ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/ اعتیاد، موریانه‎ای در کالبد شهر اجتماعي

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - مثل موریانه خانواده‏‌ها را متزلزل ساخته و می‎بلعد، بلای خانمان سوزی که جوامع بشری را در چنگال مرگ‎آور خویش گرفتار ساخته است.
این اختاپوس هراس آور، قدرت اندیشه، سازندگی ، نوآوری و کوشش را در انسان‎ها به ویژه نسل جوان جامعه از بین می‎برد و بنیان خانوادگی و اعتقاد دینی آنان را به ورطه نابودی می‎کشاند.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، در جامعه‌ امروزى وسعت دامنه‌ مصرف موادمخدر به حدى است که حتی قشر متفکر و تحصیل‌کرده را نیز به سوی خود می‎کشاند. موضوع مواد مخدر یک معضل اجتماعی و ملی به شمار می‌رود و فقط مربوط به قشر خاصی نیست. سن اعتیاد در جامعه ما پایین آمده و آمار گرایش نسل نوجوان و جوان به مواد اعتیادی روز افزون شده است.
با عوامل زمینه ساز مستعدکننده اعتیاد، آشنا باشیم
در این باره سینا دلخوش کارشناس آسیب‎های اجتماعی می‎‎گوید: کم توجهی برخی نهادها در جهت اطلاع رسانی و اجرای برنامه‎های پیشگیرانه در زمینه آسیب‎ها و تبعات ناشی از مصرف مواد مخدر و به تبع آن ناآگاهی برخی خانواده‎ها زمینه مصرف و توزیع مواد مخدر را دو چندان کرده که نیاز است از تصمیم گیری‎های افراطی در این زمینه جلوگیری شود.
وی اظهار کرد: مصرف مواد مخدر باعث می‎شود تا جسم و روان فرد معتاد از حالت عادی و طبیعی خارج شود و پس از مبتلا شدن فرد به بیماری اعتیاد وی دیگر به تنهائی قدرت و توانائی کنترل یا قطع مصرف مواد مخدر و ترک اعتیاد را نخواهد داشت.
این کارشناس آسیب‎های اجتماعی از اعتیاد به عنوان مهمترین آسیب اجتماعی که جامعه تهدید می‎کند، نام برد و ادامه داد: عوامل مختلفی وجود دارند که می‎توانند بر اعتیاد موثر باشند اما آنچه مهم‎تر است این است که عوامل موثر بر فرد و محیطی که فرد در آن قرار دارد، می‎توانند با یکدیگر تعامل پیدا کرده و تاثیرگذار باشند اما ضرورت دارد برای روند پیشگیری، شناسایی، درمان و کنترل و کاهش عرضه و تقاضای مصرف مواد مخدر به طور هدفمند طرح ریزی شود.
دلخوش گفت: در شرایط کنونی مواد مخدر صنعتی نیز به بازار آمده و گروه‎های مختلف جامعه از جمله جوانان، زنان و حتی نوجوانان به دام این بلای خانمان برانداز گرفتار می‎شوند. بنابراین، بسیار مهم است که با عوامل زمینه ساز مستعدکننده اعتیاد، باید آشنا باشیم.
وی تصریح کرد: این مهم با شناسایی افراد در معرض خطر اعتیاد و اقدام‎های پیشگیرانه لازم برای آنان، محقق می‎شود.
این کارشناس آسیب‎های اجتماعی با اشاره به اینکه انتخاب نوع درمان و اقدامات خدماتی، حمایتی و مشاوره‎ای لازم برای معتادان هم، در امر مبارزه اجتماعی با مواد مخدر بسیار مهم است، ادامه داد: نظام آموزشی به‎ویژه آموزش در مدارس، نظام اقتصادی، نظام فرهنگی و اجتماعی کشور نیازمند یک تحول اساسی است تا عوامل اقتصادی، فرهنگی و آموزشی در ایجاد و گسترش آسیب‎های اجتماعی که اعتیاد یکی از آن آسیب‎هاست و یا علامتی مهم از عمق وجود آسیب‎های جدی‎تر اجتماعی بوده، نقش تسهیل کننده نداشته باشند.
به گفته دلخوش هرچند اعتیاد یک معضل جهانی است و تمامی کشورها به فراخور و اقتضای جغرافیایی، اقتصادی و فرهنگی و بومی با آن دست به گریبان هستند با این حال بسیاری از کشورها به مدد مداخلات علمی و اجماع کارشناسی توانسته‎اند روند اعتیاد را از مصرف پرخطر به مصرف کم خطرتر سوق دهند.
وی خاطرنشان کرد: آموزه‎های دینی و فرهنگی در کشور ما می‎توانند از عوامل موثر در کاهش و کنترل مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی باشند و در کشورهای دیگر این فاکتور کم رنگ تر است ولی در جامعه کنونی این مسئله به درستی از آن استفاده نمی شود.
عمده گرایش هایی که به سمت قاچاق و مصرف مواد مخدر است، ریشه اقتصادی دارد وانواع بیماری ها و جرایم ناشی از این معضل است و فقر اقتصادی نیز در این زمینه تاثیر زیادی دارد. در حال حاضر دچار معضل مواد روانگردان و صنعتی هستیم و اگر روزی مرزها را کنترل می کردیم که مواد مخدر وارد نشود، امروز باید نگران لابراتوارها باشیم که مواد صنعتی را تولید و توزیع می کنند.
میانگین سن مصرف‌کنندگان موادمخدر در استان پایین‌تر از میانگین کشوری است
ابتسام داشی، معاون پیشگیری بهزیستی لرستان با بیان اینکه گل در فرهنگ لغت اعتیاد، نامی آشنا برای یکی از انواع مواد اعتیادآور است که شاید هنوز بسیاری از خانواده‌ها با نام آن ناآشنا هستند و با شنیدنش، همان گل‌های خوشبو به ذهنشان می‌آید، اظهار کرد: براساس شیوع‌شناسی انجام شده پس از تریاک بیشترین گرایش جوانان به ماده مخدر گل بوده و متأسفانه این مخدر بین نوجوانان پرطرفدار است.
وی با اشاره به اینکه ماری جوآنا و مشتقات آن شامل گل، گرس و علف با 11.9 درصد، پس از تریاک دومین ماده اعتیادآور مصرفی میان مصرف‌کنندگان در کشور اعلام شده است، اضافه کرد: گل یکی از انواع مواد اعتیادآور و همان ماری جوآنای تغییریافته که از قسمت‌های مختلف گیاه شاهدانه(cannabis) به دست می‌آید.
داشی با بیان اینکه شیوع این ماده مخدر از دوره اول دبیرستان بین سنین 13 تا 14 سالگی است، افزود: در راستای پیشگیری از این مهم آگاه‌سازی، ایجاد حساسیت و اطلاع‌رسانی به جامعه مخاطب ضروری است و باید خانواده‌ها با حساسیت بیشتری نسبت به مصرف این ماده مخدر با فرزندان برخورد کنند.
این مسئول بیان کرد: 25 نفر از کارشناسان متخصص را به مراکز دولتی، آموزشی و دانشگاهی اعزام کردیم تا با مردم ارتباط چهره به چهره داشته باشند و آنان را آگاه کنند؛ همچنین در سطح مدارس و آموزشگاه‌ها از طریق اورژانس اجتماعی آموزش‌های همگانی را ارائه می‌دهیم.
معاون پیشگیری بهزیستی لرستان با بیان اینکه میانگین سن مصرف‌کنندگان مواد مخدر در استان پایین‌تر از میانگین کشوری بوده به‌طوری‎که این رقم در استان 21 و در کشور 24 سال است، اضافه کرد: میانگین سنی مصرف مواد مخدر در لرستان 21.7 سال است و محدوده سنی 15 تا 29 سال را دربر می‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه در شیوع شناسی سال 90 نرخ شیوع در استان 3.21 و در کشور 2.61 درصد است، عنوان کرد: متأسفانه این نرخ شیوع در حال حاضر در کشور 3.46 و در استان 3.51 درصد است.
داشی با بیان اینکه میزان شیوع اعتیاد در لرستان 3.51 درصد است و از جمعیت بیش از یک میلیون و هفتصد و پنجاه و نه هزار نفری استان 60 هزار نفر دچار سوءمصرف مواد مخدر هستند، تاکید کرد: مواد مخدر گل، علف، گراس و ماری جوآنا 5.3 درصد مصرف‌کنندگان را به خود اختصاص داده است، نرخ مصرف حشیش در کشور12 درصد و در لرستان 5.3 درصد است.
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی لرستان با تأکید بر اینکه نرخ مصرف سیگار، قلیان و داروهای اعتیادآور بدون مجوز در لرستان نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است، ادامه داد: در همه موارد، سن مصرف مواد مخدر در لرستان پایین‌تر از نرم کشور است.
وی با اشاره به اینکه در نرخ مصرف داروهای بدون مجوز پزشک از کشور بالاتر هستیم و این آمار در کشور 7.7 درصد و در لرستان 15.59 درصد است، اظهار کرد :20 درصد معتادان در لرستان دارای تحصیلات عالیه هستند و 22 درصد آن‌ها کارگرند؛ 27 درصد مردم نگرش مثبت به مصرف مواد دارند.
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی به میانگین سنی مصرف دیگر مواد مخدر در این استان اشاره کرد و گفت: میانگین سنی مصرف سیگار در کشور 19.1 سال و در لرستان 19.2 سال است، میانگین سنی مصرف مشروبات الکلی در کشور 20.3 سال و در لرستان 20.5 سال است؛ در مصرف قلیان نیز میانگین سنی مصرف در کشور 21.4 سال و در لرستان 19.3 سال است.
داشی یادآور شد: میانگین سنی مصرف داروهای اعتیادآور بدون مجوز در کشور 22.7 و در لرستان 18.3 سال است.
وی به شایع‌ترین روش‌های مصرفی اشاره کرد و گفت: روش‌ها به ترتیب تدخینی، خوردنی، تزریقی، استنشاقی است، تعداد معتادین تزریقی در کشور 4.7 درصد و در لرستان سه‌دهم درصد است.
معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی لرستان به عوارض مصرف گل اشاره کرد و با بیان اینکه اعتیاد و وابستگی یکی از عوارض گل است، افزود: افزایش ضربان قلب، خشک شدن دهان و گلو، گیجی و عدم تمرکز، تکلم آهسته، پرخاشگری و خشم، افسردگی و انزوا و... از عوارض مصرف مخدر گل است.
داشی به علائم مصرف گل در نوجوانان اشاره کرد و با بیان اینکه خنده‌های بی‌مورد و قرمز شدن چشم علامت مشخصه مصرف گل در بسیاری از موارد است، بنابراین اغلب مصرف‌کنندگان با خود قطره نفازولین همراه دارند تا این قرمزی را پنهان کنند، بیان کرد: از علائم رفتاری دیگر که در مصرف‌کنندگان این ماده دیده می‌شود، پرخاشگری، عصبی شدن، افزایش اشتها، پایین آمدن حافظه و افت عملکرد شغلی و تحصیلی است.
وی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی نوجوانان برای مصرف گل نگرش و باور غلط است، خاطرنشان کرد: علت این که بسیاری از جوانان به سمت ماده توهم‌زای گل گرایش پیدا می‌کنند، باور غلطی است که در مورد کم خطر بودن و عدم اعتیادآوری آن دارند و همین باور موجب شده بسیاری از نوجوانان آن را مصرف کنند و آسیب جدی ببینند.
در صورتی که همه اقشار جامعه اعم از پیر و جوان، زن و مرد به صورت فراگیر وارد عرصه پیشگیری از اعتیاد شوند، قطعا نتایج مثبت و موثری را در زمینه کاهش گرایش به مصرف مواد مخدر شاهد خواهیم بود.
مخدر گل بعد از تریاک بیشترین مصرف را در بین جوانان دارد
ذبیح‌الله نادمی، قائم‌مقام بهزیستی لرستان نیز با اشاره به اجرای طرح کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف گل، اظهار کرد: برای پیشگیری از مصرف این ماده مخدر کمپینی تشکیل دادیم که از هشتم تا دهم اردیبهشت‌ در استان فعالیت می‌کند.
وی با بیان اینکه متأسفانه مخدر گل بعد از تریاک بیشترین مصرف را در بین جوانان دارد، ادامه داد: 25 کارشناس تخصصی در حوزه پیشگیری به مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات دولتی و سربازخانه‌ها فرستادیم تا آموزش‌های لازم را به مخاطبان ارائه دهند.
نادمی اضافه کرد: مسائل اجتماعی با نگاه به علوم رفتاری چندوجهی هستند و باید ساختار رفتار در آموزش‌و پرورش درست شود.
قائم‌مقام بهزیستی لرستان گفت: ساختار اقتصادی درست و ما نیز در جای خود به وظیفه‎مان عمل می‎کنیم، برای حل مسائل اجتماعی باید از خودمان شروع کنیم.
وی تأکید کرد: امید می‌رود افکار عمومی را به سمتی سوق دهیم تا مردم متوجه خطرات مصرف ماده مخدر «گل» شوند.
نتایج تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر معتادان، مواد را در محدوده سنی 15 تا 26 سالگی و با سیگار شروع کردند. در این بین زنان به دو علت در باتلاق اعتیاد سقوط می‌کنند یکی به خاطر اثبات وفاداری و علاقه به مرد مورد نظرشان که ناشی از فریب خوردن و اجبار است و یا با این باور دروغ که موادمخدر صنعتی و روانگردان اعتیاد ندارد به دام اعتیاد گرفتار می‌شوند. در این میان هم بعضی از مردان برای سوءاستفاده در توزیع و فروش مواد مخدر آنها را به تار عنکبوتی خود می‎کشند. از سوی دیگر کنجکاوی و خودبزرگ نمایی برای عقب نماندن از غافله دوستان از علل دیگر بروز اعتیاد در زنان است.
جوانان ما در حال از بین رفتن بر اثر مواد مخدر هستند
اله‎یار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی نیز مواد مخدر را یک چالش جدی برای کشور عنوان کرد و گفت: این معضل را می‎توان از دو جهت مقابله و پیشگیری پیگیری و بررسی کرد.
وی با بیان اینکه برخورد با این پدیده نیز چالش ایجاد می‎کند، گفت: جوانان ما در حال از بین رفتن بر اثر مواد مخدر هستند و باید فکر اساسی برای این موضوع شود.
ملکشاهی ادامه داد: یکی از اصلی‎ترین سیاست‎هایی که در کشور پیگیری می‎شود سیاست ازدیاد نسل است تا کشور پیر نشود و بتوانند کار کنند و به کشور رونق بدهند اما اگر به این بلیه مبتلا شوند فرقی نمی‎کند.
نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی در اداه به وظایف نمایندگان مجلس اشاره کرد و افزود: آنان وظایف زیادی دارند و قانون‎گذاری یک از این موارد است.
وی بیان کرد: نمایندگان مجلس وظیف دارند که بر اساس قانون بر قانون گذاری و نظارت بر اجرای آن نظارت داشته باشند.
ملکشاهی اضافه کرد: همچنین می‎توانند در مورد امور داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کنند.
بیکاری مهم‌ترین عامل اعتیاد در جوانان است و این آسیب اجتماعی زمینه ایجاد بسیاری از آسیب‌های دیگر را فراهم می‌کند.
در آمار اعتیاد، رتبه پنجم کشور مختص به لرستان است
نصرالله بازوند، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اظهار کرد: در اطلس اجتماعی لرستان، برخی شاخص‌ها و آمارها تکان‌دهنده است.
وی تصریح کرد: از ابتدای سال‌جاری با تدبیر وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی طی جلسه‌ای با حضور مجمع نمایندگان استان‌ها در مجلس شورای اسلامی اطلس آسیب‌های اجتماعی هر استان مورد آنالیز قرار می‌گیرد.
بازوند ادامه داد: سن بیکاری بین 15 تا 30 سال با عنوان سن بحران بیکاری شناخته می‌شود، در حالی‌که متوسط نرخ بیکاری کشور 12 درصد است اما این رقم در لرستان به 36 درصد رسیده است.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که در آمار اعتیاد، رتبه پنجم کشور مختص به لرستان است، اضافه کرد: در بحث نهادهای حمایتی که به‌طور میانگین 3 تا 5 درصد تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، 10 درصد مردم ما تحت پوشش این نهادها قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: طبق آمارهای مرکز آمار ایران، نرخ مشارکت در کشور رو به بالا می‌رود اما در استان پایین آمده است.
علت کمرنگ بودن موفقیت در مبارزه با مواد مخدر، ضعف مشارکت عمومی و اجتماعی در پیشگیری و درمان است. به نظر می‌رسد قضیه خطرات موادمخدر در سطح جامعه به خوبی تبیین نشده و در راه مبارزه با این پدیده شوم باید از تمام ظرفیت‌های موجود در جامعه استفاده کرد. امید است مبارزه با مواد مخدر به صورت فرهنگ عمومی در آید و هر شخص، گروه یا مسئولی در جامعه خود را موظف به مبارزه با این ماده خطرناک و مهلک بداند. اعتیاد، پایان کار یک انسان نیست؛ زیرا ترک آن امری امکان پذیر است و با کمی همت از چنگال آن می‎توان رها شد. هر چند همت فرد، شرط لازم برای این کار است ولی نباید فراموش کرد که اطرافیان نیز در این زمینه وظیفه بسیار مهمی دارند. هنگامی که اطرافیان به کمک معتاد می‎آیند، انگیزه و توانایی وی برای ترک چند برابر خواهد شد.
مافیای مواد مخدر تمام قدرت و امکانات خود را برای نابودی جوانان بویژه زنان متمرکز کرده و مقابله با آنها نیازمند عزم ملی و جهاد اجتماعی است.
گزارش از سمیرا عزیزی خبرنگار ایسنا منطقه لرستان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/24347/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تابلوی طلا و سکه یکدست سبز پوش شد؛ دلار در سودای رسیدن به کانال بالاتر

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

جشنواره رود و ریل در لرستان؛ «بیشه» در مسیر ثبت جهانی

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

پیش بینی ذخیره 600 هزار تن گندم در لرستان

برگزاری آئین میهمانی آلاله‌ها در لرستان

ایمن سازی گردنه مله شبانان در محور خرم آباد _کوهدشت

صرفه‌جویی 500 میلیارد تومانی حوزه آرد و نان در لرستان

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

فرصت مذاکره؟

متفکر آمریکایی: چگونه بایدن به آتش جنگ در خاورمیانه دمید؟

تسهیلات وزارت ارشاد در برگزاری برخی کنسرت ها

ثبت بیش از 500 مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان

پلمب یک واحد غیر مجاز کشتار دام در کوهدشت

10 هزار مترمربع زمین‌ کشاورزی در بروجرد رفع تصرف شد

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

دام تل‌آویو برای واشنگتن

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

10 هزار متر مربع زمین‌ کشاورزی در بروجرد رفع تصرف شد

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

مناظر زیبای بهاری لرستان+تصاویر

پیش‌بینی تولید 100 هزار تن گوشت مرغ در لرستان

رونمایی از دو عنوان کتاب در لرستان

برگزاری مراسم یادواره شهید حجازی در رومشکان + فیلم و تصاویر

برگزاری رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در لرستان

آسفالت 87 کیلومتر از راه های روستایی لرستان

کشف 13 فقره سرقت و انهدام باند حرفه ای سارقان در خرم آباد

بازداشت کلاهبردار 6 میلیارد ریالی در بروجرد

جشنواره رود و ریل در لرستان/«بیشه» در مسیر ثبت جهانی

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

سه تیم گشت‌زنی همیاران پلیس در راه‌آهن لرستان فعال شد

نرخ جدید کرایه تاکسی‌های خرم‌آباد به فرمانداری ابلاغ شد

پلمب مطب و جریمه سنگین پزشک متخلف در کوهدشت

انهدام باند سارقان حرفه‌ای منزل در خرم‌آباد

دستگیری عاملان تیراندازی در خرم‌آباد

500 آلودگی زیست‌محیطی در لرستان ثبت شد

اینفوگرافی/ برجسته‌ترین بنا‌های تاریخی ایران به‌بهانه روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی

یک میلیون و 232 هزار لرستانی زیر چتر حمایت بیمه سلامت