ندای لرستان

آخرين مطالب

/گزارش/ آرمانی به نام دولت الکترونیک علمي

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - پیشرفت سریع فن‎آوری‎های دیجیتالی، رسانه‎های اجتماعی، رایانش ابری و اتصالات پهن باند و تاثیر این پیشرفت ‎ ها بر سلیقه کاربران، سازمان‎ها را ناگزیر از تغییر و تحول در جنبه‎های اساسی کسب و کار و سازمان‎دهی مجدد فرآیندها و عملیات خود خواهد کرد. پاسخ سازمان‎های پیشرو به این تغییرات، در اولویت قرار دادن امکان دسترسی سریع و آسان به اطلاعات و کارآمدی وظایف و فعالیت‎های سازمانی از طریق ابزارهای نوین است.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، رشد فن ‎ آوری ‎ های نوین، سرمایه گذاری بنگاه ‎ های جدید،ارتقای اینترنت و فراگیری عمومی و تغییر در انتظارات شهروندان باعث نیاز به تحقق دولت الکترونیک شده است.
دولت الکترونیک شامل اطلاعات دیجیتال و سرویس ‎ های اقتصادی به هنگامی است که در دسترس شهروندان قرار می‎گیرد و به بیانی دیگر، ترکیبی از فن آوری اطلاعات و شبکه اطلاع رسانی تار عنکبوتی جهانی به منظور ارائه خدمات محسوب می‎شود. این سرویس در ایران مراحل ابتدایی خود را می‎گذراند و قرار است به طور کامل تا حد ممکن ارجاع به ادارات و حضور در این اماکن را محدود کند.
در این رابطه همایشی تحت عنوان دبیرخانه هوشمند در استان برگزار شد که معایب و مزایای طرح و جایگاه لرستان در این رابطه مورد بررسی قرار گرفت.
با فن‎آوری اطلاعات می‎توان هزینه‎های جاری را کاهش داد
پورسیف، مدیرکل فن‎آوری اطلاعات استانداری لرستان در این همایش با بیان اینکه در علم مدیریت کاهش هزینه مبادله و تولید مدنظر است، افزود: در این رابطه سازمان تشکیل شدند و در هر کدام خدماتی ارائه می‎شود.
وی ادامه داد: خروجی و محصول اداره‎ها نامه است که زمانی که بحث کالا و محصول است ناچار به تکمیل زنجیره هستیم و باید به صورت کامل آن را انجام دهیم.
پورسیف تاکید کرد: در هر سازمان باید موضوعات لجستیک، تولیدی، ذخیره و فروش مدنظر قرار گیرد و زنجیره تامین به صورت یکپارچه مدیریت شود. در مورد نامه و مکاتبات اداری نیز باید این روال طی شود که راهکار آن استفاده از فن‎آوری اطلاعات است.
مدیرکل فن‎آوری اطلاعات استانداری لرستانبا بیان اینکه دبیرخانه باید مکانیزه شده و در اختیار ارباب رجوع قرار گیرد، افزود: طبق آمار به دست آمده از سال 94 تا 96، اعتبارات جاری روز به روز در حال افزایش است و در آینده بودجه‎ای برای فعالیت‎های عمرانی وجود ندارد. هیچ دولتی نیز نمی ‎ تواند این موضوع را کنترل کند و تنها راه خروج از این موضوع دولت الکترونیک است که می‎تواند وضع موجود را مدیریت کند.
وی اضافه کرد: با استفاده از فن‎آوری اطلاعات و سیستم اتوماسیون اداری می‎توان هزینه‎های جاری را کاهش داد،در همین راستا باید دولت الکترونیک به صورت کامل مستقر شود.
پورسیف با بیان اینکه دولت الکترونیک مصداق عینی شایسته سالاری است، گفت: مدیران باید موضوع هوشمندسازی را مدنظر قرار بدهند چراکه موجب تسریع در پاسخگویی، حذف فعالیت‎های و فرآیندهای نوین، یکپارچه‎سازی اتوماسیون و... می‎شود.
مدیرکل فن‎آوری اطلاعات استانداری لرستان با اشاره به اینکه از دستگاه‎های استان در این رابطه ارزیاتبی به عمل آمده است، تصریح کرد: در این رابطه 26 شاخص مدنظر قرار گرفت که در نهایت سه دستگاه اداره کل بیمه سلامت، شرکت گاز و شرکت پست لرستان به عنوان ارگان‎های برتر در زمینه هوشمندسازی دبیرخانه و اداره کل دادگستری برای حذف کاغذ، دستگاه برتر شناخته شده و مورد تقدیر قرار گرفتند.
لرستان در زمینه وضعیت درصد الکترونیکی مکاتبات، استان سوم کشور است
حسین ملایجردی، مدیرکل دبیرخانه مرکزی ریاست جمهوری نیز با بیان اینکه دستگاه‎های اجرایی سالانه آماری از صرف یا کاهش کاغذ خود اعلام می‎کنند، افزود: در این راستا آنها را با هم مورد مقایسه قرار می‌‎دهیم و این آمار به صورت خوداظهاری بیان می‎شوند.
وی با اشاره به اینکه دبیرخانه هوشمند تمام کارها را خودانجام می‎دهد، افزود: قرار است در مرکز، سیستمی را طراحی کنیم که کارتابل به کارتابل وارد شود و دیگر نیازی به دبیرخانه نباشد.
ملایجردی ادامه داد: با این کار حقوق شهروندی رعایت می‎شود و به نوعی تکریم ارباب رجوع است.
مدیرکل دبیرخانه مرکزی ریاست جمهوری با بیان اینکه لرستان پیشرفت خوبی در این رابطه داشته است، گفت: شعار ما تحقق سازمان سبز با دبیرخانه‎های هوشمند است که با توجه به ارزشیابی نظام اداری کشور، وضعیت مکاتبات، نیروی انسانی و... در بین 1661 دستگاه اداری کشور، تقریبا 36 میلیون و 200 هزار مکاتبه انجام شده که 25 میلیون الکترونیکی و 11 میلیون و 200 هزار مورد نیز کاغذی بوده است. طبق این آمار حدود 69 درصد از مکاتبات الکترونیک انجام شده است.
وی به آمار لرستان نیز اشاره و بیان کرد: این استان 69 دستگاه اجرایی دارد که دو میلیون و 358 هزار مکاتبه داشته‎اند و از این تعداد یک میلیون و 891 هزار الکترونیک و 466 مورد کاغذی انجام شده که در کل حدود 80 درصد به صورت الکترونیکی بوده است.
ملایجردی با بیان اینکه لرستان 1.7 درصد چاپ مکاتبات استان‎ها را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: همچنین آذربایجان شرقی با 21 و قزوین 0.37 درصد کمترین مقدار کل چاپ را داشته‎اند.
مدیرکل دبیرخانه مرکزی ریاست جمهوری به آمار نیروی انسانی دبیرخانه‎ها در شش ماهه سال جاری اشاره کرد و گفت: کل کشور حدود 325 هزار و 300 نفر است که کاربران دبیرخانه 9562 و کاربران دارای امکان چاپ 147 هزار و 624 نفر هستند ودسترسی چاپ 45 درصد است؛ این آمار در لرستان حدود 12 هزار و 792 نفر است که 454 کاربر دبیرخانه و 4433 نفر کاربر دارای امکان چاپ هستند و دسترسی چاپ 35 درصد است.
وی یادآور شد: لرستان در زمینه وضعیت درصد الکترونیکی مکاتبات استان بعد از هرمزگان و خراسان رضوی استان سوم کشور است.
ملایجردی تصریح کرد: همچنین به لحاظ مکاتبات استانداری، لرستان مقام ششم کشور را با 43 هزار و 248 نامه به خود اختصاص داده که از این تعداد 42 هزار و 248 مورد به صورت الکترونیک بوده و در کل 97.69 درصد هستند.
مدیرکل دبیرخانه مرکزی ریاست جمهوری یادآور شد: بیشترین مکاتبات دستگاه‎های لرستان مربوط به فرمانداری ‎ های بروجرد، خرم‎آباد و دلفان و اداره کل صدا و سیما و دانشگاه علوم پزشکی بوده و کمترین به فرمانداری رومشکان و حج و زیارت هستند.
وی گفت: شرکت آب منطقه‎ای، فنی و حرفه‎ای، اداره کل تعاون، فرمانداری بروجرد، دلفان و الیگودرز نیزارگان‎های کمتر توسعه‎یافته استان هستند چراکه بیشتر کار آنها با کاغذ انجام می‎شود.
ملایجردی بیان کرد: در راستای بهبود و ارتقای جایگاه استان نیاز به سعی و تلاش بیشتری است.
نباید تبادل اطلاعات از طریق نرم‎افزارهای خارجی انجام شود
در ادامه غلامرضا عزیزی، رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه سه ماده در مورد فن‎آوری اطلاعات و تعامل دولت با مردم آمده است، گفت: همچنین حدود 39 ماده دیگر با قانون توسعه فن‎آوری اطلاعات و 42 ماده با خدمات الکترونیکی دولت مرتبط است.
وی با بیان اینکه هوشمندسازی تنها به معنی ارائه خدمات به مردم نیست، افزود: این کار به عنوان سرمایه و منشا خدماتی است که دولت به مردم ارائه می‎دهد.
عزیزی بیان کرد: بحث هوشمندسازی دبیرخانه برای ارائه خدمات، بیش از پیش خود را نشان می ‎ دهد و اگر اشکالی در دبیرخانه‎های استان‎ها وجود دارد به آموزش‎ آنها برمی‎گردد.
رئیس پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: اگر بستر کار فراهم شود دیگر نیازی به بخشنامه و قانون برای ملزم کردن استفاده از آن نیست و خود مردم از این موضوع استقبال می‎کنند.
وی با انتقاد از ادارات به خاطر استفاده از نرم‎افزارها و اپلیکیشن‎های خارجی برای مکاتبات اداری گفت: نباید تبادل اطلاعات از این طریق انجام شود اما در ابتدا دولتباید بستری مناسب برای این کار فراهم و ایمنی آن را حراست اعلام کند.
سیستم‎های تعریف شده در دولت الکترونیک به زبان مدیران باشند
دکتر سیدموسی خادمی، استاندار لرستان نیز بیان کرد: یکی از اقدامات مهم دولت در راستای رعایت حقوق شهروندی استفاده از فن‎آوری اطلاعات و هوشمندسازی ادارات بوده که به نوعی احقاق حقوق مردم است.
وی با بیان اینکه این کار منجر به کاهش فساد اداری در دستگاه‎های اجرایی می‎شود، افزود: با این کار از مراجعه ارباب رجوع به ادارات کاسته شده و فعالیت‎های کارمندان را ساماندهی می‎بخشد.
خادمی با اشاره به اینکه امروزه در تمام دنیا این روال وجود دارد، گفت این طرح امتیازات زیادی دارد که از جمله می‎توان گفتکه طی آن معلوم نمی‎شود نامه از طرف چه کسی است و به صورت مساوی حق همه افراد رعایت می‎شود.
استاندار لرستان با بیان اینکه سعی داریم از دولت الکترونیک به سمت دموکراسی الکترونیک برویم، اضافه کرد: اصل مردم‎سالاری نظرخواهی از مردم در تمام موارد است که قرار است در آینده این طرح انجام شود. دولت الکترونیک جنبه‎های زیادی دارد که می‎توان به رابطه دولت با دولت، دولت با فعالان کسب و کار و دولت با مردم اشاره کرد.
وی یادآور شد: حداقل کار اولیه‎ای که باید در ادارات صورت گیرد بهبود رابطه دولت با دولت است که ساده‎ترین روش الکترونیکی آن اتوماسیون اداری است. اتوماسیون اداری به لحاظ سطح طبقه‎بندی پایین ترین و از حداقل‎های سازمانی است که به طور کامل انجام نشده و در آن مانده‎ایم.
خادمی با اشاره به اینکه در این راستا باید خیلی کار کنیم و هنوز عقب مانده‎ایم، افزود: باید تمام سعی خود را برای ارتقایجایگاه استان به کار گیریم.همچنین سیستم‎های تعریف شده باید به زبان مدیران باشند چراکه هم اکنون هوشمندسازی کم بوده و سوابق به خوبی ضمیمه نمی‎شوند.
استاندار لرستان با بیان اینکه در این سامانه طبقه‎بندی نامه‎ها انجام نمی‎شود و تمام مکاتبات به یک جا می‎روند که ممکن است با هم همخوانی نداشته باشند، گفت: باید نرم‎افزار جامعی طراحی شود تا اثربخشی بالایی داشته باشد و قدرت آن افزایش یابد.
وی تصریح کرد: هم اکنون در میانه روند اداری مکاتبات اداری از طریق اتوماسیون نیاز به استفاده از کاغذ هست و باید در چند مرحله از آن پرینت گرفته شود که در عمل استفاده از کاغذ را افزایش می‎دهد.
خادمی اظهار کرد: امیدواریم که بتوانیم این کار را به خوبی انجام دهیم و جایگاه استان را بهبود بخشیم.
تصمیم گیری مبتنی بر اطلاعات، افزایش کارایی و بهره ‎ وری اقتصادی، تسریع در انجام امور، اثرات مثبت زیست محیطی، کارآفرینی، انقباض دولت و افزایش امنیت ملی از جمله مزایای دولت الکترونیک و در مقابل هزینه سنگین آموزش و سرمایه گذاری، وابستگی زیاد به کامپیوتر، شکاف دیجیتالی، خطر حمله ‎ های دیجیتالی را می‎توان از معایب آن عنوان کرد؛ برای همین باید برای پیاده‎سازی این بستر مطالعات و بررسی‎های بیشتری انجام شود.
گزارش از سمیرا عزیزی خبرنگار ایسنا منطقه لرستان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/14931/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

500 هکتار از اراضی پلدختر به کشت باقلا اختصاص پیدا کرد

آمادگی ستاد انتخابات لرستان برای برگزاری دور دوم انتخابات

لزوم اتحاد بین دستگاه‌های اجرایی برای تحقق توسعه لرستان

رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی لرستان منصوب شد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

افزایش 13 درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان

رویکرد ما در لرستان اتحاد خدمت‌رسانی حول محور برنامه است

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان

بهره مندی 138 هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

فیلم| تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان

استاندار لرستان: وضعیت اعتبارات مصوباتی که به اتمام نرسیده‌اند، پیگیری می‌شوند

بهره‌برداری از گلخانه 3 هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف 6 ماه آینده

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

داستان ابوشجاع

عامل تحریم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

پیش‌بینی جوی آرام برای آخر هفته در لرستان

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

اشتغال‌زایی 350 میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان

آمادگی 35 مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان

لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان