ندای لرستان

آخرين مطالب

پرستاران نیازمند پرستاریند مقالات

  بزرگنمايي:

لر آنلاین - پرستار، واژه آشنایی است، کلمه‌ای که ناخودآگاه به یاد انسان‌های بی‌ادعایی می‌افتی که به معنای واقعی کلمه، خالصانه کار می‌کنند و تمام تلاش خود را معطوف بیمارانی می‎سازند تا دوران نقاهت خود را سپری کنند. این واژه، آدمی را به یاد شب‌بیداری سپیدپوشانی می‌اندازد که لحظه‌ای از وظیفه خود غافل نمی‌شوند.
  جامعه پرستاری کشور پیشقراولان ارائه دهنده خدمات به بیماران، با تحمل بیشترین سختی و مشقت کم‌ترین بهره را می‌برند، در حالیکه سایه این فرشتگان مهربان نه‌تنها جسم بیمار بلکه روحشان را با دم مسیحایی خود آرامش می‌بخشند چرا که بیمار می‌داند پرستاران افرادی از جنس خودشان هستند و دردهایشان را لمس و تسکین ‌می‌بخشند. امروزه پرستاران به عنوان ستون اصلی بهداشت و درمان و یكی از اركان مهم و تاثیرگذار نظام سلامت محسوب می‌شوند و زحمات و خدمات شبانه‌روزی این قشر زحمتكش و فداكار بر هیچكس پوشیده نیست. انسان‌های ایثارگر و شایسته‌ای که همپای جامعه پزشکی و در لحظات سخت و دشوار بیماری و دردمندی، بر بالین بیماران حاضر شده و از بهبودی و سلامتی آنان مراقبت می‌كنند.
پنجم جمادی الاولی سالروز ولادت باسعادت عقیله بنی‌هاشم، حضرت زینب کبری "سلام الله علیها" بنام "روز پرستار" نامگذاری شده، بزرگ پرستاری که توانست رسالت سنگین پرستاری از نهضت عظیم و جاودان عاشورا و انتقال پیام آن به نسل‌ها و عصرهای بعدی را با موفقیت و سربلندی به سرانجام برساند و پرستاران به تاسی از این بانوی بزرگ به این حرفه مقدس مشغول هستند.
اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری از مشکلات ماست
در این باره یکی از پرستاران با بیان اینکه حرفه پرستاری با سختی‌ها و مسائل جسمی و روحی مناسب هر فردی نیست و پرستان این مشقت‌ها را بخاطر بهبود بیماران به جان می‌خرند، اظهار کرد: اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری سبب بروز مشکلاتی برایمان شده است.
رضا عبدی اضافه کرد: از دیگر مشکلات ما کمبود پرستار مرد است.
یکی دیگر از پرستاران با بیان اینکه پرستاران برخلاف سایر کارکنان بخش‌های دیگر ناچارند در تمام روزهای هفته و ایام تعطیل در محل کار خود حاضر و به بیماران خدمات دهند، بیان کرد: این درحالیست که معوقات و پرداختی‌هایمان ماه‌ها به تعویق می‌افتد.
الهام افضلی افزود: با اجرای طرح تحول و قاصدک بار فشار بر دوش پرستاران افتاده و توجه کمتری به قشر می‌شود و امید می‌رود با یک عزم و اراده وزارت بهداشت و درمان مطالبات جامعه پرستاری محقق شود.
حال عمومی جامعه پرستاری خوب نیست
ماشاالله اکبری نماینده نظام پرستاری استان نیز گفت: یکی از افتخارات پرستاران این است که این روز به نام حضرت زینب (س) مزین شده و جامعه پرستاری از اخلاق، منش و رفتار این بانوی بزرگ الگو گرفته و علیرغم همه بی‌مهری‌ها، ناملایمات، تبعیض‌،توهین‌ها و تعرض‌های حتی یک سانتیمتر از سنگر خدمت به مردم عقب‌نشینی نکرده است. به تاسی از حضرت زینب (س) در ادامه راه علیرغم همه این نامهربانی‌ها، زیبایی و لطافت می‎بینیم و هیچ وقت شانه خالی نمی‌کنیم.
وی اضافه کرد: آیا هدف از برگزاری روز پرستار این است که یک سری صفات خوب را به ما نسبت دهند و باقی‌مانده روزهای سال در بی‌خبری به سر بریم یا اینکه هدف تعیین تکلیف این قشر است که به مردم ارائه خدمات می‌دهند.
نماینده نظام پرستاری لرستان با بیان اینکه پرستاران وقتی حال بیمار را می‌بینند براساس مشاهدات و تجربه‌ای که دارند وضعیت را تشخیص داده و خدا نکند در پرونده بیماری این جمله نگاشته شود که حال عمومی بیمار خوب نیست، افزود:بنده به عنوان یک پرستار با 25 سال سابقه خدمت با توجه به علائم، نشانه‌ها و آثاری که در بین قشر پرستار می‌بینم اعلام می‌کنم که حال عمومی جامعه پرستاری خوب نیست و نیاز به پرستاری دارد چرا که این قشر موثرترین تیم در کادر درمانی هستند.
پرستاران دچار سندرم بی‌اعتمادی نسبت به مدیران شدند
اکبری با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف دچار ناملایمات و مشکلات حرفه‌ای هستیم، اظهار کرد: ما پرستاران دچار سندرم بی‌اعتمادی نسبت به مدیران شدیم،در حالیکه پرستار جزئی از یک کل است که همه مسئولیت‎ها را برعهده دارد و از نبود تخت، دارو، تاسیسات خدماتی و کادر پزشکی همه سراغ پرستار را می‌گیرند و باید معادل و متناسب با این نقشی که ایفا می‌کنیم حقی داشته باشیم در حالیکه حق و مسئولیت در مقابل هم قرار گرفتند.
وی گفت: همان قدر که مسئولیت داریم به ما حق دهید و در ترسیم برنامه‌های کلان نظر پرستاران را نیز جویا شوید.
این پرستار بیان کرد: بنده به عنوان یک پرستار آموزش دیدم اما اعتبار بخشی به ما آموزش دیگری می‌دهد و این اعتبار بخشی انرژی بنده و سایر همکارانم را گرفته و این یکی از علائمی است که نشان می‌دهد حال جامعه پرستاری خوب نیست.
طرح قاصدک و تحول ریشه معیشت پرستاران را خشکانده است
اکبری با تاکید براینکه سوالم اینجاست که چرا راهبرد ما توسط قشر ما نوشته نشده است، یادآور شد: لازمه زندگی امروزی منابع مالی و اقتصادی است و پرستار در خلاء زندگی نمی‌کند درست است به ما می‌گویند فرشته، اما فرشته نیستیم که به غذا، آب، معیشت، پوشاک و ... نیاز نداشته باشیم.
وی اضافه کرد: یکی از وظایف ما این است که با بیماران با ملاطفت برخورد کنیم و هیچ پرستاری در انجام کارهای حرفه‌ای خود قصور نمی‌کند اما در بحث مسائل مالی بسیار حرف داریم و جامعه پرستاری به این سمت می‌رود که فکر می کند مدیریت کلان عمدا دارد با این قشر لج بازی می‌کند.
نماینده نظام پرستاری لرستان عنوان کرد: یکی از راهبردهایی که می‌توانست اندکی از مطالبات پرستاری را رفع و عدالت را در وزارت بهداشت عملیاتی کند طرح تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بود، به عنوان مثال وقتی بنده شیفت هستم و نوار قلب از بیمار می‌گیرم چرا از هزینه این نوار قلب چیزی عایدم نمی‌شود و این درحالیست که پزشک کشیک بخشی از این هزینه را برمی‌دارد.
وی با انتقاد از اینکه طرح قاصدک و تحول ریشه معیشت پرستاران را خشکانده، تصریح کرد: این درحالیست که براساس قانون نمی‌توانم به بخش خصوصی برویم چراکه تعرفه بهره‌وری‎ام قطع می‌شود.
پرسـتاران ایرانـی، تعهد به حرفه را نیرویی درونی می‌دانند كه سبب می‌شـود در مراقبت از بیمار و رفع نیازهای بیماران از خودگذشـتگی داشته باشند و با هدف نیكوكاری و دیدن جنبه‌های معنوی در حرفه پرستاری فعالیت کنند تعهد حرفه‌ای نه تنها بـه ارتقاء حرفه در جامعه میانجامد بلكه مـانع تـرك حرفـه و كاهش كارایی‌ها می‌شود.
مطالبات پرستاران را پرداخت خواهیم کرد
در این خصوص طاهره طولابی رئیس دانشکده پرستاری مجتمع پردیس کمالوند با بیان اینکه همه پرستاران با عشق و علاقه کار می‌کنند و بیشتر ازتوانشان زحمت می‌کشند، گفت: بخش مهمی از مطالبات پرستاری باید محقق شود.
وی با بیان اینکه با حمایت مدیران دانشگاه علوم پزشکی لرستان مطالبات این قشر را پرداخت خواهیم کرد، افزود: تعرفه‌گذاری را باید همه پیگیری کنیم.
طولابی تصریح کرد: در کارهای تحقیقاتی‌مان برنامه‌هایی برای اجرای تعرفه‌گذاری تدوین و به وزارتخانه اعلام کردیم که چگونه از طریق سیستم ""HIS می‌توانیم به خواسته بحق پرستاران برسیم.
رئیس دانشکده پرستاری مجتمع پردیس کمالوند بیان کرد: امیدوارم کدورت‌هایی که وجود دارد برطرف شود و با روحیه بهتر و توان بیشتر به کار و خدماتمان برسیم.
عدم انجام تعهدات بیمه‌ها عامل اصلی تعویق مطالبات جامعه درمان بوده است
در این باره دکتر کوروش ساکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه نظام سلامت مدیون فعالیت‌های شبانه‌روز و بی‌دریغ پرستاران است، افزود: این تلاش‎ها با معیارهای مادی قابل ارزشگذاری نیست.
وی ادامه داد: بعد از اردیبهشت ماه 93 که طرح تحول نظام سلامت آغاز شد نگاه ویژه‌ای روی بحث سلامت رفت و بعد از چندین دهه که براین عرصه گذشت تحولی براین مهم شکل گرفت البته محسنات زیادی این طرح داشت و در کنار آن تبصره‌هایی آوردن که نیاز به بازنگری دارد و الان نیز خود وزارت بهداشت ورود پیدا کرده که برخی جاها را باید بازنگری کند و یک سری مسائلی که پیش آمده را حل کند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید براینکه طرح تحول سلامت در عرصه پزشکی برای کاهش ارجاع بیماران به خارج بیمارستان‌ها و کاهش زیرمیزی‌ها خیلی عالی عمل کرده، اضافه کرد: میزان پرداختی‌ها و مخارج بالا رفت و قسمت عمده این پرداختی‌ها مربوط به فرانشیزی بود که بیماران از جیب خود پرداخت می‌کردند.
ساکی با بیان اینکه عدم انجام تعهدات بیمه‌ها عامل اصلی کسری بودجه و تعویق مطالبات بوده است، اظهار کرد: ماهیانه 15 میلیارد تومان کارانه پرداخت می‌کنیم و در حال حاضر 250 میلیارد تومان مطالبه از سازمان‌های بیمه‌گر داریم.
14 درصد حقوق پرستاران اعمال و پرداخت خواهد شد
وی با بیان اینکه با پیگیری و هماهنگی با وزیر بهداشت تا پایان سالجاری مطالبات شش ماه اول پرستاران پرداخت خواهد شد، گفت: تلاش می‌شود از وارد شدن فشار به جامعه پرستاری جلوگیری شود و در سال 97 پرداخت‌ها بسیار بهتر شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: با بررسی‌های دولت اعتبارات ویژه ای برای بیمه‌ها در بودجه سال آینده تخصیص داده شده است که عمده مشکلات را در سال آینده جبران خواهد کرد.
ساکی تاکید کرد: همچنین 14 درصد حقوق پرستاران شرکتی نیز در دی ماه گذشته اعمال شده و مشکل معوقات آنان نیز پرداخت می‌شود.
پرسـتاران ایرانـی در شـرایطی قرار دارند كه آموخته‌های مذهبی و معنوی آنها بـا حـس انسان دوستی و كمك به دیگران كه از جمله اصول حرفه پرستاری است مطابقت دارد بنابراین خـود بـه سـوی ایـن حرفه گرایش دارند و انتظار می‌رود از تعهد حرفه‌ای بالایی برخوردار باشند. اما برخی نقـایص و مـشكلات موجـود در محیط اجتماعی و حرفه‌ای سبب شده كه تمایل بـه تـرك حرفه بیشتر شده و افراد مستعد و پر تلاش كمتر در این حرفـه بمانند.
 بهبود و ارتقای روند خدمات‌رسانی در حوزه پرستاری و توجه به كاهش مشكلات و دغدغه‌های جامعه پرستاران از جمله موضوعاتی است كه دولت و وزارت بهداشت باید به آن اهتمام ویژه داشته باشند.
 

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/11639/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

نجات دو کوهنورد در ارتفاعات شیرز لرستان

تأمین سوخت مورد نیاز 414 سورتی پرواز در لرستان

آغاز فصلی نو یا انتخابی مصلحتی در ورزش زورخانه ای لرستان

قتل یک نفر با شلیک افراد ناشناس در لرستان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

ثبت تصاویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در «سلسله» به قتل رسید

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

سوخت مورد نیاز 414 سورتی پرواز در لرستان تامین شد

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان تا سه‌شنبه

دارندگان کارت سوخت بخوانند

راهپیمایی جمعه خشم در لرستان

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403