکام محاربه در اسلام سخت است، اسلام نمی‌خواهد جنگ شروع شود اما وقتی کارزار شروع شد کار سخت می‌شود.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان انسان‌های حق‌طلب از پذیرش راه رشد مشکلی ندارند و راه را می‌پذیرند، عنوان کرد: البته گاهی هم مشاهده می‌شود فردی‌که اهل نماز هم نیست وقتی حرف حقی می‌شنود با آن موافق است.
این مفسر قرآن‌کریم افزود: از کسی اعتراف اجباری نسبت به اسلام گرفته نمی‌شود، بدین معنا که کسی به‌دنبال شما نمی‌آید تا ببیند آیا اهل نماز هستید یا خیر البته ذکر این نکته ضروری است کسی با روزه نگرفتن انسان کاری ندارد اما روزه‌خواری حد دارد.
وی افزود: مشروب خوردن برای کسی‌که در خانه شراب می‌خورد گناه کبیره است اما اگر مست شد و در جامعه مزاحمت ایجاد کرد و اثبات شد حد بر او جاری می‌شود.
ویسکرمی با اشاره به این‌که در جامعه انسانی اصالت با توحید و دین حق است، التزام به توحید را حد نصاب انسانیت ذکر کرد و ادامه داد: انسان یعنی کسی‌که بر دین خدا و دین حق و توحید باشد، لیکن با مرتد و مرشد چه برخوردی شود در اختیار خدا و حاکم اسلامی است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: اگر مرتد اعلام کرد و ارتدادش اعلام شد حکم دارد و حکم آن با بحث‌های فقهی مشخص می‌شود، این در حالی‌است که مرتد به چند دسته تقسیم می‌شود.
این مفسر قرآن‌کریم افزود: مرتد فطری آن است پدر و مادرش مسلمانند و بعد از بلوغ اعتراف به اسلام کرده بعد مرتد شده است و حکم شرعی آن اعدام است.
وی با اشاره به این‌که پذیرش اسلام ظاهری است اما سعادت در اسلام قلبی است، اضافه کرد: هر کس به طاغوت پشت کرد و به ریسمان الهی چنگ زد سعادت‌مند خواهد شد زیرا به ایمان قلبی است که می‌تواند انسان را نجات دهد.
ویسکرمی ایمان قلبی را منجی انسان‌ها ذکر کرد و افزود: آن‌چه ما را نجات می‌دهد ایمان حقیقی است.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه خدا ولی مؤمنان است، تصریح کرد: اما کسانی‌که در راه خدا بیرون روند به دست اولیای طاغوت می‌افتد و طاغوت آن‌ها را به ظلمت‌های فراوانی ازجمله ظلمت پول، حرص و هوس می‌کشاند.
این مفسر قرآن‌کریم عقل و فطرت را نوری دانست که خداوند برای تشخیص حق و باطل به ما داده است و با بیان این مطلب که اگر انسان خود را دست شیطان بدهد از انسان این نور فطرت و عقل به سمت ظلمات می‌رود، عنوان کرد: نور و ظلمت دارای مراتبی است، نور شدت و ضعف دارد اما سراسر نور است لیکن ظلمت پراکنده است و تعدد عرضی و عمقی دارد که از آن جمله می‌توان به ظلمت پول‌پرستی یا ظلمت تعصب و پول‌پرستی اشاره کرد.
وی ادامه داد: کسی‌که مؤمن می‌شود باید از ظلمت امیال تعلقات و حسد را کنار بزند تا به نور واقعی برسد.
ویسکرمی با بیان این‌که ما به نور فطرت الهی هستیم، خاطرنشان کرد: ما در نور فطری متولد می‌شویم اما در ظلمت عزیزه و تن نیز هستیم و خداوند ما را پله پله به سمت نور می‌برد اما اگر کسی ولایت خدا را رها کرد به دست طاغوت افتاد و در ظلمات غرق می‌شود.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به این‌که در سایه شخصیت هدف‌مند انسان به سعادت می‌رسد، عنوان کرد: قرآن نور واحد است و همه باید آن را اطاعت کنیم، کمااینکه عده‌ای قسمتی از قرآن مثل خمس را نمی‌پذیرند.
این مفسر قرآن‌کریم افزود: پذیرش اسلام ظاهری کافی است و تفحص لازم نیست اما سعادت در اسلام واقعی است.
وی تصریح کرد: اگر انسان از مسیر خدا خارج شود مثل گوشت قربانی تکه تکه می‌شود، کمااینکه انسان‌های مؤمن زندگی آرام و سالمی دارند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/24367/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی