ندای لرستان

آخرين مطالب

خدمات پاک آسمان را دریابیم؛

خانه‌هایی که انرژی مثبت دارند/ تولید برق با تابش خورشید سياسي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان - خرم‌آباد- استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین برق خانه‌ها در حالی‌ست که با توجه به قابلیت‌ها در زمینهٔ انرژی‌های پاک و ایجاد اشتغال، نیازمند سرمایه‌گذاری جدی‌تر در این بخش هستیم.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: روند رو به رشد استفاده از انرژی با افزایش جمعیت از یک‌سو و رشد نیازهای انسان از سوی دیگر موجب شده که بازخورد این رشد مصرف را در زمینهٔ افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی و همچنین از دست رفتن سرمایه‌های کشور در بخش انرژی و سوخت‌های فسیلی را ببینیم.
این در حالی است که کشورهای مختلف دنیا سال‌ها قبل استفاده از انرژی‌های نو مانند انرژی خورشیدی و بادی را در دستور کار قرار داده‌اند و البته در کشورمان نیز حرکت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است که نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری جدی‌تر است.
تأمین برق با استفاده از تابش خورشید
کشور ایران و استان لرستان با دارا بودن اقلیم‌های مختلف شاهد تعداد روزهای آفتابی زیادی در طول سال است، ظرفیتی که می‌تواند منجر به توسعه استفاده از انرژی خورشیدی در استان‌های مختلف کشور شود.
مطابق اظهارنظر کارشناسان ایران در کمربند تابش خورشید قرارگرفته و به همین علت میزان تابش خورشیدی در ایران بین 1800 تا 2200 کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده‌شده است که ظرفیتی کم‌نظیر برای تأمین انرژی محسوب می‌شود.

برق‌رسانی به روستاها و برخی جاذبه‌های گردشگری لرستان مانند دریاچه گهر به‌وسیله انرژی خورشیدی، استفاده از آبگرم کن‌های خورشیدی در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی لرستان و دامنه اشترانکوه زیبا، تأمین برق خیابان انقلاب شهر خرم‌آباد به‌عنوان نخستین خیابان در کشور نمونه‌های استفاده از انرژی پاک در لرستان است که امید می‌رود این قدم‌ها هرچه بیشتر و با سرعت بیشتر برداشته شود.
امروز انرژی خورشیدی یکی از منابع تأمین انرژی رایگان، پاک و عاری از آلودگی‌های زیست‌محیطی محسوب شده و به همین دلیل بسیاری از کشورهای دنیا برای استفاده از این انرژی نو سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده‌اند که به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری‌ها در این زمینه کشورمان نیز باید افزایش یابد.
خریداری برق از نیروگاههای خورشیدی مردم
فریدون خودنیا مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان در این رابطه در سخنانی با بیان اینکه یکی از بحث‌های مورد اولویت این شرکت ایجاد نیروگاههای خورشیدی است، اظهار داشت: بر اساس مجوز و تفویض اختیاری که وزارت نیرو به ما داده این است، می‌توانیم تا مرز 100 کیلو وات احداث نیروگاه خورشیدی را در اختیار داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از سرمایه های پراکنده را ما با احداث نیروگاههای خورشیدی جذب می کنیم، تصریح کرد: به جای اینکه افراد پول خود را در بانک بگذارند و سود آن را بگیرند نیروگاه تولید برق خورشیدی ایجاد می کند.‌

مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با اشاره به انعقاد قرار داد 20 ساله با متقاضیان در این رابطه، ادامه داد: در این راستا برق تولید شده از از طریق این نیروگاههای خورشیدی را ما خریداری می کنیم.
خودنیا به بیان اینکه شرکت برق استان هر کیلو وات برق تولیدی را 900 هزار تومان خریداری می کند، افزود: همچنین با توجه به تورم، سالانه این نرخ را نیز افزایش می دهیم.
وی با تاکید بر اینکه برگشت سرمایه این نیروگاهها حدود چهار سال است، گفت: بعد از چهار سال این پول برگشت می خورد و 16 سال فرد مورد نظر سود می کند.
600 میلیون تومان برق از مردم خریدیم
مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان، گفت: شرکت برق، برق تولیدی را به صورت 20 ساله تضمینی خریداری می کند و در نهایت به ازای هر پنج کیلو وات نیز یک شغل ایجاد می شود.
خودنیا با اشاره به اینکه برای هر کیلو وات انرژی خورشیدی اگر بخواهیم نیروگاه ایجاد کنیم حدود هشت میلیون تومان باید سرمایه گذاری صورت گیرد، گفت: پنج کیلو وات نیز 40 میلیون تومان سرمایه گذاری دارد.
وی با اشاره به اینکه با 40 میلیون تومان یک شغل ایجاد می شود، هیچ استهلاکی هم ندارد و تنها هفته ای یک بار باید یک نفر روی شیشه پنل های خورشیدی دستمالی بکشد، افزود: به ازای هر 10 متر مربع می توان یک کیلو وات انرژی خورشیدی نصب کرد، برای پنج کیلو وات 50 متر مربع مساحت نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت برق لرستان با بیان اینکه در حال حاضر 64 نیروگاه خورشیدی در سطح استان داریم، افزود: تا کنون به این نیروگاههای خورشیدی 600 میلیون تومان پول پرداخت کرده ایم و در واقع 600 میلیون تومان برق تولید شده و ما آن را خریداری کرده ایم.
تولید برق روی پشت بام خانه‌ها
خودنیا با اشاره به اینکه آب و هوای استان لرستان با توجه به تعداد روزهای خورشیدی که دارد ظرفیت خوبی برای ایجاد این نیروگاههای خورشیدی است، افزود: اگر سرمایه گذار در این رابطه وجود داشته باشد 120 هزار شغل با درآمد ماهیانه یک میلیون تومان در بحث نیروگاههای خورشیدی ایجاد می شود.
وی با تاکید بر اینکه مسئولان ما باید باور داشته باشند که این کار شدنی است، افزود: مسئولان حاضر نیستند که در تولید برق سرمایه گذاری کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق لرستان با بیان اینکه برای راه اندازی این نیروگاههای خورشیدی جای مشخصی نیاز نیست، گفت: مردم می‌توانند پنل ها را بر روی پشت بام خانه‌های خود نصب کنند و درآمد داشته باشند.
خودنیا، بیان داشت: در حال حاضر این 64 نیروگاه خورشیدی در استان نزدیک به 500 کیلو وات برق تولید می‌کنند.
به‌هرروی امید می‌رود با تقویت برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های مسئولان در این بخش از یک‌سو و افزایش تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای آگاه‌سازی مردم از سوی دیگر شاهد توسعه استفاده از انرژی‌ها نو در لرستان باشیم، موضوعی که در ابعاد مختلف اعم از ایجاد اشتغال، پدافند غیرعامل، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و جلوگیری از رشد مصرف سوخت‌های فسیلی می‌تواند تأثیرگذار باشد.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/100432/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله شرق/ چگونه عرف قانون را می‌بلعد

سرمقاله اعتماد/ در جست‌وجوی تقویت اعتماد و امید

سرمقاله ایران/ سفر به سریلانکا زیر سایه سیاست تعامل همه‌جانبه

سرمقاله دنیای اقتصاد/ توصیه خیرخواهانه

سرمقاله جهان صنعت/ ضرورت جلب رضایت مردم

سرمقاله جوان/ در هوای مهاجرت 70 میلیون ایرانی!

سرمقاله اطلاعات/ اهمیت سفر رئیسی به پاکستان

سرمقاله آرمان ملّی/ مشروعیت مردمی قانون

هشت هزار و 413 تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد

راه‌اندازی قرارگاه‌های جهادی در مناطق حاشیه‌ای لرستان

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

سرمقاله خراسان/ خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات

سرمقاله کیهان/ ابعادی از ظهور قدرت ایران در عملیات «وعده صادق»

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

بلاتکلیفی مسکن ملی نورآباد از زبان متقاضیان

کوچ بهاره بیش از 11 هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

دستگیری شکارچیان کبک وحشی و تیهو در پلدختر

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

لاستیک‌سازی خرم‌آباد در مرحله دریافت تسهیلات

لاستیک‌سازی خرم‌آباد همچنان در مرحله دریافت تسهیلات

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

وعده صادق ابهت پوشالی رژیم صهیونسیتی را درهم شکست

رفع تصرف 12 هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

برگزاری دوره منطقه‌ای توانگری تسهیل گران اقتصاد مقاومتی در لرستان

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

در دور دوم انتخابات 45 نماینده راهی مجلس می‌شوند

برای توسعه لرستان باید طبق برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت حرکت کنیم

برگزاری انتخابات دور دوم در 8 حوزه کشور به صورت الکترونیک

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

رشد 35 درصدی بارگیری در راه‌آهن لرستان

تامین مالی ساخت بیش از 11 هزار واحد مسکونی نهضت ملی مسکن در لرستان