ندای لرستان

آخرين مطالب

22 هزار کودک در سال به علت مخاطرات شغلی کشته می‎شوند علمي

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‎ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: حدود 22 هزار کودک در سال به علت مخاطرات شغلی کشته می‎شوند.
ناهید شفیعیان در گفت‎وگو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، با بیان اینکه در حال حاضر حدود 250 میلیون کودک در جهان مشغول به کار هستند، اظهار کرد: بیش از 150 میلیون این کودکان در وضعیت‎های خطرناک کار می‎کنند. علاوه بر آن، هر ساله بیش از یک میلیون از این کودکان قربانی دادوستدهای انسانی می‎شوند.
وی با اشاره به تعریف کار کودک بیان کرد: کار کودک به هر شغل یا فعالیتی که آنان را از بچگی کردن باز می‎دارد، اشاره می‎کند. در حقیقت فعالیت‎هایی هستند که دارای اثرات ذهنی مضری روی کودکان شده و مانع رشد مناسب آنان می‎شوند.
شفیعیان حداقل سن قانونی مبنا که به کودکان اجازه کار داده می‎شود را 15 سالگی عنوان کرد و افزود: این آمار در کشورهای توسعه یافته 14 سالگی است. برای کارهای سبک(تنها ساعات کم و مشخص در زمان‎های متغیر) محدوده سنی تعیین شده 15-13 سالگی است(14-12سالگی در کشورهای توسعه یافته) و در نهایت برای مشاغل خطرناک مرز سنی 18 سال تعیین شده است(16 سالگی برای وضعیت‎های خاص در کشورهای توسعه یافته است).
مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‎ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان بدترین اشکال کار کودک را شامل همه اشکال بردگی یا فعالیت‎هایی مشابه نظیر کار اجباری، خرید و فروش کودکان، بردگی و نظام رعیتی همچنین فعالیت‎های قاچاق و یا هر نوع فعالیتی که ایمنی، بهداشت و روحیات کودکان را به خطر می‎اندازد نظیر روسپی‎گری، هرزه‌نگاری، استخدام اجباری برای فعالیت‎های نظامی و قاچاق دارو عنوان کرد.
وی با بیان اینکه کار خطرناک مشاغل خانگی را در بر می‎گیرد که برای ساعت‎های طولانی در محیط‌های غیربهداشتی و مکان‎هایی که در آن‌ها ابزارها و یا مواد خطرناک مورد استفاده قرار می‎گیرند و در ادامه گفت: همچنین شامل کودکانی که اشیایی برای آن‌ها سنگین است و حمل می‎کنند؛ است.
شفیعیان با بیان اینکه برخی فعالیت‎ها به‌عنوان کار کودک در نظر گرفته نمی‎شوند، افزود: فعالیت‎هایی که جهت کمک به والدین برای کامل کردن کارهای روزمره منزل انجام می‎شوند. بچه‎هایی که برای تأمین پول‌توجیبی خود ساعت‎های محدودی کار می‎کنند به‌عنوان کار کودک محسوب نشده چرا که مانع رشد کودکان نمی‎شوند.
مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‎ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان وظایف سخت و وضعیت کاری خشن و ایجاد مشکلات متعددی نظیر جنگ، سوءتغذیه، افسردگی، وابستگی دارویی و... را از تأثیرات منفی کار کودکان برشمرد و گفت: از زمینه‎های دیگر می‎توان به شرایط نامساعد، گروه‎های نابالغ یا کودکانی که از خانواده‎هایشان ربوده شده‎ و آن‌هایی که محافظت نشده‎اند؛ اشاره کرد. 
وی ادامه داد: این کودکان به‌ویژه در حل مشکلاتشان نادیده گرفته شده‎اند و در وضعیت‎های نامناسب، معادن زیرزمینی و همه مشاغلی که بر پایه طبیعت انسان پایه‌گذاری نشده‎اند مشغول به کار هستند.
شفیعیان خاطرنشان کرد: مشکل دیگر این است که یک کودک کار نمی‎تواند روند طبیعی آموزشی داشته باشد و در نتیجه سرنوشت بدی در انتظار او بوده و تبدیل به یک بزرگ‌سال عامی و بی‎سواد خواهد شد که نمی‎تواند رشد و تعالی مناسبی داشته باشد و یا یک فرد حرفه‎ای(متخصص) شود.
مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‎ای معاونت بهداشتی بیان کرد: در مواردی خاص، کار کودک می‎تواند شأن و روحیات کودک را به مخاطره اندازد به‌خصوص وقتی کودک در سوءاستفاده جنسی نظیر فاحشگی و یا استفاده در عکس و تصویرهای مستهجن درگیر شود. علاوه بر این‎ها وقتی یک کودک کار می‎کند بیشتر در معرض سوءتغذیه قرار دارد و این کودکان اغلب قربانی خشونت‎های جسمی، روحی و یا جنسی می‎شوند.
وی با اشاره به وضعیت کودکان کار در جهان اظهار کرد: سوءاستفاده از کودکان در همه کشورهای جهان وجود دارد و اشکال مختلفی به خود می‎گیرد که بر اساس عرف و فرهنگ‎های هر منطقه است.
شفیعیان با بیان اینکه در جنوب غربی آسیا و اقیانوسیه دختران به‌منظور استفاده در شبکه‎های فاحشگی و یا کارهای خانگی فروخته می‎شوند، افزود: کودکان زیادی نیز جهت کار در کارخانه‌ها و یا به‌منظور ادای قرض‎های خانواده فروخته می‎شوند.
مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‎ای معاونت بهداشتی اضافه کرد: در آفریقا والدین فرزندانشان را برای تهیه دام می‎فروشند،
(اغلب کودک برای خرید یک گاو فروخته می‎شود) از این کودکان در مزارع، معادن یا به عنوان کارگران خانگی(مستخدم) بهره‎کشی می‎شود.
وی با بیان اینکه در امریکای شمالی و امریکای لاتین کودکان به عنوان فاحشه برای جلب رضایت توریست‎های منحرف در این زمینه مورد سوء استفاده قرار می‎گیرند، گفت: همچنین توسط دلالان دارو نیز ممکن است بیشتر مورد سوء استفاده قرار گیرند.
شفیعیان در توضیح کار خانگی گفت: بر اساس معاهده شماره 189 کار منزل به معنی انجام دادن کارهایی است که در یک منزل و یا منازل انجام شده و کارگر خانگی(مستخدم) به معنی هر شخصی است که از او در کارهای خانه و یا رابطه استخدامی در این زمینه بهره‎کشی می‎شود. اصطلاح کار خانگی رِنج گسترده‎ای از مشاغل و سرویس‎های متنوع را که از کشوری به کشور دیگر متفاوت است، پوشش می‎دهد و این تفاوت می‎تواند بر مبنای سن، جنس، زمینه‎های قومیتی و وضعیت اقتصادی و نیز حوزه‎های اقتصادی و فرهنگی جاهایی که آنان کار می‎کنند؛ باشد.
مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‎ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: این بدان معنی است که مشاغل خانگی و شاغلین وابسته به آن‌ها تنها بر اساس وظایف محوله تعریف می‎شوند.
وی ادامه داد: کار خانگی کودک عمدتاً اشاره به کارهایی می‎کند که در بخش کار خانگی در منزل به صورت تفننی و یا استخدام به‌کارگیری می‎شوند. این مفهوم عمومی می‎تواند به صورت شرایط مجاز و یا غیرمجاز اجرا شود.
شفیعیان خاطرنشان کرد: کار کودک در مشاغل خانگی اشاره به موقعیت‎هایی دارد که مشاغل خانگی در وضعیت‎های خطرناک و یا در یک موقعیت بردگی به وسیله کودکان زیر سن قانونی انجام می‎شود(برای کارهای سبک، تمام وقت و یا مشاغل آسانتر).
مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‎ای معاونت بهداشتی با بیان اینکه انجام کارهای طاقت‌فرسا در منزل بوسیله کودکان در خانه‎هایشان در موقعیت‎های قابل توجیه و تحت شرایط خاصی که بچه‎ها به واسطه انجام آن کارها به زندگی خانواده کمک می‎کنند و یا در رشد خودشان موثر است مفهوم کار خانگی ندارد، گفت: اگر در چنین مواردی، انجام این فعالیت‎ها ممکن است باعث بازماندن کودکان از تحصیل و آموزش شده و یا آسیب ببینند در این صورت به آن کار خانگی گفته می‎شود.
وی ادامه داد: بچه‎هایی که کارهای طاقت‌فرسا در خانه خودشان انجام می‎دهند و آن‌هایی که کار خانگی می‎کنند‎ ممکن است وظایف مشابهی بر عهده داشته باشند، در هر صورت در مورد آن‌ها روابط قانونی کاری برقرار نمی‎شود. برای همین باید از ارجاع چنین فعالیت‎هایی به کودکان اجتناب کرد.
شفیعیان با اشاره به اینکه کار خانگی کودکان یک پدیده مخفی شده است و مهار آن سخت است چراکه الگوهای اقتصادی و فرهنگی زیادی در سراسر دنیا دارد، ادامه داد: در بسیاری از کشورها کار خانگی نه تنها ازنظر اقتصادی و فرهنگی پذیرفته شده است بلکه به عنوان یک امر مثبت مورد احترام بوده و مخصوصا" برای دختران یک امتیاز محسوب می‎شود.
مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‎ای معاونت بهداشتی بیان کرد: جاودان بودن نقش‎های سنتی زنان و مسئولیت‎های آنان همراه با نقش‎های خارج از منزل که به آن‌ها واگذار می‎شود در حکم دوره کارآموزی جهت پذیرفتن نقش‎های آن‌ها برای مادر شدن و همسرداری است. تداوم و پایداری کار خانگی کودکان شکلی از کودک کار است.
وی تصریح کرد: عوامل ریشه‎ای زیادی برای کارهای خانگی کودکان وجود دارد اما در اصطلاح می‎توانیم بین فاکتورهای بازدارنده و پیش برنده این مسئله تنگ‎دستی و زنانه شدن آن، محرومیت‎های اقتصادی، فقدان آموزش، جنسیت و تبعیض نژادی، خشونت‎های تحمیل شده خارج و یا از دست دادن والدین در اثر جنگ و بیماری را برشمرد.
شفیعیان گفت: در مرحله بعدی، می‎توانیم ناهم‎خوانی‎های اقتصادی، بدهکار بودن به وام و از طرف دیگر، این احساس که شاغل به‌سادگی به یک خانواده داده شود را مثال زد؛ همچنین پیشنهاد یک محیط امن برای کودک، افزایش و جایگزینی کار خانگی برای زنان و بازاریابی برای شغل آن‌ها و فریب دادن کودکان که انجام کارهای خانگی برای آموزش آن‌هاست از دیگر عوامل است.
مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‎ای معاونت بهداشتی خطرات مرتبط با کار خانگی کودکان را یک مفهوم واقعی و جدی عنوان کرد و افزود: سازمان بین‎المللی کار مشخص کرده که مخاطرات کارگران خانگی به حدی است که کار خانگی به عنوان بدترین شکل کار کودک نامیده می‎شود. 
وی برخی از مهم‎ترین مشکلات کار خانگی را روزهای کاری طولانی و طاقت‌فرسا، استفاده از مواد شیمیایی سمی، حمل بارهای سنگین، آیتم‎های خطر کارهای دستی نظیر چاقوها، محورها و سطوح داغ، غذای ناکافی و یا نامناسب، برخوردهای تحقیرآمیز و توهین‌آمیز و خشونت کلامی، و سوء استفاده‎های جنسی که درهم آمیخته می‎شود در زمانی که محل زندگی کودک با محل کار خانگی در یک جا باشند در هم آمیخته می‎شود؛ اعلام کرد.
شفیعیان اظهار کرد: این مخاطرات نیاز است دیده شوند و از جهتی دیگر بسیار مهم هستند که می‎توانند روی نیازهای اساسی کودک نظیر دسترسی داشتن به آموزش و خدمات بهداشتی، نیاز به استراحت، آسودگی، بازی و تفریح، مراقبت و داشتن ارتباط منظم با والدین و همسالان تأثیرگذار باشند.
مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‎ای معاونت بهداشتی خاطرنشان کرد: در این رابطه معاهدات بین‌المللی متعددی از جمله معاهده شماره 189 سازمان بین‎المللی کار، کنوانسیون شماره 138، کنوانسیون شماره 182 تدوین‌شده‌اند.
وی بیان کرد: خطرات کار کودکان در مستندات و مقالات سازمان بین‎المللی کار تعریف‌شده‌اند و این امر شامل محدودیت‎ها و فعالیت‎های تدریجی برای حذف بدترین اشکال کار کودک است که شامل کاری که به شکلی برطبیعت و یا سیکل طبیعی کودک تأثیرگذار باشد و باعث آسیب به‌سلامتی، ایمنی و یا اخلاقیات کودک شود و یا به صورت اختصاصی، خطرات کار کودک، کار در وضعیت‎های خطرناک و یا غیربهداشتی است که در نتیجه آن کودک می‎تواند کشته، زخمی و یا دچار بیماری شده و در نتیجه نبود استانداردهای ایمنی و بهداشتی برخی از آسیب‎ها و بیماری‎ها باعث ناتوانی دائمی افراد شود.
شفیعیان گفت: اغلب مشکلات سلامتی ایجاد شده بر روی کارگران به خصوص در کودکان کار تا بزرگ‌سالی ادامه یافته و خود را نشان خواهد داد.
مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‎ای معاونت بهداشتی خاطرنشان کرد: تخمین زده می‎شود که حدود 85 میلیون کودک در گروه سنی 5-17 سال در وضعیت‎های خطرناک و در بخش‎های کشاورزی، معدن، ساختمان‌سازی، تولید، صنعت و خدمات، هتل‎ها، بارها و رستوران‎ها، فست فودی‎ها و سرویس‎های کار خانگی در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه مشغول به کار هستند. 
وی گفت: در سراسر جهان سازمان بین‎المللی کار برآورد می‎کند که حدود 22 هزار کودک در سال به علت مخاطرات شغلی کشته می‎شوند. تعدادی از این آسیب‎ها یا بیماری‎ها به این علت است که آن‌ها کار را نمی‎شناسند(اطلاعات کافی در مورد شغل خود ندارند).
شفیعیان بیان کرد: کودکان کار در معرض تمامی مخاطراتی هستند که کارگران بزرگ‌سال هنگامی در چنان شرایطی باشند در معرض آن‌ها هستند با این تفاوت که مخاطرات و عوامل زیان‌آور شغلی بر روی کودکان کار عوارض شدیدتری بر جا می‎گذارند.
مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‎ای معاونت بهداشتی با بیان اینکه نتایج فقدان حفاظت و ایمنی اغلب باعث تخریب و از دست دادن سلامتی بیشتر برای آنها می‎شود، ادامه داد: در حوادث کشنده و یا غیرکشنده ممکن است آسیب‎های دائمی، بیماری و اختلالات روانی و رفتاری ایجاد شود.
وی اظهار کرد: هنگام صحبت از کار کودک مهم است که آن‎سوی مفهوم کار کودک، کار پر مخاطره‎ای در نظر آید که عوارض و مخاطرات شغلی آن به مخاطرات شغلی آن کودک در بزرگ‌سالی اضافه شده و نیز جنبه رشدی کودک نیز در نظر گرفته می‎شود. از آنجایی که کودکان هنوز رشد نیافته‎اند نیازها و معیارهای مخصوصی دارند و باید ملاحظات و محدودیت‎هایی برای زمانی که آن‌ها در معرض خطرات و عوامل زیان‌آور هستند و به‌اصطلاح رشد فیزیکی(آموزشی، رفتاری و احساسی) آن‌ها در نظر گرفته شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/22025/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

لرستان |توانمندسازی تسهیلگران اقتصاد مقاومتی در لرستان

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

غبارروبی گلزار شهدا خرم‌آباد با حضور استاندار جدید لرستان

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

دمای روزانه در لرستان روند افزایشی دارد

مراسم قرعه کشی پخش مناظرات نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیمای لرستان

حضور بیش از 60 پزشک در بیمارستان صحرایی شهرستان دلفان

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

دستگاه تلقیح مصنوعی ملکه ثبت اختراع شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

افزایش 93 درصدی سطح زیر کشت کلزا در سلسله

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

آبفای لرستان 100 پروژه در دست اجرا دارد

انهدام باند سارقان و کشف 26 فقره سرقت در شهرستان خرم‌آباد

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای تعیین‌تکلیف برج‌های خرم‌آباد

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

باند سرقت منازل در خرم‌آباد منهدم شد

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور

وضعیت «برج‌های دوقلو» خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

وضعیت «برج‌های دوقلو» در خرم‌آباد هر چه سریع‌تر تعیین تکلیف شود

مسمومیت تعدادی از مردم به دلیل مصرف قارچ‌های سمی در لرستان

کمیته انضباطی؛ خیبری‌ها 100 میلیون جریمه شدند

انهدام باند سارقان در خرم‌آباد

تجمع مردمی حمایت از «طرح نور» در خرم‌آباد برگزار می‌شود

افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته

نگاه به اقشار کم‌بضاعت لرستان در راستای خودکفایی آنها باشد

اصناف یکی از کانون‌های اصلی حفظ و ارتقاء امنیت جامعه هستند

افزایش 35 درصدی بارگیری راه آهن لرستان در نخستین ماه سال

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

آمادگی ذخیره‌سازی مرغ مازاد در لرستان وجود دارد

توانمندسازی تسهیل‌گران اقتصاد مقاومتی در لرستان + فیلم

استاندار لرستان: توانمندسازی افراد کم‌بضاعت جامعه در اولویت قرار گیرد

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

استاندار لرستان: عملکرد بانک‌های استان مطلوب نیست