ندای لرستان

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

«افرینه» همچنان درگیر مصائب پساسیل/ دهانه پل‌ها پاک‌سازی نشد مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - پلدختر- «افرینه» روستای در حاشیه رودخانه کشکان همچنان درگیر مصائب پس از سیل است؛ بخشی از اراضی کشاورزی همچنان در زیر آورد سیل مدفون هستند و دهانه پل‌ها از شن و ماسه پاک‌سازی نشده است.

 سیل فروردین ماه سال جاری بحران عظیمی بود که بخش زیادی از زیر ساخت ها، منازل مسکونی و اراضی کشاورزی شهرستان پلدختر را با آسیب جدی و گاه جبران ناپذیر مواجه ساخت و زندگی مردم را از بین برد.
دهستان افرینه که در حاشیه رودخانه کشکان در مسیر جاده پلدختر- خرم آباد و حدود 30 کیلومتری پلدختر واقع شده نیز از تاثیرات مخرب سیل مستثنی نبود و ساکنان این روستا نیز همچنان با مشکلات ناشی از سیل دست و پنجه نرم می کنند و با توجه به آغاز فصل بارندگی و در پیش بودن سرما از مسئولان طلب یاری دارند.
به همین منظور خبرنگار مهر در شهرستان پلدختر، به سراغ اهالی روستای افرینه رفته تا با نشستن پای درددل آنها و به تصویر کشاندن مشکلات این منطقه آن را به گوش مسئولان برساند.
پوسیدگی و تخریب تاسیسات آب رسانی
یکی از اهالی دهستان افرینه اظهارداشت: با توجه به سیستم 40 ساله لوله کشی آب در این روستا، پس از وقوع سیل تاسیسات پوسیده علاوه بر این که موجب تخریب منازل مسکونی که لوله ها از زیر آن عبور می کنند شده بلکه اکثر اهالی را با کمبود آب مواجه ساخته است.

محمد میر افزود: هم اکنون اهالی این روستا با کمبود شدید آب مواجه هستند، با توجه به قرار گرفتن در آستانه فصل سرما به دلیل اینکه کمبود آب پاسخگوی روشن شدن آبگرم کن ها نیست، استحمام مردم با مشکل می شود.
40 منزل مسکونی در معرض خطر ریزش کوه هستند
وی اضافه کرد: کوه رنگین بان واقع در جنوب روستای افرینه، بر اثر سیل اخیر ریزش کرده که به دلیل سست شدن سنگ‌های بزرگ و صخره ها در این منطقه، در بالادست بخشی از روستا، بیش از 40 منزل مسکونی در معرض خطر ریزش کوه و سقوط صخره ها هستند که چنانچه تدابیری اندیشیده نشود، جان ساکنان این منطقه در معرض خطر است.

یکی دیگر از اهالی روستای افرینه اظهارداشت: راه دسترسی به گلزار شهدای روستا حدود سه سال است که با وجود پیگیری‌ها و مکاتبات انجام شده با مسئولان امر، مناسب سازی نشده و گرد و خاک ناشی از آن در تابستان به ویژه گل و لای در فصل زمستان در این قسمت به معضلی برای اهالی تبدیل شده است.
پریا جودکی نژاد افزود: ساکنان روستای افرینه همچنان از عدم گازکشی رنج می‌برند، عملیات گاز کشی در این راستا بسیار کند بوده و سیر لاک پشتی دارد و با وجود لوله گذاری خیابان ها اما زمان زیادی است که همچنان کوچه ها لوله گذاری نشده و تنها یک سوم آن انجام شده است.
اراضی کشاورزی همچنان مدفون در زیر آوردهای سیلاب
یکی دیگر از اهالی ساکن افرینه گفت: سیل فروردین ماه 98 در شهرستان پلدختر متاسفانه موجب از بین رفتن بخش زیادی از اراضی و باغات این منطقه شد و علی رغم خسارات جبران ناپذیر در این حوزه، تاکنون از سوی هیچ ارگانی از جمله جهاد کشاورزی هیچ کمکی به آنها نشده و این امر موجب نارضایتی این قشر زحمت‌کش شده است.

ناصر مهدی زاده افزود: با توجه به اینکه کشاورزی تنها منبع درآمد کشاورزان در این منطقه است، اکنون با مشکلات عدیده‌ای برای گذران زندگی مواجه اند و تا کنون بخشی از اراضی همچنان زیر گل و لای و آورد سیلاب، مدفون مانده و پاکسازی نشده است.
شن و ماسه، پل واقع در غرب روستای افرینه در جاده اصلی پلدختر-خرم‌آباد را فراگرفته است
علی نورمحمدی از دیگر ساکنان روستا نیز اظهارداشت: پل واقع در غرب روستای افرینه در جاده اصلی پلدختر-خرم‌آباد بر اثر سیل، شن و ماسه آن را فرا گرفته و چنانچه پاکسازی نشود با نخستین بارندگی، سیلاب ناشی از رودخانه های فصلی این محور در این نقطه تخریب می شود.
وی افزود: متاسفانه سیلاب تانکر شعبه نفت روستا را که متعلق به روستاهای اطراف نیز بوده با خود برده و از شهرستان دورود تانکری در این روستا مستقر کردند که به طور قطع پاسخگوی نیاز مردم در فصل سرما نیست و این مشکل بزرگی برای ساکنان این روستا و اهالی روستاهای اطراف است.
نورمحمدی خاطرنشان کرد: در این رابطه بارها با مراجعه به ادارات مربوطه و مسئولان، مکاتبات لازم انجام شده و پیگیر این موضوع شده‌ایم، اما تاکنون اقدام عملی صورت نگرفته است.

وی افزود: زیرساخت‌های آبشار افرینه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان لرستان و شهرستان پلدختر، متاسفانه در جریان سیل از بین رفته یا دچار آسیب جدی شده و نیاز به بازسازی دارد.
نورمحمدی گفت: دور تا دور این آبشار را شن و ماسه و آورد سیلاب فراگرفته که باید لایروبی شود و سرویس‌بهداشتی آن نیز نیاز به تعمیر دارد.
وارد شدن خسارت 60 تا 100 درصدی به اراضی کشاورزی
دهیار روستای افرینه پلدختر  اظهار داشت: مرکز دهستان افرینه با 2 هزار نفر جمعیت و 600 خانوار به عنوان پر جمعیت ترین روستای بخش معمولان، همچنان درگیر مشکلات پسا سیل است.
علی سلطان پور افزود: در جریان سیل فروردین ماه امسال، با توجه به اینکه شغل غالب مردم کشاورزی است، اما اراضی کشاورزی آنها برخی به طور کامل و برخی دیگر بیشتر از 60 درصد دچار خسارت شده، خسارات سیل به اراضی و تاسیسات آبرسانی مردم بسیار بالا است، به گونه ای که جبران خسارات در بخش کشاورزی جبران پذیر نیست.
وی اضافه کرد: این موضوع باعث افسردگی بسیاری از کشاورزان منطقه شده که اگر این روال ادامه پیداکند، آنها برای بازپرداخت تسهیلات کشاورزی با مشکل مواجه می شوند.
دهیار روستای افرینه گفت: بر اساس بازدید کارشناسان بنیاد مسکن اردبیل در مرحله اول 26 واحد خسارت تعمیراتی دراین روستا در نظر گرفته شده که با توجه به تقاضای خود مردم و بازدید بنیاد اردبیل صورت گرفته است.
عده ای هنوز منتظر دریافت تسهیلات تعمیرات مسکن خود هستند
وی افزود: با توجه به کثرت بارندگی ها و خسارات به مردم، عده ای هنوز منتظر دریافت تسهیلات تعمیرات مسکن خود هستند و لازم است مسئولان برای این افراد تدابیری بیاندیشند.

سلطان پور اضافه کرد: دهانه پلهای افرینه، پل قدیم و جدید هر 2 بر اثر سیل مسدود شده است که دهیاری علاوه بر نامه کتبی موضوع را به طور حضوری به گوش مسئولان رسانده است.
اگر آبشار افرینه و 6 دهنه پل در این منطقه لایروبی نشوند با اولین بارندگی جاده پلدختر تخریب می شود
وی افزود: اگر آبشار افرینه و 6 دهنه پل در این منطقه لایروبی نشوند با اولین بارندگی هر چند ضعیف، آب از عرشه پل افرینه عبور و ضمن تخریب عرشه جاده پلدختر- خرم آباد فعلی نیز تخریب می شود.
دهیار روستای افرینه پلدختر گفت: سیل فروردین ماه سال جاری، جاذبه گردشگری آبشار افرینه و زیر ساخت های آن از قبیل سرویس های بهداشتی، محوطه سازی دیوار ساحلی و تاسیسات آبرسانی دهیاری این روستا را تخریب کرده است.
وی افزود: اگر آبشار افرینه و مسیر آن تا تلاقی رودخانه کشکان لایروبی نشود به طور قطع با مشکل مواجه خواهیم شد، از این رو از مسئولان به ویژه شرکت آب منطقه ای و راهداری درخواست می شود قبل از بارندگی لایروبی رودخانه و پل ها را انجام دهند.

سلطان پور خاطرنشان کرد: پروژه گاز رسانی روستای افرینه، بعد از چندین مرتبه آغاز عملیات اجرایی و قول مسئولان برای بهره مندی مردم از نعمت گاز قبل از سرما از پیشرفت مناسب برخوردار نیست.
کاهش عرض جاده ارتباطی روستای افرینه
وی افزود: علاوه بر همه این ها، سیل قسمت اعظم جاده پلدختر- خرم آباد را در روستای افرینه تخریب کرده، به طوری که روبروی دهیاری این روستا عرض جاده کمتر از 6 متر شده و اداره راهداری باید برای این قسمت تدابیری بیاندیشد.
دهیار روستای افرینه گفت: هیچ حفاظی بین جاده و رودخانه کشکان که در حاشیه روستا از کنارهم عبور می کنند، با توجه به ارتفاع زیاد جاده از سطح رودخانه وجود ندارد که لازم است راهداری برای جلوگیری از خطر سقوط وسایل نقلیه، دال های بتنی و یا خاکریز نصب کند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/108916/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بایدن در آستانه شکست؟

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

52 میلیون و 885 هزار لیتر سوخت در روستا‌های لرستان توزیع شد

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

کاراته‌کای نوجوان لرستانی به اردوی تیم ملی دعوت شد

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

دستگیری دو نفر متخلف و کشف و دو قبضه اسلحه در منطقه حفاظت شده سفیدکوه خرم آباد

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

راهپیمایی «جمعه خشم» در الشتر

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

استقرار 1419 دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی

تصادف در محور پلدختر به خرم‌آباد 8 مصدوم برجا گذاشت

خشم نمازگزاران لرستانی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

حمایت مردم ازنا از فلسطین و غزه

راهپیمایی «جمعه خشم» در خرم‌آباد

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

میمند فارس میزبان جشنواره گل و گلاب

پرداخت بیش از 90 درصد تسهیلات تبصره 18 در لرستان

غروب آفتاب در دره زیبای شیرز لرستان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

آغاز کوچ 11 هزار خانوار عشایری در لرستان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

میمند میزبان جشنواره گل و گلاب میمند

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

اولتیماتوم 2 ماهه بازرسی لرستان برای تکمیل پل شوراب

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

سقوط قیمت بیت کوین

هشدار زرد هواشناسی در لرستان

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل