ندای لرستان

آخرين مطالب

چشم‌ها به مسئولان دوخته شده‌است؛

دانشجویان دانشکده علوم قرآنی لرستان؛ ازاینجا رانده و ازآنجا مانده سياسي

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - خرم‌آباد- «ازاینجا رانده و ازآنجا مانده» حکایت دانشجویان دانشکده علوم قرآنی لرستان است که می‌خواستند در شهر خود تحصیل کنند اما حالا به ملایر منتقل‌ شده‌اند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: موضوع انتقال دانشجویان دانشکده علوم قرآنی لرستان به ملایر و جمع آوری تجهیزات این دانشکده، واکنش های مختلفی را در بین مردم، جامعه دانشگاهی و رسانه ها در پی داشت؛ اظهار تاسف از چنین اتفاقی واکنش مشترک اقشار مختلف مردم بود و در عین حال هنوز مردم لرستان امید دارند دانشکده علوم قرآنی در خرم آباد پا بر جا و فعال بماند.
در این بین دانشجویانی که برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر خود به ملایر منتقل شده اند بیش از همه درد کوتاهی مسئولان در اداره یک دانشکده را لمس کرده و درک می کنند؛ دانشجویانی که از دو سال پیش به هر دری زدند تا دانشکده خود را در لرستان حفظ کنند و با همه کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی در شهر و دیار خود به تحصیل بپردازند...
یکی از دانشجویان دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد که به دانشکده ملایر انتقال داده‌شده است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ما دانشجوی ورودی 94 هستیم و زمانی که وارد دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد شدیم امکانات آن خیلی کم بود.
امکانات دانشکده ما در حد یک مدرسه بود!
وی بابیان اینکه امکانات این دانشکده در حد یک مدرسه بود، عنوان کرد: ما اعتراض کردیم و گفتیم که اینجا دانشکده علوم قرآنی است و باید شأن یک دانشگاه را داشته باشد؛ به مسئولان استان مراجعه کردیم اما هیچ‌کدام ما را حمایت نکردند.
این دانشجو در ادامه سخنان خود بابیان اینکه دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد امکانات لازم را نداشت، گفت: این دانشکده کتابخانه، خوابگاه مناسب و ... را نداشت.
وی بابیان اینکه به ما اعلام کردند که باید انتخاب گرایش رشته تحصیلی داشته باشیم، عنوان کرد: گفتند که باید یک گرایش از میان گرایش‌های مطالعات قرآن، دبیری قرآن و چند گرایش دیگر را انتخاب کنیم.
این دانشجو بابیان اینکه ما گرایش دبیری قرآن را انتخاب کردیم، بیان داشت: به ما اعلام کردند که شما فقط برای ادامه تحصیل در این رشته باید به ملایر بروید.
18 نفر از کلاس 20 نفره به ملایر منتقل شدند
وی بابیان اینکه ما هم مجبور شدیم که به ملایر برویم، گفت: در هنگام انتخاب رشته و در دفترچه کنکور رشته تحصیلی علوم قرآن و حدیث را انتخاب کرده بودیم و در ترم سوم تحصیل به ما اعلام کردند که شما باید گرایش انتخاب کنید.
این دانشجو بابیان اینکه گرایش‌های مطالعات قرآن، تربیت دبیر و ... را به ما معرفی کردند و ما نیز گرایش تربیت دبیری را انتخاب کردیم، گفت: زمانی که دیدند ما گرایش تربیت دبیری را انتخاب کرده‌ایم بهانه آوردند و اعلام کردند که خرم‌آباد به‌هیچ‌وجه گرایش تربیت دبیر ندارد و باید به ملایر بروید.
وی در ادامه سخنان خود بابیان اینکه امکان این بود که ما گرایش دیگری را انتخاب کنیم و در خرم‌آباد بمانیم، افزود: اما این در شرایطی بود که ما را اذیت می‌کردند، کوچک‌ترین اعتراضی به شرایط دانشکده اگر می‌کردیم می‌گفتند که خودتان انتخاب کرده‌اید که اینجا بمانید.
این دانشجو بابیان اینکه کلاس ما حدود 20 نفر بود که از این تعداد حدود 18 نفر به ملایر رفتیم، گفت: مهم‌ترین دلیل که ما مجبور شدیم به ملایر برویم نبود امکانات در دانشکده علوم قرآنی و همچنین انتخاب گرایش تربیت دبیری بود و چند نفر از دانشجویان انصراف دادند و چند نفر دیگر به دانشگاه‌های دیگر انتقالی گرفتند.
رفت و آمد به ملایر سخت است و هزینه های بسیاری را برای ما در پی داشته است
وی با تأکید بر اینکه در حقیقت ما را در عمل انجام‌شده قراردادند، تصریح کرد: شرایط دانشکده ملایر در حد یک دانشکده معمولی است، خوابگاه و دانشکده مناسب است اما برای رفت‌وآمد خیلی اذیت می‌شویم و دانشجوها باید چند مسیر را طی کنند تا به دانشکده بیایند و هزینه‌ها نیز برای ما بالا است.
این دانشجو بابیان اینکه اگر در استان خودمان بودیم و امکانات تحصیلی کمتر بود ما راحت‌تر بودیم و در خرم‌آباد تحصیل می‌کردیم، افزود: ما به تمام مسئولان استان، نامه نوشتیم و خواستیم که ما را حمایت کمک کنند اما هیچ‌کدام کمک عملی به ما نکردند.
این دانشجو در ادامه سخنان خود بابیان اینکه برای انتخاب گرایش جاهای دیگر را به ما پیشنهاد دادند و دانشجویان نیز انتخاب کردند، گفت: یکی از دانشجویان که به‌طور مثال تهران را انتخاب کرده بود اما وقتی‌که مراجعه کرده بود به او گفته بودند که ما ظرفیت نداریم.
چوب کوتاهی مسئولان را ما خوردیم
وی بابیان اینکه به ما اعلام می‌کردند که شما هرجایی که می‌خواهید می‌توانید بروید، گفت: اما هر جا نه، درواقع این‌یک دروغ بود و آن‌ها می‌خواستند که ما به ملایر برویم.
این دانشجو افزود: علت اصلی این اتفاقات نیز این بوده که مسئولان استان همکاری لازم را نداشتند و امکانات به دانشکده نمی‌دادند و چوب این را ما دانشجویان خورده‌ایم.
وی بابیان اینکه دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد از ابتدای تأسیس خود حدود 100 تا 150 دانشجو پذیرش کرده است، گفت: عده‌ای از این دانشجویان با مشکل و سختی فارغ‌التحصیل شده‌اند، عده‌ای انتقال داده‌شده‌اند و همه به‌نوعی با مشکل مواجه بوده‌اند، چه آن‌هایی که فارغ‌التحصیل شده‌اند و چه ما که در حال حاضر دانشجو هستیم.
یکی دیگر از دانشجویان دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد که به ملایر منتقل‌شده است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شرایط دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد به‌هیچ‌عنوان مطلوب نیست، شأن قرآن این نیست که یک دبیرستان مخروبه را برای دانشکده علوم قرآنی اختصاص دهند.
در دفترچه کنکور خرم‌آباد را برای تحصیل انتخاب کرده بودیم اما حالا در ملایر هستیم
وی بابیان اینکه ساختمان دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد به لحاظ فضا حتی برای بچه‌های دبیرستان و راهنمایی هم خوب نیست، گفت: ادعای ما این بوده که می‌خواهیم فرهنگ قرآنی را اشاعه دهیم، چرا به مسائل قرآنی کم‌توجهی می‌شود؟ مگر ما نمی‌خواهیم کار فرهنگی انجام دهیم که جوانان به سمت قرآن بیایند؟ مسئولان از همین دانشکده علوم قرآنی شروع کنند.
این دانشجو بابیان اینکه اگر سرمایه‌گذاری صورت می‌گرفت و ساختمان مناسبی برای دانشکده در نظر می‌گرفتند دانشجویان این دانشکده می‌توانستند در استان مؤثر باشند، گفت: چرا به مشکلات بچه‌های دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد توجه نکردند؟ برخی از دانشجویان خوابگاهی دانشکده دچار گازگرفتگی شدند، مشکلات و سختی‌های زیادی را متحمل شدند.
وی بابیان اینکه دانشکده علوم قرآنی نه کتابخانه درست‌وحسابی داشت و نه فضای آموزشی و خوابگاه مناسبی گفت: این در حالی است که مسئولان تعهد داده بودند که بودجه لازم را پرداخت کنند تا ساختمان دانشکده ساخته شود.
این دانشجو بابیان اینکه جای تأسف است که یک استان نتواند یک دانشکده علوم قرآنی را حفظ کند، افزود: ما هم مجبور شدیم به خاطر اینکه خرم‌آباد رشته دبیری قرآن را نداشت به ملایر بیاییم.
وی بابیان اینکه ساختمان، فضا، خوابگاه و اساتید دانشکده ملایر مناسب هستند و این در حالی است که ملایر یک شهرستان است، اما لرستان و مرکز استان نتوانستند این شرایط را مهیا کنند، بیان داشت: من در دفترچه کنکور خرم‌آباد را برای تحصیل انتخاب کردم اما به خاطر مشکلاتی که برای دانشکده پیش‌آمده بود ما مجبور شدیم که به ملایر بیاییم.
انتقال برخی از دانشجویان به دانشگاه پیام نور و دانشگاه لرستان
این دانشجو بابیان اینکه برخی دانشجویان علوم قرآنی خرم‌آباد که ترجیح دادند خرم‌آباد بمانند و رشته تحصیلی دیگری غیر از تربیت دبیری مانند مطالعات قرآنی را انتخاب کردند نیز به دانشگاه‌های دیگر مانند پیام نور و دانشگاه لرستان منتقل شده اند، گفت: این امر به این دلیل بود که در دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد امکانات لازم اختصاص پیدا نمی‌کرد و کلاس‌ها تشکیل نمی‌شدند.
وی بابیان اینکه مسئولان استانی و مسئولان دانشکده در این رابطه کوتاهی کردند، ادامه داد: سال گذشته اعتباری که اختصاص داده شد به دانشکده تعلق نگرفت و خودشان هم مایل نبودند که دانشکده به فعالیت خود ادامه دهد.
یکی دیگر از دانشجویان دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد که به ملایر منتقل‌شده است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دانشکده خرم‌آباد در شأن و حد یک دانشگاه و دانشجویان نبود و به آن بهایی نمی‌دادند.
وی بابیان اینکه ما در ترم سوم باید گرایش انتخاب می‌کردیم، گفت: ابتدا به ما اعلام کردند اکثریت دانشجویان هر گرایشی را انتخاب کنند می‌توانند در آن گرایش ادامه تحصیل بدهند و ما نیز گرایش تربیت دبیری را انتخاب کردیم، اما به ما اعلام کردند که ما نمی‌توانیم گرایش تربیت دبیری را برای خرم‌آباد بیاوریم و باید به ملایر بروید، ما نیز فرم انتقالی را تکمیل کردیم و به ملایر آمدیم.
تنها دانشکده ملایر برای ما ظرفیت پذیرش داشت!
این دانشجو در ادامه سخنان خود بابیان اینکه شهرهای دیگری را نیز به ما معرفی کردند، گفت: به‌طور مثال اصفهان را به ما معرفی کردند، اما بازهم به ما اعلام کردند که ظرفیت دانشگاه اصفهان تکمیل است، خمین را نیز دانشجوها می‌خواستند انتخاب کنند که بازهم اعلام کردند ظرفیت این دانشگاه نیز پر است و تنها دانشکده ملایر پذیرش داشت.
وی بابیان اینکه برای رفت‌وآمدم به دانشکده خرم‌آباد دو ساعت زمان طول می‌کشید و به دانشکده خرم‌آباد رفت‌وآمد داشتم، افزود: اما حالا باید چهارتا پنج ساعت زمان طول بکشد که من به دانشگاه ملایر بروم.
این دانشجو بابیان اینکه زمانی که خرم‌آباد بودم هر هفته به خانه می‌رفتم اما الآن زمانی می‌روم که حداقل یک هفته تعطیلی داشته باشیم، بیان داشت: رفت‌وآمد دانشجویان خیلی سخت شده است.
فضای خوابگاه استاندارد نبود و سال گذشته چند نفر از بچه‌ها دچار گازگرفتگی شدند
وی بابیان اینکه مجموع بچه‌ها حدود 22 نفر بود که از این تعداد 18 نفر به ملایر آمده‌اند، افزود: برخی از دانشجویان شاغل و برخی نیز ازدواج‌کرده بودند و آمدن به دانشگاه ملایر برای آن‌ها سخت بود و برخی از آن‌ها نیز در پیام نور در حال تحصیل هستند.
این دانشجو بابیان اینکه امکانات ملایر خوب است اما برای ما که خانم هستیم خرم‌آباد خیلی بهتر بود، گفت: ساختمان دانشکده خرم‌آباد در حد یک دانشکده نبود، در حد یک مهدکودک بود، فضای خوابگاه نیز استاندارد نبود و سال گذشته چند نفر از بچه‌ها دچار گازگرفتگی شدند، برق‌های آن دچار اتصالی می‌شد و این امر موجب شده بود که برخی از دانشجویان به خوابگاه خود گردان بروند.
به ما وعده دادند که شمارا برمی‌گردانیم
وی گفت: دانشکده خرم‌آباد اساتید خوبی داشت اما ساختمان و فضای خوابگاهی مناسبی نداشت.
این دانشجو با تأکید بر اینکه خیلی دردآور است که یک استان نتوانست دانشکده علوم قرآنی را نگه دارد، گفت: الآن این دانشکده در آستانه انحلال است.
یکی دیگر از دانشجویان دانشکده علوم قرآنی خرم‌آباد که به ملایر منتقل‌شده است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: من الآن موقتاً دانشجوی دانشگاه ملایر هستم، چون به ما وعده داده‌اند که ما را برمی‌گردانند.
وی بابیان اینکه اما فکر نمی‌کنم این موضوع تحقق پیدا کند، بیان داشت: من در رسانه‌ها شنیدم که وسایل دانشکده خرم‌آباد را به ملایر انتقال داده‌اند، مسئولان استان ما کجا هستند که جلوی این امر را بگیرند.
این دانشجو در ادامه سخنان خود گفت: آن از کارخانه‌های ما که یکی‌یکی آن‌ها را بردند و این هم از دانشگاه ما!
وی بابیان اینکه فضای دانشگاه ملایر خوب است اما راه ما دور شده است، دانشجویان هزینه‌های زیادی را باید متحمل شوند تا به ملایر بیایند و این هزینه‌ها در توان بعضی از دانشجویان نیست، افزود: ما خانم هستیم، دل‌تنگ خانواده می‌شویم، چرا ما باید ماهی یک‌بار به خانه خودمان برویم؟ این وجدان است که مسئولان ما دارند؟ ما اگر مشکلی با تحصیل در خارج از استان خودمان نداشتیم از ابتدا دانشگاه دیگری غیر از خرم‌آباد را انتخاب می‌کردیم.
حیران و سرگردان مانده‌ایم
این دانشجو بابیان اینکه ساختمان دانشکده خرم‌آباد خوب نبود اما اساتید آن عالی بودند، افزود: به ما ساختمان نمی‌دادند، چرا مسئولان به ما ساختمان نمی‌دادند؟ چرا باید یک دانشگاه جمع شود؟ آن‌هم دانشگاهی که به نام قرآن است و در یک کشور اسلامی است.
رهبری همواره تأکید بر حمایت از رشته‌های علوم انسانی دارند، اما حمایت مسئولان کجاست؟
وی بابیان اینکه رهبری همواره تأکید بر حمایت از رشته‌های علوم انسانی دارند، اما حمایت مسئولان کجاست؟ تصریح کرد: به بهانه‌های مختلف ازجمله گرایش تربیت دبیری به ما گفتند که باید به ملایر برویم.
این دانشجو بابیان اینکه واقعاً در کشور کار نیست و ما هم گفتیم اگر این گرایش را انتخاب کنیم حداقل شاید تضمین شغلی برای ما وجود داشته باشد، افزود: ما را به‌زور به ملایر آوردند، به ما اعلام کردند که اگر ملایر نیاییم باید رشته مطالعات قرآنی را انتخاب کنیم.
وی بابیان اینکه ما را در عمل انجام‌شده قراردادند تا این گرایش را در ملایر انتخاب کنیم، افزود: این در حالی است که به ما اعلام کردند هرجایی که دوست دارید می‌توانید برای ادامه تحصیل بروید.
این دانشجو ادامه داد: من قبلاً اصفهان زندگی کرده بودم و با آنجا آشنایی داشتم، فرم انتقالی را برای اصفهان پر کردم، اما خودشان بعد از 10 تا 15 روز به من گفتند که باید به ملایر بروید چراکه اصفهان این گرایش را ندارد، اما من پرسیده بودم و این گرایش را داشت، همچنین به ما اعلام می‌کردند که دانشگاه‌هایی مانند قم و تهران را که شما انتخاب کرده‌اید دانشجوی مهمان قبول نمی‌کند.
وی بابیان اینکه ما اینجا حیران و سرگردان مانده‌ایم، بیان داشت: هزینه‌ها برای ما زیاد است.
به‌هرروی، تحمیل هزینه‌های اضافه به دانشجویان، دوری از خانواده، سختی رفت‌وآمد به ملایر و ... مسائلی است که باعث شده امروز چشم دانشجویان به مسئولان لرستان دوخته شود تا برای بازگشت به دانشکده و تحصیل در شهر خودشان اقدامی کنند .

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/21615/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

انقلابیون انتقادی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

اجرای برنامه‌های شاد برای کودکان و نوجوانان خرم آبادی

جشنواره «رود و ریل» در روستای بیشه لرستان برگزار شد

850 هزار تن ظرفیت ذخیره‌سازی گندم در سیلوهای لرستان داریم

20 تن‌ ماهی قزل‌آلا از لرستان به خارج از کشور صادر شد

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

تولید 700هزار تن آرد در لرستان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رفع‌تصرف 10هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

ایستگاه پایانی مسابقات قرآن و عترت در لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای لرستان

تجلیل از خانواده‌های اعضای وابسته فرماندهی انتظامی لرستان

تجلیل از بازنشستگان فرماندهی انتظامی لرستان

از چاله به چاه؟

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

تتو با خاکستر لمی کیلمیس، ستاره درگذشته گروه موتورهد بر روی انگشت وسط جیمز هتفیلد

برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآنی طرح قدس در سمای نورآباد ممسنی

بارش پراکنده و رگباری در راه لرستان

پیش بینی ذخیره سازی بیش از 600 هزار تن گندم در لرستان

صادرات 75 تن خوراک آبزیان از لرستان به عراق

کشف انبار لوازم خانگی 12 میلیارد ریالی قاچاق در خرم آباد

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

پیش بینی بارش‌های رگباری از فردا در لرستان

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس