ندای لرستان

آخرين مطالب

بازی های گم شده کودکان در شهربازی های لرستان اجتماعي

  بزرگنمايي:

ندای لرستان- بازی یکی از نیازهای اساسی کودکان و مهم‌ترین فعالیت آنها به شمار می‌رود که در عین سرگرم‌کننده بودن، کارکردهای مهم دیگری نیز داردکه هر یک از این کارکردها به جنبه‌ای از زندگی کودک مربوط می‌شود و او را برای ورود به زندگی بزرگسالی آماده می‌کند.

بازی به عنوان فرآیندی چندبعدی، به نحوی قابل توجه، در خدمت تکامل و رشد کودک است و می‌تواند راهی برای تخلیه انرژی‌ها در سیر مورد نظر باشد.

بازی فرآیند یادگیری را برای کودک، این انسان کوچک، لذت‌بخش می‌کند و همچنین به ارضای بسیاری از نیازهای اساسی و زیربنایی او منجر می‌شود.

اهمیت بازی در مباحث روان‌شناسی رشد تا حدی است که صاحبنظران آن را «تفکر کودک» نامیده‌اند.

بازی وسیله‌ای برای بیان احساسات، برقراری ارتباط، توصیف تجربیات، آشکار کردن آرزوها و خودشکوفایی است. فعالیت بازی در واقع تلاش کودک برای کنار آمدن با محیط است که از این طریق او خود را در می‌یابد و دنیا را درک می‌کند.

بازی به کودکان اجازه می‌دهد هنگامی که سایر شکل‌های بیان کردن ناممکن‌اند، به بیان خود بپردازند. بازی فرصت بی‌همتایی برای بزرگسالان فراهم می‌کند تا دنیا را از دیدگاه‌ها کودک درک کنند و بازی همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی مفیدی به دست آورند و رویکردهای جدید و کارآمد حل مساله را آزمایش کنند.

بازی برای کودکان مساوی صحبت با بزرگسالان است. کودکان در صورتی که فرصت یابند، احساسات و نیازهای خود را ازطریق بازی، به همان صورت و روشی که مشابه روش بزرگسالان است، بیان می‌دارند.

بیان کودکان در مواردی نظیر ترس، عصبانیت، شادمانی، ناکامی شبیه بزرگسالان است. انواع بازی‌ها در نقش کلمات کودکان هستند و بازی‌های مختلف می‌توانند برای کودکان فرصتی فراهم آورند تا احساسات و مشکلات خود را همانگونه که تجربه کرده‌اند، بیان دارند.

از بعد رشد اجتماعی، تعامل در بازی با دیگر کودکان، کودک را قادر می‌کند تا تصورش را از خود و دیگران به صورت عام رشد دهد. کودکی که بازی می‌کند نقش خود را به طور مرتب تغییر می‌دهد و مجبور می‌شود چشم‌انداز خود را نیز متفاوت سازد.

در بازی‌های گروهی که مقررات و قواعد دارند، بازیکن باید نقش دیگر بازیکنان را بداند و همچنین توانایی برعهده گرفتن نقش دیگران را در خود رشد و توسعه دهد تا از طریق پیش‌بینی آنچه در آینده اتفاق می‌افتد، بتواند رفتار خود را با آن سازگار کند. کودک شروع به ارزیابی توانایی‌های خود در مقابل دیگران می‌کند و هویت یا تصور از خود را بهبود می‌بخشد.

کودکانی که با دیگر بچه‌ها بازی می‌کنند، هویت خود را بهتر کشف می‌کنند، آن‌ها از طریق بازی کردن نقش‌های متنوع بزرگسالان، مقررات اجتماعی و معیارهایی که رفتار بازیگر را تنظیم می‌کند، می‌آموزند.

در این راستا پارک ها و بازی در فضای سبز غذای روح بچه هاست به خصوص در عصری که ما زندگی می کنیم این نیاز بیشتر از پیش احساس می شود چون مثل گذشته نیست که بچه ها در حیاط و کوچه ها با هم بازی کنند بنابراین نباید مانع بازی آنها در پارک شد.

بازی و اسباب بازی برای کودکان بسیار مهم است به طوری که آنها بیشترین ساعت های بیداری خود را به بازی و فعالیت می پردازند.

انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان در هر سنی بسیار حائز اهمیت است. به طوری که بهترین مناسب ترین اسباب بازی برای کودکان به ویژه در سنین پیش دبستانی، اسباب بازی های آموزشی است چرا که این گروه از اسباب بازی ها باعث پرورش تفکر، تخیل، سرگرمی، لذت و مهم تر از همه یادگیری در کودک می شود و او را با مفاهیم و دنیای پیرامون آشنا می کنند.

اسباب بازی باید از ایمنی و کیفیت لازم برخوردار باشد. به اعتقاد انجمن جهانی تعلیم و تربیت دوران کودکی (ACEI)، اگر اسباب بازی های کودکان به دقت انتخاب شود، موجب ارتقای کیفیت بازی و رشد کودک می شوند. اسباب بازی های آموزشی، نقش بسزایی در رشد کودکان پیش دبستانی ایفا می کنند. آنها موجب بالا رفتن هوش، مهارت های اجتماعی و هم چنین رفتارهای احساسی کودکان می شوند.

بنابراین خیلی خوب است اگر مسئولان امر سعی کنند با برگزاری کلاس های آموزشی و ارائه بازی های فکری در پارک ها فرصت خوب بازی کردن را برای کودکان فراهم کنند.

این در حالی است که متاسفانه در چند سال اخیر اغلب شهربازی های استان لرستان به دلیل فرسودگی و نبود استاندارد لازم تجهیزات بازی تعطیل شده اند و در حقیقت بازی کودکان استان در گیر و دار اختلافات مسئولان مربوطه گم شده است.

استاندارد سازی شرط لازم تجهیزات بازی است

مدیرکل استاندارد لرستان گفت: باید در قرارداد با بهره برداران شهربازی ها که توسط شهرداری ها تنظیم و منعقد می شود، استانداردسازی وسایل بازی به عنوان یک ضرورت کاری قید شود.
مرضیه قنبریان افزود: بازرس های دوره ای و ادواری از شهربازی ها سه ماه یکبار انجام می شود و اعتبار مجوز استاندارد نیز به مدت یکسال خواهد بود.
به گفته وی اداره استاندارد لرستان با شش شرکت تخصصی مادر قرارداد دارد که در هر دوره بازرسی یک تیم بازرسی در استان مستقر و کلیه نواقص را مورد ارزیابی قرار می دهند.

وی ادامه داد: سازه های بازی در سطح پارک ها و شهر بازی ها علاوه بر استاندارد کارخانه ساخت باید استاندارد نصب را نیز دریافت کنند و سپس مجاز به فعالیت هستند.

تجهیزات بازی فرسوده شهربازی های لرستان جمع آوری شود

مدیرکل استاندارد لرستان گفت: شهرداری ها و بهره برداران، وسایل و تجهیزات بازی فرسوده نصب شده در پارک ها و شهربازی ها را جمع آوری کنند.

قنبریان با تاکید بر اهمیت استانداردسازی وسایل بازی قبل از بهره برداری بیان کرد: طبق مصوبات شورای عالی استاندارد، فعالیت وسایل تفریحی اعم از وسایل شهربازی، زمین بازی، سازه‌های بادی، آبی بدون تائیدیه سازمان ملی استاندارد ایران ممنوع است.

وی افزود: مراحل مختلف ساخت، نصب و بهره برداری از وسایل بازی باید تحت نظارت و با تأیید بازرسان سازمان ملی استاندارد ایران انجام شود.

مدیرکل استاندارد لرستان اظهار داشت: به منظور حفظ ایمنی و سلامت کاربران به ویژه کودکان، لازم است شهرداری‌ها و بهره برداران، وسایل بازی فرسوده را از دسترس عموم خارج کنند.

وی اضافه کرد: در قراردادهای شهرداری با بخش خصوصی، استانداردسازی وسایل بازی لحاظ شود.

قنبریان ادامه داد: برگزاری دوره آموزشی برای رابطین شهرداری و ناظران فنی، توسط اداره کل استاندارد از دیگر مصوبات است که در همین راستا، در محل این نهاد نظارتی دوره آموزشی در خصوص وسایل بازی برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: در سال گذشته 129 مجوز استاندارد برای وسایل بازی مستقر در مراکز تفریحی این استان صادر شد.

مدیرکل استاندارد لرستان گفت: در این راستا 728 مورد بازرسی از وسایل تفریحی موجود در پارک ها و شهربازی ها سطح استان به عمل آمده است.
وی افزود: وسایل تفریحی مستقر در پارک ها و شهر بازی ها مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند و باید استانداردسازی آنها توسط بهره برداران انجام شود.

وسایل بازی فاقد مجوز استاندارد در سطح پارک ها و شهربازی های سطح شهرخرم آباد پلمپ شد

قنبریان بیان کرد: برای حفظ ایمنی و سلامت استفاده کنندگان از وسایل تفریحی و اجرای مقررات استاندارد اجباری وسایل بازی، چهار وسیله سازه بادی، قطار بازی، ترامپولین و یوروبانجی مستقر در پارک شهر، توسط کارشناسان این اداره کل پلمپ و غیر قابل بهره برداری اعلام شد.

وی با بیان اینکه دلیل پلمپ این تجهیزات، اتمام اعتبار مجوز استاندارد و عدم اقدام مالکان و یا بهره برداران آنها جهت تمدید مجدد گواهی استاندارد بود، اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن فصل تابستان و افزایش تقاضا برای استفاده از مجموعه‌های تفریحی توسط کودکان و نوجوانان، بازرسی و بررسی وضعیت ایمنی و تاییدیه استاندارد وسایل بازی مستقر در شهربازی‌ها، پارک‌ها و زمین‌های بازی سطح استان، در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی ادامه داد: نصب و بهره برداری وسایل بازی در شهربازی و پارک‌ها منوط به ثبت آن در سامانه نظارت بر وسایل تفریحی است و این وسایل، توسط شرکت‌های بازرسی همکار که مورد تأیید سازمان ملی استاندارد می‌باشند، بازرسی می‌شوند و در صورت عدم وجود نواقص، تاییدیه استاندارد صادر و مجوز نصب و بهره برداری به آنها داده می‌شود.

وسایل بازی فاقد مجوز و غیراستاندارد در پارک زیباکنار شهرستان خرم آباد پلمب شد

قنبریان اظهار داشت: برای حفظ ایمنی و سلامت استفاده کنندگان از وسایل تفریحی و اجرای مقررات استاندارد اجباری وسایل بازیریال چهار وسیله سازه بادی، پیست ماشین کوبنده، ترامپولینو یوروبانجی مستقر در زیباکنار، توسط کارشناسان این اداره کل پلمب و غیر قابل بهره برداری اعلام شد.

وی ادامه داد: نصب و بهره برداری وسایل بازی در شهربازی و پارک‌ها منوط به ثبت آن در سامانه نظارت بر وسایل تفریحی است و این وسایل، توسط شرکت‌های بازرسی همکار که مورد تأیید سازمان ملی استاندارد می‌باشند، بازرسی می‌شوند و در صورت عدم وجود نواقص، تاییدیه استاندارد صادر و مجوز نصب و بهره برداری به آنها داده می‌شود.

14 درصد تجهیزات بازی در لرستان استاندارد هستند

مدیرکل استاندارد لرستان گفت: 763و سیله بازی در سطح پارک ها و مراکز تفریحی استان وجود دارد که تنها 104 وسیله معادل 14 درصد دارای مجوز استاندارد هستند.

قنبریان بیان کرد: اکنون 20 شهربازی و 49 پارک باز، 123 زمین بازی و یک مرکز قایقرانی در سطح استان فعال است.

وی با تاکید بر لزوم استاندارد سازی تجهیزات بازی توسط بهره برداران، گفت: بازرسی ها بر استاندارد سازی وسایل بازی در پارک ها و مراکز تفریحی وجود داردو تمام تجهیزات بازی فاقد استاندارد استان پلمپ می شوند.

مدیرکل استاندارد لرستان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون 398 وسیله بازی مستقر در زمین های بازی استان مورد بازدید و بازرسی قرار گرفت.

وی افزود: به منظور جلوگیری از بروز حوادث احتمالی و در راستای حفظ ایمنی و سلامت استفاده کنندگان از وسایل بازی، کارشناسان این اداره کل با همکاری شرکت بازرسی، تعداد 398 وسیله بازی مستقر در زمین های بازی شهرهای کوهدشت، الشتر، ازنا، الیگودرز، خرم آباد و سایر شهرستانها را مورد بازرسی قرار دادند.

وی اظهار داشت: براساس قانون، قبل از آغاز فعالیت، بهره برداران وسایل بازی باید نسبت به استانداردسازی و دریافت مجوز استاندارد آنها اقدام نمایند.

قنبریان بیان کرد: در راستای استانداردسازی وسایل بازی و آشنایی مالکان و اپراتورهای وسایل تفریحی با استانداردهای مربوطه و قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد ایران، دوره آموزشی مبانی هیدرولیک و پنوماتیک در محل سالن آموزش این اداره کل برگزار شد.

وی اضافه کرد: در این دوره شرکت کنندگان با مبانی هیدرولیک و پنوماتیک و الزامات استانداردهای ملی 8987 آشنا شدند.

شهربازی ها فرصتی برای سلامت و خلاقیت در هیجان کودکانه

یک فعال تربیتی و فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان لرستان نیز می گوید: وجود شهربازی ها و مکان هایی مهیج که کودک را به فعالیت فیزیکی و بدنی وامی دارد در سلامت و خلاقیت او مهم است آن هم در زمامی که گفته می شود به مدد رشد وسایل ارتباطی الکترونیکی و سکوت و سکونی که به تحرک و چالاکی کودکان داده است، شهربازی ها اندکی آنها را ازاین حصار بیرون می کشد و در جمع بودن و شلوغی و بازی فیزیکی را تجربه کنند.
کمال گلمرادی افزود: پژوهش های روانشناسی و تعلیم و تربیتی همه نشان دهنده این است که خلاقیت و آفرینندگی در سنین کودکی بخصوص تا سنین زیر 6 سالگی رشد قابل توجهی دارد که بازی و تجربه عملی و فیزیکی در شکوفایی این خلاقیت ها نقش قابل توجهی دارد.
وی گفت: کودک با قرار گرفتن در فضای بازی و به کمک بازی، دقت، نظم و ترتیب و چالاکی را فرامی گیرد و از این منظر می کودک و نوجوان به کمک بازی بعنوان یک واسطه تربیتی، با زندگی اجتماعی و گروهی آشنا می شود.
گل مرادی با اشاره به دنیای دیجیتال امروزی و بازی های متنوع آن گفت: این بازی ها معایبی هم می تواند داشته باشد که می توان به کم تحرکی، چاقی، تنبلی چشم، عدم دوست یابی و تلاش نکردن برای داشتن ارتباط اجتماعی با دیگران اشاره کرد.
این کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یادآور شد: در چنین شرایطی باید زمینه های بروز هیجان و چالاکی و فعالیت بدنی در کودکان به کمک بازی های کودکانه را فراهم کرد تا در فرایند رشد فکری و جسمانی کودک اثرگذار باشد.
وی افزود: روی آوردن به سمت بازی های بومی و محلی که همراه با تحرک، فعالیت فیزیکی و چالاکی و هیجان خاص خود هستند می تواند جایگزین و انتخاب مناسبی باشد که در نهایت در سلامت جسمی و پرورش ذهنی و فکری کودک نیز اثربخشی قابل توجهی دارد.
بازی های کودکانه همراه با تحرک بدنی به عنوان فرآیندی چندبعدی در تکامل و رشد کودک راهی برای تخلیه انرژی‌های کودک است و در عین حال بازی ها فرآیند یادگیری برای کودک را لذت‌بخش می‌کند بطوریکه اهمیت بازی در مباحث روانشناسی رشد تا حدی است که صاحبنظران آن را تفکر کودک نامیده‌اند.
کودکان امروز که غرق در بازی های پرهیجان دیجیتالی شده اند قطعاً دارای انرژی های انباشته شده ای هستند که فرصت و امکان تخلیه آن را یا ندارند و یا اینکه بصورت خشم، بیقراری و یا افسردگی بروز داده می شود بنابراین ایجاد فضای هایی مهیج و راه اندازی شهربازی هایی مجهز به تجهیزات استاندارد می تواند راهکار مناسبی برای تحرک و تخلیه انرژی و هیجان در کودکان باشد.

شهربازی کیو به سرمایه گذار جدید واگذار می شود

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری خرم آباد گفت: شهربازی کیو به زودی به بهره بردار جدید واگذار می شود و راه اندازی شهربازی جدید باید بر اساس طرح شهرداری با تجهیزات بازی جدید و استاندارد باشد.

سجاد نعمتی اظهار داشت: مراحل واگذاری این شهربازی به بهره بردار در حال اجرا است و افرادی نیز متقاضی واگذاری این طرح هستند.

نعمتی با بیان اینکه واگذاری شهربازی به بهره بردار جدید منوط به رفع مشکل با بهره بردار سابق است و اکنون نیز استفاده از فضای سبز این محوطه آزاد است اما تجهیزات بازی غیر استاندارد و فرسوده هستند.

وی افزود: عرصه شهربازی کیو حدود 2 هکتار و مالکیت آن در اختیار شهرداری است.

لینک کوتاه:
https://www.nedayelorestan.ir/Fa/News/100287/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه‌ریزی برای تولید 100 هزار تن گوشت مرغ در لرستان

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

20 کشوری که بیشترین جمعیت زاغه نشین را دارند

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

کشف و ضبط 100 قبضه اسلحه شورشی و شکاری در لرستان

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

توزیع 34 هزار تن آرد خانه پزی در بین روستائیان لرستان

نماینده فارس در اندیشه صدرنشینی لیگ برتر هندبال کشور

جو آرام و پایدار برای آسمان لرستان

رفع تداخل هزار پلاک از اراضی ملی در لرستان

برگزاری راهپیمایی جمعه خشم، 31 فروردین در لرستان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

دو هزار و 969 کیلوگرم فرآورده خام دامی در لرستان معدوم شد

آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط

نیرو‌های مسلح ایران اسلامی در اوج قدرت آفندی و پدافندی هستند

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

دستگیری سارقان حرفه‌ای منازل در خرم‌آباد

پلمب مطب یک پزشک در کوهدشت/ پزشک متخلف 11 میلیارد ریال جریمه شد

تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیک تا پایان اردیبهشت‌ماه

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

رژه مقتدرانه ارتش جمهوری اسلامی در لرستان

گزارش تسنیم از رژه مقتدرانه ارتش در لرستان + فیلم

پروژه بیمارستانی «نیایش» خرم‌آباد در ایستگاه 60درصد پیشرفت فیزیکی

72 درصد مصوبات سفر رئیس جمهوری به لرستان اجرا شده‌اند

این باکتری‌ها به خون انسان تشنه هستند!

243 خانوار روستایی لرستان به اینترنت پرسرعت متصل شدند

پرسپولیس نه؛ من برای قوم بزرگ لر تیمداری می کنم! |‌ نتوانیم میزبانی کنیم انگیزه ام از بین می رود

اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در بروجرد

نرخ جدید کرایه تاکسی در خرم‌آباد روی میز فرمانداری

بهره‌برداری از 71 طرح درمانی طی دو سال گذشته در لرستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

کشف 2 میلیارد ریال کالای قاچاق در دورود

برگزاری سومین یادواره سردار شهید سید محمد حجازی در کوهدشت

برخی از طرح‌ها نباید در سفر رئیس‌جمهور به لرستان مطرح می‌شد

سومین همایش «روایت پیشرفت» در خرم‌آباد برگزار شد

ارتش 8 شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است

«وعدۀ صادق» جلوۀ کوچکی از اقتدار نیروهای مسلح است

شناسایی 5مورد تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در بروجرد

اجرای کامل 72 درصد مصوبات اقتصادی سفر رئیس جمهور در لرستان

تولید سالانه 16 هزار تن گیاهان دارویی در لرستان