ندای لرستان

آخرين مطالب

لاستیک‌سازی، یک تابلو و دیگر هیچ

رؤیای بربادرفته 1000 شغل/ چرخ پروژه‌های بیکارترین استان پنچر است! مقالات

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - لاستیک‌سازی خرم‌آباد رؤیایی بود که تعبیر نشد تا با پنچر شدن پروژه‌ای که مصوبه سفر دولت یازدهم را داشت، وعده ایجاد بیش از 1000 شغل برای جوانان یکی از بیکارترین استان‌های کشور سرابی بیش نباشد.

 از «لاستیک‌سازی» و هزار شغلی که قرار بود برای لرستانی‌ها ایجاد کند امروز تنها یک خاطره دورمانده است؛ رؤیایی که در سال 93 در جریان سفر رئیس‌جمهوری به لرستان با عنوان «بزرگ‌ترین پروژه صنعتی» لرستان در اذهان جوانان بیکار این استان نقش بست.
رؤیایی که تعبیر نشد
پروژه‌ای که قرار بود 36 ماهه تمام شود امروز با گذشت 6 سال در قالب یک زمین خالی در کوهپایه‌های خرم آباد به چشم می‌خورد تا ایجاد 1200 شغل برای جوانان لرستان تنها یک سراب باشد.

هوشنگ بازوند استاندار وقت لرستان در تاریخ 2 تیرماه 93 طی نشست خبری با اصحاب رسانه لرستان جزئیات مصوبات سفر روحانی به این استان را تشریح کرد و در سخنانی گفت: ساخت کارخانه لاستیک با ظرفیت 200 هزار حلقه توسط شرکت ایمیدرو یکی از مصوبات سفر هیئت دولت بوده است.
لاستیک سازی، یک تابلو و دیگر هیچ!
پس‌ازآن جلسات متعددی برای جانمایی این پروژه برگزار شد و در نهایت مقرر شد لاستیک‌سازی خرم‌آباد در محل شهرک صنعتی شماره 3 خرم‌آباد مستقر شود. اما جانمایی نامناسب پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد در شهرک شماره 3 خرم‌آباد که هیچ امکانات زیرساختی ازجمله برق، آب و گاز نداشت؛ باعث شد این پروژه تا مدت‌ها درگیر زیرساخت‌های لازم برای اجرایی شدن باشد؛ مصائبی که همچنان حل نشده است.
شهرک صنعتی خرم‌آباد هنوز هیچ امکانی برای استقرار واحدهای اقتصادی ندارد و پس از سال‌ها تنها آثاری از دیوارکشی در اطراف این شهرک صنعتی به چشم می‌خورد.

طی این سال‌ها بارها مسئولان مختلف لرستان خبر از فعال بودن پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد به مردم و نمایندگان افکار عمومی می‌دادند اما واقعیت این است که برای اجرای پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد هنوز یک آجر روی آجر گذاشته نشده است.
لاستیک‌سازی خرم‌آباد پس از 6 سال وعده و کلنگ زنی چندباره مسئولان تنها یک تابلو در اراضی خالی خرم‌آباد دارد.
خادمی هم نتوانست چرخ لاستیک سازی را بچرخاند
پس از هوشنگ بازوند استاندار سابق لرستان، سید موسی خادمی بر مسند استانداری لرستان مسئولیت پیگیری پروژه‌های مصوب هیئت دولت در لرستان را به عهده گرفت؛ دو سال گذشته خادمی در سمت استانداری لرستان می‌توانست پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد را به سرانجام برساند اما گویا چرخ لاستیک‌سازی خرم‌آباد قرار نیست در دوران استانداری خادمی نیز بچرخد.
نمایندگان مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی نیز در فرصت‌های مختلف موضوع را به استاندار لرستان گوشزد کردند و خواستار اجرایی شدن این پروژه شدند.
صید محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در سخنانی پیرامون پروژه لاستیک‌سازی خرم‌آباد گفته بود: ما نگران عدم اجرایی شدن این پروژه هستیم و امیدواریم با اراده استاندار و همچنین کمک ما نمایندگان شاهد اجرایی شدن این پروژه در استان باشیم.
مردم دیگر اعتمادی به این کلنگ زنی‌ها ندارند
محمدرضا ملکشاهی راد دیگر نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی در سخنانی در واکنش به اجرایی نشدن پروژه لاستیک سازی خرم آباد با اشاره به اینکه مردم دیگر اعتمادی به این کلنگ زنی‌ها ندارند، اظهار داشت: عدم اجرایی شدن پروژه‌ها موجب ناامیدی مردم شده است.

وی بیان داشت: متأسفانه هنوز طرح لاستیک سازی خرم آباد عملیاتی نشده و این در حالیست که به سرانجام رسیدن آن به مطالبه مردم تبدیل شده است.
این سخنان ملکشاهی راد منجر به واکنش استاندار لرستان در همان زمان شد تا وی در سخنانی بگوید: ما قول می‌دهیم که اعتبار مصوب این پروژه را طی امسال تخصیص دهیم.
سید موسی خادمی با اشاره به اختصاص اعتبار برای اجرای طرح انتقال آب این پروژه، تصریح کرد: ما قول می‌دهیم که آب را به این کارخانه برسانیم و قبل از بهره برداری کارخانه طرح آبرسانی را اجرایی کنیم.
وی، از اختصاص اعتبارات از محل منابع استانی برای اجرای طرح آبرسانی خبر داد.
آغاز عملیات اجرایی طرح آبرسانی به پروژه پس از 6 سال
طرح آب رسانی به شهرک صنعتی شماره 3 خرم آباد که پروژه لاستیک سازی خرم آباد در آن واقع شده پس از 5 سال از کلنگ زنی پروژه و در دهه فجر سال 97 آغاز شد.

استاندار لرستان در مراسم کلنگ‌زنی پروژه آب‌رسانی شهرک صنعتی شماره 3 خرم‌آباد، گفت: به لحاظ نوع و جنس کار این طرح بسیار ارزشمند است، چراکه به‌منظور حمایت از سرمایه‌گذاران انجام می‌شود.
سید موسی خادمی هزینه احداث پروژه لاستیک سازی را بیش از 400 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ما نیز در قبال آن به عنوان وظیفه استانی به سرمایه‌گذار قول داده‌ایم که مطابق پیشرفت کاری آب مورد نیاز آنها را تأمین کنیم و این طرح کلنگ‌زنی شد.
پروژه نیمه تمامی که وزیر کار وقتی معاون رئیس جمهور بود آن را کلنگ زد
اما مرور خاطرات این پروژه ناتمام ما را به روزهایی می‌برد که محمد شریعتمداری در کسوت معاون اجرایی رئیس جمهور در سال 93 کلنگ پروژه لاستیک سازی را به زمین زد؛ امروز مطالبه مردم و نمایندگان افکار عمومی از شریعتمداری در کسوت وزیر کار این است که به وعده‌های خود عمل کند و پروژه‌ای که کلنگ زنی کرده را به سرانجام برساند.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان سفر خود به لرستان در اسفندماه سال گذشته وعده داد که مشکل پروژه را لاستیک سازی را رفع کند. وی اظهار داشت: در وزارت تعاون هم دنبال آن پروژه خواهم بود البته آن پروژه از مسئولیت‌های شرکت ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی است.
شریعتمداری خاطرنشان کرد: قدم‌های اولیه خوبی برای کارخانه لاستیک سازی خرم آباد برداشته شده اما روند اجرایی این پروژه به دلیل تغییرات نرخ ارز کند شده است.
افزایش نرخ ارز سرمایه گذار را با مشکل تأمین وثیقه وام روبه رو کرد
استاندار لرستان در آخرین اظهار نظر پیرامون وضعیت پروژه لاستیک سازی خرم آباد در گفتگو با خبرنگار مهر ، با اشاره به اینکه سرمایه گذار این پروژه، قرار داد مربوطه را با قیمت ارز 3200 تومانی بسته است، اظهار داشت: ‬امروز ارز به 12 هزار تومان رسیده است و سرمایه گذار پروژه در تأمین وثیقه وام مورد نیاز خود با مشکل مواجه شده است.
سید موسی خادمی با بیان اینکه وام مورد نیاز سرمایه گذار پروژه نیز از سوی صندوق توسعه ملی مصوب شده است، تصریح کرد: حتی تمدید مهلت وام را نیز گرفته‌ایم اما سرمایه گذار در تأمین وثیقه این وام مانده است.
سرمایه گذار پروژه با طرف خارجی نمی‌تواند کار کند
استاندار لرستان با اشاره به اینکه ‬یکی دیگر از مشکلات لاستیک سازی خرم آباد این است که سرمایه گذار پروژه با طرف خارجی نمی‌تواند کار کند، گفت: ان شاء الله گشایشی در کشور ایجاد شود کار پیش می‌رود.
به هر روی، تعلل مسئولان در اجرایی کردن لاستیک سازی خرم آباد، این پروژه را با مشکلات جدیدی از جمله عدم امکان واردات تجهیزات و تأمین وثیقه مورد نیاز وام سرمایه گذار مواجه کرده که رفع آنها نیز به طور قطع زمان بر خواهد بود. این در حالیست که مشکلات گذشته نیز هنوز حل نشده و پابرجا است.
شاید اگر در همان سال‌های ابتدایی کلنگ زنی پروژه اهتمام ویژه ای برای فعال شدن پروژه لاستیک سازی خرم آباد شکل می‌گرفت، امروز بیش از هزار نفر از جوانان لرستان دارای شغل بودند و این استان همچنان در میان بیکارترین استان‌های کشور قرار نمی‌گرفت؛ موضوعی که در مورد دیگر پروژه‌های ناتمام اقتصادی لرستان نیز صدق می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/107001/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش 13 درصدی تردد خودروها در جاده‌های لرستان

رویکرد ما در لرستان اتحاد خدمت‌رسانی حول محور برنامه است

انتخابات در خرم‌آباد و چگنی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

انعقاد 182 قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

آغاز ضبط مناظرات دور دوم انتخابات؛ اوایل هفته آینده در لرستان

بهره مندی 138 هزار کارگر در لرستان از پوشش بیمه تأمین اجتماعی

مصرف فست فود در دوران نوجوانی حافظه را برای همیشه مختل می‌کند!

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

نرخ جدید عوارض آزادراه خرم آباد - پل زال اعلام شد

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

فیلم| تصاویری از مسیر ریلی راه آهن لرستان

استاندار لرستان: وضعیت اعتبارات مصوباتی که به اتمام نرسیده‌اند، پیگیری می‌شوند

بهره‌برداری از گلخانه 3 هزار متری دهکده اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی ظرف 6 ماه آینده

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

داستان ابوشجاع

عامل تحریم

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

پیش‌بینی جوی آرام برای آخر هفته در لرستان

سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی

اشتغال‌زایی 350 میلیاردی بسیج سازندگی در لرستان

آمادگی 35 مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان

لزوم ارتقاء مرکز جامع سلامت اشترینان به بیمارستان

ده نمکی در دو اپیزود

در باکو جایی برای شیعیان نیست

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال