ندای لرستان

آخرين مطالب

تحقق ازدواج آسان نیازمند عزم ملی است/ ازدواج دانشجویی تقویت شود اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان- ناهید پرویزپور با اشاره به اهمیت ازدواج اظهار کرد: ازدواج مقد‌س‌ترین پیوندی است که بین انسان‌ها منعقد می‌شود و تعهدات و مسئولیت‌هایی را برای افراد ایجاد می‌کند؛ این تعهدات بر پایه عشق، محبت و ایثار است و با سایر قراردادهایی که افراد می‌بندند فرق دارد.

وی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام نیز به ازدواج اهمیت داده و تأکیدات بسیاری در قرآن، روایات و احادیث معصومین(ع) درخصوص ازدواج، تحکیم خانواده و انتخاب همسر خوب مطرح شده است، بیان کرد: عرف نیز ارتباط بین مرد و زن را در ازدواج می‌بینند و سایر ارتباطات که در چارچوب ازدواج نیست مورد قبول دین و عرف ما نیست.

ازدواج کارکردهای خوبی در جامعه دارد

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان با بیان اینکه ازدواج کارکردهای خوبی در جامعه دارد و روابط اجتماعی و انسانی را تحکیم می‌بخشد، سلامت روحی روانی در لوای ازدواج اتفاق می‌افتد و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی که ما به آن مبتلا هستیم(خودکشی، اعتیاد، افسردگی، روابط خارج از چارچوب) با انجام ازدواج‌های موفق و مبتنی بر عقل و منطق کاهش می‌یابد، تصریح کرد: تأمین نیازهای غریزی و طبیعی در چارچوب عرف و اعتقادات مذهبی وبقای نسل و فرزندآوری که درهمه حکومت‌ها و ادیان مختلف به آن تاکید شده است از دیگر کارکردهای ازدواج است.

پرویزپور با طرح این سوال که چرا در حال حاضر ازدواج آسان نیست؟ افزود: شاید در گذشته ازدواج رویای مهم جوانان بوده است و آینده خود را در آن می‌دیدند و برنامه‌ریزی‌های خود را مبتنی بر ازدواج انجام می‌دادند؛ اما در حال حاضر با تغییر شرایط، رویکردها و نگاه جوانان به ازدواج، ازدواج به یک چالش تبدیل شده است عواملی همچون (اشتغال، مسکن، سختگیری در انتخاب همسر، توقعات بالا، تجمل‌گرایی، رسومات پرخرج و جهیزیه‌ها و عروسی‌های آنچنانی و ادامه تحصیل)، تمام این فاکتورها سبب افزایش سن ازدواج می‌شود و هرچه سن ازدواج بالاتر رود سخت‌گیری‌ها نسبت به مساله ازدواج بیشتر می‌شود.

وی گفت:فقر و نداری ترسی است که در ذهن جوانان است اینکه مسکن و جهیزیه‌ای آنچنانی ندارند سبب می‌شود آنان به این امر مقدس رغبت نکنند.

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان بیان کرد: معمولاً مد شده که چنانچه عروس‌ها کالای خارجی بیشتری ببرند احساس می‌کنند که فخرفروشی کند که این مهم یکی از چالش‌های ازدواج است درحالیکه استفاده از کالاهای خارجی ضربه‌های متفاوتی به اقتصاد ملی و رونق تولید می‌زند و چنین اختلافاتی سبب رشد روزافزون طلاق در خانواده‌ها می‌شود.

وی افزود: طلاق‌هایی که اتفاق می‌افتد سبب ایجاد ترس و وحشت برای شده است و آنان ترجیح می‌دهند ازدواج نکنند و یا ازدواج را به تعویق بیندازند.

پرویز پور با بیان اینکه متاسفانه یکسری مباحث فرهنگی وارد فرهنگ کشور ما شده که نمونه آن تجمل‌گرایی است، گفت: توقعات بیش از حد افراد نسبت به هم، خیلی ایده‌آلیست فکر کردن آنان، عدم دسته بندی نیازها و ... سبب ایجاد بسیاری از چالش‌ها شده است، عنوان کرد: تحقق یکسری توقعات در این شرایط امکان‌پذیر نیست و این موانع فرهنگی باعث شده  جوانان کمتر رغبت به ازدواج دارند.

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان گفت: بحث سخت‌افزاری مثل شغل و مسکن سبب شده ازدواج به یک چالش برای جوانان تبدیل شود.

چه کنیم ازدواج‌ها آسان شود؟

وی با طرح این سوال که چه کنیم ازدواج‌ها آسان شود؟ چه راهکارهایی برای ازدواج آسان پیشنهاد دهیم؟ اظهار کرد: درجه اول باید  به دنبال فرهنگ‌سازی باشیم هرچند فرهنگ‌سازی یک پروسه زمان‌بر است وچنانچه مبحث ازدواج آسان را در همان مقاطع راهنمایی و دبیرستان در قالب کارگاه‌های آموزشی و مشاوره به فرزندان‌مان بیاموزیم قطعاً می‌تواند تاثیرگذار باشد و سطح توقعات افراد را کاهش دهیم.

پرویزپور گفت: باید به آن سنت‌های گذشته که زوجین دانشجو بودند که درآمد و شغلی نداشتند اما ازدواج می‌کردند و مدت‌هایی را در خانواده همسر زندگی می‌کردند تا زمانی که توان مستقل شدن پیدا می‌کردند، برگردیم.

وی بیان کرد: از لحاظ مادی باید به زندگی سنتی قبل برگردیم، سطح آستانه تحمل را بالاتر ببریم، خیلی از دیگران توقع زیادی نداشته باشیم و همدیگر را درک کنیم و این درک متقابل سبب می‌شود خیلی از مشکلات حوزه ازدواج  بین جوانان و خانواده‌ها حل و فصل شود.

مدیرکل امور بانوان استانداری لرستان یادآور شد: یکی از پیش‌شرط‌های خانم‌ها با آقایان این است که فرد باید منزل مستقل و ماشین داشته باشد و در این شرایط اقتصادی منجر به جدایی و طلاق می‌شود، خدمات مشاوره‌ای و راهکارهای روانشناسی یکی دیگر از راهکارهایی برای زوجینی که در شرف ازدواج است در کلاس‌های پیش از ازدواج شرکت کنند تا کمک‌حال برای ازدواج موفق باشند.

ازدواج دانشجویی تقویت شود

وی با اشاره به اینکه ازدواج دانشجویی رویکردی خوب است که باید از طریق دانشگاه‌ها، دولت و خانواده‌ها تقویت شود تا جوانان در سن پایین‌تری ازدواج کنند و توقعات کمتری داشته و مورد حمایت دولت قرار گیرند، افزود:حمایت‌های تشویقی دولت، خانواده‌های و تشکل‌های مردم‌نهاد خیلی مهم است و نباید جوانان را به حال خود رها کننیم و حتی باید پس از ازدواج نیز از آنان حمایت کنیم تا اینکه شغل مناسبی پیدا و بتوانند مستقل عمل کنند.

پرویز پور عنوان کرد: نقش رسانه‌ها و صدا و سیما در این امر کلیدی است، وقتی که صداوسیما در فیلم‌ها و سریال‌ها ازدواج‌های آنچنانی و تجملاتی را ترویج و فرهنگ‌سازی می‌کنند این امر می‌تواند توقع جوانان ما را بالا ببرد، بیان کرد: مسئولین صدا و سیما و کسانی که در امر تولید رسانه هستند حتما باید به این موضوع توجه کنند که در تولید فیلم‌هایشان به ازدواج آسان توجه کنند و یک ازدواج معقول و آسان را در سریال‌ها ترویج دهند.

مدیر کل امور بانوان استانداری لرستان با اشاره به اینکه ایجاد زمینه اشتغال و آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای بسیار مهم است، گفت: ترغیب جوانان به این حرفه‌ها که وظیفه آموزش و پرورش است سبب می‌شود که آنان در کنار تحصیل حرفه‌ای را بیاموزند و چنانچه نتوانستند به مشاغل دولتی ورود پیدا کنند حرفه‌ای داشته باشند که شغل مستقلی داشته و کارآفرینی کنند و این موضوعی است که در بحث ازدواج موثر باشد.

تحقق ازدواج آسان نیازمند عزم ملی است

وی با بیان اینکه  ادامه داد: از خرید کالاهای غیرایرانی پرهیز کنیم از رسوماتی که به غلط نهادینه شده و به دنبال مراسمات آنچنانی و چشم‌و هم‌چشمی در ازدواج نباشیم، اظهار کرد: هرچه به دنبال تجمل‌گرایی باشیم، کار را برای جوانان سخت‌تر می‌کنیم، سن ازدواج افزایش می‌یابد، کسانی که از سن ازدواج‌شان می‌گذرند آسیب‌های خاص خود را دارند که باید به آن توجه شود.

پرویزپور با بیان اینکه تحقق ازدواج آسان نیازمند عزم ملی است، یادآور شد:  همه ما باید دست به دست هم دهیم، مسئولین، ارگان‌ها، سمن‌ها، خانواده‌ها تا زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و جوانان توقعات خود را کم کنند تا سن ازدواج کاهش یابد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/103051/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

نجات دو کوهنورد در ارتفاعات شیرز لرستان

تأمین سوخت مورد نیاز 414 سورتی پرواز در لرستان

آغاز فصلی نو یا انتخابی مصلحتی در ورزش زورخانه ای لرستان

قتل یک نفر با شلیک افراد ناشناس در لرستان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

ثبت تصاویر 4 قلاده خرس قهوه‌ای در لرستان

یک نفر بر اثر تیراندازی افراد ناشناس در «سلسله» به قتل رسید

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

سوخت مورد نیاز 414 سورتی پرواز در لرستان تامین شد

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان

پیش‌بینی بارش‌های رگباری برای آسمان لرستان تا سه‌شنبه

دارندگان کارت سوخت بخوانند

راهپیمایی جمعه خشم در لرستان

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403