ندای لرستان

آخرين مطالب

بروجرد شهری صنعتی و پیشرو در رونق اقتصادی لرستان اقتصادي

بروجرد شهری صنعتی و پیشرو در رونق اقتصادی لرستان
  بزرگنمايي:

ندای لرستان - بروجرد - بروجرد شهری صنعتی که از دیرباز تاکنون درعرصه صنعت و رونق اقتصادی حرف برای گفتن دارد و با بیش از 100 واحد بزرگ صنعتی بزرگ همواره در توسعه اقتصادی استان برتر بوده است.

حوزه صنعت از مهم ترین عرصه ها در جهت رشد و پیشرفت جوامع به شمار میرود و براساس کارآمدی و پویایی این بخش، اثرگذاری کشورها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، صنعت نقش به سزایی در آغاز و تداوم رشد اقتصادی در جهان داشته و بسیاری از کشورها، تحقق رشد و توسعه پایدار را در سایه صنعتی شدن می بینند.
ایران نیز یکی از این کشورها است، علی رغم اینکه سال‌های متمادی از اولین تلاشهای ایران برای دستیابی به صنعت مدرن میگذرد و سرمایه گذاری‌هایی در این مسیر انجام شده، اما هنوز کشور به جایگاه قابل قبولی در صنعت دست نیافته است. به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان برای برنامه ریزی به منظور توسعه صنعتی باید تنگناهای اساسی در این بخش شناخته شود. این شناخت بدون داشتن تصویری واقعی از عملکرد بخش صنعت امکان پذیر نیست.
در شهرستان بروجرد از دیرباز و گذشته های دور موضوع صنعت مورد توجه بوده و قبل از صنعتی شدن جامعه مردم این دیار به رونق اقتصادی و صنعتی شدن فکر می کردند.
بازار معروف مسگرها در بروجرد گواه بر این ادعا است و رونق بازار مسگرها و ورشو بروجرد که موجب رونق اقتصاد بروجرد در 200سال قبل نشان از فکر صنعتی و اقتصادی مردم بروجرد در کنار صنعت، کشاورزی، بافندگی و دامدارای داشته است.
سالها قبل حدود 200 مغازه در این بازار وجود داشت و متاسفانه با روی کار آمدن ظروف چینی، بلور و استیل این صنعت کم کم رو به فراموشی می رفت که در سالهای اخیر به دلایل متعدد از جمله خاصیت‌های پزشکی استفاده از ظروف مسی استقبال مردم از این ظروف افزایش یافته است.
صنعت ورشو سازی در گذشته‌های نه چندان دور در شهر بروجرد رونق فراوانی داشت و بخش وسیعی از بازار قدیمی این شهر را به خود اختصاص می‌داده است.
گستردگی این هنر به حدی بوده است که نام شهر بروجرد و ورشو با هم آمیخته شده است، این فلز به صورت ورق از کشور آلمان و لهستان به ایران وارد می‌شده است و با داشتن جلا و مقاومت طولانی درمقابل پوسیدگی، آنرا “ژرمن سیلور” نیز اطلاق می‌کردند.
در 2دهه اخیر توسعه صنعت در بروجرد با پیشرفت علم و تکنولوژی مسیری تازه را پیمود و با گستردگی بروجرد و ایجاد شهرک صنعتی بیش از 600 واحد صنعتی بزرگ و کوچک در این شهر قوت گرفت و بروجرد عملا به عنوان قطب صنعت استان لرستان معرفی شد.
وجود کارخانه های بزرگ صنعتی و برند کشور مانند، اکسیر، سامان کاشی، داملران،کاشی جم، زاگرس خودرو و 10 کارخانه بررگ سنگبری با تولید سنگهای قیمتی صادراتی همه و همه موجب شد تا بروجرد در زمینه کاهش ییکاری و رونق اقتصادی حرف اول را در منطقه بزند.
اما با ورود تحریمها بسیاری از صنایع بروجرد همانند کل کشور با رکود مواجه شد و برغم تلاشهای فراوان و سرمایه گذاریهای فراوان مشکلاتی برای صنعت بروجرد ایجاد شد.
رییس اداره صنعت،معدن و تجارت بروجرد ضمن تبریک روز صنعت به همه صنعتگران و تلاشگران به عنوان سربازان جبهه اقتصادی کشور گفت: سال 99 که توسط مقام معظم رهبری بنام سال جهش تولید مزین گردید وظیفه ی سنگینی را برای همه دستگاههای اجرایی و مرتبط در امر تولید تعریف کرده است که این وظیفه فقط به اداره صمت منتهی نمی شود بلکه همه دستگاها با برداشتن بخشی از موانع باعث جهش تولید میشوند.
حمید آزادبخت افزود: از 610 واحد صنعتی که دارای پروانه بهره برداری هستند 210 واحد تعلیق، ابطال و غیرفعال هستند که در نوع خود برای شهر صنعتی مثل بروجرد که قطب صنعتی استان می باشد قابل تامل است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه در سال جهش تولید هستیم، شرایط فعلی صنعت بروجرد آسیب شناسی و چاره اندیشید که با پشتیبانی و استفاده از ظرفیت نمایندگان بروجرد در مجلس شورای اسلامی در حمایت و احیاء واحدهای تعطیل پیگیری ها صورت گیرد.
وی اظهارداشت: یکی از اهداف مورد نظر در سال گذشته احیاء واحدهای راکد صنعتی تولیدی بود که با حمایت نمایندگان مردم و فرماندار بروجرد 15 واحد راکد با اشتغال 350 نفر مجدد به چرخه تولید برگشت که این خود میتواند روزنه امید را در پیگیری اینگونه واحدها برای احیاء زنده کرد.
آزادبخت گفت: در شهرستان بروجرد 22 معدن تالک، فلدسپات، سیلیس، شن و ماسه و خاک رس وجود دارد که از این واحدهای معدنی 15 مورد فعال و مواد معدنی خود جهت مصارف در بازار تولید عرضه می نمایند و 119 واحد صنایع معدنی از قبیل سنگبری وجود دارد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر 2 شهرک صنعتی در بروجرد وجود دارد که شهرک صنعتی شماره یک در حال تکمیل شدن است و شهرک شماره 2 که در جاده اشترینان با هدایت سرمایه گذار بخش خصوصی فریز آن شکسته شد طرح ایجاد فرآوری فروسیلیس در 5 فاز که فاز اول آن با اشتغال 150 تا 200 نفر کلنگ زنی و در سال 99 به بهره برداری میرسد که در صورت تکمیل حدود 800 نفر اشتغال پایدار ایجاد میشود.
رییس اداره صمت بروجرد یادآور شد: درسال 99 اداره صمت بروجرد با رایزنی های بموقع 14 طرح ایجادی،توسعه ای و پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد و با اعتباری بالغ بر 1250 میلیارد تومان و اشتغال 1600 نفر در فهرست اولویت های سرمایه گذاری در دست اجرا دارد.
آزادبخت با اشاره به چالشهای مهمی که صنایع و واحدهای تولیدی این شهرستان با آن روبرو هستند، گفت: تحریم های ظالمانه، فشارهای اقتصادی بخاطر زمین گیر کردن اقتصاد کشور، کمبود نقدینگی و بالا بود نرخ سود بانکی با توجه مشکلات و موانع تولید کشور لزوم تفکیک مدیریت از مالکیت واحدهای تولیدی صنعتی نبود مشوق های بسیار قوی برای به حرکت در آوردن و ایجاد انگیزه برای تولید رقابتی در کشور و بروجرد از جمله مشکلات و چالشهای پیش رو صنعت است.
برچسب‌ها
بروجرد اقتصاد مقاومتی ستاد تنظیم بازار لرستان

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/150155/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان

دره خزینه، یکی از دره‌های زیبا و شگفت‌انگیز لرستان+فیلم

اتصال 232 روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت

فضای سبز بروجرد با پساب آبیاری می‌شود

جریمه یک میلیاردی خیبر خرم آباد در کمیته انضباطی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

آقای ذوالنوری ممنون

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

تولید 5.5تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان

شهدا بهترین الگوی جامعه هستند/ برای ادامه راه انقلاب به یاد و راه شهدا نیاز داریم

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان احداث می شود

پیگیری تکمیل راه آهن دورود به خرم‌آباد

تکمیل راه‌آهن دورود - خرم‌آباد از منابع مختلف پیگیری می‌شود

استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی

استاندار لرستان با خانواده شهید سید عباس صالحی روزبهانی دیدار کرد

خطر مسمومیت با قارچ‌های طبیعی

برنامه‌ صداوسیما برای معرفی نامزدهای دور دوم انتخابات مشخص شد

آغاز ضبط برنامه مناظرات نامزدهای دور دوم انتخابات در صدا و سیمای مرکز لرستان

یکپارچه سازی اراضی لرستان ضروری است

232 روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند

ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان

راه‌اندازی شبکه ملی روستا در صدا و سیما

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است

اردوی جهادی دامپزشکی در شوراب خرم آباد

آئین غبارروبی گلزار شهدای خرم‌آباد

برگزاری جشنواره مردمی وعده صادق در کوهدشت

طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می‌شود

نجات روسیه با اقتصاد موازی

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی