ندای لرستان

آخرين مطالب

خانه ای سبز برای نجات وضعیت قرمز آب اقتصادي

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - خرم آباد - کم آبی و بی آبی، صرفه جویی، خشکسالی و اصلاح مصرف رفته رفته به واژه های تکراری زندگی امروز تبدیل شده اند که باید برای برون رفت از این وضعیت راهکارهای جایگزین مصارف کنونی از جمله رونق گلخانه ها را جدی گرفت.
به گزارش ایرنا، در سال های اخیر عوامل متعددی از جمله کاهش نزولات آسمانی، روش های نادرست مصرف، اسراف، کشاورزی سنتی، صنایعی با مصرف بالای آب و تولید محصولات آب بر بدون ارزش افزوده آنچنانی، کشور را به سمت بحرانی به نام خشکسالی و کم آبی سوق داده است.
در این میان کارشناسان درخصوص صرفه جویی در مصرف اتفاق نظر دارند؛ بخش کشاورزی از مهمترین حوزه های مرتبط با هدر رفت آب است.
با گذشت سالها و ورود موج خشکسالی به ایران، لرستان نیز از تبعات این خشکسالی در امان نماند و آثار خشکسالی یکی پس از دیگری زخم عمیق خسارت را بر چهره لرستان به جای گذاشت.
لرستانی که دشت های سرسبز، رودهای خروشان، تنوع بسیار بالای گونه های گیاهی و حیوانی و وجود بیش از 50 آبشار فصلی و دائمی آن را به منطقه ای رویایی و بکر تبدیل کرده بود در سال های اخیر به استانی کم آب تبدیل شده است.
با شدت خشکسالی و کاهش نزولات جوی، رفته رفته حجم برداشت های آب از منابع سطحی و زیرزمینی افزایش یافت به نحوی که کارشناسان اعلام کردند برداشت آب از دشت کوهدشت این سالها تا عمق 80 متری نیز رسیده است.
علاوه بر کاهش بارندگی و خشکسالی، کشاورزان مهاجر و کشت گیاهان آبدوست نیز بلای بزرگتری در کشاورزی استان شد به نحوی که برای آبیاری تنها 14 هزار هکتار کشت آبدوست استان 410 میلیون مترمکعب آب در این اراضی مصرف می شد.
در این شرایط فرهنگ استفاده از منابع آب نیز در جامعه آنطور که باید اصلاح نشده و عده ای که تعداد آنان کم نیست هنوز در وهم و خیال روزهای پرآبی به سر می برند و انگار که صدای ترک لب های خشک زمین را نمی شنوند.
در این میان اهمیت گلخانه ها، بیش از پیش نمود پیدا می کند، خانه های سبزی که با کاهش چشمگیر مصرف آب و راندمان بالا نسبت به فضای بیرون می توانند تا حدود زیادی منابع آبی را از وضعیت قرمز خارج کنند.
** سدهایی نیمه پر با 40 درصد ظرفیت
مدیرعامل آب منطقه‌ ای لرستان از کاهش 40 درصدی میزان بارندگی ‌های این استان نسبت به حالت عادی خبر داد و گفت: براساس آمار شبکه باران سنجی شرکت آب منطقه‌ ای، میزان بارش ‌ها در سال آبی جاری (96-97) تاکنون معادل 261 میلیمتر بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 47 درصد کاهش و نسبت به میانگین آمار بلندمدت (60 ساله) حدود 40 درصد کاهش نشان می‌دهد.
رضا میرزایی افزود: کاهش بارندگی ‌ها، منابع آبی استان اعم از سطحی و زیرزمینی را به شدت تحت تاثیر قرار داده، به طوری که در همه رودخانه ها، چشمه ها، سراب ها و منابع آب زیرزمینی کاهش آبدهی گزارش شده است.
مدیرعامل آب منطقه‌ ای لرستان با اشاره به اینکه حدود 60 درصد حجم مخازن سدهای لرستان خالی است، اظهار کرد: با این وضعیت تمامی شهرهای استان در سال 97 تحت تنش آبی قرار خواهند گرفت.
وی افزود: مدیریت آب و گذر از بحران در شرایط فعلی نیاز به یک بسیج عمومی دارد و برای اینکه خسارات ناشی از خشکسالی را به حداقل برسانیم، همه دستگاه‌های اجرایی و در کنار آن همه مردم باید مشارکت و همکاری داشته باشند.
** بیش از 90 درصد آب مصرفی لرستان در بخش کشاورزی است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان اظهار کرد: سالیانه 2 میلیارد و593 میلیون مترمکعب آب در استان مصرف می شود.
میرزایی افزود: در حال حاضر 60 درصد آب این استان از حوزه کرخه و 40 درصد آب استان از حوزه دز تامین می شود.
به گفته وی از 2 میلیارد و593 میلیون مترمکعب آب مصرفی 72 درصد سطحی و بقیه از منابع زیر زمینی برداشت می شود و از این مقدار 92 درصد مصارف کشاورزی دارد.
وی تصریح کرد: پنج درصد آب استان در زمینه آشامیدنی و مصارف بهداشتی و سه درصد در صنعت مصرف می شود.
میرزایی افزود: چنانچه در حوزه کشاورزی، اصلاح الگوی کشت اجرایی شود بیش از 500 میلیون مترمکعب می توان صرفه جویی کرد.
وی با تاکید بر ممنوعیت کشت محصولات آبدوست در استان لرستان اظهار داشت: هم اکنون تنها 84 میلیون مترمکعب آب پشت سدهای استان وجود دارد و چشمه ها و منابع آبی خشک یا نیمه خشک هستند.
** کشت گلخانه ای، افزایش عملکرد با حفظ منابع آبی
معاون برنامه ‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفت: امروزه محدودیت منابع آبی و تغییر اقلیم و بروز خشکسالی‌ های متواتر، به چالش بخش کشاورزی کشور تبدیل شده است.
نامدار صیادی افزود: به منظور مقابله با این چالش برنامه‌ ها و سیاست‌ های متنوعی تدوین شده که یکی از آنها توسعه کشت محصولات کشاورزی در محیط‌ های کنترل شده و گلخانه ‌ای است.
وی اظهار داشت: توسعه کشت محصولات گلخانه ‌ای می ‌تواند در راستای اجرایی شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی به افزایش عملکرد تولید در واحد سطح و همچنین افزایش راندمان آبیاری و حفظ منابع آبی کمک کند.
به گفته وی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه‌ ششم توسعه کشور، سازمان‌ های جهاد کشاورزی استان ‌ها را برای توسعه این مهم مکلف کرده است.
وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان در این راستا با استناد به برنامه ‌های بالادستی اقدام به توسعه کشت ‌های گلخانه ‌ای از 27 هکتار کنونی به 107 هکتار در افق 1400 کرده است.
** کاهش آب مصرفی گلخانه به یک دهم لیتر بر ثانیه
معاون برنامه ‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: مهمترین اهداف توسعه کشت‌ های گلخانه ‌ای تولید محصولات کشاورزی در مناطقی است که قابلیت کشت در فضای باز را ندارند.
صیادی افزود: تولید محصولات براساس نیاز و ذائقه مصرف کننده به منظور حضور در بازارهای صادراتی و امکان تولید محصول در تمام فصول و مناطق را از دیگر اهداف این نوع کشت عنوان کرد.
وی اظهار داشت: افزایش تولید در واحد سطح کشت گلخانه ای صرفه اقتصادی بالایی دارد به نحوی که با یکهزار مترمربع کشت گلخانه ‌ای می‌ توان به اندازه‌ یک هکتار کشت در فضای باز و سنتی محصول تولید کرد.
وی افزود: میزان آب مصرفی کشت گلخانه ای نیز به یک دهم لیتر بر ثانیه نسبت به فضای باز می رسد درحالیکه کشاورزی سنتی ده ها و صدها لیتر بر ثانیه آب مصرف می کند.
صیادی گفت: ارتقای مدیریت کشت در کشت گلخانه ای منجر به افزایش کیفیت محصول تولیدی می شود چراکه کنترل دقیق آبیاری، کوددهی و آفات و بیماری‌ ها به روش های غیرشیمیایی انجام می شود.
** موانع و مشکلات توسعه کشت ‌های گلخانه ‌ای در لرستان
معاون برنامه ‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: در حال حاضر متوسط تولید 27 هکتار گلخانه استان سه هزار و 870 تن محصول گوجه و خیار است که این میزان در صورت رفع مشکلات، قابل ارتقا است.
صیادی بالا بودن هزینه اولیه احداث واحدهای گلخانه ‌ای را از مهمترین مشکلات پیش رو دانست و بیان کرد: ضعف سیستم بازاریابی و بازار‌رسانی محصولات کشاورزی در استان نیز از مسائل موجود است.
وی ادامه داد: نبود یا کمبود صنایع بسته بندی با کیفیت صادراتی و نبود پایانه‌های صادراتی جهت انتقال سریع محصولات با دوام پایین به بازارهای هدف نیز مشکل دیگری در مسیر کشت گلخانه ای لرستان به شمار می رود.
صیادی اظهار داشت: با برند سازی مناسب و تقویت شرکتهای تبیلغاتی برای معرفی بهینه محصولات کشاورزی می توان گام مهمی در راستای تولید محصول گلخانه ای استان برداشت چراکه لرستان سه عنصر اصلی، نیروی انسانی توانمند، آب و خاک حاصلخیز را در اختیار دارد.
به نظر می رسد گلخانه ها را می توان به عنوان خانه های سبزی دانست که نجات بخش منابع آب هستند و همزمان نیز با ارتقای راندمان تولید، حرکت روبه جلوی اقتصادی را به طور چشمگیری تسریع می بخشند.
7269/3022

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/21823/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی