ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/ سوختن بلوط در آتش ناغافلی‌ها/تا به کی در غم این کوره و آتش باشیم؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - با شروع فصل گرما دلم شور بلوط را می‎زند
خورشید با گلدوزی‎های زری، پولک‎ها و ملیله‎های پیراهنش بازی می‏کند. گلدوزی‎ها برق می‎زنند، ملیله‎ها می‏‎درخشند و پولک‎ها نور می‎تابانند.
زیر این آسمان آبی، در پهنه‎ی زاگرس، با گُرگرفتن نفس‎های آفتاب، آتش برای گرفتن جان درختان بلوط له‌له می‎زند...
صدای خنده‌های مستانه و وحشیانه‎ی آتش از پشت درختان بلوط شنیده می‎شود و ردی از دود روی پوست آبی و سفیدبرفی آسمان راه باز می‎کند.
این آتش است که از لابه‎لای تنه‎های کلفت درختان بلوط حریصانه عبور می‎کند و این فریاد و شیون، مویه ساکنان بلوطستان است که به آسمان می‎رسد.
چشم که می‌چرخانی بلوط‌هایی را می‎بینی که به پهلو افتاده‌اند و بافه‌ی نیمه‎تمام گیسوان سبزشان در سرخی آتش گرگرفته است.
اینجا شعله‌های سوزان روی سر درختان بلوط به رقص آمده‎اند.
شنیده‌ام درخت بلوط هرگز نمی‌میرد، اما چشمان من شاهد بوده‌اند به نفس ‎ نفس افتادن درختان بلوط را، وقتی هر ساله هیزم در آتش می‌سوزند.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، با گرم‎تر شدن هوا، فصل مهمانی آتش‌بر درختان بلوط شروع شده و داغ آتش‎سوزی جنگل‏ها و مراتع زاگرس در دل دوستداران طبیعت تازه می‌شود و تصویر درختانی که زلف بر باد می‎دهند و در شعله‎های سوزان مظلومانه می‎سوزند، لرزه بر تن می‎اندازد.
با آمدن فصل گرما همه جا چقدر ناامن است برای درختان بلوط...
بلوط‎های لرستان سال‌هاست که یتیم می‎شوند... می‌سوزند و می‌سازند نه‌تنها در عطش هوا بلکه از بی‌تدبیری آن‌هایی که حیات بلوطستان‌ها را به سخره گرفته‌اند؛ انسان‌هایی که آتش بیار این معرکه شده‌اند.
سالانه 2600 هکتار از جنگل‌ها و مراتع می‎سوزند/عامل انسانی مهم‎ترین علت آتش‎سوزی
رضا آریایی، مدیرکل مدیریت بحران لرستان در این باره گفت: سالانه 2600 هکتار از مراتع و جنگل‌های استان از بین می‌روند بطوریکه بعد از قطع شدن آخرین بارندگی شاهد خسارات زیادی به مراتع هستیم.
وی ادامه داد: در پنج سال گذشته 13 هزار هکتار از مراتع و جنگل‌های استان در آتش سوخته‌اند.
آریایی اضافه کرد: تعرض به اراضی کشاورزی، ذغال‌گیری، سهل‌انگاری گردشگران و نزاع‌های محلی و طایفه‌ای از مهم‌ترین عوامل آتش‌سوزی در استان است.
مدیرکل مدیریت بحران لرستان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های متولی از جمله منابع طبیعی و محیط زیست باید در خصوص جلوگیری از آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان تلاش بیشتری کنند.
وی با بیان اینکه تکنولوژی استفاده از هلی‌کوپتر و بالگرد اطفای حریق را نداریم، یادآور شد: این تجهیزات را می‌توانیم برای انتقال نیرو به محل آتش‌سوزی استفاده کنیم.
وقوع 19 حریق در جنگل‎ها طی یک سال/99 درصد آتش‎سوزی‎ها در مراتع بود
مهرداد فتحی ‎ بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان نیز در این باره گفت: سال گذشته 19 مورد حریق در سطح استان رخ داد که نسبت به سال قبل که 31 فقره آتش‌سوزی به وقوع پیوست، کاهش 38 درصدی داشتیم.
وی ادامه داد: سال گذشته 99 درصد آتش‌سوزی‌ها در مراتع استان رخ داد.
فتحی بیرانوند با تأکید بر اینکه نیاز است یک سری امکانات برای اطفاء حریق در استان مهیا شود، تصریح کرد: از بعد نرم‌افزاری و فرهنگی باید به بحث اطفاء حریق در استان کمک شود چراکه بالای 90 درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی و از سوی عامل انسانی است.
کاهش آتش‎سوزی‎ها با فرهنگ‎سازی/ با دست خالی امکان پیشگیری وجود ندارد
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان افزود: باید منابعی را که در آتش‌سوزی‌ها منشأ انسانی دارند از طریق فرهنگ‌سازی به حداقل برسانیم.
وی یادآور شد: در حوزه‌های سخت ‎ افزاری نیز باید به اطفاء حریق در جنگل‌ها و مراتع استان کمک شود چراکه با دست خالی امکان پیشگیری و مقابله وجود ندارد و نیاز به تجهیزات مدرن روز داریم.
فتحی بیرانوند خاطرنشان کرد: مهم‌ترین موضوع در بحث آتش‌سوزی بحث مدیریت زمان است و هرچه سریع‌تر به کانون حریق برسیم از خسارات حریق بیشتر جلوگیری می‌شود؛ مجهز بودن استان به بالگرد، هلی‌برد و ابزارهای سبک بسیار مهم است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: امسال کمک شود ستاد راهبردی واکنش سریع سازمان‌دهی شود.
وی خاطرنشان کرد: باید نیروهای مردمی را سازمان‌دهی کنیم و آموزش‌های اولیه به آن‌ها دهیم تا تیم‌های مردمی اطفاء حریق تشکیل شوند. شوراها و دهیارها خیلی می‌توانند مؤثر باشند.
فتحی بیرانوند اضافه کرد: استفاده از سنسورهای حساس به دود خیلی می‌تواند اثرگذار باشند؛ حدود 1500 تا 2000 متر شعاع دوربین آن‌هاست.
دیزل‎های قدیمی مسیر راه‎آهن، عامل وقوع برخی آتش‌سوزی‌هاست
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان یادآور شد: برخی آتش‌سوزی‌های سال گذشته به خاطر دیزل‌های قدیمی در مسیر راه‌آهن بود؛ مکاتباتی با راه‌آهن داشتیم و امیدواریم تدابیری اندیشیده شود تا امسال در این خصوص مشکل نداشته باشیم.
پیشگیری، کنترل و مهار حریق در مراتع و جنگل‎‏ها نیازمند تخصیص اعتبار و تجهیزات است و به قول مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، با دست خالی نمی‌شود در این خصوص کاری از پیش برد و از آنجا که به موقع و سریع رسیدن به کانون آتش‎سوزی، در اطفا حریق بسیار مهم بوده، نیاز به اعتبار و ابزارهای کاربردی بیش از پیش احساس می‎شود.
پرداخت 800 میلیون برای مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع
علی هادی ‎ چگنی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان نیز گفت: در وقوع آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان عوامل انسانی مهم‌ترین نقش را دارند که اگر سهم هر کدام از این عوامل مشخص شود می‌توان با برنامه‌ریزی در حوزه پیشگیری و مقابله اقدام کرد.
وی ادامه داد: : سال گذشته 600 میلیون اعتبار به منابع طبیعی و 200 میلیون نیز به محیط زیست برای پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان پرداخت شد.
اعتبارات ماده 10 و 12 آتش‌سوزی، به دلیل تنگناهای مالی تزریق نمی‎شود
هادی‌چگنی اضافه کرد: اعتبارات آتش‌سوزی در دو بخش پیشگیری و مقابله شامل اعتبارات ماده 10 و 12 بوده که چند سالی است این بودجه به دلیل تنگناهای مالی کشور به استان‌ها تزریق نمی‌شود و از اعتبارات استانی به این مهم تخصیص داده می‌شود.
گاه دعوای دو روستا به بلوطستان کشیده می‎شود و برای خالی کردن دست هم از بضاعت چراگاه و مراتع خشکیده، آتش به جان جنگل می‎اندازند و این‌گونه عامل انسانی هستی بلوطستان را می‎سوزاند.
ایجاد شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های آتش‌سوزی جنگل‌های استان
محمدتقی شاکرمی، معاون دادگستری لرستان نیز با تأکید بر ضرورت پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی‌ها گفت: همچنین در بحث اطفای حریق جنگل‌ها نیاز به نیروهای تخصصی داریم.
وی بابیان اینکه برای اطفای حریق جنگل‌ها در استان نیاز به تجهیزات مدرن داریم، ادامه داد: دستگاه قضایی و انتظامی در بحث پیشگیری‌های کیفری در این رابطه اقدامات قابل‌توجهی انجام داده‌اند.
معاون دادگستری لرستان با تأکید بر ضرورت ورود جدی‌تر مسئولان استان درزمینهٔ پیشگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها عنوان کرد: در این راستا باید بستر لازم فراهم شود.
شاکرمی با تأکید بر ضرورت توجه به دو اصل مدیریت و نظارت در بحث آتش‌سوزی جنگل‌ها بیان کرد: به‌طور حتم با این اقدام خسارت‌ها کاهش پیدا می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه در زمینهٔ اطفای حریق جنگل‌ها نیاز به نیروهای تخصصی و آموزش‌دیده داریم، افزود: دستگاه قضایی استان در دادسراها و دادگاه‌ها اقدام به ایجاد شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های آتش‌سوزی جنگل‌ها کرده است.
آتش‌سوزی جنگل و مرتع همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور مطرح بوده و حال که بیشتر استان‌های کشور با خشکسالی پیاپی دست و پنجه نرم می‌کنند، بیشتر نگران‌کننده است.
از آنجا که علت 95 درصد آتش‌سوزی‌ها عامل انسانی است کنتـرل رفتار مردمی که در عرصه‎های جنگلی و مرتعی زندگی می‎کنند و آموزش آنان برای اجتناب از آتش زدن مزارع حاشیه جنگـل و یا کنـترل چنین آتش‌سوزی‌هایی با شخم زدن اطراف مزرعه و ایجاد دیوارهای سنگ‌چین در حاشیه این مزارع و در مرحله بعدی مجهز شدن استان به سیستم‎های اطفاء حریق پیشرفته مهم‎ترین راهکار برای پیشگیری از اطفاء حریق است.
گزارش از ساناز رباطی خبرنگار ایسنا منطقه لرستان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/22058/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

برگزاری آزمون استخدامی تأمین اجتماعی در لرستان

نجات دو کوهنورد گرفتار در دره شیرز کوهدشت

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

نجات جان 2 کوهنورد گرفتار در دره «شیرز» کوهدشت

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران