ندای لرستان

آخرين مطالب

اقتصاد مقاومتی یکی از راهکارهای مهم رفع فاصله طبقاتی است علمي

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک گفت: اقتصاد مقاومتی یکی از راهکارهای مهم رفع فاصله طبقاتی است.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، اصغر طهماسبی بلداجی در همایش سسره علوی با بیان این مطلب، اظهارکرد: اقتصاد مقاومتی یكی از راهكارهای مهم در جهت تحقق اقتصاد سالم و پویا و رفع فقر و فاصله طبقاتی از جامعه است. 
وی خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی هم به لحاظ تبیینی و هم به جهت ضمانت اجرائی آن، در آموزه‌های دینی از جمله نهج البلاغه تشریح شده است که این دو مبتنی بر سیره علمی و عملی امام علی(ع) است. 
دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک تصریح کرد: در سیره امام علی(ع) غایت اقتصاد رفع فقر و فاصله طبقاتی در جامعه و برقراری عدالت و نائل شدن به اقتصاد سالم و پویا بیان شده است.
طهماسبی بلداجی اضافه کرد: در سیره امام علی(ع) اقتصاد مقاومتی در دو حیطه فردی و اجتماعی قابلیت اجرائی داشته که با فرهنگ سازی صحیح، از یک سو آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از فقر و کمبود مالی کاهش می‌یابد و از سوی دیگر تعالی اقتصادی و معنوی خانواده در سطح خُرد، توسعه تولید داخلی و اشتغال‌زائی و استقلال و اقتدار اقتصادی کشور، در سطح كلان فراهم می‌شود.
وی بیان کرد: برنامه‌های دین در حیطه جامع محوری آن تمام شاخصه‌های زندگی انسان‌ها را در بر می‌گیرد و گستره آن تا به آنجا است كه به كمال و سعادت انسان مرتبط باشد.
دکتری دانشگاه اراک ادامه داد: بی‌شك یكی از مهم‌ترین مواردی كه انسان در زندگی به آن نیاز دارد و خواسته یا ناخواسته با اثرات آن مواجه بوده، اقتصاد است.
بلداجی اظهار کرد: در آموزه‌های دینی به اهمیّت اقتصاد و تاثیرات آن در زندگی دنیوی و حتی اخروی توجه زیادی شده است تا آنجاكه یكی از شریان‌های ورود به كفر، فقر بیان شده است.
وی تصریح کرد: اقتصاد سالم و پویا از مهم‌ترین برنامه‌های دین اسلام در جهت تعالی زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها بوده، رویكرد دین به اقتصاد تنها دنیا محور نبوده بلكه غایت آن، آخرت بیان شده است. 
دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک اضافه کرد: در آموزه‌های دینی در توجه به دنیا و آخرت جنبه اعتدال رعایت شده است. 
طهماسبی بلداجی بیان کرد: در عصر حاضر اقتصاد از جنبه فردی از یك سو و از جنبه اجتماعی از سوی دیگر حائز اهمیّت است. اقتصاد فردی به لحاظ دینی و اجتماعی، اثرات غیر قابل انكاری بر بطن جامعه می‌گذارد كه امنیت فردی و اجتماعی از مهم‌ترین آنها است.
وی خاطرنشان کرد: اقتصاد اجتماعی نیز بدون شك استقلال اقتصادی و به فراخور آن تحكیم استقلال سیاسی را به دنبال دارد. برای تحقق بخشیدن به اقتصاد فردی و اجتماعی، اهتمام به اقتصاد مقاومتی در عصر حاضر و با توجه به مقتضیات كشور حائز اهمیت است.
دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه اراک اظهارکرد: در آموزه‌های امام علی(ع) آفت‌های کار مطلوب و موثر آسیب شناسی شده است که مهم‌ترین آنها بیکاری، تنبلی و سستی بیان شده است.
بلداجی تصریح کرد: این مطالب حاکی از آن است که کار در هر شغل و لباسی از راه حلال آن نه تنها مطلوب بلکه جنبه معنوی نیز به همراه دارد.
وی اضافه کرد: متاسفانه در برخی موارد، بعضی از جوانان و حتی میانسالان منتظر كار فوق العاده یا پر درآمد می‌مانند و این امر منجر به بیكاری آن‌ها و حتی تنبلی و سستی در آنان می‌شود كه علاوه بر این، در دراز مدت منجر به آسیب‌های متعدد اجتماعی و اقتصادی خواهد شد.
دکتری دانشگاه اراک بیان کرد: یکی از لوازم لاینفک زندگی هر انسانی مبحث اقتصاد و تامین نیازهای زندگی است ؛ اقتصاد سالم و اسلامی از مهم‌ترین شاخصه‌های زندگی اسلامی است بر همین اساس در آموزه‌های امام علی(ع) اصل اقتصاد اسلامی در سطح خرد و کلان آن بیان شده است و شاخصه‌ها و مولفه‌های مهمی جهت رسیدن به اقتصاد سالم و شایسته بیان شده است.
طهماسبی بلداجی ادامه داد: راهکارهای اجرائی اقتصاد مقاومتی در دو حیطه فردی و اجتماعی نمایان است به‌گونه‌ای که در سطح جزئی شاخصه‌های اقتصاد اسلامی و راه‌های کسب رزق و روزی حلال پیش روی انسان قرار گرفته و در سطح کلان با ارائه راهکارهای کلی تاکید بر حفظ استقلال اقتصادی و اقتصاد سالم و پویا شده است.
وی گفت: در نهج البلاغه راهكارهای متعددی جهت تحقق اقتصاد سالم و پویا و رفع فقر و فاصله طبقاتی بیان شده است كه اجرائی کردن این شاخصه‌ها به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی كمك می‌کند.
دکتری دانشگاه اراک افزود: برخی از راهکارهای اجرائی اقتصاد مقاومتی در جهت رفع بیکاری و پیامدهای ناشی از آن در جامعه است در این راهکارها تلاش جهت فعال کردن تمام اقشار جامعه برای کسب روزی حلال است؛ توسعه فرهنگ تلاش و کوشش و توجه و حمایت از تولید از جمله این راهکارها هستند. 
بلداجی اظهار کرد: برخی دیگر از راهکارها غالبا در جهت آسیب شناسی اقتصاد مقاومتی بیان شده‌اند، این راهکارها مواردی را که به عنوان آفت اقتصاد سالم هستند بیان می‌دارند و جهت جلوگیری و ورود آنها به اقتصاد خرد و کلان کشور برنامه‌ریزی می‌کنند؛ انضباط اقتصادی، نهی استفاده از کالاهای قاچاق و اخلاق اقتصادی، از جمله این راهکارها هستند.
وی بیان کرد: در فرهنگ علوی برخی از راهکارهای اقتصاد مقاومتی در راستای رفع فقر و فاصله طبقاتی از جامعه و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی آن، بیان شده‌اند ازجمله قرض الحسنه، عدالت اقتصادی و حمایت اقتصادی از اقشار آسیب پذیر در قالب انفاق واجب و مستحب. 
دکتری دانشگاه اراک تصریح کرد: راهکارهای اقتصاد مقاومتی به جنبه کلی اقتصاد کشور نیز توجه داشته و غایت آن‌ها استقلال و اقتدار اقتصادی کشور هستند از جمله این راهکارها می‌توان به تشویق به استقلال و اقتدار اقتصادی در سطح جامعه و برنامه ریزی صحیح اقتصادی اشاره کرد.
طهماسبی بلداجی اضافه کرد: هدف اقتصاد مقاومتی تامین آسایش عمومی، رفع فقر و عدالت اقتصادی از یک سو و استقلال اقتصادی از سوی دیگر است و غایت آن وسیله‌ای برای رسیدن به خداوند و تحقق بخشیدن به آرمان‌های حکومت اسلامی است. دو عنصر تبیین صحیح راهکارهای اقتصاد مقاومتی و راهکارهای اجرائی و ضامن تحقق آن زمینه ساز مهمی برای به نتیجه رسیدن اهداف اقتصاد مقاومتی هستند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/14740/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

نجات دو کوهنورد در ارتفاعات شیرز لرستان

تأمین سوخت مورد نیاز 414 سورتی پرواز در لرستان

آغاز فصلی نو یا انتخابی مصلحتی در ورزش زورخانه ای لرستان

قتل یک نفر با شلیک افراد ناشناس در لرستان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

ثبت تصاویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در «سلسله» به قتل رسید

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

سوخت مورد نیاز 414 سورتی پرواز در لرستان تامین شد

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان تا سه‌شنبه

دارندگان کارت سوخت بخوانند

راهپیمایی جمعه خشم در لرستان

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403