ندای لرستان

آخرين مطالب

راستی‎آزمایی دولت در مقوله اعتماد ارزی اقتصادي

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: کانون تصمیم‌های دولت در سیاست‌های ارزی این است که بتواند سمت تقاضا را کنترل کند.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، حسین سلاح‌ورزی اظهار کرد: کارفرمایان ایرانی در کنار سایر اقشار به امید رفع محاصره بخش خصوصی در آینده‌ای نزدیک به نهاد دولت اعتماد کرده و با همه نیرو به راستی‎آزمایی رفتار دولت در همین چارچوب ادامه می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: راستی آزمایی دولت‌ها به‌مثابه قدرتمندترین نهاد اجرایی و سیاسی در دنیای امروز با توجه به شبکه‌های اجتماعی پرشمار و پیام‌رسان‌های گوناگون پدیدار شده میان قشار مختلف اجتماعی، بسیار ساده‌تر از گذشته شده است.
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: گروه‌های گوناگون با شتاب باورنکردنی به طور مثال یک گروه تلگرامی می‌سازند و در آن به تبادل نظر آنی و لحظه‌ای می پردازند و از اینکه لباس احتیاط از تن بیرون آورده و درباره هرمساله ای حرف خودشان را بزنند بیمی ندارند. این رفتار درباره نهاد دولت و زیرمجموعه‌های آن و حتی نهاد حکومت در ایران نیز اتفاق افتاده و گروه‌های بسیاری در حوزه های مختلف از جمله صنفی، فرهنگی، کارگری، کارفرمایی، سیاسی، ورزشی تأسیس شده که درباره همه رخدادها بحث و گفت‌وگو می‌کنند. درواقع این گروه‌ها نوعی ابزار نظرسنجی نیز به حساب می‌آیند.
سلاح‌ورزی اضافه کرد: بدون تردید در این روزهای تازه سپری شده از سال جدید و به ویژه پس از تعطیلات رسمی نوروز همه گروه‌های اجتماعی در هر صنف و صنعت و فعالیت، درباره تحولات نرخ ارز و افزایش عجیب قیمت دلار و پس از آن تصمیم تازه دولت گفت‌وگو کرده و می‌کنند. 
وی بیان کرد: در میان انواع توافق‌هایی که در گروه‌های اجتماعی گوناگون به ویژه نخبگان سیاسی و کارآفرینان و کارفرمایان دیده می‌شود، یکی از آن‌ها این است که دولت آقای روحانی در این شرایط ناگزیر بود تصمیم‌های عجیب و خارج از عرف اتخاذ و با سرعت و قدرت اجرایی کند.
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: هسته مرکزی و نقطه کانونی تصمیم‌های دولت در سیاست‌های ارزی این است که بتواند سمت تقاضای ارز را کنترل کند. در روزهای اخیر جزییات این تصمیم تازه که جوهر و اصل آن سلب آزادی دادوستد ارزهای معتبر جهانی در بازار ایران بوده به اطلاع مردم رسیده است.
سلاح‌ورزی اظهار کرد: گروه‌های دارای منافع مستقیم مرتبط با سیاست‌های ارزی باور دارند که باید به دولت اعتماد کرد و قبول کرد که دولت برای مهار بحران ایجاد شده با هر منشا و عاملی که از جنس اقتصاد یا سیاست داخلی و سیاست خارجی باشد چاره‌ای جز همین تصمیم‌ها را نداشته و ندارد. این گروه می‌گویند اگر دولت می‌خواست سیاست قبلی بر پایه عرضه ارز در صرافی‌ها با قیمت ترجیحی را ادامه دهد دیر یا زود به بن‌بست می‌رسید و احتمال اینکه نرخ تبدیل هر دلار به ریال ابعاد غول‌آسا پیدا کنند وجود داشت.
وی افزود: با توجه به برخی سخنان و گرایش‌ها در درون نهاد دولت و در نهاد ریاست جمهوری به نظر می‌رسد این سیاست‌ها توانایی و استحکام کافی برای پایداری در یک دوره حتی میان مدت را ندارند. با این حال تنها چیزی که نخبگان سیاسی، فعالان اقتصادی و اقتصاددانان را ترغیب می‌کند که به دولت اعتماد کنند و سیاست‌های بسیار سختگیرانه ارزی را که به سیاست تجارت خارجی و سیاست تجارت داخلی و بازار سرمایه و پول سرایت می‌کند را بپذیرند، امید به این است که دولت با بررسی ریشه‌ای دلایل پرش بلند نرخ ارز، به مداوای قطعی این بیماری که هر چند سال یک بار از درون مناسبات پیچیده سیاسی داخلی و دیپلماسی عبور کرده و جامعه را به محاق می‌برد، بپردازد. 
نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: واقعیت این است که باید به دولت اعتماد کرد که نمی‌خواهد این مناسبات تازه آشکارشده را دایمی‌کند. در این شرایط، کارفرمایان ایرانی در کنار سایر اقشار به امید رفع محاصره بخش خصوصی در آینده‌ای نزدیک به نهاد دولت اعتماد کرده و با همه نیرو به راستی آزمایی رفتار دولت در همین چارچوب ادامه می‌دهند. بدیهی است هر تخلف دولت در این مسیر و تشدید دخالت‌های غیر ضرور و بدتر کردن شرایط ارزی به معنای پاره شدن طناب اعتماد است.
سلاح‌ورزی اضافه کرد: کارفرمایان ایرانی به‌مثابه یک قشر قوام دهنده فعالیت‌های اقتصادی که برای سربلندی این سرزمین و رهایی شهروندان از دام مهیب فقر تلاش می‌کنند به سادگی تفاوت رفتارهای مبتنی بر اعتمادسازی گسترده و دوسویه با نهاد دولت را با رفتارهایی که راهبرد آن ادامه شرایط غیرمنصفانه است را تشخیص می‌دهند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/21870/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی